Renault Mégane Grand Tour 1.6 16V Tech Line (2007) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Mégane Grand Tour 1.6 16V Tech Line |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 274.000 km |
KM-stand laatst | 345.000 km |
Buurman, ben je gek geworden? Renault?
- 274.000 km
Zoals de titel al zegt: "Buurman, ben je gek geworden? Jij hebt altijd mooie auto's gereden, ben je ziek?" Een andere goede vriend begon spontaan te lachen en dacht dat ik een grap maakte toen ik zei dat de auto voor ons huis mijn nieuwe aanwist was...met andere woorden: vol ongeloof reageerde mijn familie, vrienden en kenissen op mijn abrupte overstap van veelal 'duitse' degelijkheid naar een discutabel frans product.
Introductie:
Dit is mijn eerste review dus vooraf alvast mijn excuses voor de beginnersfouten die ik wellicht ga maken bij het schrijven van dit verslag. Als voorproefje even een korte introductie, waar komt mijn auto liefde vandaan? Met Pa als automonteur was ik als kind vooral bezig met alles waar wielen onder zaten, ik kan me nog goed herinneren dat ik als klein jochie hem vaak assisteerde bij het repareren van auto's in de avonden en weekenden. Heerlijk vond ik het.. de geur van benzine, diesel, motorolie..ga zo maar door. Onderhoud doe ik 99% zelf uiteraard, soms onder toeziend oog van paps als het toch iets nauw kijkt en ik er zeker van wil zijn dat het goed gebeurd. Wat betreft autogeschiedenis: van Ford Escort Cabrio, Passat 1977 1.6, Mercedes W123 / W124 / W116, Golf 2 GTI, Passat 3b / 3gb 1.9 TDI PD's, Audi A4 B6 1.9 TDI / B71.9 TDI / B7 2.0 TDI, Volvo V70 classic 2.4 / S60 2.4 LPI tot BMW E61 520D. De meeste zijn rond de 6 maanden in bezit geweest m.u.v. A4's TDI's & 520D (bijna 3 jaar). Aangezien ik hobbymatig in deze jaren wat handel (vooral export) gedaan heb, mag ik stellen dat ik toch redelijk veel auto's heb mogen besturen en best veel vergelijkings materiaal heb.
BMW E61 2007 520D LCI -> Megane 1.6 16V tech line phase 2 2007
Waarom? Als ik tijd heb zal ik een keer de review schrijven over de 520D die ik van 300.000 naar 435.000 heb mogen rijden, dit was de mooiste auto die ik gehad heb maar tevens ook de duurste in onderhoud en afschrijving. Nou ja, de A4 B7 2.0 TDI S-Line 170pk durf ik niet mee te nemen en is meer een verdrongen nachtmerrie (Balansmodule ofwel oliepomp, lekkende cil kop, turbo, losgelopen spanrol...mompelt iets in zich zelf). De 520D is hoofdzakelijk verkocht omdat de operating kost gewoonweg te hoog waren voor het aantal woon-werk km's die ik dagelijks alleen afleg en het verschuiven van persoonlijke prio's. Het hele diesel-gezeik heeft mij de knoop doen doorhakken om hem met pensioen te sturen naar Oost-Europ (Servie non-EU) waar iemand anders nu waarschijnlijk aan het genieten is van mijn top onderhouden, betrouwbare en relatief zuinige bimmer.
Opvolger moest voldoen aan de volgende eisen:
- LPG inbouw (woon 5 km van belgie, tank voor +- 40cent liter) met acceptabele tank inhoud
- motor LPG bestand bij hogere km stand
- airco, cv op sleutel, CC, elek ramen (alles daarboven mooi meegenomen)
- max 1250kg dus 68 euro per maand wegenbelasting
- max 3e eigenaar met aantoonbare geschiedenis
- budget 1500 euro
- km stand tot 300.000
Dagelijkse check op MP & Autoscout, het bleek moeilijker dan verwacht. Uiteindelijk kwam er na 2 maanden in de buurt een Renault Megane 1.6 16v Tech line te koop met 270.000km, LPG onderbouw 69Ltr, Climate control, Keyless entry, Pano dak, Xenon, Cruise control etc... Vooral belangelijk: 2e eigenaar sinds 2009 en complete onderhouds geschiedenis aanwezig bij Bosch service point. Volgens de beste man was de auto in goede staat buiten een kleine parkeerschade aan de linker voorzijde alsmede de gewoonlijke gebruikers sporen horend bij deze leeftijd en km stand. Bod uitgebracht en afspraak verzoek toegestuurd, helaas was de Megane pas beschikbaar over 4 weken ivm aflevertermijn van de nieuwe auto. Uiteindelijk is dit door persoonlijke omstandigheden bijna 7 weken geworden waardoor de km stand op 274.000 was bij verkoop, aan de andere kant was dit een teken dat de megane in goede toestand verkeerde gezien het feit dat de verkoper er niet snel vanaf wilde. Ik had nog steeds geen haast omdat de 520D nog vrolijk zijn km's maakte.
Eindelijk was het zover en mocht ik de Megane gaan bekijken op een vrijdag middag, addertje onder het gras was het feit dat de Mazda mondeling verkocht was maar nog niet gezien. Mocht de Mazda niet goed zijn geweest dan had de verkoper afgezien van de verkoop en moest de zoektocht voortgezet worden naar een andere optie. Gelukkig stond de Mazda 6 2014 65dkm bij een dealer wat de kans groot maakte dat dit wel goed zou komen. Ja hoor, de megane voldeed aan de beschrijving en deed keurig wat het moest doen tijdens de proefrit. Nog wat kunnen onderhandelen omdat de megane dringend nieuwe vloeistoffen benodigde, beiden blij met de afspraak. Nu nog duimen dat de eigenaar de maandag erop succes zou hebben met de Mazda 6...het verlossende appje kwam maandag rond 14.00! De Megane mocht later op de dag opgehaald worden, joepie :) 520D was een week eerder verkocht dus het was hoog tijd om de boodschappen auto van mijn vrouw weer terug te geven, onderhand was ik als bezig met een optie 2 mochten de Megane toch niet meer verkocht worden.
274.00 - 280.00
We zijn pakweg 5 weken en 6000km verder, tevreden renault rijder. Vergelijking met de eerdere A4's en 520D is natuurlijk niet eerlijk, allen waren voorzien van een krachtkuurje waardoor ze tussen de 170 en 210pk's zaten. Op de snelweg is het nu natuurlijk veel slalommen omdat ik gemiddeld 115/120 kmh rijdt met renault waar ik eerder meestal tegen de 140kmh aanzat. Met respect laat ik alle mederijders die harder rijden zsm erlangs.
Dit is het grootste 'min-punt' van de Megane 1.6 5 bak, het aantal toeren op de snelweg. Tot 110kmh is de motor amper te horen maar op de 130kmh draait hij bijna 3900 waardoor er erg veel herrie naar binnen komt. Dit doet gewoon afbreuk aan de rust die je zou moeten hebben op de snelweg, de 2.0 6 bak is een stuk fijner qua snelweg gebruik. Wel moet ik toegeven dat de megane netjes oppakt (voor een 1.6) tot 130/140kmh omdat hij al flink in de toeren zit - mocht de herrie je niet storen dan kun je gerust boven de 120kmh rijden.
Op 277.00km heb ik de megane een beurt gegeven (Bosch LPG bogies, filters, Shell 5w40, baksteun). Alle opties behalve de lv portier knop keyless werken tot nu to vlekkeloos. Panodak geeft bij zijwind wel wat geluidsoverlast. Luidsprekers voorzijde kraken bij hogere belasting en zorgen tevens voor wat water in de deurkaarten bij zeer hevige regenval. Typisch renault!
Verbuik zit tussen de 8 en 9 ltr op 100km op gas, met de belgische gasprijs is dit dus rond de 3.60 euro per 100kmh, een volle gas tank is goed voor +-650 km.
Momenteel zeer tevreden over de km-vreter, starten en lopen. Technisch zal de megane preventief worden onderhouden om hem op en top betrouwbaar te houden.
De huidige boodschappen Polo zal komende maanden vervangen worden door een stevige familie auto op benzine om het verlies van de 520D te compenseren. De megane zal 35dkm maken op jaarbasis woon-werk, de overige 15dkm zal voor de kiezen komen van de nog uit te zoeken familie. Vooralsnog is de megane ook als tijdelijk familie auto zeker niet nalatig...
5 weken - 6000km verder
- 280.000 km
Zie vorige alinia
10,000 km met de Megane
- 284.500 km
Even een update na 10.000 km!
Hoe bevalt de franse reisgenoot? Gemengde gevoelens eerlijk gezegd. Aan de ene kant (financieel) is dit een goede keus, tankbeurten zijn een feest ondanks dat de LPG prijs in Kinrooi iets gestegen iets (44/46cent per liter waar het eerst nog onder de 40 cent zat). Het verbruik zit tussen de 8 en 9 ltr op 100km. Qua onderhoud is het tot nu toe beprekt gebleven tot een oliebeurt, bougies, baksteun achterzijde, xenon D1S, en linkerzijde motorsteun. Wat toch erg tegenvalt is het comfort op de snelweg: windgeruis panorama dak, rijwind/isolatie algemeen, hoog toerental, bar slechte audio installatie. Tot 100kmh valt het allemaal mee maar aangezien de combinatie 90% snelweg en 10% stad is, zit ik het meerendeel van de ritten toch wel met een dubbel gevoel. (We hebben 3 jaar geleden een A4 B6 1.6 102pk als 2e auto gehad, ondanks het lage aantal pk's tegenover de kg's was deze wel een stuk comfortabeler op de snelweg).
Stiekem kijk ik toch af en toe op het internet of er geen fijnere LPG auto voorbij komt. Tevens kijken we ook nog steeds uit naar een fijne familie auto voor het weekend en de vakantie, wellicht veranderd dat de situatie aangezien de megane dan alleen voor woon-werk gebruikt zal worden en ik in het weekend kan genieten van een comfortabele auto ;) A4 B9 / BMW E90 facelift zijn de voornaamste kandidaten..
Xenon
De lichtopbrengst viel erg tegen, verleden week nieuwe xenon lampen besteld via Aliexpress (15 euro) en deze vervangen. Het is iets beter geworden maar ik vind het nog steeds heel erg slecht...deze vakantie eerst maar eens de koplampen goed polijsten en hopen dat dit het iets verbeterd. Op het forum word gesproken dat de voornaamste oorzaak voor het slechte lichtbeeld de grootte van de lens zou zijn, deze is namelijk heel erg klein.
Motorsten
Zoals eerder vermeld is bij aanschaf de baksteun vernieuwd, deze was helemaal op! Tijdens het gas geven voelde je de speling al een stuk minder maar het was nog steeds aanwezig.
Nou viel het mij op dat ik het motorblok van de bovenkant vrij makkelijk heen en weer kan bewegen, de speling kwam van de motorsteun LV (van vooraf de motorkap bekeken, dus RV als je achter het stuur zit). Deze besteld van SWAG (goede ervaringen mee) en gisteren erop gezet. Helaas is de speling niet helemaal weg, de oude motorsteun zag er ook nog vrij goed uit voorzover te beoordelen. De constructie van de motorsteun (zowel oud/nieuw) geeft het motorblok de vrijheid om te bewegen, ik begin langzaam te denken dat dit een product eigenschap is. Wellicht dat iemand anders een suggestie heeft?
Toch op vakantie met de Megane
- 289.000 km
Het weekend vooraf vertrek nog even de koplampen een polijst beurt gegeven. Uiteraard ziet de auto er een stuk frisser uit MAAR de lichtopbrengst is minimaal verbeterd, het zal dus toch echt aan de koplamp constructie liggen. Het aanzetten van de mistlichten voor/groot licht is een verademing.
Ook tevens de motorsteun nog even opnieuw vastgezet in een iets verschoven positie wat een kleine verbetering meebracht in de speling die in de vorige alinea beschreven is. Olieverbuik lijkt 0.5ltr te zijn op 10.000km wat vrij netjes is aangezien ik toch hogere toerentallen draai op de snelweg.
We zijn uiteindelijk toch even op vakantie gegaan richting het oosten van Europa. 2 volwassenen, 2 kids en redelijk wat bagage, hoe is dat bevallen met een 1.6 op LPG? Eerlijk gezegd viel het best mee, beter als van tevoren bedacht. De eerste honderd km nog netjes 120 125 op de teller gereden maar nadat ik deze snelheid zat was geworden toch 140 kmh op cruise control gezet (ondanks de 4200 toeren). Misschien waren het de kinderen op de achterbank of de muziek die wat harder stond maar het motorgeluid en windgeruis was niet super storend. Verbruik tijdens de vakantie zat rond de 1:10 op LPG, acceptabel.
Veiligheid is wel een issue, het is een feit dat er veel minder blik omheen zit als hij de BMW, hopelijk blijven deze evenementen ons bespaard met de megane. Het stelt mij persoonlijk niet echt gerust om de vakantie afstanden meerdere maals af te leggen in de megane met de hele familie (4k tot 8k rijden we tijdens een vakantie). Als alles goed gaat komt er toch in het voorjaar een grotere familie auto voor de vakantie en weekend trips. De eerste poging in de week voor kerst was mislukt, we waren een Audi A4 B8 2.0 TDI S-Line 2011 gaan bekijken maar deze kon mij technisch gezien niet overtuigen.
Ik zal over een paar weken weer een beurt uitvoeren en de review bijwerken aangezien ik richting de 15.000km ga sinds de laatste oliewissel.
Thermostaathuis
- 292.500 km
Korte update: het KVS niveau was naar minimaal gegaan en er zat wat vochtigheid onder het thermostaathuis en op de versnellingsbak. Afgelopen week maar het onderdeel besteld samen met de luchtfilter & oliefilter. Omdat de olie nog niet binnen is heb ik dus alleen even de luchtfilter en het thermostaathuis vervangen. Olie zal volgende week vervangen worden. Leuk weetje: het thermostaathuis heeft ook als functie om de olie op/af te koelen omdat de KVS&Olie in verschillende compartimenten 'langs elkaar heen vloeien'. De pakking verliest over de jaren heen zijn werking waardoor hij zal gaan lekken. Op youtube kun je filmpjes vinden van mensen die alleen de pakking wisselen. Ook kan het zijn dat er een beetje olie bij de KVS komt waardoor het expansievat van binnen vies word. We zijn al weer bijna 20dkm onderweg met de Megane, technisch gezien een topper en super betrouwbaar. Minpunten nog steeds: lichtopbrengst zeer slecht, geluidsisolatie/panoramadak fluit. Afgelopen week wederom twee kandidaten bekeken om de stadsauto te verruilen voor een familie auto maar helaas niet geslaagd (passat 2011 tdi -> degelijk maar geen enkele klik met de auto, Audi a4 2010 tdi -> mooie auto maar vliegwiel had een tik).
Oliebeurt
- 294.500 km
Vandaag even de olie vervangen...niks aan het handje, zoals eerder aangegeven is het olieverbruik 1ltr op 10dkm. Niks te klagen...
APK-stress
- 297.500 km
Zoals beloofd een update over de APK die aanstaande was! Ik zag er een beetje tegenop omdat er aan franse auto's 'altijd wel iets mankeerd'. Inderdaad, bij mijn vaste APK station werd de auto 3 weken geleden gescreened en daaruit kwam voort dat de handrem zijn werking niet deed. Door omstandigheden had ik niet direct tijd om hierna te kijken en heeft dit twee weken moeten wachten. Oorzaak: remblokken waren zover op dat de handrem niet meer zijn werking deed, gelijk bij de automaterialen zaak nieuwe remblokken gehaald en alles gemonteerd en gangbaar gemaakt. Vol frisse moed de week daarop de auto wederom naar de garage gebracht om de APK te volbrengen. De keurmeester zag deze keer opeens dat beiden achterveren gebroken waren, geen idee waarom dit de eerste keer niet opgemerkt was... Dus wederom aan de slag, onderdelen besteld en gemonteerd! Het is nu goed te merken dat de achterkant een stuk stabieler is en geen geluid meer maakt wat eerst wel het geval was (ik dacht dat dit een renault-product eigenschap betrof), fijn dat er nu weer goede veren onder zitten. Gisteren voor de 3e keer de Megane aangeboden en deze keer werd hij gelijk afgemeld omdat de garage mij blindelings vertrouwd als ik wat vervang (ik kom er al 14 jaar met alle APK's). Volgend jaar (als de Megane nog in bezit zal zijn) zal ik toch eerst zelf even goed erna kijken voordat ik hem aanbied, dit keer heb ik hier gewoonweg geen tijd voor gehad. Onderdelen met APK keuring hebben mij in totaal 110 euro gekost (lang leve Ebay.de). Hij mag weer een jaartje de weg op ;)
Onderstussen is ook de eerste gasstoring opgetreden, dit betrof een kabelbreuk bij de sensor van het gasfilter te zijn. Gelukkig had ik dit redelijk snel gezien met wat geluk, 1 draad gesoldeerd en alles werkt weer als vanouds. De megane heeft nu grofweg 25dkm afgelegd in 6 maanden...al met al tevreden... gebruikskosten 1 ster teruggezet aangezien ik toch al het een en ander heb vervangen.
Corona tijdperk - valse lucht!
- 303.500 km
Het is alweer enige tijd geleden dat ik een nieuwe update heb gegeven, normaal gesproken zou de km stand 25/30dkm hoger staan als er geen pandemie zou zijn geweest. Zoals velen zijn we de afgelopen tijd niet meer op vakantie geweest en is er heel erg weinig gereden met de Megane.
Nadat de auto in Maart en April maar 500km had gereden begon hij af en toe in te houden op gas, ook vond ik hem erg sloom en slecht bij de les.
Afgelopen zomer liep hij sporadisch niet meer op 4 pitten en viel hij zelfs uit op sommige momenten bij het gas loslaten op LPG. Omschakelen op benzine en alles werkte weer perfect. Stap 1 was uiteraard de LPG filters vervangen, aan de filters te zien was dit nog nooit gebeurd. Deze installaties hebben 2 filters, de eerste zit op de verdamper en de tweede zit voor de injectoren. De complete filter set heb ik Ebay aangeschaft maar helaas paste de 'kleine' filter die bij de verdamper zat niet, deze heb ik voor nu goed uitgeblazen met compressor. Het filter voor de injectoren was wel goed en passend, het oude filter was duidelijk bijna verzadigd (ik kon er moeilijk doorheen blazen). Na er enthousiast alles in elkaar te hebben gezet dacht ik het euvel te hebben gevonden! Teleurstellend genoeg was dit niet de oplossing, LPG gaf sporadisch nog steeds problemen...
Tevens een LPG diagnose kabel besteld en de software van het internet geplukt, er waren 2 foutcodes die verklaarbaar waren (sensor geen signaal -> opgelost door de kabelbreuk te solderen , injector quantity -> opgelost door het filter te vervangen). Beiden errors zijn niet meer terug gekomen na het wissen.
Short term/Long term fuel trim!
Maar wat is dan wel het probleem? Verdamper? Lambda sensoren? Ik kreeg bijna de neiging om het te verkopen.
Mijn broer die erg thuis is in het diagnose stellen wou graag weten hoe de 'short term fuel trim' & 'long term fuel trim' waren. Aan deze waardes kun je vaak aflezen of er sprake is van valse lucht en overmatig bijsturen van de computer. Zelf had ik op voorhand al getest op valse lucht met een remreiniger maar zonder resultaat. De waardes waren zowel op benz als lpg zo slecht dat er iets niet in orde was, long term fuel trim stond op 20%.
Daarna hebben we pakkingen besteld voor de inlaat (1x tussen alu inlaat en cil.kop & 4x ovale pakking tussen plastic inlaat en alu inlaat). Ook hebben we de olieafscheider losgehaald & schoon gemaakt en opnieuw vastgezet met vloeibare pakking. Frappant was het feit dat het inlaatspruitstuk vol zat met donkere olie, er zat zeker een paar honder ML oude olie in! Deze laten uitdruppelen en zo goed als het kon schoongemaakt. Schijnbaar komt er door de carterontluchting design olie in het inlaatspruikstuk wat ergens de kans krijgt om te blijven zitten.
Momenteel ben ik opzoek naar de rest van de pakkingen & afdichting ringen (nokkenas sensor afdichting, benz injectoren afdichting, gasklephuis afdichting, MAP sensor afdichting etc). Wanneer ik alles binnen heb ga ik deze ook vervangen.
Ik was erg sceptisch of deze operatie effect zou hebben op de loop van de motor! Tijdens de eerste proefrit viel de motor gelijk uit na het overslaan op LPG, ik dacht gelijk: nog steeds niet opgelost! We zijn nu 1 week en 1000km verder en de auto is niet meer afgeslagen, ook loopt de motor veel rustiger en lijkt hij meer koppel te hebben onder de 3000 toeren. Wie had dat gedacht? Ik niet! Gisteren heb ik de STFT & LTFT uitgelezen en deze waardes zijn enorm gezakt...in positieve zin. De computer hoeft veel minder bij te regelen als het gevolg van minder/geen valse lucht. En dan heb ik nog niet eens alle pakkingen en afdichtingsringen vervangen die slecht zijn. Dit is echt een aanraders voor deze motoren als ze meer km's hebben gelopen, eventjes werk maar bij mij een top resultaat. De volgende link met vertaling van google translate naar engels geeft deze operatie weer: https://www.drive2.ru/l/1814590 .
Toen ik dacht dat alles snor was begon het raammechanisme van de bestuurder te kraken, en op een gegeven moment is het raam helemaal naar beneden gevallen. Gelukkig had ik het onderdeel net binnen en in anderhalf uur gemonteerd, kosten 25 euro. Over de constructie van het deurpaneel heb ik geen goed woord over....zal wel bedacht zijn op een vrijdag middag met een fles wijn erbij :( enfin, vervelend maar goedkoop op te lossen. Hopelijk de komende tijd minder 'extra' zaken buiten regulier onderhoud zoals
schorsen
- 307.000 km
Zoals menig hier is het rondneuzen op autosites bijna dagelijks kost, altijd leuk om te zien wat er te koop staat tegen welke prijs. Afgelopen maanden ook daadwerkelijk regelmatig een exemplaar gaan bekijken maar het was er nooit van gekomen om echt een andere aan te schaffen. De laatste periode lag mijn focus vooral op een A4 B8 2.0 TDI wegens betrouwbaarheid en acceptabele prijs.
De Megane voldeed trouwens nog steeds trouw aan zijn plicht (starten - lopen - tanken), in de zomer heb ik hem ook nog eens voorzien van nieuwe luidsprekers aan de voorzijde (Pioneer OEM-fit, via EBAY.de gevonden). Ik voelde me bijna schuldig aan de LPG pomp (BE) wanneer ik weer 20 euro afrekende voor pakweg 750 km, het ging nergens over. Desondanks het feit dat de megane financieel super aantrekkelijk was kreeg ik er maar geen vrede mee. De Megane was initieel bedoeld voor woon-werk om er alleen in te rijden, niet met de hele familie. Met Corona is alles veranderd en werk ik sinds maart nog altijd van thuis, we rijden max 2000km per maand.
Zowel ik als mijn partner voelde ons gewoonweg niet veilig met 2 jonge kids op de achterbank, zelfs niet met 100kmh. Wellicht onterecht maar na vele jaren Audi en BMW te hebben gereden ben je wellicht verpest qua gevoel. Tegen alle verwachting in is er toch een 'nieuwe' auto gekomen en heb ik de Megane sinds gisteren in de schorsing gezet aangezien ik niet weet wat de toekomst gaat brengen over een x aantal maanden. Verkopen kan altijd nog en de verkoopprijs zal ik een aantal maanden echt niet veranderen. Afgelopen tijd zijn we naar de volgende kandidaten wezen kijken, BMW F31 3 serie, Audi A4 B8, VW Passat B7....deze zijn het allemaal niet geworden! Wel een scandinavische eland wat volgens velen gelijk staat aan veiligheid: Volvo V70nn uit 2012 Luxury & Limited line met uiteraard een 5 in rij! Dit keer wederom een diesel, D3 met 163pk. Review volgt gauw...
schorsing opgeheven
- 307.050 km
Megane is weer in gebruik genomen omdat de V70nn verkocht. De V70nn is een mooie auto maar was het net niet voor ons....we gaan zien wat/wanneer er wel gaat komen. Gezien de corona situatie voort blijft duren zit er geen enkele haast achter
2e APK
- 309.500 km
Het was weer tijd voor de APK, door corona en een tijdelijke schorsing maar 12dkm gereden sinds de laatste APK. Van tevoren 2 lampjes vervangen en de LA handrem gangbaar gemaakt. De lengte van de 2 handrem kabel verschilde iets waardoor LA niet helemaal los kwam bij het loslaten van de handrem. Na het gangbaar maken van het hardremmecahnisme LA op de remklauw heb ik de handremkabel iets losser afgesteld waardoor hij nu zowel links en rechts wel helemaal vrij komt.
Voor de rest had ik geen problemen verwacht en dit was gelukkig ook zo. De keurmeester vond het een knappe verschijning gezien de km stand, er zitten nog heel veel originele onderdelen op dus de kwaliteit van ph2 Megane 2 zit wel snor.
Na de verkoop van de V70 weer heel actief bezig met het speuren van een vervangen met veel meer comfort, niet omdat het moet maar omdat het (financieel) kan. Nog steeds zijn dit de kanshebbers: 3 serie F31, 5 serie F11, A4 B8.5, Passat B7. Grootste voorkeur gaat naar de F31 maar dan wel: automaat, electronic climate control, stoelverwarming sportstoelen, navi prof, uitgebreid instrumenten cluster, lichte kleur, max 2e eigenaar, leer icm 320d. Niet heel makkelijk om een goed uitgeruste F31 te vinden in het budget met deze wensen....gelukkig is er geen haast!
kleine beurt - airco ?!
- 312.000 km
Het was weer tijd voor een kleine beurt, hierbij de olie vervangen en tevens de luchtfilter. Olieverbruik zit rond de 1L op 15dkm, dit met veel stadsritten lijkt me zeer netjes! Uitgerekend op de warmste dag van het jaar tot nu toe liet de airco het afweten...druk in het systeem was 2.0 bar, te weinig om in te schakelen. Aangezien er afgelopen dagen een extra auto bij is gekomen (Volvo XC60 2012) zal de megane hoogstwaarschijnlijk weer in de schorsing gaan tot er weer met 2 auto's zal worden gereden. Momenteel nog steeds alleen thuiswerken dus een tweede auto is niet nodig. Update: half mei toch de airco gevult en hij werkt tot op heden (1.7.2021) gewoon goed. Nog steeds in de planning om het ergens deze maand te schorsen.
Alpine radio!
- 315.500 km
Sinds afgelopen weken is de Megane weer iets meer ingezet en zal hij weekelijks gebruikt worden voor woon-werk verkeer. Het werd tijd om de radio iets moderner te maken aangezien er nog geen handsfree belmogelijkheid was, tijdens woon werk verkeer is het wel handig om te bellen tijdens het rijden. Uiteindelijk op MP een leuke 2e handse Alpine radio gevonden met alle opties (bluetooth bellen / muziek , DAB +, 3x versterker uitgangen), dit was een grote overgang van de standaard unit met 4x15 watt RMS... Pioneer luidsprekers klinken gelijk al een stuk beter, achterin moet ik nog een setje luidsprekers gaan zoeken en wellicht een subwoofer onder de voorstoelen (of zelfs versterker inbouwen;) )
Hoe heb ik zo lang kunnen rijden, al bijna 2 jaar trouwens, zonder een fatsoenlijke radio? Ach ja... de tijd vliegt en km's zijn er nauwelijks gemaakt tijdens corona.
Technisch is er niks op aan te merken, airco werkt nog steeds, starten en lopen. Wel zouden de schokbrekers een keer vervangen mogen worden. . . . .
Hij mag weer 1 jaar,APK!
- 319.600 km
Ik had gehoopt te melden dat de Megane verkocht was en dat er een andere (leukere) LPG auto voor in de plaats was gekomen. Helaas is er in het afgelopen half jaar geen goede vervanger in mijn vizier gekomen, zelfs na het intensief zoeken van de afgelopen weken. Het is niet zo dat de Megane zijn werk niet goed doet...het blijft tanken, starten en lopen. LPG is nog steeds rendabel ondanks dat de gasprijs zelfs in belgie richting de 0.75 gaat. Tijdens de laatste APK bleek 1 van de winterbanden toch echt afkeur te zijn en zat er een contact los van het stadslicht, zomerbanden erop en stekker goed aangeduwd -> APK ready! Wel heb ik de remblokken aan de voorkant vorige maand nog vervangen (ATE), en de handrem LA goed gangbaar gemaakt.
Tevens ligt er een nieuwe airco condensator te wachten in de garage voor montage, de airco loopt heel langzaam leeg (kleine steenslag radiator), alsmede een 200 watt RMS subwoofer om aangesloten te worden op de Alpine. Zou dit nog gebeuren ? Of zal de sub in de opvolger geplaatst worden.
Kanshebbers voor vervanging -> BMW E46/E90 op LPG, Audi A3/A4 B6,b7 op LPG of toch weer een Megane? Renault loopt immers er goed op LPG, BMW zal wat meer aandacht vergen aangezien deze niet zo goed lopen op LPG en meer techniek aan boord hebben (Vanos, slechte klepseals, rekkende kettingen). De LPG zoekactie is trouwens niet merk begrenst, het zou ook een japanner, italiaan of zweed kunnen worden. Beperkende factor is wel het gewicht (max 1450kg) zodat de wegenbelasting niet te gek word want er staat immers al een dieselstokkende Volvo XC60 voor de deur die ook niet erg goedkoop per maand is
Feit is wel dat LPG auto's erg in trek zijn en auto's in het algemeen overpriced zijn door chiptekorten en hoge vraag. Het zal toch niet zo zijn dat ik nogmaals een APK op de renault ga zetten volgend jaar ?!
Airco gerepareerd
- 325.900 km
Zoals eerder vermeld deed de airco vrij weinig, ik had de nieuwe condensator al maanden thuis klaar liggen. Aangezien de Megane door het vele thuiswerken weinig gebruikt werd heb ik de reparatie vooruit geschoven. Toen het in Juni eenmaal richting de 30 graden ging toch maar even zin en tijd gemaakt om de condensator te vervangen...denk 2 uurtjes werk met vullen en al (zelf). De airco heeft de hele zomer perfect gefunctioneerd, ook is het erg fijn dat de ramen nu niet meer beslaan met de beginnende herfst. Eerlijk is eerlijk, koelcapaciteit is niet echt afdoende gezien de te koelen binnen ruimte, echt lekker koel word het nooit als de temperatuur buiten boven de 30 graden is. Dit is toch echt een wezenlijk verschil met de Volvo XC60, ondanks de zwarte kleur en hoge temperatuur word het in een mum van tijd aangenaam, zelfs bij 40 graden.
APK 2023
- 332.950 km
Keurmeester: ben je nu alweer hier voor de APK met de Megane? je zou hem toch wegdoen?
Inderdaad, de megane is er nog steeds ondanks dat ik al 2 jaar roep dat hij echt de deur uitgaat voor een fijnere woon-werk auto. Goede nieuws, behalve 1 zwakke xenon lamp is de Megane wederom stralend door de APK gerold. Vooraf heb ik de handrem links achter wederom (3e keer) goed gangbaar gemaakt en een stadslichtje vervangen.
To do: grote beurt waarvoor ik de onderdelen nog steeds thuis heb liggen (filters, olie, bougies etc) maar door de drukke weekenden en korte dagen nog geen tijd voor gemaakt. Zal gebeuren ongeacht of de auto snel verkocht word als ik een ander heb gevonden.
Is er verder nog iets te melden? Nee, starten en lopen... af en toe tanken ;-) Ik ga weer vaker naar kantoor toe dus de km's nemen weer toe. Recentelijk wel een paar potentiële vervangers wezen bekijken (Ibiza 1.2 TDI -> not done, Polo 1.6 TDI -> afgeragd exemplaar, Clio 1.5 DCI -> te veel onvermelde schades). Helaas nog niet geslaagd.... weg aan het uiteindelijk wel meemaken.
De XC60 is wel verkocht na de zomer, er staat nu een Audi A6 2.0 TDI 2013 op de stoep als familie auto... review volgt
Grote beurt
- 334.000 km
Vooralsnog ziet het er niet naar uit dat de Megane op korte termijn weg gaat. De familie auto, A6 2013, is wel verkocht en vervangen door een BMW 320D GT 2015. Budgetwise nu even pas op de plaats voor de 2e auto, dus de Megane moet nog even meegaan. Zodoende even een grote beurt gegeven (alle filter, bougies, olie), hij snort nog steeds lekker maar langzaam door.
DF1070 - Cold air loop
- 339.000 km
Toen het net lekker warm begon te worden werkte de airco niet meer...balen! Ik ben in het bezig van een diagnose apparaat speciaal voor renault, maar niet van RENAULT CLIP, de meeste foutcodes kan ik correct uitlezen en wissen met mijn imitatie kastje. Wat blijkt, het internet en alle fora's staan vol met Renault rond deze bouwjaren waarvan de airco het af en toe laat afweten met de foutcode DF1070. Gangbare oorzaken: stekker(s) aircocompressor of druksensor, aircovulmiddel en/of software probleem (computer zet pomp uit bij 'overbelasting'). Omdat de condensator vorig jaar vervangen was en de airco opnieuw afgevuld dacht ik aan de andere oorzaken. Inderdaad, de aircopomp kreeg geen aansturing, maar ik kon de code ook niet wissen op een of andere manier (50x geprobeerd). Ik las ergens op een forum dat het alleen met originele renault clip software kon met niet lopende motor, veel generieke diagnose apparaten kunnen het niet goed... zou iets te maken hebben met 'het juist op contact zetten'.
Dit bracht mij op een gek idee: starten van de motor, laten afslaan en daarna DIRECT de code wissen zodat de computer dan nog toegankelijk is. Vraag me niet hoe ik op het idee kwam... maar het werkte! Ik kon de foutcode op deze manier wissen en de airco sprong gelijk aan en koelde perfect. Voor de zekerheid had ik ook een druksensor besteld...maar dit was niet meer nodig. Dacht ik...
Twee weken laten wederom geen werkende airco meer... foutcode op de druksensor! Gelukkig kon ik bij dit type druksensor de wisseling uitvoeren zonder het systeem leeg te halen, 2 minuten werk om de sensor te vervangen, wederom op dezelfde manier de foutcode gewist en de airco werkt sindsdien weer goed.
Drie keer is scheepsrecht heb ik mijzelf beloofd, bij het volgende airco euvel is het einde verhaald...dan koop ik echt wat anders want ik heb het helemaal gehad. Hij mag dan langzaam en (relatief) oncomfortabel rijden door het gebrek aan de 6e versnelling/geluidsisolatie, airco is wel een vereiste zodat ik er lekker bij zit.
Einde verhaal
- 345.000 km
Het doek is gevallen voor de Megane, de druppel die de emmer deed overlopen was de falende kachelventilator en haperende CV systeem. Voorheen werkte de kachelventilator sporadisch niet, een goede schop onderaan het dashboard voldeed voor lange tijd maar dit was ook eindig. Dus met spoed doorgezocht naar een vervanger wat wederom een renault is geworden -> Clio IV 2014 1.5 DCI met 167.000km. De Megane is voor de export naar Oekraïne gegaan voor een hele nette prijs....zeer gewilde auto daar met torenhoge prijzen (4000-6000 voor een goed ingeschreven exemplaar -> www.olx.ua als je mij niet geloofd). Uiteraard was mijn verkoopprijs een fractie hiervan maar dat maakt niet uit. Wellicht kan iemand mij vertellen waarom deze types zo duur zijn in aanschaf in UA...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.