Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 Bose (2014)

autoreview

Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 Bose (2014)

Signalement

UitvoeringMégane Estate dCi 110 ECO2 Bose
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst166.000 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 30K kaap gepasseerd, tijd voor een revie

  • 30.000 km

Aangezien mijn eerste Renault Megane 1.5 Dci Eco2 Estate me prima bevallen is (zie revieuw Renault Megane 1.5 Dci Estate Bj2012 met 186500km), is er medio februari van dit jaar een nieuwe van het zelfde merk/model en motorisering afgeleverd. Wel heb ik heb een beetje gerommeld, door de auto eind 2013 op kenteken te laten zetten zodat de 14% bijtelling nog gegarandeerd zou zijn...toch een prettige bijkomstigheid in de knip nietwaar?

De reden om weer voor deze auto te kiezen, weliswaar deze keer in het wit in Bose uitvoering, heb ik uitgebreid in mijn vorige revieuw uiteengezet. En ik moet weer toegeven geen spijt te hebben deze exercitie te herhalen. Het blijft een smaak-verhaal natuurlijk, maar zo in het wit met de zwarte accenten van spiegels, velgen en donkere ramen achterin, ik vind het er gelikt bij staan, en vind de auto echt steeds mooier worden! Ik heb ook echt niet het idee in een auto te rijden qua looks of rij eigenschappen, die inmiddels al wat jaartjes op de markt is. Sterker nog, de Megane wordt voor allerlei vergelijkende tests in autobladen met nieuwkomers van stal gehaald. OK, hij mag dan soms niet als 'winnaar' uit de test komen, ik kan niet zeggen dat hij sjokkend met de rode lantaarn over de eindstreep komt gehobbeld...

De verschillen? De motor is afgesteld op een iets lagere bedrijfstemperatuur, waardoor er maar 1 'blokje' brandt van de koelwater temperatuurmeter. Ik heb het nog even aan de dealer gevraagd of er niets/iets mis was, maar het bleek zo te horen.
Verder heb ik nu zwart stoffen bekleding ipv leer met lichte accenten. De stoel is anders, maar zeker niet minder qua zitcomfort. Ik bespeur geen achteruitgang wat dat betreft, en stap net zo vrolijk na 1000km op een dag uit de auto, als bij de vorige Megane.
Ik heb de indruk dat de auto nog een fractie stiller is geworden, maar dan heb je het echt over een minimaal verschil.
De Bose uitvoering zit iets 'dunner' in zijn uitrusting t.o.v. de Privilege uitvoering die ik hiervoor had, maar om nou te zeggen dat ik echt iets fundamenteels mis? Nee! Ook het interieur van de Bose uitvoering vind ik zonder meer geslaagd. OK, je ziet snel stof of vingers op de glanzende zwarte inlegstukken in het dashboard en rond de versnellingspook, maar daar kan ik mee leven. Bovendien krijgt hij elke week een was- en stofzuigbeurt, dus de auto staat er nooit als een afgeladen prullenbak bij!
Verder had ik in het begin de indruk dat deze Megane net even vlotter aan het gas hangt, maar ook dat verschil moet je bijna willen voelen...zeg het maar!

De gelijkenissen: verbruik is quasi hetzelfde, bose-sound en navi blijf ik een feestje vinden, ik stap nog elke dag met veel plezier in-uit de auto, ik heb inmiddels weer het vertrouwde deukje in de bovenkant van de deurbekleding door mijn elleboog, en ook deze Megane heeft de eerste 30000 fluitend zonder 1 klacht/piep/kraak of andere ellende volbracht.

We gaan dus weer op voor de volgende 30K en bij bijzonderheden wordt daar gelijk melding van gemaakt!

Sesam/Megane open U...

  • 37.000 km

Ga je s' morgens vroeg naar de bakker, sluit je de auto netjes af, kom je na 2 minuten terug, en duw je op de knop op je kaart om de deuren te openen....en toen gebeurde er niks!
De auto is net 3 maanden, ik kon me niet voorstellen dat de batterij van de kaart nu al op zou zijn (met de vorige Megane nooit een probleem gehad)...Wat ik ook deed, maar no way dat de auto open ging.
Net op het moment dat ik de hulptroepen wilde inroepen, zag ik toevallig dat een man bezig was met een afstandbediening van een grote bouwkraan. Op zich niets bijzonders zou je denken, tot dat de beste man klaar was met zijn kraan. Ik duwde min of meer per ongeluk nog eens op de knop om de auto te openen...en je snapt het al, mijn Megane was weer de mijne! Ik heb/had dit nog nooit gehoord/meegemaakt en na een babbel met de kraanbestuurder bleek die ook nog nooit dit gehad/gehoord te hebben!
Dus Megane-bestuurders, toch even opletten waar je je auto neerzet! Zijn er nog andere autobezitters die dit fenomeen kennen, met welk merk/model ook?

even de weg kwijt!

  • 52.500 km

Afgelopen week liet, gelukkig eind avn de week, van het ene op het andere moment ineens de navigatie het afweten. Het systeem ging volledig uit, bleef hangen op een ' Bose soudsystem' scherm en na een paar seconden ging hij weer uit etc etc. Even de auto stoppen en opnieuw starten, de radio even uit en weer aan, maar helaas...de navi was uit en bleef uit...
De garage toch maar even gebeld, en het zou een kwestie zijn van resetten. De radio-cd-handsfree bleef gelukkig gewoon werken. Alleen natuurlijk nul display verder, dus ook je klok en buitentemperatuur zijn niet meer te zien... Vanochtend de auto weggebracht, en eind van de dag is hij weer klaar. Het is natuurlijk niet echt dramatisch, maar ik heb dit met de vorige Megane nooit gehad, dus laten we hopen dat het bij deze ene keer blijft. Voor dit geval ga ik dus nog geen sterren inleveren, maar ik houd het uiteraard in de gaten.

60K en vakantierit probleemloos

  • 60.000 km

Vandaag de auto bij de dealer afgezet voor een 60K beurt. Ik had verder geen klachten te melden, en de dealer was tijdens de beurt ook niets schokkends tegen gekomen.
De Megane heeft ons en de boottrailer van 1300kg weer fluitend naar Spanje en terug gebracht. Geen enkel probleem met de koeling, verbruik zat gemiddeld tussen de 10 en 11 liter/100km met een kruissnelheid van 110-120km/h. Op de terugweg hadden we forse zijwind van de Spaans/Franse grens (Mistral) tot Orange en in de Rhone vallei hadden we die wind tot Lyon vol op de neus. Het heeft mijn combinatie qua stabiliteit geen seconde uit balans gebracht, maar het scheelde natuurlijk wel een stukje in het verbruik. Ik kan eigenlijk alleen maar uiterst tevreden zijn hoe mijn ecotweetje zich weer uit de slag heeft getrokken deze reis. Wel is 1300km achterin zitten voor drie jong volwassenen in de Megane, op den duur toch een wat 'krappe' aangelegenheid. De voldende auto misschien toch maar weer een maatje groter...??
Zonder bijzonderheden geef ik weer een update met 90000km.

Halftime, maar geen rust!

  • 90.600 km

Mijn Megane heeft in de afgelopen 8 maanden 90k afgewerkt, dus we zitten weer op de helft van het leasecontract. Na de laatse 60k beurt was er geen reden geweest de dealer te bezoeken, dus staat de normale 90k onderhoudsbeurt weer op de menukaart.
Vorige week heb ik (gelukkig!!!) mijn winterbanden er op laten leggen, en die week werd ik gelijk getrakteerd op massale sneeuwval in Oostenrijk. Na 65000km met zomerbanden gereden te hebben, bleek ik vóór nog 35% en achter nog 55% van mijn profiel te hebben, dus ook deze Megane is buitengewoon zuinig in bandenconsumptie. Dat mijn rijstijl i c m quasi alleen autobaan kilometers daar ook debet aan zijn, mag duidelijk zijn. Maar dan toch een resultaat waar de bandenboer even (verbaasd) melding van maakte, dat hij dat maar weinig had gezien in zijn loopbaan.
Maar goed, mijn auto heeft verder geen rare fratsen vertoond de afgelopen 30k, buiten dat mijn radio er de laatste tijd minimaal een keer of 3 per week spontaan mee ophoudt. OK, hij gaat gelijk daarna weer aan, de navi start weer gewoon op etc, maar dat kan toch niet de bedoeling zijn! Heb ik met mijn vorige Megane trouwens nooit gehad...Ook, als ik wat langer in de auto zit (2 uur of meer...), en ik wil een CD luisteren ipv radio, vindt hij geen nummer. Het zandlopertje laat me vrolijk wachten, maar muziek...forget it. Ook de CD er dan uit halen kun je vergeten. Ik dacht eerst dat het misschien aan een gekopieerd CD-tje lag, maar wat later bleek het ook met een originele nieuwe CD het zelfde feest te zijn (lees geen feest...). Het zou volgens de dealer een kwestie van 'herprogrammeren' van het systeem zijn. We zullen zien...
Maar verder, tja, kan ik alleen maar zeggen nog steeds met veel plezier elke dag in mijn witte Bose edition te stappen. Buiten dat radio-gebeuren is er zoals gezegd niets anders te klagen, dus mocht de dealer niks anders vinden gaan we op naar de 120000km.
De beurt zit er op, de radio is weer ge-update dus zouden die uitval-problemen niet meer voor mogen komen. Verder was een achterschokbreker lichtjes aan het 'zweten' maar geen reden om direct te vervangen. Bij de 120000km beurt gebeurt dat weer.

radio/navi blijft uitvallen...

  • 94.000 km

Helaas, ondanks dat de dealer bij de laatste beurt de radio/CD/navi gereset/update had, blijft het gebeuren de zelfde uitval perikelen houden. Ook de CD player is even hardnekkig in het niet-afspelen, als ik langere tijd in de auto zit. Dus de dealer maar weer gebeld, klachten weer gemeld, en maar weer een nieuwe afspraak gemaakt...Enige lichtpuntje is dat de Twizzy weer voor me klaar staat om me naar huis te rijden...
Wordt vervolgd.

radio wordt vervangen

  • 95.000 km

Gisteren is mijn Megane de hele dag bij de dealer te gast geweest om de bug op te sporen die mijn radio spontaan uitzet.
Maar helaas, wel foutmeldingen, maar geen oplossing mogelijk. De dealer had toch nog even met de importeur gebeld, en die had bedacht dat de storingen het gevolg waren van een oververhitte telefoon.....Huh?? Dus ik zou met een half gesmolten telefoon moeten zitten, en daardoor gaat mijn radio zijn eigen leven leiden??? dat eerste is dus niet het geval, laat dat duidelijk zijn!
De dealer vond het verhaal ook vrij vaag, dus heeft hij gelukkig besloten gewoon een nieuwe radio in te bouwen. Dat gaat bij de volgende 120000km beurt ook gebeuren.

Dat theorie geen praktijk is...

  • 117.500 km

Het mag inmiddels algemeen bekend zijn, dat de meer dan schitterende verbruikscijfers die de fabrikanten in hun folders hebben staan, niet echt haalbaar zijn...
Mijn huidige Megane vormt daar (helaas...) uiteraard geen uitzondering op.
Om te beginnen is de boordcomputer die ik in deze Megane heb zitten, een stuk minder accuraat dan die in mijn vorige...rara hoe kan dat?? Als ik bij de vorige Megane bijvoorbeeld volgens de boordcomputer 43,7 liter verbruikt had, nou dan moest ik echt persen om er 43,8, laat staan 43,9 liter in de tank te krijgen. Het gemiddelde op 100KM klopte ook altijd exact.
In mijn huidige exemplaar zit volgens mij een boordcomputer met een wel erg Franse slag...Ik verbruik gewoon standaard een halve liter meer op 100KM dan mijn computer me wil doen geloven, en uiteraard vertaalt zich dat ook bij het tanken...er gaat gewoon doodleuk 3 tot 4 liter méér in mijn tank dan de com aangeeft dat ik verstookt zou hebben. Dat betekent dat mijn computertje er dus standaard een procentje of 10 naast zit te tellen...
Verder valt me bij deze Megane het verschil in verbruik met de winterbanden (scheelt een halve liter op 100KM gemiddeld), lage temperaturen en regenweer (nat wegdek + meer luchtweerstand dus vrolijk tussen de 0,5L en 1L/100KM meer) en tenslotte nog een fors windje zoals de laatste dagen....zit ik dus ineens op 6,8 en zelfs boven de 7,2L/100KM met mijn Ecotweetje...Haal ik dus met moeite de 1:14...! En echt niet omdat ik met 190Km/h over de autobaan zoef!
Het kan natuurlijk een stukje afstelling zijn, dat de auto alleen onder 'perfecte omstandigheden' rond de 1:20 loopt, en dan zit ik nog in procenten uitgedrukt behoorlijk ver van de beloofde verbruikscijfers uit de folder, maar het is in ons kikkerlandje (helaas?) niet het hele jaar 20 graden, windstil en droog...
Bottom line is eigenlijk, dat ik door vrij normale weersomstandigheden, het verbruik gewoon bijna met 50% zie toenemen, en in verhouding met folderbeloftes bijna 80% afwijkt...
Volgende week krijgt hij zijn 120000km beurtje. Mogelijk heeft het daar (ook?) iets mee te maken...?

120K beurt

  • 120.000 km

Vandaag heeft de Megane zijn routine 120K beurt gehad. De radio is vervangen onder garantie zoals afgesproken, en verder was er afgelopen weekend toevallig 1 koplampbolletje op pensioen gegaan, dus die werd uiteraard ook vervangen. Verder had ik geen klachten of opmerkingen, en bij het onderhoud zijn blijkbaar ook geen schokkende dingen boven water gekomen. We gaan weer vrolijk verder naar de 150k, en bij opvallende gebeurtenissen (wat mijn auto aangaat) worden de lezers op hun wenken bedient.

Even de zweep er over!

  • 123.000 km

Ik weet het, niet iedereen zit op dit soort informatie te wachten, maar gisterenavond, op een zo goed als verlaten Duitse autobaan, toch even mijn Megane de sporen gegeven om te kijken 'wat er in zit'. We blijven toch gewoon groot gegroeide jongetjes die (soms) even met hun auto mogen spelen, toch? En in Duitsland kan/mag het op bepaalde plaatsen, dus...de zweep er over.
De 180 km/h haalt hij vrij snel, en dan begint het kruipen naar de laatste kilometers. Zelfstandig kom je uiteindelijk op 190 km/h op de teller. Heb je het geluk dat er een nog (iets) snellere automobilist je voorbij komt suizen, en je kunt (eventjes) in zijn slipstream gaan hangen, haal je de 195 km/h. Tenslotte bij een helling naar beneden kwam de 200 km/h in beeld. Maar toen greep volgens mij de begrenziger in! Bij mijn vorige Megane heb ik 1 keer de 202 km/h op de teller gezien bij zo een 'testsessie', maar dat zat er bij mijn huidige Megane niet in. Maar het blijft wel een leuk gezicht, ineens de teller vrolijk op 200 te zien staan van je ecotweetje. En mocht je denken 'snel 'te zijn, laat me niet lachen! Je wordt vrolijk ingehaald door de auto's van het zware kaliber, die naar ik schat vlotjes richting de 240 km/h mij voorbij razen...Je blijft baas boven baas houden haha!
Vervolgens de reis weer op iets normalere, en de auto respecterende, snelheid verder gezet.

Bandenwissel-truc en radio ellende blijft

  • 133.000 km

Bij het auto wassen dit weekend, viel me toch wel op, dat de voorbanden qua profiel toch over de helft van hun levensduur zitten. Op zich niets geks, want deze winterbanden hebben al 70000 km in de wielen zitten! Op de achterbanden zat nog zat profiel, dus vanochtend even de bandencentrale bezocht om de voorbanden/wielen voor de laatste 2 maanden achter te leggen en andersom. Klusje van niks, zo gepiept, en het ziet er naar uit dat ik met deze set ruim 90000km ga draaien. Wie doet me na?
Een tijdje geleden heb ik onder garantie de radio/cd laten vervangen ivm uitval verschijnselen, en omdat de radio na zeg 2 uur niet meer wil overschakelen op CD als ik de zender beu ben...Maar geachte lezer, U raadt het misschien al...de radio heeft sinds deze week weer de zelfde kuren, valt weer gewoon 'out of the blue' uit om vervolgens wel weer gewoon aan te gaan...ik moet dan wel elke keer weer de handsfree verbinding tot stand brengen...En jawel, ook het CD probleem komt ook weer vrolijk boven drijven. Je kunt zeggen wat je wilt, het systeem is wel consequent in zijn makkes!
Het kost hem nu dus gewoon een ster.

Ik heb overigens 2 weken geleden een andere auto besteld, en het is geen Renault meer geworden. In de 14% bijtelling is de Peugeot 308 helaas niet meer als SW leverbaar, en als gewone 5-deurs is hij voor mij qua kofferruimte echt te klein. Anders was die Peugeot 308 SW nog een goede optie geweest. Ik heb mijn heil dus in de 20% bijtellingscategorie moeten gaan zoeken, en heb mijn keuze gemaakt in het D segment gezien mijn kilometers! Welke auto het is geworden bewaar ik tot de finale.

Rustig aftellen tot eind van het contract

  • 150.000 km

Morgen krijgt mijn Megane zijn 150K-beurt. Toevallig ging afgelopen vrijdagavond, met nog 400km naar huis voor de boeg, de oranje waarschuwing branden dat er een probleem is met het inspuitsysteem. Gelukkig schakelde hij hem niet over op het noodprogramma, zodat ik met normaal vermogen en snelheid thuis kon komen...Het verschijnen van deze waarschuwing is voor mij (helaas) op zich niet nieuw. Bij mijn vorige Megane kreeg ik deze melding zo een beetje elke 40-50K, en houdt verband met een regelklep in de uitlaat, die blokkeert/niet goed functioneert. En dat zou weer met pekel te maken hebben, die zich vast zet aan dat onderdeel. Deze Megane heeft het dus in die zin beter volgehouden, zal ik maar zeggen. Maar het is dus blijkbaar toch een zwak punt bij de Megane. Hebben andere Megane-rijders dit ook?
Verder blijft de radio trouw spontaan een keer of 3 per week uitvallen, om weer gelijk op te starten. Ik heb besloten het wel te geloven wat dit betreft, en niet weer een andere unit er in te laten zetten...'het zal wel' voor de laatste paar maandjes...
Maar buiten deze 2 punten van kritiek, moet ik zeggen dat de auto verder een vlekkeloos parcours aflegt, elke dag tot nog toe mijn trouwe bondgenoot blijft, en zonder nukken elke week de 2 a 3000km op de teller zet. Verder laat ik volgende week de winterbanden er afgooien; die hebben het dus ruim 90k (!) volgehouden!! En zo rijden we gestaag de zomer, en het einde van het leasecontract (augustus) tegemoet.
Als het goed is, over een maandje of 3 zijn laatste beurt met mij als baasje!

zomerbanden er weer op en klein eerherstel

  • 153.000 km

Vanaf vandaag is de verplichting met winterbanden te rijden in de landen waar ik reis niet meer van toepassing, dus zijn de zomerschoentjes weer aangemeten.
Ik had bij mijn laatste revieuw melding gemaakt van het branden van het controlelampje 'ínspuitsysteem controleren', en vermoedde het uitlaat-euvel zoals bij mijn vorige Megane geregeld opdook. Maar eerlijk is eerlijk, de uitlaat treft in dit geval geen blaam! Blijkbaar heb ik tijdens die reis, bij een snelheid van 123,7 km/h (jaja, de boordcom lijkt wel een zwarte doos...) even een stukje verlies van turbo-druk gehad. De sensoren merken dit gelijk op, en dat vertaalt zich dan weer in het dashboard met het bekende oranje lampje icm de mededeling. Klein eerherstel dus.

Turboverhaal krijgt toch een staartje

  • 155.000 km

Zoals eerder vermeld, keurig mijn 150k beurtje gegeven, en melding gemaakt van het oranje controlelampje. De dealer beweerde bij afhaling dat een eenmalig verlies van turbodruk de oorzaak was, even resetten en rijden maar....
Nou....DUS NIET! Want wat gebeurde afgelopen vrijdag eind van de middag op de terugreis in midden Duitsland ? Ineens gaan de RODE lampen branden met bijbehorende belsignalen, met de melding direct te stoppen met anders kans op motorschade....Tja, wat doe je dan....???
Gelukkig zat ik vlak bij een afrit, en de TomTom liet me zien, dat er vlak bij een Renault dealer was, waar ik om 16h50 voor de deur stond.....Ik was al blij dat hij nog open was! En gelukkig was de chef-werkplaats er nog, en de beroerdste niet om toch even te kijken wat het probleem was....Grote zucht van verlichting....Enfin, na een half uurtje kwam de man met een brede grijns en een prima draaiende Megane de werkplaats uit. Een klein slangetje dat VOOR de turbo druksensor zit was finaal doorgescheurd....hij had het tijdelijk met een ander type slangetje vervangen, zodat ik toch naar huis kon rijden!! Dat noemen ze service!!!

Maar dat betekende dus, dat de dealer bij het uitvoeren van de beurt niet verder gekeken had waar de storing vandaan kwam, en mij weer vrolijk op pad heeft gestuurd. Gelukkig was dit bedrijf nog open en wilde ze me nog helpen, maar voor het zelfde geld had ik op een parkeerplaats me laten afslepen, vervangwagen moeten regelen, uuuuuuren vertraging, om dan later na X tijd je auto weer in midden Duitsland te moeten halen vanwege een klein K....slangetje! Ik denk dat na het weekend mijn dealer een fijn bezoekje van mij kan verwachten....

Daarnaast kan ik me herinneren dat ik ook met mijn vorige Megane rond deze kilometerstand ellende met de/een turboslang heb gehad, waardoor ik op noodprogramma van Oostenrijk naar huis ben gesukkeld...

Het dealerbezoek heeft aan het licht gebracht, dat er een nieuwe slang met koppelstuk gemonteerd moet worden t.b.v. de turbo-druksensor. Het klusje neemt een kleine 8 uur in beslag want je moet de halve motor uitbouwen om er bij te kunnen....Maargoed, als het probleem daarna verholpen is gaan we weer vriolijk op pad met de Megane.

ben er een beetje klaar mee...

  • 160.000 km

Toen ik de laatste reparatie had laten uitvoeren, en mijn auto had afgehaald, was ik er van uit gegaan, dat alle ellende nu wel achter de rug zou zijn....
Maar niets is minder waar helaas...Want toen ik ruim 400km van huis was, begon het feest weer van voor af aan...De oranje lampenwinkel begon als vanouds te branden met de inmiddels klassieke meldingen. En erger, hij schoot weer in het noodprogramma. Ook na even stoppen, motor uitzetten, en opnieuw starten, bleef het noodprogramma troef. En als je dan weet, dat je die ronde nog een kleine 2000km te gaan hebt, afspraken op gezette tijden hebt....? Enfin, doordat de snelheid, met name bergje op, er pittig uit was, kwam ik hopeloos te laat bij mijn afspraak. De middag heb ik, in plaats van zaken te doen, bij een Renault garage in Zurich gebivakkeerd. Daar hebben ze me wel voor nood verder geholpen, dwz dat ze hem hebben uitgelezen en weer hebben gereset. Het probleem zat 'waarschijnlijk ergens in de roet/partikelfilter', maar voor een juiste diagnose was meer tijd nodig, en die tijd hadden ze niet! Succes maar weer! Na het resetten zou de auto weer normaal rijden, maar hoelang....dat konden ze me niet zeggen. O ja, of ik wel even 70 Zwiterse franken wilde aftikken voor het uitlezen....Hoezo service/garantie....? Nooit van gehoord in Zwitserland...
Nou, we kunnen het verhaal simpel houden, hij heeft het een kleine 400km volgehouden, en toen gaf hij (uiteraard) vrijdag middag net voorbij Geneve weer de geest...Dan tuf je 900km op noodprogramma weer naar huis. Enfin, je kunt het ook positief bekijken, ik ben uiteindelijk thuis gekomen....
Natuurlijk had ik, blij van geest, de garage al weer over mijn belevenissen gebeld. Tja, ik moest maar weer langskomen, maar op maandag zaten alle bruggen al vol. Op dinsdag om 11h kon ik langs komen, dan was er weer ruimte na wat schuif- en trekwerk in de planning.... De Twizzy en koffie zouden voor me klaar staan...
Na een dagje speurwerk in de werkplaats, bleken alle rubber slangen die te maken hebben met de turbo, het in- en uitlaatsysteem, van binnen uit te verpulveren...Als ze nu dus, net als de voorgaande keren, dat ene slangetje zouden vervangen waardoor hij nu weer valse lucht trok, zou ik binnen de kortste keren weer op de stoep staan omdat het volgende slangetje in rij weer scheurt... Er is blijkbaar (volgens mijn garagehouder) gewoon drama kwaliteit rubber gebruikt in deze serie motoren. En tja, bij de gemiddelde gebruiker komt dat euvel pas na een jaartje of 5 of 6 gebruik bovendrijven bij deze kilometerstand (160k). Dat betekent dan wel voor de gemiddelde bestuurder dan een gevalletje 'pech/helaas pindakaas', want naar garantie kun je dan natuurlijk fluiten! Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ze hiervoor bij Renault een terugroep-aktie gaan organiseren! De dealer had dit natuurlijk ook nog noooooit gezien/gehad. De meeste onderdelen moesten in Frankrijk besteld worden. Omdat dit nooit voorkomt, waren deze onderdelen in Belgie niet op voorraad. Om het feest kompleet te maken, had de leasemaatschappij geen vervangwagens meer, en de garage ook niet....Toen hebben ze me uit nood maar het servicebusje meegegeven....
Juist, ik ben er helemaal klaar mee...en het kost hem een ster in de betrouwbaarheids-index.

einde van lijdensweg in zicht

  • 160.000 km

Na rijp beraad, de toestanden van de laatste weken en de huidige kilometerstand in aanmerking genomen, hebben we besloten de Megane eerder met pensioen te sturen dan oorspronkelijk gepland. Hij mag nog 2 weken mee, en gaat dan terug naar de leasemaatschappij. Einde Renault dus, en nu maar hopen dat hij me de komende 2 weken niet weer in de steek laat....
Toeval wil, dat mijn nieuwe auto, die ik begin februari besteld had, al geleverd is! Normaal had de dealer een levertijd van 4-5 maanden verwacht omdat het een nieuw model is. Hoe het kan, mag de goeie Joost weten, maar de auto is vorige week al afgeleverd! De nieuwe bolide hoeft dus geen 4 maanden op zijn nieuwe baasje te wachten!

En wat is het geworden???
Ik was een beetje klaar met een C-segmenter met mijn kilometers op jaarbasis. Ik wilde toch graag weer in het D-segment gaan shoppen. Je hebt toch net een stukje meer auto en dito rijcomfort. De 14% bijtelling kon ik wel vergeten, dus moest ik mijn heil in de 20% bijtelling gaan zoeken. Belangrijk is dat het een ruime, comfortabele reiswagen is, goed in de opties/standaarduitrusting, rond de 150PK, en hij moet minimaal 1300kg kunnen trekken.
Audi A4, BMW3-serie, Mercedes C en Volvo V60 of V70 vind ik te klein en/of duur, zeker als je hem een beetje compleet wil hebben.
Ik ben nog altijd zware fan van de Citroen DS5, echt nog steeds een super gave auto die zijn gelijke niet kent! Maar de 150PK blue HDI is in Belgie niet leverbaar...alleen de 115PK 1,6 e-HDI uitvoering, en ik wilde zo graag wat meer vermogen. De Hybrid4 mag helaas maar 800kg trekken dus valt die ook af, echt jammer! Ik snap dat overigens niet. De Peugeot 508 SW RXH, die technisch/motorisch identiek is, mag 1200kg aan de haak hebben...wie snapt het???
De Opel Insignia vind ik een mooie auto, maar is al weer wat jaartjes op de markt en ik vind de binnenruimte achter en in de kofferbak tegen vallen in verhouding met de buitenafmetingen.
Ook de Peugeot 508 SW, mooie auto, lekker ruim, maar ondanks de facelift, inmiddels ook al weer even in het straatbeeld aanwezig.
De nieuwe Passat? Ook een mooie auto, maar als je hem kompleet wil hebben met dezelfde 150PK onder de kap, ben je fors duurder uit in vergelijking met de auto waar de keuze op gevallen is, en dat scheelt dus weer behoorlijk in de bijtelling.
Omdat ik al eerder heel blij was geweest met de Skoda Superb, stond de nieuwe ook al weer op mijn wishlist. Maar de dealer kon mij onmogelijk beloven dat hij begin augustus de gewenste auto zou kunnen leveren. Sterker nog, hij was er zelfs bang voor of 2015 in het algemeen haalbaar zou zijn.
De Mazda 6 tenslotte. Eerlijk is eerlijk, ik
heb toch wel even getwijfeld! De 2.2D met 150pk loopt als een tierelier, en in het rood-metallic is zowel de sedan als de SW een mooie en vooral ook sportieve verschijning! Aiaiai...De keuze was moeilijk, maar uiteindelijk ben ik als een blok gevallen voor de nieuwe Ford Mondeo. Ik ben van huis uit een stationwagon-fan, en heb (als eerste haha, het was nog 2014 toen ik er al in reed met maagdelijke 9km op de teller!) ook met een nieuw model Ford Mondeo SW proefgereden. Maar toen ik een nog niet 'showroomgepoetste' 5-deurs in de werkplaats zag staan, in dat mooie Ruby Red zoals in de reclame op TV... Smaken verschillen, maar ik kon alleen maar WAUW zeggen. En als je de kofferklep open gooit, een ruimte....niet te geloven. Dat is hem dus geworden! De 2 liter diesel met 150PK, Business-pakket erop, donker gekleurde achterruiten, wat mij betreft gewoon af! En bovendien prijstechnisch een knaller, dus bijtellings-vriendelijk zal ik maar zeggen!
Nog 2 weken geduld....

time to say goodbye

  • 166.000 km

Het is zo ver. Morgen wordt de Megane ingeleverd, en ik ben heel erg blij dat ik de auto vroegtijdig in kan/mag leveren. Ik heb de laatste 2 weken dan misschien geen problemen meer gehad, je zit toch met een rare knoop in je maag als je ver van huis bent, en denkt: shit, hopelijk blijft alles het doen...Als je zo op pad moet met je auto, nou dan is de lol er wel vanaf kan ik U vertellen!
Je merkt gewoon dat er iets niet helemaal lekker is met de motor. Als je bijvoorbeeld bij een inhaalmanouevre even flink op je gas trapt, voel je dat hij niet mooi lineair doortrekt. Je voelt dat hij elke 2 seconden even inhoudt, net of hij naar adem moet happen...geen lekker gevoel dus.
Los van de motorische problemen sinds de 149K gepasseerd waren, en de radio die nog altijd zo nu en dan uitvalt, moet ik zeggen dat de Megane (net als zijn voorganger) er verder nog strak en fris bijstaat. Geen gerammel of gekraak, stuur en versnellingspook zijn nog netjes, stoelbekleding ziet er nog prima/scheurvrij uit, dus de overall aanblik is na 166K niets mis mee. Alleen zit er weer de 'elleboogdeuk' in de bovenrand van de deurbekleding.
Wat is de slotsom? Tot de zeg maar 150K ging het goed met deze auto, maar de laatste tijd/kilometers deden voor mij echt de (Renault)deur dicht. Een auto moet gewoon betrouwbaar zijn, zeker met mijn afstanden. Verder vind ik de dealerpolitiek de laatste tijd erg kortzichtig, naar het zoeken van de oorzaak van een storing toe. Even de handel resetten, en daar gaan we weer, is mij een beetje te simpel. En het argument dat na de reparatie er mee proefgereden is...sorry, gaat er bij mij niet in. Gezien de ervaringen van de laatste tijd, weet ik niet of ik nog een Renault zal kiezen in de toekomst...

4,3
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens