Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 GT-Line (2012) #31

autoreview

Renault Mégane Estate
Renault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane 2012Renault Mégane 2012Renault Mégane 2012Renault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault MéganeRenault Mégane 2012Renault Mégane

Signalement

UitvoeringMégane Estate dCi 110 ECO2 GT-Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf162.000 km
KM-stand laatst179.600 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring

  • 179.600 km

Mijn vorige auto, een Volvo V40 op lpg, had de 5 ton gehaald en was ook echt aan vervanging toe.
Dik 6 jaar en zelf 250K gereden zonder noemenswaardige problemen, dat moet een volgende nog maar eens zien te evenaren.

Dit keer moest het een diesel worden aangezien ik het zat was om om de dag lpg te moeten tanken.
De bedoeling was om ex lease te kopen, het betreft leuk uitgeruste modellen die voor schappelijke prijzen op de markt worden aangeboden.
Er waren 3 kandidaten: Ford Focus, Renault Megane en Skoda Octavia.
De voorkeur ging uit naar en Octavia, degelijk en zuinig, maar viel gelijk af vanwege de daarbij horende aanschafprijzen i.c.m. de kilometerstanden.
De Focus vind ik persoonlijk een mooie koets hebben, ik heb er een aantal bekeken en gereden.
Ik heb behoorlijk getwijfeld tussen een Focus en een Megane maar de doorslag gaf het schreeuwende dashboard!
Uiteraard is het persoonlijk maar het dashboard is hetgeen waar je het meest van de tijd tegen aan kijkt.
Ook vond ik de A stijl behoorlijk in het zicht zitten.

Dan de Megane, stiekem wist ik al dat het een Megane moest worden maar ik was nog wat sceptisch over de diesel en kwaliteit van Renault.
Heel wat recensies en gesprekken op het forum gelezen om te concluderen dat het best een goede auto is, daarnaast worden de Megane's massaal aangeboden uit de lease wat dus de prijzen drukt!
Bij de keuze van een Megane moest het een GT line in de kleur blue malte worden, voorzien van het bose systeem, xenon verlichting en stoelverwarming, en er moest een distributie wissel plaats gevonden hebben, dit uiteraard voor een bepaald budget.
Veel handelaren in ex lease auto's bieden garantie pakketten aan boven op de aanschafprijs, begrijpelijk maar het gaf soms een wat vertekend beeld.

Via een kameraad ( least via Alphabet ) op de site van deze lease maatschappij gekomen en daar mijn huidige auto gezien.
Zij boden een dealer garantie aan ( 30K of tot het eind van dit jaar ), het komt er op neer dat er qua onderhoud gekeken word alsof het een lease auto is en in geval van een calamiteit kan ik een willekeurige Renault dealer benaderen ( uiteraard dient dit gemeld te worden ).
Ik ben gaan rijden en de auto was heerlijk stil, op het moment van bezichtigen kon ik nog geen definitief akkoord geven aangezien ik nog een maand proeftijd moest overbruggen van mijn nieuwe baan.
Ondanks er genoeg animo voor de Megane was, heeft Alphabet Zwolle de Megane een maand voor mij opzij gezet.
Normaal gesproken doen ze dit niet aangezien de doorloop snelheid vrij vlot is, het mag gezegd worden dat deze afspraak meer dan netjes is!

Het is dus mijn huidige Megane geworden.
Werkelijk alles dat ook maar te bestellen was zit er op!
Volledig leer, lane assist, xenon, stoelverwarming, electronische handrem, bose installatie, privacy glas, panorama dak, afneembare trekhaak en zelfs een heuse 'Megane' kofferbak mat.
De auto geeft de indruk een nette berijd(st)er gehad te hebben.

Ik heb de Megane 25-03 opgehaald en inmiddels ben ik circa 20K verder, tijd om dus een review te schrijven:
De auto is heerlijk luxe, best prettig als je dagelijks alleen al 2.5 uur woon/werk verkeer hebt met de meer dan verschrikkelijke files.
Het navigatie systeem had de eerste weken de live update, inmiddels verlopen en ik ben van plan het te gaan verlengen ( hoe dan ook mag het systeem een update krijgen ).
Het Bose systeem klinkt prettig maar verwacht er geen wonderen van, in de Volvo had ik DLS speakers en deze gaven een wat zuiverder geluid.
De auto is harder geveerd dan ik verwacht had maar dankzij de prettige stoelen is het een comfortabele auto.
Het verbruik ligt gemiddeld rond 4.7l / 100 km, ik rij veelal secundaire wegen, files en overdags circa 110 km op de snelweg, geef je meer gas dan loopt het verbruik behoorlijk op!
Al met al haal ik in de regel 1100/1200 km met een tank diesel, zeer prettig!
Ik had niet verwacht dat ik veel gebruik van het panorama dak zou maken maar ik met de huidige temperaturen is het erg prettig om de ergste warmte te laten verdwijnen.
Alleen al het extra licht dat in het interieur komt is prettig!
Die kleur! ondanks het 'maar' een Megane is krijg ik lovende reacties, mede dankzij de kleur.
Ik hoop dat ik een prettige samenwerking met de Megane kriijg.

Wat valt er tot nu toe tegen:
De parkeersensoren aan de voorzijde heb ik uitgeschakeld.
Te pas en te onpas geven deze wel of geen signaal, schiet niet op dus!
Ik heb last van een trillende xenon lamp, vooral s'avonds zie je het licht op voorliggers of verkeersborden trillen.
De auto is er al 2 maal voor bij de garage geweest maar ze krijgen het niet opgelost, jammer!
Tot nu toe heb ik nog steeds niet de juiste zit gevonden in de stoel.
Waar het aan ligt kan ik niet achterhalen maar ik verzet de rugleuning regelmatig om de juiste zit positie te krijgen, hopelijk lukt het me uiteindelijk.
Ik heb gelezen over de trekkracht onderin, vooral bij optrekken tijdens druk verkeer vergt het gewenning aangezien er weinig fut onder de 1500 toeren is.
Voor mij geen punt maar het is bij geen andere auto voor gekomen dat de motor zo vaak af is geslagen bij het optrekken ( zal aan mij liggen ).
Het start/stop systeem heb ik uitgezet, vooral met het idee dat een turbo nog even na moet draaien na een rit.
Als je dan onverhoopt in een file komt dan lijkt het mij niet bevorderlijk voor de levensduur van de turbo, ik ben graag zuinig op de techniek want het doel is om 3 jaar met de auto te doen, tegen die tijd zal er naar verwachting 350K op de klok staan.

Over file rijden gesproken, herkennen andere Megane rijders het dat als je in de eerste versnelling rolt en dan iets gas bij geeft dat de motor dan begint te hikken?
Best irritant, zeker als een afgereden Volvo dat soepel deed.
Nog een punt waar de dealer niet achter kan komen:
Bij gas loslaten is er en huil/joel hoorbaar, vergelijkbaar met het joelen van een turbo maar dan bij gas los... ook hier kan de dealer geen diagnose stellen.
Aangezien ik nog garantie heb wil ik het opgelost hebben, het geluid is geconstateerd en kan opgewekt worden.
Ik krijg het idee dat het in de aandrijving zit ( met de bak in neutraal is het ook te horen ).

Al met al ben ik zeer tevreden met de Megane, het is een prettige auto die value of money levert.
Onder garantie zijn tot nu toe de remblokken achter en de kentekenplaat verlichting vervangen.
De kentekenplaat verlichting schijnt een euvel te zijn: water loopt er in waardoor de contacten oxideren en de verlichting niet meer werkt.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum