Renault Mégane Estate TCe 140 Techno (2023)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Mégane Estate TCe 140 Techno |
|---|---|
| Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
| Bouwjaar | 2023 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 22.000 km |
| KM-stand laatst | 40.000 km |
Bijzonder fijne auto
- 40.000 km
Na vele leaseauto's overgestapt naar een eigen auto ivm het wisselen van baan.
Mijn eerdere auto's waren een 3-tal skoda's (fabia, octavia combi en superb combi) en een aantal bijtellingknallers zoals de Peugeot 308sw diesel en als laatste een Tesla Model 3 LR.
Na het accepteren van de andere baan (waarbij ik dus geen leaseauto meer zou hebben) kwam de zoektocht op gang naar een mooie 2ehands auto.
Wensenlijstje:
- Niet ouder dan 5 jaar
-Weinig kilometers dus onder de 100,000km
-Geen import auto (en NAP aantoonbare KM stand)
-Benzine, Hybride of EV (handgeschakeld of automaat afhankelijk van de keuze)
-Niet te duur in operationele kosten
En het liefst zo luxe mogelijk natuurlijk want ik was zeker met de Model 3 behoorlijk verwend.
Dat bleek minder gemakkelijk te zijn dan gedacht. Gekeken naar een Skoda Superb (maar toch wat duur in operationele kosten), een tweetal Toyota Corolla 1.8 Hybrids waarvan er eentje wel echt alles had wat ik wilde en goed was maar toch helaas een import auto bleek te zijn. En beide keren ook niet echt overtuigd van de aanbiedende garage overigens. (twijfelachtige dubieuze praktijken)
Tijdens al dit zoeken kort (6 maanden) private occasion lease gereden om toch mobiel te blijven en de zoektocht op het gemak voort te kunnen zetten. Dit was bij een bekende leasemaatschappij waar ik een Renault Megane station tijdelijk kon rijden.
Tijdens het rijden begon het mij echt te verbazen hoe fijn ik deze auto eigenlijk vond en het model sprak mij ook wel aan eigenlijk. Dus ook de Renault Megane werd vervolgens in het lijstje opgenomen als gegadigde kandidaten. Dit bracht me uiteindelijk bij de merk dealer die een hele mooie Megane 1.3TCE 140pk van eind 2023 had staan met slechts 21.000km op te teller in de Techno uitvoering met vrijwel alle opties zoals digitaal dashboard, stoel en stuur verwarming, blind spot warning, etc. etc.
Na 2 proefritten deze gekocht na wat onderhandelen waarbij men de navigatie en het gehele multimedia systeem nog helemaal up-to-date heeft gemaakt en connected services erbij kreeg. Na 2 maanden een trip naar Italië (Toscane) gedaan om vervolgens 5500km te rijden in totaal die vakantie. Dat ging voortreffelijk zonder enige vorm van problemen. Inmiddels ben ik nu bijna 20000km verder en staat de teller op iets meer van 40.000km en nog steeds ben ik erg tevreden. Hieronder de opsomming van de positieve en negatieve punten tot nu toe.
Positief valt op:
-Comfort (De stoelen zitten werkelijk vorstelijk)
-Luxe (zoveel opties is erg fijn)
-Rear Cross Traffic Alerting werkt top (heeft me letterlijk een aanrijding met een niet goed uitkijkend aanstormend kind gescheeld)
-Vrijwel alle verplichte EU rijhulpsystemen kon ik permanent uitzetten in het menu (alleen de stop/start moet ik elke keer met een knopje even uitschakelen)
-Led koplampen (bak licht) en de dynamische knipperlichten achter (fancy)
-Automatische ruitenwissers die het gewoon wel goed doen :-) (was echt 1 van de grootste ergernissen bij de Tesla!)
-Verbruik (erg zuinig als je normaal rijd! in de stad rond de 1:17 op de snelweg makkelijk tussen de 1:20 en zelfs 1:25)
-Navigatie (ik gebruik de geïntegreerde TomTom Connect navigatie met veel plezier) en ook android auto/apple carplay werkt geheel naar behoren.
-Airco (zo koud als een vrieskist indien gewenst, heerlijk was dit in de vakantie waar het een aantal dagen 38 graden was)
-Ruimte (ten opzichte van de Tesla Model 3 is een station weer een verademing)
Negatief valt op:
-Achteruitrijcamera (in het donker is het beeld echt slecht van kwaliteit en bijna niet bruikbaar dat is wel slecht te noemen)
-Audio is OK, maar niet heel hoogstaand, had daar toch iets meer van verwacht en twijfel nog of ik een upgrade zelf zal doen ervan. (nu was ik echter ook wel zeer verwend met de Tesla die echt een concertzaal was)
-Motor kan heel soms een beetje inhouden en schokkerig doen bij bepaalde toerentallen icm bepaalde constante snelheden. Dit schijnt met de EGR klep te maken te hebben maar is soms irritant als je in wat lagere toerentallen op de cruise control rijdt. Oplossing is om net iets harder (of net iets zachter) te gaan rijden. Kan ook verholpen worden met een stage 1 tuning las ik maar als het geen kwaad kan verder lijkt me dat onnodig.
Al met al een hele fijne auto verder waar ik nog jaren plezier van hoop te hebben zonder hopelijk al teveel issues bij onderhoud. Zoals ik het lees is deze generatie 1.3TCE motoren (samenwerking tussen renault, mercedes en nissan) behoorlijk betrouwbaar en heeft mijn model ook al een iets gemodificeerde thermostaat(huis) vanwege het bouwjaar las ik ergens.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Praktijkervaring Renault Mégane: dit vinden eigenaren van hun C-segmenter

Peugeot 308 SW vs. Renault Mégane Estate - Vergelijkende Test

Renault Mégane PHEV vs Seat Leon PHEV - Vergelijkende Test

Renault Mégane Estate Plug-in Hybrid 160 - Test




Lezersreacties (0)
Reageren