Renault Mégane Estate dCi 110 GT-Line (2011) #7

autoreview

Renault Mégane Estate dCi 110 GT-Line (2011)

Signalement

UitvoeringMégane Estate dCi 110 GT-Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst1.072 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf nieuwe leaseauto

  • 1.072 km

Daar was hij dan eindelijk, na ruim een half jaar gewacht te hebben rij ik dan nu eindelijk ‘mijn’ Renault Megane Estate GT-line. Eind januari mocht ik een nieuwe leaseauto uitzoeken. Op mijn shortlist stonden de nieuwe Ford Focus Station, Opel Astra Tourer en de Renault. Allen 20% bijtelling en een station wat voor mij de 2 grootste voorwaarden waren. De keuze viel al snel op de Renault Megane Estate BOSE-editie (meest compleet , prima prijs/kwaliteitverhouding, goede rijeigenschappen, uitstekende gezinsauto) maar de tsunami gooide roet in het eten. Twee maanden na de daadwerkelijke bestelling bleek mijn auto nog niet ‘gekoppeld’ te zijn ofwel de auto was nog niet in productie genomen en men kon ook niet aangeven wanneer hij wel in productie ging. “Kon nog wel eens 1e kwartaal van 2012 worden”, zeiden ze bij de dealer. Uiteindelijk maar gewacht op het alternatief van Renault Nederland. Dat werd of een opgedirkte Dynamic (incl. leren bekleding, Parrot MKi9200, panoramadak) of een GT-line (incl. Parrot MKi9200 en panoramadak). Twee alternatieven die voor de leaserijder niet gunstiger werden, want ja, de cataloguswaarde van de auto wordt ca. €2000- duurder. De derde optie was om te wachten op de BOSE-editie niet wetend wanneer deze geleverd kon worden. Na een kort beraad met mezelf toch besloten om de auto om te laten zetten naar een GT-line. De looks van de auto vind ik prachtig, (mooier als de BOSE-editie) beter stoelen, alleen geen BOSE-systeem. Maar goed ik ben niet echt een audiofiel en zag het BOSE-systeem als een luxe-item. Wat is het uiteindelijk geworden;

-Renault Megane Estate GT-line 1.5dCi 110pk
-Kleur: Gris platine
-Privacy glass
-Tom Tom Live Europa
-Automatische handrem
-Parrot MKi9200
(En nee, inderdaad geen panoramadak, vond ik geen meerwaarde hebben)

Bij aanschaf van de auto kreeg ik een waardecheque van €750,- kado. Afgesproken met de dealer dat we tegen de tijd dat de auto geleverd werd we nog even om tafel gingen zitten om wat accessoires uit te zoeken. In de tijd dat ik moest wachten op mijn auto heb ik vele bezoekjes gebracht aan het forum van de ‘Renault Megane III’. Daar zag ik een aantal Megane’s afgeleverd met op kleur gespoten stootstrippen. Dit vond ook wel wat voor mijn GT-line. En daarnaast leek mij een stel dakdragers ook wel handig voor de vakanties (uiteraard om daar een dakkoffer op te zetten…;-) ). Zo gedacht, zo aangegeven bij de dealer. Bleek dat het spuiten van stootstrippen bij hem €800,- moest gaan kosten. Maar in ruil voor de waardecheque zou hij regelen dat de stootstrippen op kleur werden gespoten. Ik heb geen verstand van spuitwerk op auto’s dus ik heb hier mee ingestemd en aangegeven dat ik ook nog een set dakdragers wilde hebben. Na wat afdingen kreeg ik voor €100,- een set dakdragers. We hebben mekaar de hand geschut en ben naar huis gereden. Onderweg naar huis begon bij mij de €800,- te knagen voor het spuitwerk. Bij thuiskomst maar eens internet opgedoken en al snel bleek dat dit veel goedkoper kon. Als een ware ‘keuringsdienst van waren’ 4 willekeurige Renault-dealers gebeld (Bochane Nijkerk, Oving Raalte, Oving Hattem en Segerink en Wolbers Lochem) en wat bleek bij Bochane en Oving lag het bedrag op €250,-(!) all-in en gespoten door een Renault erkend schade herstelbedrijf. Lochem moest ik even terugbellen omdat de verkoper niet kon zeggen wat het ging kosten en de chef-werkplaats was niet aanwezig. Inmiddels wist ik al genoeg en heb de dealer in Apeldoorn weer gebeld en hem ermee geconfronteerd. Hij gaf aan dat zij altijd €800,- rekenen voor het spuiten voor stootstrippen. Als ik het niet mee eens was moest ik maar afzien van het spuitwerk en kon ik mijn waardecheque op een andere invullen. Het werd een zijn woord tegen mijn woord discussie en heb in eerste instantie gezegd dat ik het zo wilde laten staan. Totdat ik het verhaal vertelde aan een collega, deze bedacht zich niet en belde vervolgens naar Lochem. Kreeg uiteindelijk na 3 dagen de chef-werkplaats aan de telefoon en deze vertelde dat het spuiten van stootstrippen €260,- kostte, all-in en ook zij zijn door Renault erkend. Nu komt de grap….Zowel Lochem als Apeldoorn vallen onder dezelfde naam…..Segerink en Wolbers. Dat is toch vreemd, hetzelfde bedrijf 2 totaal verschillende bedragen. Uiteindelijk heb ik besloten om de dealer in Apeldoorn weer te bellen en het spuiten te laten cancellen (zonder hem te laten weten wat ik inmiddels te horen had gekregen uit Lochem, ik was wel even klaar met die verkoper) en toch een andere invulling aan mijn waardecheque te geven. Als ik dit niet zou doen zou ik zelf een dief zijn van mijn eigen waardecheque. Ik heb gekozen voor de dakdragers, een dakkoffer (530l) en een tapijtset voor de kofferbak.
Bovenstaande heb ik ook voorgelegd bij Renault Nederland. Te meer omdat op de Renault-site onder het kopje ’10 zekerheden van Renault erkend schadeherstel’ bij puntje 9 wordt gezegd vaste en duidelijke tarieven. Nou, dit is allerminst het geval bij Segerink en Wolbers in Apeldoorn. Renault Nederland heeft inmiddels contact gezocht met de dealer en die had al aangegeven dat ik voor het alternatief had gekozen. Renault Nederland heeft daarna mij gebeld dat hiermee de kous voor hun af was. Ze konden alleen geen duidelijk antwoord geven op het feit dat binnen 1 bedrijf 2 totaal verschillende bedragen werden genoemd. Maar ik denk dat elke nuchter persoon wel kan verzinnen waarom… of was het misschien toch een rekenfoutje…

Eerste ervaringen…
Zo, genoeg over de waardecheque en dan nu de auto zelf. Ik kon al 4 maanden wennen aan een Megane Estate, weliswaar een Expression 90pk, hetgeen een tijdelijke auto was alvorens ik in de GT-line kon overstappen. Ik kon de auto 2 dagen voordat we op vakantie gingen ophalen. Dat was een goede opsteker na het lange wachten. En ik moet zeggen, wat een genot om in deze auto te rijden. We hadden gelijk een rit van 250km, bepakt en bezakt naar Zeeland incl. een dakkoffer, dus het verbruik laat ik nog even voor wat het is.
De stoelen zitten heerlijk, voor mijn postuur (1.86m) zitten ze perfect en ik kom na een rit van 3 uur nog steeds ontspannen uit de auto.
De Megane stuurt zeer licht, wat even wennen was. Ik was het wat zwaardere en directe sturen van een BMW 1-serie en Audi A3 gewend (de auto’s die ik gereden heb alvorens ik in een Megane stapte). Het onderstel is voelbaar stugger dan de Expression, lekker sportief.
Ook zit er een duidelijk verschil in een 5 of 6-bak. De 5-bak die in de Expression lag schakelde hakerig in tegenstelling tot de 6-bak, schakelt zeer geleidelijk en soepel en dan moet hij nog ingereden worden, beloofd veel goeds voor de toekomst. Met de 110pk motor rij je lekker vlot door het verkeer, je trekt er de straatklinkers niet mee uit maar voor mijn rijden een prima motor.
De automatische handrem is een aanrader. Bij het wegrijden gaat de handrem er automatisch af en bij het stop zetten van de motor gaat de handrem er weer automatisch op. Je merkt dit aan het iets terugtrekken van de rem. Waar ik mezelf af en toe nog wel op betrap is het feit dat als ik de motor uitschakel mijn hand als een automatisme naar de handrem wil, die er niet zit...dit gaat slijten, hopelijk. Wat ook heel snel went en zeer handig is, is de keyless-entry en starten. Twijfel je om deze optie te nemen, gewoon doen! Eén nadeel…je wil nooit meer anders.
Aangezien ik op het forum een aantal GT-lines gezien heb met een digitale snelheidsmeter was ik even benauwd dat ik dat ook zou krijgen maar zoals op de foto’s te zien is heb ik gelukkig wel de analoge snelheidsmeter, ziet er mijns inziens beter en sportiever uit. Ik moet hierbij wel opmerken dat de digitale snelheidsmeter praktischer is. Je ziet sneller in 1 oogopslag wat je precies rijdt. Maar ja, het oog wil ook wat…
En dan nog even over het Parrot MKi9200. Doordat ik voor het alternatief had gekozen van de BOSE-editie zou er een Parrotsysteem worden ingebouwd. Menigeen vindt dit een verstoring van het interieur. Met de bediening op de middenconsole en het schermpje naast de airco-unit is dit in mijn beleving allerminst het geval. De telefoonverbinding met mijn HTC Snap is uitstekend en de bediening van de overige functionaliteiten werkt uitstekend. Er zitten 4 aansluitingen aan om naar je favoriete muziek te luisteren. Een I-pod, AUX en USB aansluiting zitten weggewerkt in het dashboard kast. Aan de zijkant van het schermpje heb je nog de mogelijkheid om een SD-kaart te plaatsen. De USB-aansluiting is degene die ik gebruik. Ik heb diverse mappen per artiest aangemaakt wat het makkelijk maakt om tijdens het rijden door de muziek heen te bladeren. En het geluid is verrassend goed.
Na de eerste 1000km ben ik dik tevreden over ‘mijn’ GT-line. Ik hoop nog vele veilige kilometers met hem te mogen rijden. Ik hou jullie op de hoogte.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.