Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 Expression (2012) #3

autoreview

Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 Expression (2012)

Signalement

UitvoeringMégane Estate dCi 110 ECO2 Expression
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst275.000 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

NIEUW

  • 10 km

Gister mijn Mégane opgehaald, het gaat om een Expression in Blanc Glacier met de bekende pakketjes, privacy glass plus 3D audio en ik heb de onderste lip van de achterbumper ook in kleur laten spuiten, maakt hem net af als je het mij vraagt. Met het ophalen van de nieuwe auto was het achter laten van mijn oude maat natuurljk ook het geval... dat was een Laguna 1.9 diesel uit 2006 met 110 pk (325 dkm mee gereden). Ik heb natuurlijk nog niet los kunnen gaan maar voor mijn gevoel ga ik niet direct inleveren op vermogen/kracht en dergelijke ondanks de eco afstellingen. Aangezien ik mijn laguna nooit een slome bak heb gevonden dus dat is alvast positief. Maar goed, nog geen lange afstanden gereden, dat ga ik komende week doen!!

2 weken later...

  • 3.000 km

2 weken en 3000 km verder, ik kan alleen maar zeggen dik tevreden!

Rustige motor waardoor het erg stil is in de auto, enkel de 17" wielen hoor je best wel binnenin de auto. Ik moet zeggen hier in Nederland is het niet vervelend maar met een ritje dwars door België deze week werd het, met het slechte asfalt daar, wel behoorlijk irritant. (Benieuwd wat dat gaat brengen met de zomervakantie naar Zuid Europa) Genoeg power voorhanden wanneer je het nodig hebt en niet echt op de schakelindicator let, let je daar wel op dan ga je automatisch terugschakelen als je bij 90/100 km per uur in gaat halen want dat gaat niet in de zesde versnelling. Maar over het algemeen kom je makkelijk mee met het verkeer en zelfs met 170 km/u voel je je veilig op de weg en hoor je de motor amper! En dan het start/stop-systeem, merk af en toe dat ik denk: oja hij zit er nog dus dat is een goed teken. Ik heb er zeker geen last van en merk dat ik vaak bij het stoplicht gewoon mijn koppeling ingedrukt houd en dan werkt hij soweiso niet.

Verder blijf ik van mening dat ik veel kunststof aan de binnenzijde een stuk minder mooie kunststof vind dan in mijn vorige Renault. Het midden/bovengedeelte van het dash gaat goed, maar de rand tussen dat gedeelte en het dashboardkastje is echt keihard plastic, net als de rand direct onder het raam. Dat kan beter!

Met de 3D-radio moet ik nog wat beter gaan stoeien wat betreft de instellingen (maar klinkt zeker niet verkeerd)en het navigatie systeem van TomTom is zeker nog even wennen maar de bediening op de middentunnel bevalt al prima. Verder hebben de 'duits' harde stoelen ook nog wat gewenning nodig (in mijn laguna zaten nog echte franse fauteuils)en kan ik me voorstellen als je wat flinker van stuk bent dat de stoelen simpeweg te smal aanvoelen...

Tot slot voor de mensen die het verbruik graag willen weten: net gekeken en gemiddeld zit ik nu op 5,8/100km. Dus zo'n 1 op 17, geen idee of dit goed of slecht is want daar heb ik me nog niet in verdiept.

Bij de 5dkm meld ik me weer ;)

Verbruik

  • 6.500 km

Ten opzichte van mijn vorige aanvulling niet direct veel nieuws te vertellen, gewoon een fijne wagen voor lange ritten en met mij achter de pedalen gaat hij ook vlot mee met het verkeer. Ik let best op de schakelindicator maar hou ook wel van toeren (de auto is daar stil genoeg voor) Resultaat is dat ik gemiddeld nog niet helemaal onder de 5.9 op 100 KM kom. Benieuwd of dat nog bij gaat trekken... Ik merk op het forum dat dit beter moet kunnen. Voor de rest, niets te klagen en al veel goede reacties mogen ontvangen over het uiterlijk en de witte kleur!

De 20 gepasseerd

  • 21.050 km

Tsjonge, het kan snel gaan: net 3 maanden oud en al een dikke 20.000 tevreden kilometers erop zitten. Ik kan nu wel zeggen, prima metgezel. Motor loopt soepel, verbruik is nog steeds niet top maar dat zal dan wel aan mijn eigen rijstijl liggen... En: nog geen 1 keer in de steek gelaten! Nu was ik dat natuurlijk al gewend van mijn Laguna II fase II dat was ook werkelijk een topper! Daar waar de fase I het Renault wel moeilijk heeft gemaakt in het verleden betreffende kwaliteit evenals het 2.0 iDe blok in onze Megane Cabrio...

Nee over deze Megane Estate niets dan lof, wel jammer dat je ze op elke hoek va de straat tegen begint te komen en dat er zo weinig mensen bij een Expression/Dynamic/Bose er voor kiezen om de onderste lip aan de achterbumper in kleur te laten spuiten, kost haast niets en geeft de auto zoveel meer uitstraling als je het mij vraagt. (geld voor zowel de coupé, hatchback als estate)

Het enige dat mij echt stoort en daar kan je volgens de dealer niets aan veranderen is het zwarte scherm dat over de kaart heen gaat zodra je telefoon hebt of van radio zender of media op usb wisselt. Erg onhandig als je ergens de weg niet kent en gewend bent om via je kaart situaties in te schatten.

Zo en dan dadelijk eens kijken hoeveel vakantie bagage er allemaal in kan en op naar Zuid-Europa, benieuwd hoe dat gaat bevallen!

1e beurt

  • 32.750 km

Het gaat snel, de 30 alweer gepasseerd! Dus hoogste tijd voor de eerste beurt, die heeft hij vandaag dan ook gehad en er waren eigenlijk geen bijzonderheden op vocht in de rechter Led-Lamp na dan. Die hebben ze keurig vervangen en op mijn verzoek is de achterbumper opnieuw vastgezet, stond lichtjes naar buiten toe bij de aansluiting op het achterscherm. tevens heb ik ook gelijk alle letters aan de achterzijde laten verwijderen, lekker strak! (zal de foto's binnenkort even aanpassen)

50DKM

  • 50.034 km

Zo, vandaag de halve ton aangetikt en om dat te vieren heb ik mijn Megane zijn 17 inch lichtmetaal afgepakt en op kneuterig 15 inch zwart staal (met originele wieldoppen) laten zetten! Uiteraard gaat het hier om zn wintergarderobe ;) Dus laat de vorst maar komen. Tevens had ik een terugroepactie op mijn auto, het motormanagement moest reset worden want het zou onder extreme omstandigheden kunnen gebeuren dat het display in mijn auto ineens aan zou geven dat ik niet meer met de auto zou mogen rijden omdat er anders grote motorschade zou ontstaan. Van de door mijn dealer verkochte auto's (zouden er behoorlijk wat zijn) hoefde er maar 15 terug dus veel voor komen doet het niet.

Wat mijn belevingen over de auto kan ik verder kort zijn, hij bevalt echt prima! deze week enkele behoorlijke ritten gemaakt voor het werk (Tilburg-Alkmaar/Tilburg-Leeuwarden/Tilburg-Groningen en alles weer terug etc) en de auto verveeld ook op deze lange ritten gewoonweg niet.

Grootste minpunt van de auto begint de auto met zn lage bijtelling zelf te worden: ik zeg elke hoek van de straat kom je er wel eentje tegen! Crisis? geloof niet dat de Renault dealer daar momenteel last van heeft....

Schade!

  • 68.154 km

Even een ander soort review: Zal je altijd zien, zuinig zijn op je auto en dan (ver)knalt van het weekend een ander er boven op...
En sorry zeggen kan er niet eens vanaf! Schade?

http://s1305.beta.photobucket.com/user/Alex_de_Rooij/library/

Hardstikke zonde natuurlijk, benieuwd hoe ik hem aan het einde van de week terug ga krijgen... Maar ik heb vertrouwen in het schadeherstel bedrijf.

Als leenwagen rij ik nu dus al een paar dagen in een Golf 7, ik moet zeggen nu die er ook in 14% bijtelling is/komt denk ik dat de Megane het nog best zwaar zal gaan krijgen. Auto rijdt ook erg lekker, en met name het interieur is in mijn ogen vele malen mooier! ( zo kan het ook Renault!) Toch zou ik juist ook weer door dat interieur de Golf niet kopen: mijn knie stoot bij het instappen tegen het dashboard (bij de overgang tunnel/middenconsole) en mijn rechterbeen rust er ook constant tegen aan, dat heb ik in mijn Megane niet!

Nee als ik eerlijk ben kan ik niet wachten tot ik mijn eigen wagen weer terug heb...

ONE

  • 79.567 km

Een jaar en zo'n 80.000 km verder heb ik maar 1 conclusie: prima auto! Heeft mij niet 1 keer in de steek gelaten (ik ben ook niet anders gewend van Renault in tegenstelling tot wellicht andere renaultrijders) Enige echte minpunt is toch wel het kunststof aan de binnenzijde, krast mij te snel! Iets waar ik in mijn vorige auto (Laguna 2006) echt geen last van heb gehad...

100.000 KM!

  • 100.078 km

En dan is de eerste ton al een feit!

Zonder enige problemen overigens, bij de 90 DKM heeft de auto zijn beurt gehad en daar kwam niets opvallends naar voren. 2 nieuwe voorbanden en remmen rondom vervangen maar dat lijkt mij te doen bij deze kilometerstand.

En mijn algemene ervaring: gewoon een fijne auto! Zonder in herhaling te vallen blijven voor mij minpunten absoluut het kras gevoelige interieur (en ik ga er toch heel voorzichtig mee om) en de korte stoelen (of ik ben te lang...) Verder wordt hij ook steeds iets zuiniger om te rijden, echt ingereden nu dus.

Verder kan het design van mijn auto mij nog steeds niet vervelen. Maar stiekem ook wel een beetje benieuwd naar de facelift 2013 in real life ;) Bij de Scenic vind ik dat niet bepaald gelukt, maar ik denk dat de Megane de nieuwe neus heel goed kan hebben.

Op naar de 200 DKM :)

TWO YEARS

  • 148.956 km

2 jaar en bijna 1.5 ton verder een kleine update. Klein want weinig nieuws te melden, mijn Megane doet gewoon wat hij moet doen! Naast normaal onderhoud de garage nog niet gezien.

Nou ja, gisteren wel maar dat was voor een verticaal afneembare trekhaak (zodat deze volledig uit het zicht is wanneer de haak er niet in zit) om binnenkort het eerste festival van het jaar met caravan aan te doen :)

CARAVAN

  • 185.000 km

Voor de caravanners onder de lezers, van de zomer een paar keer op pad geweest naar festivals mét een caravan achter de Mégane. Nu was dit voor mij voor het eerst dat ik met een caravan heb gereden dus heb ik weinig vergelijk te beiden.

Ik heb gekozen om een verticaal afneembare haak (merk ACS) eronder te laten zetten, want ik vind dat een auto met trekhaak er niet knapper op wordt.

Met een trekgewicht van 1500kg en een Hobby 470 met een beladen gewicht van 1200 kg verwacht je niet dat de auto er moeite mee zal hebben en dat had hij ook niet. In tegendeel: 90 km rij je met gemak ik moest zelf oppassen dat ik niet te hard ging. Wat mij wel opviel: de caravan zit heel 'laag' op de haak en helt standaard ietwat voorover, kogeldruk rond de 65 aangehouden en een juiste gewichtsverdeling. Bij andere combinaties op de weg (Mégane/Caravan) zag ik dit ook. Met als nadeel dat wanneer de auto flink beladen is de haak bij drempels de drempel raakt!

Een setje hulpveren zal ongetwijfeld uitkomst bieden, maar zo vaak en ver weg ga ik nu ook weer niet.

Met het gewone verkeer kom je verder gewoon heel goed mee met deze combi!

Einde in zicht

  • 247.000 km

Zo. 3,5 jaar gaat snel voorbij! en in mijn geval dus ook 2.5 ton verder en tot nu toe wederom zonder problemen!
Maar gezien de kilometerstand was het uitkijken naar iets nieuws toch begonnen.

Over de Megane niets dan lof, alles doet het nog perfect. Tuurlijk je merkt aan kleine dingen dat de auto intensief gebruikt is maar de enige echte slijtage aan het interieur is de stoffen bekleding van de armsteun maar hey dat lijkt me logisch gezien de km stand. Motorisch niets aan het handje en van buiten nog in prima staat! En als hij net gewassen is en de najaarszon ketst zo op de wagen dan denk ik nog steeds: wat een toffe bak is toch.

De opvolger is gisteren besteld en mede door mijn positieve ervaringen (en ondanks het verder kijken bij andere merken) is het weer een Renault geworden: Kadjar 1.5 dCi Bose met wat opties in Noir Etoile. (Zwart wordt mijn nieuwe wit :) )

THE END

  • 275.000 km

Het zit erop, het is over en uit. De Megane heeft na 275.000 probleemloze kilometers plaats mogen maken voor een Kadjar!

Al met al, net als bij de Laguna hiervoor, gewoon een fijne auto auto geweest welke mij nooit teleur heeft gesteld. Of ik weer voor een Renault zo gaan? Ja dus, hierover meer in her review van de Kadjar...

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.