Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 Bose (2012) #9
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Estate dCi 110 ECO2 Bose |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 13 km |
KM-stand laatst | 20.000 km |
Franse luxe en prestaties
- 954 km
Vorige week eindelijk (na een half jaar in bestelling te hebben) mocht ik deze pracht van een auto ophalen bij de dealer.
De reden dat ik voor deze auto heb gekozen is eenvoudig: Geld. De vorige Mégane (2.0 Coupé) werd een dure hobby aan de benzinepomp, mede dankzij mijn rijstijl moet ik eerlijk erbij vermelden. Gelukkig kwam eind december Renault met de 1.5 ECO2 diesel modellen met bijbehorende belastingvoordelen. Wegenbelasting-vrij (2 jaar) en BPM vrij ook op de accessoires. Dat laatste was wel een beetje een valkuil, je gaat hierdoor meer shoppen op de extra's. Zo heb ik gekozen voor een panoramisch dak, voorwaarts gerichte camera (meer hierover later), bi-Xenon verlichting en speciale velgen. Dat alles met de nieuwe parelmoer-witte lak maakt de auto overcompleet.
Als trouwe Renault rijder (uitstapje naar Peugeot ooit gemaakt) en tevens Mégane (b.j. 2009) gereden te hebben is het lastig om objectief te blijven, maar ik ga het toch proberen. Inmiddels heeft de auto bijna 1000km erop zitten (met nog 200+ km actieradius volgens de boordcomputer) en heeft de auto al het nodige klimwerk verricht in Duitsland, omgeving Winterberg.
De eerste indruk:
Prachtig witte auto die zeker gezien mag worden. De station uitvoering maakt totaal geen afbreuk op het stoere design en uiterlijk. Het parelmoer wit (Blanc Nacre TEQNC) steekt mooi af met de zwarte buitenspiegels, het getinte glas en met de velgen. Ik heb destijds dit model op de blinde gok gekocht omdat tijdens de koop in januari er nog geen foto's beschikbaar waren, oa. vanwege de nieuwe LED verlichting dat nog in concept was. Maar toen ik de auto in de showroom zag staan viel mijn mond toch echt wel even open. Wat is dit weer een prachtige auto van Renault!
Het interieur:
Ook dit was even een 'wauw!' moment vanwege de strakke afwerking van het dashboard. Dit is geheel in glanzend zwart 'pianolak'. Het console heeft een nieuw uiterlijk gekregen ten opzichte van de vorige editie Mégane's. Het TomTom bedieningspaneel en de automatische handrem zitten onder de armleuning, gevolgd door de radio en daarboven de klimaatbeheersing. Alles is geheel zwart afgewerkt geheel in de stijl van de auto. De stoelen zijn zowel voorin als achterin half-leder en zitten, zoals ik gewend ben van de Fransen, zeer comfortabel. Je kan de stoelen heel precies naar eigen zithouding afstemmen. De passagiersstoel heeft een extra hendel om de stoel helemaal plat te leggen zodat je een lang voorwerp kan vervoeren.
Een minpuntje op dit moment is de beperkte ruimte in het handschoenen kastje. Deze is erg krap, maar heeft wel een mooi opbergvakje voor CD's. Ook in het console is weinig opbergruimte. De bekerhouder is erg prettig en deze kan je ook mooi gebruiken om geld in op te bergen voor de tol bijvoorbeeld. Nieuw is dat de (1x) mini-jack/ (1x) USB aansluitingen niet meer achter een klepje achter de bekerhouder zit. Deze aansluitingen zijn nu mooi verplaatst naar het radio-paneel in de console waar de aansluitingen niet belemmerd meer worden.
Achterin zit je net zo comfortabel als voorin. De middelste stoel kan tevens als armleuning, laptop ondergrond en bekerhouder dienen wanneer deze is neergeklapt. De voorste stoelen hebben een opbergvak in de rugleuning voor documenten en tijdschriften. Het panoramisch dak heeft een gescheiden luik voor de bestuurder en de passagiers achterin, naargelang de behoefte aan extra daglicht. Lange benen is niet echt een probleem mits de bestuurder wat naar voren wil schuiven. Aangezien ik zelf vrij lang ben heb ik de bestuurdersstoel gelijk helemaal naar achteren gezet. Toch kan je achterin comfortabel en goed zitten, ook voor de lange tochten.
De bagageruimte is, zoals je van een station mag verwachten, enorm. Helemaal als je de achterbank ook plat legt. Renault heeft leuke en vernuftige manieren gevonden om je bagage in op te bergen, zoals spanbanden aan de zijkanten en een opklapbaar luik inclusief spanband om de boodschappentas rechtop te houden. Ook is er een apart luik om kleine boodschappen in op te bergen of een paraplu in te bewaren. Daaronder zit het compartiment voor het reservewiel, helaas voor het reservewiel is dit tegenwoordig een optie die je er bij moet kopen. Bij mij is deze gevuld met een bandenreparatieset. Er zit zelfs een 12V aansluiting achterin om zaken zoals een koelbox te voorzien van elektriciteit. De bagageruimte kan worden afgedekt met een uitschuifbaar zijl.
De motor:
Het was even wennen om van een 2 liter 195pk terug te gaan naar een 1.5 110pk. Maar eigenlijk viel de teruggang in vermogen behoorlijk mee. De auto trekt ontzettend vlot weg bij een verkeerslicht, schakelt heerlijk licht door alle versnellingen en is bovendien nauwelijks te horen binnen in de auto. Pas wanneer je achter een vrachtwagen rijdt en je wil deze inhalen, dan pas merk je dat de motor heel even op gang moet komen en je een versnelling terug moet schakelen om er pittig voorbij te kunnen. Terugschakelen is nu meer dan ooit noodzakelijk wil je niet stilvallen bij een inhaalmanoeuvre.
De motor komt pas echt tot leven boven de 1700rpm. Daaronder kost het moeite om te versnellen of om te trekken. In Winterberg was het zeker wel even oppassen geblazen om niet stil te vallen op een heuvel. Waar ik in de vorige Mégane met een gerust hart in zijn 3 nog alles kon doen, is het bij deze 1.5 versie tijdig schakelen. Ook klimmen in zijn eerste versnelling tot 1700 toeren en dan pas schakelen. De indicator die aangeeft wanneer het handig is om te schakelen is afgestemd op een zuinige motor prestatie. Dat betekend dat de auto graag rond 1500rpm wil rijden. De 6e versnelling kan ik al tijden niet meer zonder, maar deze versnelling is nu een beetje tricky. Bij 90km/u licht de schakelindicator al op om van de 5 naar de 6 te schakelen. Hierbij val je wel in het 1200-1500rpm bereik. Beter is om pas bij 100km/u te schakelen naar de 6. En als je dan 100km/u in de 6e versnelling rijdt, dan is het echt genieten van het autorijden en kan je eindeloos doortuffen.
Nieuw voor de Mégane is het start-stop systeem. Door op een vlak stug weg (hellingen gaan niet) de auto in de vrij te zetten valt de motor uit en blijft de elektronica doorgaan. Zodra de koppeling ingedrukt wordt start te motor binnen een fractie van een seconde. Dit gaat zo naadloos dat je niet eens merkt dat de motor gestart wordt. Ook als je als eerste bij een verkeerslicht staat en het licht springt op groen, dan kan je nog steeds vlot wegrijden zonder dat degene achter je geïrriteerd zit te claxonneren (dure boete is dat inmiddels).
Zuinig is deze motor ook. Inmiddels bijna 1000km achter de rug en de benzinemeter geeft nog 2 van de 8 strepen aan, oftewel nog een goede 210km actieradius volgens de boordcomputer. Gemiddeld zit ik nu op 4,7l/100km, oftewel een dikke 1:20. Hierbij moet ik vermelden dat ik wel netjes en zuinig heb gereden: vroeg schakelen om de motor in te rijden en niet harder dan 130. Het fabeltje gaat dat een auto zuiniger wordt naarmate er wat meer in gereden wordt, dus dat belooft nog meer goeds.
De accessoires:
Standaard wordt de auto al overcompleet afgeleverd met oa:
- LED-daglicht verlichting onder de koplampen,
- Cruisecontrol en snelheidsbegrenzer,
- Automatisch parkeerrem en elektronische handrem,
- Parkeersensoren voor en achter inclusief achterwaarts gerichte camera in de bumper,
- Half-lederen bekleding,
- TomTom navigatie inclusief BOSE radio+geluid, CD-wisselaar en USB aansluiting.
- Nog een aantal zaken die je in de brochure kan nalezen..
De TomTom en BOSE pakketten zijn een verademing ten opzichte van de Carminat en 3D Sound by Arkamys. Waar Arkamys echt niet om aan te horen was (dof bij lage tonen, kraakt en onzuiver bij hoge tonen), doet BOSE deze ellende direct vergeten. Alles is helemaal in te stellen naar eigen smaak. Dit geluidssysteem zou eigenlijk in elke Renault geplaatst moeten worden. Daarnaast is TomTom ook een verbetering op de Carminat-systemen met betrekking tot leesbaarheid, eenvoud in gebruik en uitbreidingsmogelijkheid. De Live-services van TomTom zijn een welkome aanvulling en wordt standaard 60 dagen gratis op proef meegeleverd, daarna is het helaas wel een abonnement wat afgesloten dient te worden.
Toen ik de auto kocht dacht ik aan Benelux voldoende te hebben omdat Duitsland nog niet op de planning stond, maar het aanschaffen en updaten van de kaart naar West-Europa ging heel eenvoudig. Let wel op: de Benelux SD-kaart is maar 2GB (gigabyte) groot. Voor West-Europa dien je of bij de koop van de auto al rekening mee houden, of een groter kaartje te kopen en daar TomTom op installeren.
Als opties heb ik als eerste gekozen voor het panoramisch en getinte dakraam. Deze kan in 5 stappen worden geopend. De eerste stand is een klein tochtstreepje wat lekker is bij bewolkt maar niet te koud weer. De 2e stap is gelijk al een stuk dak open en springt er een geluids-/tocht onderdrukking net omhoog. De overige 3 stappen openen het dakraam nog verder. Helaas heb ik nog weinig warme en zonnige dagen gehad, maar de keer dat de zon scheen was het heerlijk rijden met de airco uit en dak open. Bij dit panorama optiepakket zit ook een verklikker (in de vorm van een camera die achter de achteruitkijk spiegel zit) die piept zodra je de weg belijning raakt of gaat raken en je snelheid ligt boven de 65 km/u. Uiteraard piept de verklikker niet als je de richtingaanwijzers gebruikt. Tevens dient de camera ook als groot-licht regelaar. Als het echt pikdonker buiten is dan zet hij automatisch het groot licht voor je aan. Ziet de camera in de verte de koplampen van een tegenligger dan schakelt het systeem over van groot naar dimlicht.
De tweede en laatste optie is het bi-Xenon koplampen set. Naast helder, maar niet verblindend licht geeft dit setje koplampen toch een wat meer stoerdere uitstraling aan de neus van de auto. De standaard koplampen vind ik niet zo passen bij een auto van dit kaliber, maar smaken verschillen gelukkig. De Xenon lampen draaien mee met de richting van de auto, een functie die al behoorlijk standaard begint te worden in veel auto's (al dan niet door aan/uit schakelen van de bermlampen).
Conclusie:
De auto is pittig en zuinig tegelijk, stuurt heel makkelijk in de bochten en veert goed (stuitert ook niet door na een drempel zoals sommige modellen Twingo's van Renault dat doen). In de bergen laat de auto zich ook niet kennen en spurt net zo makkelijk omhoog. Enige nadeel is de motorprestaties onder de 1700 toeren. Verder is het verbruik van dit type auto echt ontzettend laag. Bovendien: diesel, geen BPM, geen wegenbelasting.. alleen maar voordeel om voor deze auto te kiezen!
Het eerste jaar
- 16.000 km
Inmiddels 11 maanden verder en wat kilometers onder de wielen voorbij zien gaan. Helaas niet zoveel kilometers als ik had gehoopt en de auto op begroot had, maar dat terzijde.
Nu ook wat meer ervaring opgedaan met de auto en kan ik mijn review uitbreiden met meer inzicht.
Allereerst maar beginnen met een aantal minpunten:
- De motor
De motor van de auto is ontzettend geknepen ten gunste van het verbruik. Dat kan positief opgevat worden, maar persoonlijk ervaar ik het als negatief. Ja, mijn actieradius is hoog (1000km op een tank). Ja, dieselprijs is nog relatief laag. Dus alleen maar win-win toch? Helaas niet. Ik merkte tijdens de eerste lange rit naar Winterberg dat klimmen de auto niet goed af gaat. Nu is Nederland alles behalve heuvelachtig, maar als het ook maar even stijl wordt begint het terugschakelen al.
Ook meldde ik eerder al dat de auto pas op gang komt na 1700-1800 toeren. Voor dit punt is het echt doffe ellende. Inhalen van een vrachtwagen gaat niet soepel. Ik moet terugschakelen van de 6e naar de 4e-5e versnelling om vlot met het overige verkeer mee te gaan. Soms merk ik ook dat de motor het gevoel geeft dat deze op het punt staat af te slaan in de vorm van een licht stotterende/bonkende motor.
Filerijden is niet prettig omdat de eerste versnelling veel te kort is, en de 2e versnelling nauwelijks genoeg kracht geeft om iets harder dan stapvoets te rijden. Je zit je soms helemaal suf te schakelen na gelang het tempo van de file. Je kan dus niet in de 2e versnelling blijven rijden tot de file weer opgelost is.
Eerlijk is eerlijk, de auto rijdt wel fantastisch als je eenmaal op gang bent. Tot zelfs sportief aan toe. Wegtrekken bij een verkeerslicht gaat vrij rap. Ook het bochtenwerk is super en doet mij weer denken aan de Mégane 2.0 die ik hiervoor had.
Het verbruik kan soms erg wisselvallig zijn. Zo heb ik 2 maanden binnendoor gereden vanwege een spitsmijden project. Gedurende deze 2 maanden is het verbruik behoorlijk ingekakt van 1100km op een tank naar 900km. Een ook al probeer ik daarna weer ontzettend zuinig te rijden (boordcomputer laat actueel verbruik zien) dan kost het toch weer enige tijd voordat de auto weer op het 'oude' verbruik zat.
- Interieur
De winter is (bijna) voorbij, de pekel moet ik nog "een keer er af spoelen", en zodoende ook winter-ervaring opgedaan met de auto. Het eerste punt van kritiek is dan gelijk al de verwarming. Het is een heel karwei om de auto warm te krijgen. Ik snap dat het een grote auto met veel ruimte is en dat het verwarmen tijd kost. Maar ik ben al bijna op mijn werk als het pas echt aangenaam is (reistijd 30 minuten).
Komt daar bij dat het Start & Stop systeem op papier interessant is, maar in de praktijk valt het systeem tegen. Als de motor uit valt, valt ook ook de verwarming uit (of de airco in de zomer) waardoor je met een draaiende motor moet blijven wachten bij een verkeerslicht om warm te blijven. Terwijl de elektronica gewoon door blijft gaan (radio, bluetooth etc). Jammer.
- Algemeen
De bediening van de navigatie, radio en telefoon laat behoorlijk te wensen over. Het aannemen van een telefoon via het paneel is een drama (draaiknop die veel te gevoelig is). Het afspelen van muziek is zwaar irritant. Submapjes op een USB stick kan je vergeten, je moet alles in de root zetten anders wordt de muziek niet geïndexeerd en afgespeeld. Random een nummer afspelen werkt voor geen meter, je blijft vaak hetzelfde nummer voorbij komen en je moet regelmatig doorscrollen om weer een nieuw nummer te horen. Dit is echt heel jammer van deze auto omdat het geluid namelijk wel perfect klinkt en een genot is om naar te luisteren.
Is het allemaal zo slecht dan?
Nee natuurlijk niet. De auto is een geweldig apparaat wat heerlijk soepel rijdt. Er is zoveel ruimte voor alle passagiers, boodschappen en alles wat je moet vervoeren. Ook alle vernuftige opbergvakken helpen hier aan mee.
Ik heb totaal geen spijt van deze auto. Ik moet alleen bekennen dat het niet mijn soort auto is. Ik hou toch te veel van vlot optrekken en sportief rijgedrag en dat mis ik in deze auto. Dat biedt deze auto in geringe mate, voor de automobilist die het geduld en de tijd heeft. Voor hen is dit de meest fantastische auto die er te verkrijgen is.
Ingeruild
- 20.000 km
Vandaag dan toch de doorslag. Deze auto gaat het voor mij niet worden. Een klein relaas.
Allereerst. De CO2 norm voor volgend jaar is onhaalbaar laag, mits je voor hybride auto's kiest. Zelfs nu nog wordt er vol op reclame gemaakt over 14% bijtelling en wegenbelasting vrij. Trap er niet in want volgend jaar ga je gewoon weer betalen. Deze auto met zijn gewicht van om en nabij de 1300kg in combinatie met diesel wordt een duur grapje (1344 euro per jaar / 336 euro per kwartaal).
De kans is groot dat volgend jaar legio dieselrijders hun auto gaan verkopen. Dit zag ik terug in de prijs die mijn auto nu nog waard is, volgens 5 verschillende dealers. Uiteindelijk is eigen dealer weer de beste qua inruil. Zeker vragen naar dealerkorting (bij inruilen van Renault naar een nieuwe Renault).
Alles wijst er op dat doorrijden de goedkoopste optie is. Dat was ook wel mijn insteek, maar ik vind de fun-factor in het autorijden ook zwaar wegen voor mij persoonlijk. Zoals ik al in een eerdere review aangaf is deze Renault Mégane een perfecte auto voor mensen met geduld en geen eisen aan motorprestaties (verbruik > prestaties). Deze groep zou ik dan ook zeer zeker adviseren: Rij lekker door met deze auto, want het is echt een fantastische auto voor het dagelijks forenzen en grote reizen.
Maaaaaarrrrr.. afgelopen weekend ben ik naar Spa (België) afgereisd voor de Renault World Series. Verbruik is prima, 1:23 makkelijk gehaald met rustig doortuffen over de Koning Boudewijn snelweg (E313). Echter toen het heuvelig begon te worden werd het wat moeilijker voor de auto. Klimmen lukt best, alleen de tijd tussen het intrappen van het gaspedaal en dat de auto daadwerkelijk reageerde tijdens de klim was gewoon irritant lang. Daarnaast dat constante schakelen tussen de 1e en 2e versnelling omdat de 1ste veel te kort is en de 2de niet genoeg kracht heeft om langzaam de heuvel op te rijden.
Enfin. Ik liep al langer rond met het idee te kijken naar de nieuwe Renault Clio. Ten tijde van de aanschaf van mijn huidige Mégane was de nieuwe Clio nog niet beschikbaar. Echter toen de eerste foto's gepubliceerd werden ben ik er als een blok voor gevallen. En dan niet de 90pk benzine/diesel variant, nee de brute Renault Sport 1.6 EDC met cup-chassis variant.
Deze Clio RS heb ik kunnen testrijden bij VKV in Gorinchem en dat was echt genieten. Natuurlijk 'zuipt' deze onnoemelijk veel meer dan mijn huidige Eco2 diesel. Toch is deze Clio om te forenzen bijzonder gunstig (in de normale stand, dus niet sport- of race stand) uitgevallen met betrekking tot het verbruik. Dat viel best mee, 1:15 is goed te halen. Helemaal omdat er een automaat met dubbele koppeling in zit is het filerijden een stuk aangenamer.
Ook op Spa stonden deze Clio's ook volop in de belangstelling. Hier werd voor mij nogmaals bevestigd dat de Clio RS voor mij een prima keuze is.
Kleine discussie met andere Renault Clio puristen: Elektronische sper, geen handbak, veel plastic, geen cup-stoelen, etc etc etc. Dat merk je dus nauwelijks in deze nieuwe Clio RS. Maar deze discussie kan beter ergens anders gevoerd worden.
Terug naar de Mégane. Fantastische wagen, heb mij er in Nederland goed mee vermaakt, heeft mij ook veel geld bespaart aan de pomp en aan belastingen. Zou iedereen deze auto aanraden die zich kan vinden met het rustig en normaal van A naar B rijden.
Ik heb het aantal sterren bij prestaties echter wel, gezien de ervaringen van afgelopen weekend in de heuvels van België, verlaagd van 4 naar 3 sterren. Helaas, want mijn hart ligt echt bij Renault.
Ik hoop dat andere Mégane rijders ontzettend veel plezier uit hun auto's kunnen halen en het blijft altijd een feest om deze geweldige auto te zien op de weg (vooral de GT-line, mooi design voor een station wagen).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.