Renault Mégane Estate dCi 110 Expression (2011) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Estate dCi 110 Expression |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 206.000 km |
KM-stand laatst | 222.000 km |
Aanschaf
- 206.000 km
Het betreft hier overigens de 1.5DCI EDC BOSE, maar om één of andere reden is dat type niet te selecteren.
Als particulier heb ik mijn auto vooral voor de langere de ritten in de weekends en de vakanties. In die vakantie moet ie ook wat kunnen trekken.
Ik wilde een auto die rust geeft, die met een laag toerental lekker smeuïg optrekt en doortrekt. De civic 1.4 die ik hiervoor had, kwam bij 105 kmh boven de 3000 tpm uit, en dat werd toch wat vermoeiend - evenals het gebrek aan trekkracht op de vakantieroutes.
Die civic was een i-Shift en ik wilde graag weer een automaat, maar liefst iets beters. Ik heb in de voorselectie nog een yeti gereden (leuk en goed, maar nog te duur) en een peugeot 508 (HDI & THP versies, met manual & robot bak) maar ook waren nog te prijzig. Peugeot reed geweldig en is erg zuinig maar die robo-bak niet zo fijn (wel beter dan die van honda), en de reputatie van de THP motor is ook niet echt geweldig.
Enter Mégane: Leuke aanbieding met veel KM's (200K) maar verder in nieuwstaat. In bose uitvoering, met special paint (panoramadak is optisch verlengd, neus en achterbumper en deurbeschermers alle met zwarte accenten) - prachtig!
Dit is nog een pre-eco tijdperk Mégane, de verhoudingen van de EDC zijn volgens mij wat korter dan van de latere eco modellen - ik vond de auto bij de proefrit dan ook heerlijk vlot rijden. En die EDC bak - geweldig!
Ook later bij het trekken van de caravan zijn de versnellingsbak verhoudingen erg fijn - vanaf 84kmh zet ie zichzelf gewoon in 6 en blijft daar ook bij niet al te grote viaducten - lekker stil en rustig rijden. De software weet zelf het beste in welk verzet het gevraagde motorkoppel optimaal geleverd kan worden. Ik ben dan ook niet bang de motor geweld aan te doen door een te hoog verzet; maar dit is dan ook niet extreem (ruim 2000tpm bij 100kmh, zie foto)
Verbruik is misschien wel iets hoger hierdoor, ik zit tussen de 5.5 en 6L met een anticiperende maar vlotte rijstijl. Bij langere ritten en constante snelheden komt de 5l wel in de buurt. Er zitten natuurlijk ook wel 17"velgen op met iets bredere banden.
Ik rijd maar zo'n 15000 per jaar, dus de vraag die je altijd krijgt is, loont dat wel dan, diesel? Mijn antwoord is dan, ja, want het rijdt gewoon hartstikke lekker. Voor deze prijs was iets dergelijks (hoog koppel, automaat) niet beschikbaar in benzine, tenminste niet iets dat kwa verbruikskosten dan ook binnen de perken bleef. Want deze Mégane III serie heeft een goede reputatie kwa betrouwbaarheid (volgens consumentenbond zelfs beter dan de civic die ik hiervoor had, Honda nota bene, daar stond ik van te kijken) - maar ook reviews hier op de site, en elders, bevestigen dit. De lagere brandstofkosten compenseren de hogere HB deels wel, dus het plezier van de stille, krachtige diesel en automaat zijn hun geld meer dan waard!
Praktisch:
De kofferbak is lekker ruim, maar de variabiliteit is niet zo sterk als ik gewend was (duh). De civic slikte gewoon een hele transportfiets, maar dat gaatt je met de Mégane Estate niet lukken. Maar verder is ie groot zat, ruimte op achterbank ook prima. Het dubbele panoramadak maakt dat deze verder vrij compacte auto met coupé achtige lijn, toch niet claustrofobisch wordt.
Rijden:
De vering is ietwat stoterig op korte hobbels, maar op tempels en snelwegen juist heerlijk soepel. De achterveren lijken verstevigd door eerste eigenaar, want doorzakken bij zelfs flinke kogeldruk is er amper bij en de combinatie ligt prima vlak. Trekhaak ook goede hoogte blijkbaar.
Wat met wel opviel en blijft opvallen is dat het stuur duidelijk indirecter werkt, je moet meer draaien. Daardoor voelt de auto wat logger en onhandiger aan dan nodig, want hij is op zich wendbaar genoeg - het onderstel is lekker breed en lang en de 17"bose velgen de met Michelin Crossclimates zijn een prima combinatie.
Ik heb nog geen echt winterse omstandigheden met die Cross Climates gehad (daarom zijn ze in deze regio ook zo fijn), maar op droog en zeker nat doen ze het perfect. Geen extra lawaai in niet het vage gevoel van winterbanden, stuurt goed. Nooit meer wisselen en dus ook niet te vroeg of te laat daarmee :-). En toch zeker weten dat je ook met sneeuw goed weg kunt komen. Onlangs in ANWB test weer zeer goed beoordeeld.
Eerste jaar
- 222.000 km
Na 16000 km in een jaar was het tijd voor APK, op KM stand 222000. De mégane heeft me dit jaar geen enkele keer laten staan - nou ja, eén keer maar dat was omdat alle 4 de wielen waren gestolen en ik tot mijn verbijstering de wagen 's morgens aanmerkelijk verlaagd op blokjes terugvond. Waaaat??
Zo'n 4000km met caravan & 4 personen in de auto gereden en dat deed ie prima, tot in de zuidfranse Pyreneeën aan toe. Hij trekt goed, verbruik met caravan (230 breed en geen stroomlijn) bij +/- 90km/h zo'n 9l/100. Harder kon wel maar dat wil ik de motor niet aandoen. In het begin heb ik 1x een melding gehad over het milieufilter. Ik reed toen met windkracht 7 op kop uit friesland weg, met verbruik rond de 14l.(!) De roetfilter regeneratie kwam onder die omstandigheden niet meer af en dat gaf de melding. Even solo gereden en toen ging de melding weg. Is ook nooit meer teruggekomen.
Bij de APK moesten gloeibougies vervangen worden, en ruimtewisserbladen, en dat was het. Ook aircoreiniging laten doen. Pas volgend jaar een echte beurt en dan weten we meer.
Het bose geluidssysteem en de navigatie, de bluetooth voorziening, de keyless entry, en ook de cruisecontrol zijn allemaal zeer naar mijn tevredenheid.
Interieur is inderdaad hier en daar niet zo degelijk, maar het is leuk vormgegeven en last heb je er niet van. Armsteunen zitten precies goed en zijn voorzien van zachte afwerking, kijk, dat doet er toe, prima. Deuren klinken niet zoals een kluis maar we weten allemaal dat de NCAP ratings van Renault top zijn.
Ik houd deze nog wel even! ;-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.