Renault Mégane Estate TCe 130 Dynamique (2010) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Mégane Estate TCe 130 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 57.000 km |
Eerste ervaringen met Renault
- 2.253 km
Op 16 januari de nieuwe Megane Estate TCe 130 Dynamique met Pack Distinction, 17" Schuss velgen, Noir Nacre kleur, privacy glass en Radio Arkamys met bluetooth opgehaald bij de dealer in Groningen.
De eerste ervaringen en kilometers zijn heel positief, de auto rijdt en stuurt super. Het brandstofverbruik valt idd (meerdere gebruikers geven dat aan) in het begin (1 op 10) behoorlijk tegen, ook al wordt het schakeladvies opgevolgd. Het wordt nu langzaam wat beter (1 op 12), maar die 1 op 15 redden we nog niet. Verder maakt de auto behoorlijk veel toeren op constante snelheden (3250 bij 120 continu in zes). Hier is al door de dealer naar gekeken, de auto is aan de diagnoseapparatuur geweest, maar er zijn geen bijzonderheden geconstateerd.
Ondanks de hoge toerentallen is de auto wel heel stil.
De Xenon-koplampen met bochtverlichting werken perfect, nooit meer zonder. Ook de bediening van de cruisecontrol werkt superhandig. De grote verlichte snelheidsmeter (wel te dimmen gelukkig) is wel heel prominent aanwezig, maar wel duidelijk. Ook het handsfree-systeem voor open en starten is ideaal.
De originele navigatie werkt goed en heeft een aantal grappige details (het autootje op de kaart, verschillende kaartkleuren). Wel rijdt je soms volgens de navi op een parallelweg of in het weiland, terwijl je gewoon op de hoofdweg rijdt. Dit wordt over het algemeen snel weer gecorrigeerd.
Een verschil met de vele duitse auto's die we hebben gehad is de binnenspiegel. Deze is mijns insziens aan de smalle kant, je hebt niet een vol beeld naar achteren. Verder is het vreemd dat er geen automatische dimmer zit op de spiegel, bij verder zo'n complete auto. De buitenspiegels zijn daarentegen wel weer goed, groot en pakken niet snel vuil op het glas vast (in tegenstelling tot mijn Passat Variant, waarbij het glas bij vuile wegen heel snel smerig wordt).
De hoofdsteunen zijn ook echt als steun in te stellen, je kunt het kussendeel naar je toe buigen, handig!
De auto staat nu op 17" LM-velgen (origineel) met 205/50 R17 banden. Ik vond dit een vreemde maat en het zijn sowieso veel duurdere banden dan de normaal gebruikte maat 225/45 R 17. Gelukkig duurt het nog zeker 40000 kilometer, voordat er nieuwe gemonteerd moeten worden.
Van derden tot nu toe alleen maar positieve reacties op de auto gehad en zijn er zelf ook heel tevreden over.
al rijdende....
- 4.035 km
De Megane Estate rijdt super! Het verbruik daalt en is nu zo'n 1 op 12,5 à 13. Het warmere weer zal ook een rol spelen in dit dalende verbuik.
Heb een setje alukleurige sierlijsten gekocht voor in de voorbumper (accessoire 7711425445, € 123,08 ex.btw). Dit geeft de auto wat meer body.
Heb nu 1x de ruiten- en koplampsproeiervloeistof bijgevuld, bijna de volle vijf liter past in de tank, maar goed bij de Action heb je een can van 5 liter voor € 2,79 en dit goedje voldoet prima.
Wel even bij de garage geweest ivm het koelvloeistofpeil, deze stond een cm of drie onder het minimum. Waarschijnlijk niet voldoende gevuld in de fabriek en ook niet bijgevuld bij de afleveringsbeurt. Oliepeil was wel nog helemaal goed. Ik kreeg het advies van de monteur om het oliepeil alleen bij koude motor en vlakke ondergrond te controleren, omdat de peilstok aan de vuldop zit. Hij gaf aan dat het beter is om deze digitaal in de gaten te houden (motor starten en direct de knoppen van de boordcomputer indrukken).
Al met al absoluut geen spijt en ik begin er steeds meer over te denken om ook voor mijn leaseauto een Renault te kiezen (dieselversie).
"koele problemen...."
- 9.437 km
Alweer bijna 10000 km gereden, waaronder een trip naar Berlijn. Lekker ff testen op de autobahn!! Nou die 200 ziet er leuk uit op zo'n digitale teller.... :) Dat was in april, toen het nog mooi weer was....
Vervolgens weer het dagelijkse woon-werkverkeer. Niks aan de hand zou je denken! En begin mei was het toch koud in ene...
Het vreemde was dat de koelventilator steeds aansloeg, zelfs na een dorpsritje en dat bij een buitentemperatuur van 6 en een halve graad celsius. Dus de motorkap maar weer es geopend en tot mijn verbazing zag ik dat het koelvloeistofreservoir leeg was, dus gelijk de dealer gebeld met het verzoek de auto op te halen voor een controle en bijvullen van de koelvloeistof.
Toen bleek dat één van de slangklemmen vanuit de fabriek nooit goed vast heeft gezeten. Dat was dus gelijk de verklaring voor het te lage peil in maart j.l.
Klem vastgezet en koelvloeistof bijgevuld en klaar! Alles keurig opgelost door de dealer. Maar evengoed toch mazzel gehad. Voor hetzelfde geld was alle vloeistof deruit geperst tijdens het ritje op de autobahn....
Zonder geluk vaart niemand wel, zal ik maar zeggen.
Verder de ingebouwde tom-tom ff omgezet naar een West-Europa kaart (Standaard Benelux). Ideaal, SD-kaart uitnemen en upgraden maar via internet. Zelfs de nieuwe wegen bij ons dorp staan er al in, dat terwijl de weg nog eens niet opgeleverd was....
De auto rijdt verder prima.....eigenlijk steeds lekkerder. Het verbuik blijft op 8,3 liter per 100 km steken, maar op zich geen verkeerde waarde. Olie blijft mooi op peil.
Op naar de 15000 km.....
"Stotteren met koude motor...."
- 14.201 km
Al een tijdje last van een stotterende motor na de koude start. In september de auto bij de dealer gebracht voor een test. Na onderzoek bleek er een storing in de labda-sonde te zitten. Deze is vervangen en hiermee moest de onregelmatige loop opgelost zijn.
Weer een paar weken verder had ie het weer.....dus deze week maar weer gebeld voor een afspraak. Auto brengen en afwachten maar..... na een paar uurtjes kon de auto weer opgehaald worden, nu was de conclusie echter minder gunstig:
Het stotteren is volgens de Renault-importeur een produkteigenschap welke onstaat door de zuinige afstelling van de brandstoftoevoer bij koude motor ivm de strenge milieueisen waar de auto/motor aan moet voldoen. Mogelijk kan een (veel duurdere) brandstof met octaangetal 98 soelaas bieden.....aldus de technische infobul van Renault. Dat moeten we dan maar eens proberen......
Heb aangegeven dat het verbuik ook nog steeds aan de hoge kant is (8,3/100 km). Hiervoor geeft hetzelfde infobulletin aan dat de genoemde waarden in de folder in de praktijk nooit gehaald kunnen worden! Dat snap ik ook, maar met dit praktijkverbuik is er wel een hele grote afwijking...
Tot slot zat de kunststof afdekking op de achterklep ook nog eens los en rammelde er flink op los....deze is dus ook weer vastgezet door de dealer.
Al met al geen fijne conclusies en direct kwam bij mij in gedachten waarom ik ook al niet eerder een Renault gekocht heb...toch rijdt de auto (met warme motor) hartstikke lekker en is de bi-xenon met bochtverlichting magnifique!
Hopelijk gaat het met de andere brandstof een stuk beter. Update volgt.....
Geen problemen meer....
- 20.836 km
Inmiddels weer flink wat kilometers gereden....en eigenlijk geen problemen meer met de Megane. Auto nu steevast in de garage 's-nachts en voilà geen gestotter meer. Dus koop je een Megane TcE, zet em dan in de garage.... ;-)
Ik wil LPG-G3 in laten bouwen maar volgens de dealer kan dat niet op de Megane met 1.4 TcE motor. Het grappige is echter dat hij in België wel af-dealer op LPG wordt geleverd. Iemand hier misschien ervaringen mee?
Helaas de eerste dikke steenslagput op de rand van de motorkap...balen maar niets aan te doen. Na 1 jaar rijden en dik 20.000 km verder gebeurt dat.
Leuke gadget is het gebruik van de MP3-speler van de mobiele telefoon. Eenmaal gelinkt pakt het Arkamys-radiosysteem de verbinding steeds automatisch op. De USB-poort heb je dan eigenlijk helemaal niet nodig....als je genoeg geheugen op je telefoon hebt.
Ook de navigatie van TOM-TOM komt zo af en toe met een melding, dat het tijd wordt voor een (gratis) update. Ook hierbij kan een kind de was doen!
Al met al toch weer helemaal blij met de auto. Jammer eigenlijk dat hij zo populair is bij de leaserijders...
G3 in laten bouwen
- 21.938 km
Toch de beslissing genomen om LPG in te laten bouwen, en wel het systeem van Prins met Valve-Care Systeem. Het betreft een ringtank op de plek van het reservewiel met een bruto inhoud van 69L. Aansluiting in de achterbumper, rechtsonder. Had hem wel achter de tankklep gewild, maar dat paste niet.
Tot nu toe (1500 km gereden) gaat dat prima en loopt de auto gemiddeld 1 op 11. Tevens loopt hij mooi rond en is hij nog stiller dan op benzine.....
Dus nu voordelig tanken, zeker nu de benzineprijs zo hoog ligt. Meerprijs motorrijtuigenbelasting is € 30,- per maand, verzekering € 10,- per maand en het voordeel per tankbeurt zo'n € 40,- (gemiddeld 2x per week tanken), dus de investering verdient zichzelf wel terug.
Update volgt....
30.000 km beurt
- 27.093 km
Gisteren de eerste beurt uit laten voeren door de dealer. Geen bijzonderheden geconstateerd door de dealer, dus een rekening van € 292,- voor controle, olie en filters. De beurt is iets naar voren gehaald i.v.m. een storing in de achterste opnamesensor voor de bi-xenon hoogteregeling en bochtverlichting. Deze bleek niet te resetten, dus onder garantie vervangen. De oorzaak was niet aanwijsbaar....?!
Door de storing een week gereden met de verlichting twee meter voor de auto en geen bochtverlichting.....dus das wel een behoorlijke ontwenning. Gelukkig werkt alles weer en waren er verder geen bijzonderheden.
Inmiddels ook alweer dik 5.000 km gereden op lpg. En dat gaat super. Verbruik blijft 1 op 11 dus daar is ook niks mis mee. Wel is er achteraf nog een "fopper" gemonteerd, voor de weergave van de benzinetankinhoud. Deze geeft nu in ieder geval bij elke nieuwe start de juiste inhoud van de benzinetank weer.
Volgende keer weer meer....
Rustig verder kachelen...
- 37.430 km
Update! Inmiddels zo'n 15000 km op LPG gereden...en dat gaat super. Zou in eerste instantie 8000 km met de Valvecare vloeistof kunnen rijden, maar heb inmiddels dus al 15000 gereden. Heb wel drie keer de pot met vloeistof even iets los moeten draaien en weer opnieuw aandraaien, maar hij was nog niet leeg... Het systeem gebruikt wel meer vloeistof naarmate de belasting zwaarder is.
Rijdt gemiddeld 1 op 11 km op LPG, bij flink doortrappen is het 1 op 10. Ten opzichte van benzine rijden maakt dat dus weinig uit (1 op 12).
Had een klein mazzeltje met de wijziging bij de RDW van benzine naar G3....deze hebben pas drie maanden later de wijziging gemeld aan de belastingdienst en daar gaat de wijziging ook nog eens drie maanden later in, doordat de mutatie aan het begin van het huidige tijdvak is binnen gekomen.. Al met al een voordeel van € 180,- :-)
Banden beginnen nu wat meer lawaai te maken en ook bij het remmen ontstaat er soms wat trilling...maar als het niet heftiger wordt dan dit...zal het tot aan de grote beurt (60d km) wel los lopen...haha
Storing...
- 39.539 km
Vorige week woensdag flink wat kilometers gemaakt, dus lpg-tank maar weer vol gegooid. Starten en lopen maar...dus niet. Auto liep op drie cilinders en ik kreeg allerlei storingen in beeld....gevolg met 35 km/h naar de plaatselijke dealer gekacheld.
De monteurs hadden alles al netjes opgeruimd, kom ik eraan met een slecht lopende Megane Estate. Gelukkig waren de mannen van Kroezen & Cents Dedemsvaart welwillend en dus ging meteen de computer eraan en werd er idd een storing in het brandstofinjectiesysteem geconstateerd en wel zodanig dat het niet met uitlezen en resetten opgelost was....Dus spullen overladen in een leen-Megane en karren maar weer.
Ondertussen had de andere collega al gezien dat er ook nog een terugroepactie op zat: Een kabelboom bij de stuurkolom onder het dashboard, die niet al te netjes is weggewerkt af-fabriek, dus daar moet een extra "tie-ripje" om, zodat er geen breuk of slijtage kan ontstaan.
Volgende dag gebeld en ja hoor, de storing was eruit: zonder computer, na een nachtje rust was alles weer in orde. Toch het verzoek gedaan om alles even goed na te lopen, je hoort tegenwoordig ook vaak dat steenmarters dol zijn op de bekabeling en rubbers onder de motorkap van een moderne auto...
Ivm het te vervangen "tie-ripje" kon ik de auto pas vrijdag's weer ophalen. Constatering van de monteur: de hoofdleiding van het klepsmeersysteem is gebarsten, alsof er kogel van binnenuit doorheen geschoten is. Volgens de lpg-monteur zou het verdeelblok verstopt kunnen zitten, waardoor de druk in de leiding te hoog is geworden.
Het is dus nog niet klaar, afspraak met de lpg-inbouwer gemaakt en ondertussen alleen op benzine rijden...ja het leven van een lpg-rijder gaat niet altijd over rozen ;-)
Ondertussen ook maar nieuwe banden besteld voor de Megane...voor zijn ze nagenoeg op en ook achter zijn ze niet al te fijn....Vredestein Sporttrac 3 in viervoud!
Voor het lpg verhaal volgt een update...
Nieuwe banden
- 40.211 km
Vandaag vier nieuwe banden laten monteren van het type Vredestein Sporttrac 3, maat 205/50 R17 89V. Kosten € 527,50 incl. montage en balanceren.
Er hadden niet persé 4 nieuwe banden op gehoeven, maar de Vredesteins hebben een compleet ander profiel (V-profiel) dan de standaard gemonteerde Continental Conti Sport Contact, dat me de combinatie niet fijn leek. Bovendien was er in één achterband een keer een prop geschoten en was de wang van deze band beschadigd.
Setje achterbanden op marktplaats gezet en binnen een week verkocht voor € 50,-
Update storing....
- 41.191 km
Op 21 juli j.l. is de auto bij de LPG-installateur geweest. Die hebben de gesprongen leiding van het Valve Care systeem vervangen, evenals de verdeler van dit systeem. Bovendien bleek er een software update te zijn voor het ondervangen van storingen in het Valve Care systeem.
Nu alweer een week naar alle tevredenheid op LPG gereden. Het verbruik blijft zo rond de 1 op 11 hangen.
Ik heb wel een factuur ontvangen van de Renault-dealer voor de onderzoekskosten en de leenauto. Deze wordt via de LPG-installateur bij de fabrikant neergelegd. Even afwachten wat daar uitkomt....
Update na 2e beurt
- 57.000 km
Nog even terugkomen op de kosten van de storing in juli. Heb uiteindelijk uit coulance de helft van de factuur vergoedt gekregen van Prins Autogassystemen. Verder krijg ik 25% korting op de prijs van de 1e vijf potjes Valvecare van Autobedrijf Nieuwenhuizen in Rogat (de inbouwer).
Onlangs op de A32 een dikke steen op de voorruit gehad, met als gevolg een behoorlijk koeieoog met 2cm barst. Omdat ik voor mijn werk een 40-tal Carglassmonteurs heb gescreend, leek het me prima om bij één van hen de ruit te laten repareren. Dus Carglass Emmen mocht het proberen met HPX3. Het resultaat was heel netjes, zeker gezien de grootte van de beschadiging. Helaas is er inmiddels een barst in de ruit gekomen, midden voor onder. Nu kan hij dus alsnog vervangen worden....voorlopig rijdt ik er nog wel even mee door.
Gisteren de Megane Estate voor de tweede beurt bij Terwolde Emmen gebracht en wat schetst mijn verbazing, deze 2e beurt is zelfs nog één euro goedkoper als de 1e beurt :-)
Er zijn geen bijzonderheden geconstateerd, behalve dan dat de achterbanden na 17000 km gecupt zouden zijn. Toch heb ik ze laten wisselen met voor, om een beetje gelijkmatig slijtagepatroon te houden. Profieldiepte was nog 5mm voor en 6mm achter, dus daar kan ik nog wel even mee vooruit. De Vredestein's zijn niet stiller of anders qua rijgedrag als de standaard gemonteerde conti's. Toch wil ik de volgende ronde eens Michelin's proberen.
Medio december heb ik een brief van Renault Nederland gehad, om me erop te wijzen dat de 2 jaar fabrieksgarantie bijna voorbij is (15-01-2012). Er is ook een mogelijkheid om garantie bij te kopen. Toch netjes!
Ik heb bij de dealer dan ook de volgende puntjes aangegeven:
- luidsprekerboxen r.v. en r.a. kraken (deze zijn met de beurt vervangen);
- verlichting sigarettenaansteker hapert (unit moet nog vervangen worden);
- kentekenplaatverlichting achter hapert (unit compleet vervangen tijdens beurt);
- l.v.portiervanger knakt (moet nog vervangen worden);
- achterklepplaat rammelt alweer (vastgezet).
Als ik voor de nog niet verholpen zaken terugkom, wil ik ook nog iets kwijt over de ruitenwisser l.v. Deze veegt bovenaan (+/- 15cm) niet goed schoon bij miezer of gebruik van de ruitensproeier. Dat is al vanaf het begin het geval, dus hopelijk kunnen ze daar ook iets mee.....
Verder rijdt de auto super, hij begint me steeds meer te passen als een warme (of coole op warme dagen) jas. Op LPG blijft het verbuik tussen de 1 op 10 en 1 op 11 schommelen, afhankelijk van gebruik en belasting. Bij ongeveer 51000 km heb ik het potje Valvecare vervangen, dus ook deze keer 15000 km mee kunnen rijden.
Hopelijk ook weer vrolijk verder in 2012!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.