Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 GT-Line (2013) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Estate dCi 110 ECO2 GT-Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 13 km |
KM-stand laatst | 159.700 km |
Algemeen
- 1.500 km
Aan het einde van het voorjaar van 2013 werd het voor mij weer eens tijd om uit te gaan kijken naar een nieuwe auto. Traditioneel wil de leasemaatschappij hun auto terug bij 180000km en dat kilometrage begon ik te naderen.
Mijn vorige auto was eveneens een Renault Mégane Estate. Gezien mijn goede ervaringen met deze auto en het feit dat het vanwege belastingtechnische redenen een erg voordelige auto is om te leasen, lijkt de keuze voor een nieuwe Mégane erg makkelijk. Toch heb ik de concurrentie wel degelijk een kans gegeven. De kanshebbers waren: Ford Focus, Volvo V40, Hyundai i30, Skoda Octavia en de Volkswagen Golf.
De Golf en de Octavia vond ik persoonlijk erg saaie auto’s om te zien, hoewel Skoda met de Octavia een ruimtemonster heeft neergezet is z’n klasse. Het grootste probleem vond ik echter dat beide auto in stationuitvoering nog niet te bezichtigen en leverbaar waren op het moment dat ik me ging oriënteren. Hierdoor zijn deze auto’s dan ook al vrij snel afgevallen.
Ook de Hyundai i30 viel snel af. Hoewel merken als Hyundai en Kia hard aan de weg aan het timmeren zijn en dat ook zeker met succes doen, vond ik de kwaliteitsbeleving in de i30 toch lager dan bij de overige auto’s die ik heb bekeken. Daarnaast was het erg lastig om een proefrit in de dieseluitvoering te regelen volgens de dealer.
De Volvo V40 is een erg mooie auto en dat wat interieur en opties ook moderner aan als de Mégane. Echter, de kofferbakruimte laat te wensen over. Aangezien ik de kofferbak van m’n vorige Mégane Estate regelmatig goed gevuld had, leek me dat geen goede optie. Ik moet wel toegeven dat de keuze waarschijnlijk op de V40 was gevallen als de kofferbak groter was geweest.
Bij Ford heb ik gekeken naar de 20% bijtelling Focus 1.0 125PK. Het nadeel van de spaardiesel van de Focus is namelijk dat deze niets mag trekken en het kunnen trekken van een caravan is een eis in huize RvL. Dus gekeken naar de 125PK benzineversie. Leuke auto aangekleed o.b.v. de Titanium Lease uitvoering toen Ford ineens besloot om deze uitvoering niet langer te leveren op de benzinemodellen. Dan wordt het uitrustingsniveau ineens een stuk lager, of de auto een stuk duurder.
Hierdoor is de keuze uiteindelijk toch op de Renault Mégane Estate 1.5 dCi gevallen. Dit keer in GT-Line uitvoering met extra:
- Pack Lumière
- Pack Xenon
- RenaultSport 2-tone lederen bekleding
- Stoelverwarming
- Bose Audio
Het betreft hier een auto die de dealer op voorraad had. De levertijd was dan ook minimaal, waar de auto anders waarschijnlijk pas in oktober geleverd had kunnen worden. Hierdoor mis ik de automatische parkeerrem, die ik in mijn vorige Mégane wel had. Gevolg: de eerste keer rolde de auto weer net zo hard uit het parkeervak als ik 'm er in had gezet. Ondertussen ben ik er alweer helemaal aan gewend.
Eerste ervaringen
- 1.500 km
Nu de eerste 1500km er alweer opzitten, wordt het tijd om mijn eerste ervaringen eens op digitaal papier te zetten.
De Renault Mégane is geen onbekende van me. De afgelopen 2,5 jaar heb ik ook al in een Mégane 1.5 dCi gereden, uit modeljaar 2011. Toch zijn er wel een hoop veranderingen merkbaar tussen het model uit 2011 en het huidige model.
Allereerst motorisch. De 1.5 dCi van de Mégane was altijd al een fijne motor. Niet het snelste jongetje uit de straat, maar een erg soepele motor die bovendien zijn koppel al snel voorhanden had. Dat is alleen maar beter geworden. De motor in m'n nieuwe Mégane lijkt soepeler, levendiger en voelt met name in de hogere versnellingen sneller aan. De motor heeft dan ook 20NM koppel meer, al weet ik niet of dit het enige verschil is.
Daarnaast laat de motor minder van zich horen; de nieuwe Mégane is merkbaar stiller dan mijn vorige Mégane hoewel het allebei de Mégane van de 3e generatie betreft.
En voor wie het interesseert: de eerste tankbeurt kwam uit op 4,75l/100km. Hierbij is er afwisselend snelweg en provinciaal gereden en heb ik mijn normale rijstijl aangehouden.
De buitenkant van de auto is voor mij aardig anders, voornamelijk omdat het een GT-Line model betreft. Deze oogt wat sportiever dan het normale model. Zeker de positie van de LED dagrijverlichting onder in de voorbumper vind ik beter dan bij het normale model, waar de LED's direct onder de koplampen zit. Over koplampen gesproken: van de Xenon lampen komt een heerlijke hoeveelheid licht af. Zeker op donkere provinciale wegen (waar we er op de Veluwe nogal wat van hebben) is dat een uitkomst. Ik kan het dan ook iedereen die het budget er voor (over) heeft aanraden!
Het onderstel van de GT-Line wijkt uiteraard ook af van het onderstel van m'n vorige Mégane. Het is wat harder afgeveerd, maar doet zeker geen afbreuk aan het comfort van de auto. Het doet echter wel veel goeds voor de wegligging want de GT-Line gaat werkelijk als een blok de hoek om.
Aan het interieur is niet heel veel aangepast. Nieuw voor mij zijn de sportstoelen welke in mijn geval geheel met lederen bekleding zijn omhult. Deze sportstoelen bieden veel steun en de zittigen zijn wat langer dan de stoelen die in de andere uitvoeringen worden geleverd. Ik ben echter nog steeds op zoek naar de juiste stand van de stoel. De instelling van de rugleuning is goed, maar ik heb wat last van m’n benen. Het voelt alsof ze licht afgeklemd worden waardoor het bloed niet zo goed teruggepompt kan worden. Mijn kuiten springen dus steeds in om te pompen en dat wordt op den duur vervelend. Maar ik heb er vertrouwen in dat ik de juiste stand nog wel te pakken krijgen.
Ook zijn is de snelheidsmeter in de GT-Line analoog, waar deze in de overige modellen (op GT en RS na) digitaal zijn. De teller is echter wel wat optimistisch gestemd over de topsnelheid van de 1.5 dCi, want iets zegt me dat hij de 270km/u niet gaat halen!
Nieuw ten opzichte van het 2011 model is de radio en dat is in mijn ogen een vergissing van Renault. In het oude model kon ik alles netjes via de bediening bij het stuur bedienen. Nu kan ik daarmee alleen het volume aanpassen, de zender aanpassen of het gespeelde nummer veranderen, kiezen voor radio of andere media en een gesprek aannemen of verbreken. Voor alle andere opties moet er gebruik gemaakt worden van de knoppen op de radio zelf: alle menu’s van de radio, het initiëren van een telefoongesprek, het koppelen van Bluetooth toestellen enz. Spraakherkenning voor de telefoon is helemaal verdwenen.
Daarnaast kan een map op b.v. een USB stick nog maar maximaal 100 bestanden bevatten: meer bestanden worden simpelweg niet getoond. En hoewel ik de bediening van de interface van het systeem van Renault gewend ben, is het soms wat omslachtig.
Niettemin is er op het gebied van compatibiliteit met Bluetoothtelefoons wel verbetering geboekt. Waar ik in mijn vorige Mégane nog problemen had met het downloaden van het telefoonboek van een Samsung Galaxy S3, is dat in de nieuwe Mégane geen probleem meer.
Voor de rest doet de radio wat hij moet doen, dat is geen probleem. Het geluid wat er uitkomt is voor een auto niet slecht te noemen en alle media die ik ‘m tot nu toe heb voorgeschoteld wordt netjes afgespeeld.
Ten opzichte van mijn vorige Mégane is de achteruitkijkcamera ook nieuw. Dit werkt best handig, al zal ik hier persoonlijk nooit helemaal op vertrouwen. Het is echter handig om te zien waar de kont van de auto uitkomt bij een bepaalde stand van het stuur. Daarnaast is de afstandsmarkering op het systeem erg handig om je auto zo dicht mogelijk bij een muurtje of een heg neer te zetten terwijl je kofferbakdeksel nog gewoon open kan.
Zoals al gezegd is het interieur verder niet aangepast. Alle voordelen en nadelen van het interieur blijven dus ook overeind. Zo blijft de bekerhouder op een onhandige plaats zitten.
Ervaringen na 10000km
- 10.000 km
De kilometers gaan altijd hard in huize RvL, waardoor er na slechts 6 weken alweer 10000km op de teller van de Mégane staat. Tijd om eens terug te blikken.
Zoals je van een moderne auto mag verwachten zijn er in de eerste 10000km geen problemen geweest. Op dat gebied is er dan dus ook niets te melden. Het is gewoon een erg prettige auto om in te rijden.
Toch zijn er een aantal zaken die opvallen. Zo zit er bijvoorbeeld een afwijking tussen de verschillende snelheidsmeters. De GT-Line is uitgerust met een grote analoge meter, heeft in het dashboardmenu een digitale snelheidsmeter en toont TomTom (in tegenstelling tot mijn vorige Mégane) de huidige GPS snelheid. Die laatste benadert de werkelijkheid natuurlijk het meest, waardoor een afwijking tussen de GPS snelheid en de op de andere meters getoonde snelheid te verwachten valt. Tussen de analoge meter en de digitale meter zit echter ook verschil: rijd je op de digitale meter 128km/u, dan geeft de analoge meter 131km/u aan.
De waarschijnlijke oorzaak hiervan is het feit dat Renault de 14% versies van de Renault sinds dit jaar uitrust met 16” banden. In andere landen ligt er gewoon 17”onder. Er zit een verschil in omtrek tussen de 16” banden en de 17” banden en die is gelijk aan het getoonde verschil.
Het nadeel hiervan is dat de cruisecontrol en begrenzer de snelheid van de digitale meter weergeven. Geen groot nadeel natuurlijk, maar het staat een beetje slordig.
Ook valt het me op dat de radio (incl. bluetooth) van tijd tot tijd ineens opnieuw opstart. Dat duurt nooit lang maar het geeft me geen warm gevoel. Tel daar de eerder genoemde nadelen (niet meer dan 100 bestanden in een mapje, beperkte bediening via stuurbediening, geen voicedailing meer) en ik krijg de indruk dat Renault hier nu niet de beste keuze heeft gemaakt. Al doet de radio het meeste van de tijd gewoon wat hij zou moeten doen: afspelen wat ik wil dat er afgespeeld wordt.
Daarnaast is het in de bluetooth module niet meer mogelijk om een echte prioriteit aan te geven: het toestel wat voor het laatst handmatig gekoppeld is krijgt prioriteit. Dat is met name onhandig als je twee telefoons op zak hebt of met mensen in de auto zit wiens telefoon ook gekoppeld is. Ik maakte in m’n vorige Mégane toch gretig gebruik van de prioriteitinstelling.
Daarnaast tikt het geluid van een handsfree gesprek licht. Tijdens een normaal gesprek hoor je het niet of nauwelijks, maar als het gesprek wordt opgezet en er gebeld wordt is het duidelijk hoorbaar.
Ondanks wat problemen in het begin van onze relatie, zijn de stoelen en ik nu dikke vriendjes. Ze zitten heerlijke en bieden lekker veel steun. Stoelverwarming is i.c.m. leer wel echt nodig is mijn ervaring want zelfs nu (begin oktober) zijn de stoelen ’s morgens gewoon koud, terwijl het buiten nog niet eens echt koud is geweest. De stoelverwarming zelf werkt erg goed. Instelbaar op 3 standen, waarbij ik stand 3 nog niet nodig heb gehad en nog niet heb uitgeprobeerd. Stand 2 is warm genoeg en gebruik ik normaal gesproken alleen om de ergste kou uit de stoel te verdrijven, waarna hij terug gaat naar stand 1. Het is ook heerlijk als je wel last hebt van je onderrug, warmte doet in mijn geval dan veel goeds.
Het leer van de stoelen lijkt tot op heden van goede kwaliteit. Wel is het wit wat besmettelijk. Vooral een nieuwe(re) spijkerbroek wil nog wel eens afgeven en dat zie je meteen op het wit. Wel is leer gelukkig vrij makkelijk schoon te maken.
Ook de ingebouwde TomTom doet het gewoon goed. De Live services zijn een uitkomst. De verkeersinformatie is een stuk betrouwbaarder dan wat je gemiddeld via TMC door krijgt en ook de melding van mobiele flitsers is erg handig. Ik rijd niet vaak te hard, maar op sommige plaatsen waar ik dagelijks langs kom staan ze de afgelopen tijd bijna dagelijks.
Wel heeft men bij TomTom, volgens eigen zeggen, problemen met de service Weer. Bij verschillende Carminat TomTom’s geeft deze de melding dat de service niet beschikbaar is in deze regio. Vervelend omdat je die melding bij iedere route die je berekent krijgt. TomTom wist nog niet te melden wanneer dit opgelost is.
Ook het onderstel tovert keer op keer weer een glimlach op m’n gezicht. Wat stuurt de GT-Line heerlijk! Ook in een snelle links-rechts combinatie gaat hij als een speer, terwijl ik daar met het normale onderstel soms het gevoel had dat het niet helemaal van harte ging. Wel laten de ecobanden (Continental PremiumContact 2 e) onder deze Mégane zich in de bochten wat nadrukkelijker horen dan het rubber onder m’n vorige Mégane (Continental SportContact). De sportstoelen zijn een goede aanvulling op het onderstel en bieden je de steun die je kan gebruiken in snelle bochten.
In de kofferbak, tegen de leuning van de achterbank, heb ik een bagagenet gemonteerd. Is als accessoire te krijgen bij de dealer en ik vind het persoonlijk erg handig. Het voorkomt dat zaken als reservelampjes, verbanddozen, ruitenwisservloeistof en aanverwanten door de kofferbak heen zwerven.
Terugblikken na 30.000km
- 30.000 km
De kilometer vliegen me zoals gewoonlijk weer om de oren, waardoor ik na een kleine 5 maanden alweer over de 30.000km ben gegaan. Hoe heeft de Mégane zich in de eerste 30.000km gehouden?
De samenvatting van de afgelopen 30.000km: gewoon goed. Maar dat is natuurlijk niet reviewwaardig, dus ik zal die samenvatting wat nader toelichten.
Ik heb bij deze auto nog steeds een beetje het 'wauw'-gevoel. De GT-Line oogt voor een station in mijn ogen toch wat minder burgerlijk dan de gemiddelde station en dat gecombineerd met de kleur bleu malte neigt zelfs richting een tikkeltje stoer.
De lederen bekleding maakt de auto ook helemaal af. Het geeft naar mijn mening een luxere look aan de auto. Zoals al eerder aangegeven is stoelverwarming echter geen overbodige luxe want het kan zelfs in de herst/het slappe excuus voor winter in NL al knap koud zijn aan de billen, zeker als je een dunne broek aan hebt. En dan is het nog niet eens echt koud geweest. Daarnaast lijkt het leer ook van goede kwaliteit te zijn want ook na 30.000km zijn er nog geen beschadigingen te zien. Dat wat met het nepleer in mijn vorige exemplaar wel anders.
Motorisch gezien mag ik over de auto absoluut niet klagen. Eerder beschreef ik al dat de 1.5 zelfontbrander in mijn huidige Mégane soepeler aanvoelde als die in mijn vorige Mégane. Dat kan ik alleen nog maar meer bevestigen. Deze motor doet zijn werk gewoon goed en in stilte. Ik heb niet vaak het gevoel vermogen tekort te komen, al is terugschakelen op de snelweg soms wel wenselijk. Ook op de Duitse Autobahn kan hij best goed meekomen met het verkeer op de linkerbaan en blijft hij ook op hoge snelheden (170km/u en hoger) gewoon comfortabel en stabiel. Natuurlijk is hij v.w.b. vermogen niet opgewassen tegen de veelal een stuk zwaarder gemotoriseerde Duitse auto's, maar je slaat er ook zeker geen modderfiguur mee.
Dat schakelen overigens gaat ook gewoon goed. De bak is trefzeker te schakelen en heeft niet overdreven lange slagen waardoor je nog best snel van verzet kan wisselen.
Wel zijn er een paar zaken die me opvallen. Zo is de druksensor in de passagiersstoel, die detecteert of er iemand zit, erg gevoelig. Het nadeel hiervan is dat de gordelwaarschuwing soms al wordt gegeven als er iets op de stoel ligt, bijvoorbeeld een map of tas.
Ook heeft het rempedaal de neiging om knetterhard te worden als de auto een tijd heeft stilgestaan, b.v. 's nachts. Gevolg daarvan is dat je tijdens het starten erg hard op het pedaal moet drukken (of de handrem aan moet trekken) om tijdens het starten niet uit je vak te rollen. Na het starten is er niets meer aan de hand en remt de auto gewoon goed. Hier laat ik tijdens de eerste beurt naar kijken.
En dan die radio. Ik blijf het een onbegrijpelijke keuze vinden. Regelmatig valt de radio even uit, om daarna opnieuw op te starten. Een keer is het zelfs zo erg geweest dat hij alle voorkeuzezenders kwijt was. Het gebeurt op de meeste willekeurige momenten op alle bronnen. Het is ook echt de radio zelf en niet de navigatie want die blijft gewoon doorwerken. Het scherm zit echter gekoppeld aan de radio, waardoor je dus voor een 10-20s geen beeld hebt. Niet zo'n heel groot probleem natuurlijk, dat je even geen beeld hebt, maar erg slordig dat zo'n radio zo vaak herstart. Ook dit ga ik aangeven tijdens de eerste beurt, wellicht is er een softwareupdate voor beschikbaar.
Verder zit het probleem met de TomTom Live-service Weer er ook nog in. Hij blijft aangegeven dat de dienst niet beschikbaar is in de regio. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik ook al een tijdje niet meer heb gekeken of er updates zijn. Dat is misschien toch wel handig om een keer te doen.
Opvallend in positieve zin in het formaat van de tank van de ruitenwisservloeistof. In eerdere auto's paste er steeds net geen hele fles van 4 liter in als hij leeg was. Maar niet in deze Mégane: met gemak gaat er een kan van 4 liter in. Dus of ik heb een lek, of ze hebben deze tank vergroot.
Wat ik persoonlijk interessant vind om te weten is, is of mijn huidige Mégane nu echt zoveel zuiniger is als de heren van Renault beloven. Volgens Renault zou de Mégane het af moeten kunnen met een gecombineerd verbruik van 3,4l/100km. Het moge duidelijk zijn dat een dergelijk verbruik in de praktijk onhaalbaar is. Dan is het interessant om te weten of de 2013 Mégane wel zuiniger is dan de 2011 Mégane. Volgens de fabriek had die immers 4,4l/100km nodig, een liter per 100km meer dus. In werkelijkheid bleef die auto, over 180.000km steken op 5,55l/100km.
Mijn huidige Mégane neemt vooralsnog genoegen met 5,23/100km, waarbij de winterbanden roet in het eten gooien door het hogere verbruik. Op zomerbanden was het verbruik 5,16l/km.
De nieuwe Mégane is dus wel wat zuiniger als de oude Mégane maar het verschil tussen belofte en waarheid blijft zoals gewoonlijk groot.
Deze week gaat de auto naar de dealer voor het eerste onderhoud. Ik verwacht dat daar niets uitkomt, maar mocht dat onverhoopt toch het geval zijn, dan zal ik dat hier uiteraard ook vermelden.
Aanvulling n.a.v. update audiosysteem
- 30.000 km
Zoals eerder beschreven in de terugblik na 30.000, had ik wat problemen met de radio in de Mégane. Deze wilde van tijd tot tijd nog wel eens automatisch opstarten.
De dealer heeft hiervoor een update geïnstalleerd op het systeem, waardoor het niet meer voor zou moeten komen. Tot op heden is het inderdaad ook niet meer voorgekomen en dan ben ik toch alweer zo'n 250km verder.
De update heeft echter ook wel een nadeel. De vorige softwareversie (2.2.0.19 zeg ik zo uit m'n hoofd) onthield waar je was gebleven in een audiobestand op de USB aansluiting zodat je de volgende keer op dezelfde plek weer verder ging. Met de nieuwste versie is dat echter niet meer zo. Als je de auto uit zet en opnieuw opstart begint het laatst gespeelde bestand opnieuw.
Op zich is dat natuurlijk geen heel groot probleem, zeker bij normale muziek niet. Bij een audioboek of luisterverhaal als War of the Worlds wordt het al wat vervelender natuurlijk maar niet veel mensen zullen dat in de auto luisteren.
Ook kan ik sinds de update door meer menu's heen scrollen met behulp van het wieltje achterop de stuurwielsatelliet. Helaas moet ik nog steeds op de knop op m'n radio drukken om ook daadwerkelijk een menu in te gaan of iets te selecteren dus effectief schiet ik er niet veel mee op.
Vanuit mijn vakgebied waarin ik vaak met embedded software heb te maken kan ik echter niet begrijpen dat het anno 2013 nog op deze manier opgelost moet worden en het sterkt mijn gevoel dat de vernieuwde radio in modeljaar 2012 en nieuwer op sommige punten een achteruitgang is.
Wat me ook opviel is dat de stuurwielsatelliet in m'n leenauto (eveneens een Mégane, met dezelfde radio uit hetzelfde bouwjaar) andere functies had als de mijne. Bij mij kan ik d.m.v. de satelliet het volume aanpassen/muten, kiezen voor radio (1 knop bovenop) of kiezen voor een externe audiobron (1 knop bovenop). Indien er een telefoongesprek binnen komt kan ik dit beantwoorden/verbreken en het volume aanpassen.
De knoppen bovenop de satelliet van de leenauto had 1 knop voor de keuze tussen radio en externe bronnen en 1 keuze om de het telefoonboek te openen. Juist dat laatste mis ik op mijn auto; ik moet alles via de radio doen.
Op vakantie met de caravan
- 60.000 km
Tijd voor weer een onderhoudsbeurt aan de auto en daarmee wordt het ook tijd voor een onderhoudsbeurt aan deze review!
De teller staat ondertussen alweer op 60.000km en het zijn 60.000 probleemloze kilometers geweest. Voor wat betreft het rijden met deze auto is mijn mening niet veranderd ten opzichte van de vorige update. Daar is dan ook niet zo heel veel nieuws over te vertellen. Het enige nieuwe wat me op is gevallen is dat het start-stop systeem regelmatig de melding geeft niet beschikbaar te zijn als ik 't bij stilstand wil activeren. De motor slaat dan niet af, alsof er niet wordt voldaan aan de gestelde eisen. Daar voldoe ik op dat moment echter wel aan. Bij het volgende stoplicht kan het vervolgens wel weer werken, om twee stoplichten verder weer de melding te geven. Kortom, daar mogen ze bij de komende beurt eens naar kijken.
Wel nieuw met deze Mégane is het trekken van de caravan. In mei moest hij er toch echt aan geloven en is er een sleurhut achter gehangen. We hebben het hier dan over een caravan met een maximaal gewicht (incl. belading) van 1200kg. De caravan zat beladen ook zo rond dit gewicht.
Het trekken van de caravan is me alleszins meegevallen. Nu had ik er het volste vertrouwen in dat het motorisch gezien allemaal wel los zou lopen want de diesel van Renault is krachtig genoeg om zelfs bergopwaarts goed mee te kunnen komen: ik trok de combinatie met 90km/u (via de snelweg) de Brenner op. Op vlakkere stukken heb je eigenlijk altijd voldoende reserves om bijvoorbeeld inhaalacties uit te voeren. Als het echt vlak is, is de 6e versnelling op zich wel te gebruiken, zolang er niet teveel wind staat en het niet vals plat is. De 6e versnelling heb ik zelf dan ook nauwelijks gebruikt want je moet in b.v. Duitsland dan wel erg vaak terugschakelen. De 5e versnelling rijd dan een stuk prettig, rustiger en comfortabeler. Wordt het wat heuvelachtiger, dan zal er vanzelfsprekend ook wat eerder teruggeschakeld moeten worden.
Waar ik me tot op zekere hoogte zorgen om maakte was de hoogte van de trekhaak. Hier is veel over geschreven en geroepen bij de Mégane. De trekhaakhoogte zou te laag zijn waardoor neuswielen en zelfs stootbeugels toch met enige regelmaat in aanraking zouden komen met het asfalt. Hier heeft mijn Mégane, met de originele vaste trekhaak, totaal geen last van gehad. De hoogte houdt niet over en de caravan lijkt wat voorover te hangen als het ware, maar het neuswiel of andere onderdelen van de dissel hebben niet een keer de grond geraakt tijdens het rijden. Voor de stabiliteit van de combinatie heb ik de kogeldruk op 75kg gehouden, wat tevens de maximale kogeldruk is van de Mégane. De kofferbak was hierbij wel beladen, maar niet met overmatig zware dingen (wandelwagen, kunststof picknicktafel en wat tassen).
De combinatie is ook erg stabiel gebleken. Hogere snelheden, in Oostenrijk is 100km/u toegestaan op de autosnelweg, zijn dan ook geen probleem. Veel harder dan 100km/u ben ik niet gegaan; ik was op vakantie, niet op de vlucht. Een goede belading is hierbij natuurlijk wel van groot belang. Als de caravan zelf al uit balans is door verkeerd laden, dan heeft dat uiteraard ook gevolgen voor de stabiliteit van de gehele combinatie.
De routes die TomTom in het buitenland verzint zijn echter niet altijd even handig gekozen, zeker niet als er een caravan van 2.20m breed achter hangt. TomTom hangt namelijk geen rekening met een eventuele aanhanger of caravan. Bij een los navigatiesysteem is het vaak wel in te stellen in wat voor je voertuig je rijdt en of je een aanhanger hebt. In de ingebouwde TomTom echter niet. Je kan alleen een lagere maximum snelheid opgeven. TomTom stuurt je vervolgens gerust over bergpassen heen waar je met een caravan mogelijk niet eens mag komen, of anders toch wel de nodige ervaring nodig hebt. Het verdiend met een caravan erachter dan ook echt de aanbeveling om de route te controleren. Zelf neem ik gewoon nog altijd routekaarten mee.
Om luttele secondes te besparen stuurt hij je ook vrolijk door kleine dorpjes heen met bruggen die misschien 2.5 meter breed zijn, of over weggetjes die je met een caravan beter kan vermijden. Zo ben ik in Duitsland,in de buurt van Karlsruhe, op een weggetje uitgekomen wat in een grijs verleden ooit eens geasfalteerd is en midden in een recreatiegebied uit kwam. Niet de meest ideale route om te rijden met een caravan kan ik je zeggen.
Dan het verbruik van deze zogenaamde spaardiesel. Over het geheel genomen zit het verbruik op 5,48l/100km over de laatste 60000km. Dat is dus inclusief de maanden op winterbanden en inclusief de kilometers met caravan. Als ik alleen de solo kilometers pas, dan blijf ik steken op 5,35l/100km, waarbij hij op winterbanden een stuk meer verbruikt (5,47l/100km) dan op z'n zomersloffen (5,18l/100km). De ECO2 versie van de Mégane is dus wel wat zuiniger dan mijn vorige Mégane, maar het verschil is in de praktijk niet zo groot als Renault je wil laten geloven. Rijstijl en aanverwanten zijn hier natuurlijk ook van invloed op.
Voor wie er in geïnteresseerd is: het verbruik met caravan komt gemiddeld op 7,94l/100km. In de bergen ligt dat natuurlijk een stukje hoger, het hoogste verbruik is 9,35l/100km geweest.
Update na 90.000km
- 90.000 km
Tja, eigenlijk valt er niet veel te melden. De Mégane gaat nog steeds erg goed en zowel motorisch als elektrisch is er geen vuiltje aan de lucht. De diesel in het vooronder doet zijn werk nog steeds zonder morren en hoewel hij niet het snelste jongetje in de klas is, is hij toch zeker rap genoeg. Olieverbruik is hierbij te verwaarlozen: tussen beurten in hoeft er geen druppel bij.
Sinds kort ligt het winterrubber weer onder de auto. Dat is wel funest voor het verbruik. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de laatste tijd het verbruik niet meer precies bijhoudt, maar de boordcomputer geeft op de wintersloffen beduidend hogere cijfers aan dan op het zomerschoeisel. Tot op zekere hoogte is dat natuurlijk ook wel te verwachten.Volgens de website van de tankpas is het gemiddelde verbruik over de laatste 27.000km 5,29/100km (1 op 18,9).
Het enige minpunt aan deze auto is en blijft de radio. De meeste nukken heb ik eerder in deze review al wel beschreven. Zeer recent kwam de radio echter in een opstartloop: de radio startte steeds opnieuw op. Ergens in dit proces is de radio ook al zijn instellingen kwijt geraakt. De 'oorzaak' leek te liggen in de USB stick die in de radio zat; toen deze er eenmaal uit was startte de radio wel gewoon op en bleef hij ook werken. Saillant detail: deze USB stick zit al 90.000km in de radio en de inhoud is sinds die tijd niet veranderd.
Normaal gesproken wordt de radio automatisch uitgeschakeld als de motor wordt uitgezet en de bestuurdersdeur wordt geopend. Van tijd tot tijd schakelt de radio echter pas later uit, namelijk als het stuurslot er op gaat na het openen van de deur. Gevolg is een luide tik over de speakers. Wederom minpuntjes voor de radio.
Ondertussen alweer langzaam aan het kijken naar een opvolger. Dat zal geen geen Mégane van het huidige model meer worden. Wat dan wel is de vraag...
Update bij 124.000km
- 124.000 km
Zo'n 4000km geleden was het alweer tijd voor een onderhoudsbeurt. Traditiegetrouw werk ik dan ook deze review bij.
De eerste smet op het blazoen van het mechanische gedeelte is een feit. Nee, hij heeft me niet laten staan en op miraculeuse wijze is het ook weer gestopt. Enige tijd geleden kreeg ik van tijd tot tijd ineens last van een slippende koppeling. Niet bij het op laten komen van de koppeling, maar gewoon tijdens het rijden. Het was met name merkbaar in de 5e en 6e versnelling: accelereren vanaf max. koppel resulteerde af en toe in het even omhoogschieten van het toerental (zowel op de teller als hoorbaar), waarna hij weer terugzakte. Dat herhaalde zich dan totdat je op zo'n 2200 toeren zat en dan was het weer weg.
Het gebeurde ook lang niet altijd. Ik heb vaak gedacht dat ik de trigger te pakken had (na file rijden, na een tijdje het koppelingspedaal ingedrukt te hebben gehouden, na een stop van een paar uur), maar het was lang niet altijd reproduceerbaar. En uiteraard trad het nooit op wanneer ik bij de garage stond...
Het vreemdste is echter nog dat het net zo plotseling is gegaan als dat het is gekomen. Na een korte vakantie met de caravan, een rit waarbij ik geen last heb gehad van de koppeling, is het niet meer opgetreden. De oorzaak ik met vooralsnog onbekend. Elders op het internet las ik dat iemand hetzelfde had en bij hem werd na een lange tijd onderzoeken de drukgroep vervangen.
Maar zoals gezegd is het nu al een tijdje niet meer opgetreden, zo'n 6000km al niet meer schat ik.
Het bovenstaande is dus het eerste maar ook enige smetje op het blazoen van deze Mégane. Buiten dat zijn er geen bijzonderheden te noemen, of toch in ieder geval niets wat nog niet eerder naar voren is gekomen in deze review.
Gemiddeld verbruik over de laatste 124.000km ligt op 1 op 18,3 (5,46l/100km) en dat valt me een beetje tegen. Deze 14% bijtellingsversie is bij lange na niet zoveel zuiniger dan de vorige versie, terwijl je dat uit de specificaties wel zou afleiden. Nu weet iedere autoliefhebber dat de verbruikscijfers van de fabrikant vrijwel altijd veel te rooskleuring zijn, dus wat dat betreft niet veel nieuws onder de zon. Ter vergelijking: mijn vorige Mégane had na 170000km een gemiddeld verbruik van 5.56l/100km.
Nu moet ik daar wel bij vermelden dat er achter de vorige Mégane geen caravan heeft gehangen en dat er sinds de levering van deze Mégane best een aantal stukken op mijn traject bij zijn gekomen waar 130km/u gereden mag worden en waar ik dan ook 130km/u rijd. Dat doet het gemiddelde verbruik natuurlijk ook geen goed.
Update bij 152.000km
- 152.000 km
Het einde van het leasecontract is alweer in zicht en de laatste onderhoudsbeurt binnen het contract is uitgevoerd. Naar verwachting is dit dan ook de laatste update van deze review, tenzij er uiteraard nog iets voorvalt wat het vermelden waard is.
Helaas is er tijdens de laatste onderhoudsbeurt een lekkende krukaskeerring geconstateerd aan versnellingsbakzijde. De leasemaatschappij heeft in al haar wijsheid besloten dit niet te laten repareren omdat de auto over 8000km uit het contract loopt. Kortom, de komende tijd goed in de gaten houden of hij niet harder gaat lekken.
Ik weet ook niet in hoeverre dit de doorslippende koppeling van de vorige update kan veroorzaken. Het vreemde is dat dat euvel als zeker 30.000km niet meer is opgetreden.
Buiten dit, wat ik zelf niet gemerkt zou hebben als men het me niet verteld zou hebben, heb ik totaal niets te klagen over de Mégane.
Recentelijk zijn wel de gevolgen van een aanvaring met een klomp klei gerepareerd. Deze had de voorbumper aardig beschadigd. Ook heb ik meteen een schaafplek waarvan ik de oorzaak niet weet weg laten werken, waardoor de auto er weer strak bij staat.
Ondertussen is de opvolger ook al onderweg. Het is wederom een Renault geworden, dit keer de Kadjar. Wederom met de 1.5dCi motor. Hij heeft de strijd gewonnen van o.a. de:
- Opel Mokka
- Mazda CX-3
- Mazda 3
- Nissan Qashqai
- Suzuki Vitara
- Peugeot 308
Verwachte levering is medio december, net op tijd om de verhoging van de bijtelling en BPM voor te blijven. Uiteraard zal ook van de Kadjar weer een uitgebreide review geschreven worden.
Toch niet de laatste update
- 152.300 km
Zou ik het hebben aangeroepen??
Twee dagen geleden schreef ik dat dat waarschijnlijk de laatste update was, tenzij er iets te melden was. Dat is er dus.
Vanmorgen in alle vroegte vertrokken. Kort na vertrek wilde ik na wegwerkzaamheden van 90km/u optrekken naar 120km/u. De Mégane had besloten dat ie behoefte had aan een baaldag. Dus wat doe je dan als automobiel? Juist, je laat het storingslampje oplichten en meld aan de bestuurder dat het inspuitsysteem gecontroleerd moet worden. Als extra maatregel zet je de helft van de paarden op stal en stuur je een groot gedeelte van de familie Newton op vakantie.
Dus een veilige plaats opgezocht en de leasemaatschappij gebeld. Zij stuurde Renault Route Service op me af, wat in dit geval neerkomt om een berger met een apparaat om de auto uit te lezen. Helaas ondersteunde dat apparaat niet alle foutcodes die een Mégane kan uitspugen, waardoor hij effectief niet meer kon dan resetten. Hij raadde me wel aan om even langs een dealer te gaan om het te laten controleren. Maar ja, daar zijn op zaterdag geen monteurs aanwezig.
Uiteindelijk bij een universele garage, waar ik al jaren kom met prive auto's, de auto uit kunnen laten lezen. De computer was nu echter vrij van foutcodes en ik kan er dan ook gewoon mee verder rijden. Ergens geeft me dat geen prettig gevoel, want zo'n storing komt natuurlijk niet zonder reden. Aangezien de oorzaak niet is vastgesteld, kan het dus ook zomaar weer terug komen...
We gaan het zien. Er staan voor dit weekend nog voldoende kilometers gepland.
Turbodruksensor bezweken onder de druk
- 153.000 km
Vandaag wederom een storing gehad, nadat men de auto 2 dagen geleden alleen heeft kunnen resetten. Dat viel natuurlijk te verwachten want de oorzaak was nog niet weggenomen.
Dus vandaag maar eens naar de dealer om de auto uit te laten lezen. Toen bleek dat de turbodruksensor het loodje af en toe geen signaal meer doorgaf waarna de turbo wordt uitgeschakeld. En dan is ie best wel traag kan ik je zeggen!
Ze hebben ook meteen slangen die aan de sensor zit mee vervangen. Dus als het goed is, kan ik de resterende 7000km nu zonder problemen afleggen.
Dit, gecombineerd met de enigszins zwetende keerring, heeft er wel toe geleid dat ik de betrouwbaarheid 1 ster heb verlaagd. Een halve ster was misschien wat meer op z'n plaats, maar dat is niet mogelijk.
'Vroegtijdig' inleveren
- 159.700 km
Helaas, de Mégane heeft opnieuw een steek laten vallen.
Nadat de defecte druksensor is vervangen snort de diesel weer als vanouds. Echter, de laatste dagen schud de auto bij optrekken tussen 50km/u en 100km/u. In eerste instantie was het te verwaarlozen en dacht ik dat het aan de wind of het wegdek lag. Ik dacht dat ik misschien een loodje was verloren van een wiel en besteedde er verder niet veel aandacht aan.
Het werd echter van kwaad tot erger en vanmorgen was het zelfs zo erg dat m'n telefoon uit z'n houder vloog. Dit is meer dan alleen wat onbalans in een wiel, vooral omdat het alleen optreedt bij optrekken/onder last (b.v. berg op).
Dus contact opgenomen met de leasemaatschappij en ze willen hem z.s.m. terug hebben. Nog een week doorrijden (dan wordt z'n opvolger geleverd) is, uit oogpunt van een grote(re) reparatie voorkomen, geen optie.
Dus vandaag om 14.00 komt er een 'vroegtijdig' einde aan mijn relatie met deze Mégane. Jammer, want het is altijd een fijne auto geweest. Helaas begon hij op het einde wat steekjes te laten vallen.
Ik zal waarschijnlijk nooit te weten komen wat hier de oorzaak van is. Het valt me echter wel op dat het nu allemaal zo'n beetje tegelijk lijkt te komen.
De komende week zal ik me daarom verplaatsen in een Nissan Qashqai. Die rijd ik maar een week, te kort om een review te schrijven. Vanaf volgende week vrijdag komt de definitieve opvolger, een Renault Kadjar. Daar zal ik uiteraard weer een review van schrijven!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.