Renault Mégane Estate dCi 110 Bose (2011) #3

autoreview

Renault Mégane Estate dCi 110 Bose (2011)

Signalement

UitvoeringMégane Estate dCi 110 Bose
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst135.655 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indrukken

  • 315 km

22 april 2011:
Eindelijk was het vandaag zover en kon ik ‘mijn’ nieuwe auto ophalen, nadat de leveringsdatum al 2x uitgesteld was. De keuze was uiteindelijk gevallen op een Renault Megane Estate dCi 110 bose.

Ik kan nu een heel verhaal gaan ophangen waarom ik voor de Megane gekozen heb, maar ik weet niet of iedereen hier wel op zit te wachten en ik weet ook niet of dat wat bijdraagt aan deze review. Wie het graag wil weten hoeft het maar te vragen en ik zal mijn keuze graag toelichten.

Het enige wat ik extra bij de Megane besteld heb zijn de metaallak ( zwart, want dit vond ik het mooiste staan bij de velgen) en een vaste trekhaak. (Als ik iets achter de auto wil koppelen wil ik niet eerst een trekhaak moeten monteren.) Ik heb bewust niet gekozen voor een glazen panoramadak in combinatie met privacy glass achter.
Het panoramadak kost gewoon netto hoofdruimte van een paar cm. en, ik ben waarschijnlijk de enige in Nederland, maar privacy glass achter vindt ik gewoon niet mooi. Voor de rest zit er ruim voldoende luxe op, zoals navigatie, airco, elektr. ramen rondom, parkeersensoren voor en achter, keyless entry en noem het allemaal maar op. Het enige wat ik mis is een zelfdimmende achteruitkijkspiegel, jammer.

Maar goed, nadat het papierwerk in orde was gemaakt, ik een flesje wijn en het Bose wave Music system in ontvangst heb genomen en de nodige uitleg kreeg over de auto, ging ik op pad.

De eerste 300+ Km’s zijn intussen gemaakt, dus een eerste indruk kan ik wel geven dacht ik zelf.

Smaken verschillen natuurlijk, maar ik vindt hem er erg goed uitzien. Menig complimentje heb ik al in ontvangst mogen nemen, dus ik ben niet de enige die hem mooi vindt.
Ook van binnen ziet het er allemaal erg mooi uit, alleen je ziet echt alles op de pianolak delen van het interieur. Elk stofje en veegje is hierop duidelijk zichtbaar.

Voor de rest valt op hoe stil de auto van binnen is. Je moet echt moeite doen om de motor te horen. Zelfs als je de radio helemaal uitzet hoor je maar heel vaag dat de motor zijn werk doet. Heerlijk rustig!
De bediening is gewoon goed, het schakelen, remmen koppelen enz. gaat met het grootste gemak. Wat vooral opvalt is dat het sturen heel erg licht gaat. Veel lichter dan bij mijn vorige auto, een Focus. De Megane stuurt niet zo strak als de Focus en is iets zoekeriger, maar niet vervelend.
Voor de rest valt mij op dat ik veel dieper in de auto zit. De auto is ook lager dan de Focus dus logisch is het ook wel, maar hier zit je echt in de auto en bij de Focus zat ik er meer op zeg maar. De stoelen zitten goed vind ik, ondanks de korte zittingen. Wel lijkt het er op dat de kwaliteit van de stof (half stof, half leder.) niet al te best is, maar daar kom ik in de loop van de tijd dan wel achter.

De ingebouwde Tomtom voldoet prima, al is de bediening d.m.v. het centrale joystickje wel even wennen. Wat ik ook jammer vindt is dat het toetsenbord niet als ‘qwerty’ toetsenbord ingesteld kan worden. Ik moet teveel zoeken naar de juiste letters nu.

En dan nog de Bose geluidsinstallatie. Ik ben misschien niets meer gewend na die prutsradio uit de Focus, maar wat een schitterend geluid komt er uit deze installatie! Mooie donkere klanken, zonder ook maar enige vervorming bij het verhogen van de volume. Het enige wat er naar mijn mening aan mankeert, is dat het volume wat mij betreft nog wel een tikkeltje harder zou mogen kunnen. Ik krijg er nog net geen oorpijn van zeg maar.
De USB aansluiting is ook geweldig. Ik heb een LaCie micro USB-stickje gekocht, van 8 GB. Hier staan tot nu toe zo’n 400 tracks op en is nog niet eens half vol. Dit USB-stickje past achter het (gesloten.) klepje van de USB aansluiting, dus de bekerhouder voorin is wel gewoon te gebruiken. Wel vind ik dat het ‘bladeren’ door de nummers te langzaam gaat en dus best veel tijd kost.

De telefoonbediening en geluidskwaliteit hiervan heb ik nog geen ervaring mee. Ik heb niet meer gewerkt sinds ik de auto heb, dus hier kom ik later nog wel op terug.
Hetzelfde geldt voor de prestaties en het verbruik. De auto is nog nieuw, dus ik heb alleen nog maar rustig aan gedaan en bij een nieuwe auto moet je ook nog niet over het verbruik beginnen. Eerst maar eens fatsoenlijk inrijden...

Voorlopig laat ik het hier even bij. Ik zal binnenkort nog wat foto’s uploaden en zodra ik weer wat zinnigs te melden heb, lezen jullie het wel weer. ( hoop ik dan maar.)

Foto's geplaatst...

  • 315 km

25-04-2011:
Ik heb er alvast maar wat foto's bijgezet. Niet echt de moeite genomen om een paar leuke plaatjes te schieten, maar dan hebben jullie in ieder geval een indruk. als ik meer tijd ( en vooral zin.) heb, zal ik wat mooiere foto's maken en uploaden.

Eerste serieuze update

  • 3.010 km

10 mei 2011:
De eerste paar duizend kilometers zitten erop, dus het leek me tijd voor een 1e update waarin ik zal proberen te beschrijven hoe ik de “Bose” tot nu toe ervaar.

Ik blijf me verbazen over de rust aan boord. De motor hoor je alleen als je optrekt en als de snelheid wat toeneemt, hoor je alleen de banden over het asfalt rollen en wat windgeruis. Ik was niet gewend aan een 6e versnelling, maar de motor maakt ongekend weinig toeren. Als je 120 km/h rijdt maakt hij ongeveer 2000 toeren. Mijn vorige auto maakte bij die snelheid ongeveer 2500 toeren. Als ik nu 2500 toeren rijdt, gaat het richting de 150 – 155 km/h.
Aan de ene kant nodigt de auto uit tot rustig rijden, maar aan de andere kant rijdt je vaak veel te hard omdat het zo rustig is in de auto. Ik vergeet ook nog regelmatig de 6e versnelling te gebruiken. Als ik dan per ongeluk een blik werp op de schakelindicator zie ik dat ik nog een keer moet schakelen, aan de motor hoor ik het niet.

Die lage toeren resulteert nog niet in een erg laag brandstofverbruik. Tot nu toe zit ik gemiddeld op 5,9 liter op 100 km. Terwijl ik over het algemeen rustig aan heb gedaan en bijna alleen maar snelweg kilometers maak. Dat verbruik is overigens volgens de boordcomputer, ik heb het niet nagerekend aan de hand van de gemaakte kilometers en het aantal getankte liters. Het is een leaseauto dus ik heb er wat dat betreft niet zo heel veel mee. Tot nu toe heeft hij een hoger verbruik dan mijn vorige auto in ieder geval.

Door al die rust aan boord mis ik wel een beetje het snelheidsgevoel. Onderin de toeren vind ik hem gewoon traag. Als je in de zesde versnelling terugzakt naar de 100 of 90 km/h ( en dat gebeurt nogal eens op de Nederlandse snelwegen.), moet je, als je weer wilt versnellen, voor het mooie eigenlijk even terug naar de vijf als je een beetje wilt meekomen met de rest in ieder geval.
Maar ook bovenin de toeren heb ik niet het gevoel dat het allemaal erg snel gaat. Ik weet niet zeker of dat ook daadwerkelijk zo is, of dat het een gevoelskwestie is door die rust aan boord. Ik zou hem wat dat betreft wel willen laten chiptunen, maar ik wil hiervoor ook weer niet al teveel geld kwijt. Dus als iemand nog een adresje in de buurt van Zwolle weet waar ik hem voor max. € 250,- kan laten chiptunen, dan hoor ik het graag...

De remmen vind ik persoonlijk ook erg fijn. Bij normaal remmen reageren ze goed en zijn makkelijk te doseren, maar als je iets doortrapt ( of moet trappen.) lijkt het alsof er een extra rem in werking treedt. Ze grijpen dan net iets beter aan en het is net alsof de achterwielen dan nog meer geremd worden. De auto duikt dan ook niet verder voorover, maar lijkt zich in het geheel dichter naar het asfalt te trekken.

Het gaspedaal daarintegen vind ik niet fijn. Althans, bij normaal rijden maakt het niets uit, maar als ik zo hard mogelijk optrek heb ik de neiging het gaspedaal door de bodem te trappen. Onderin kom je dan bij het eindpunt van het gaspedaal, maar als je doorduwt kun je hem nog verder intrappen. Er gebeurd dan niets meer qua snelheid, maar het is wel een raar gevoel. Alsof hij dreigt te blijven hangen zeg maar. Nogmaals, bij het dagelijkse gebruik merk je dit niet, alleen als je je best doet het pedaal door de bodem te trappen.

Het schakelen gaat als vanzelf. Lekker direct en met korte slagen, niets mis mee. Ook het lichte sturen ben ik al helemaal gewend. De stuurbekrachtiging is volgens mij snelheidsafhankelijk. Ik heb dat niet nagekeken, maar zo voelt het wel vind ik. De wegligging bevalt me tot nu toe wel. Ik heb de grens nog niet opgezocht, maar dat komt nog wel. Hij is redelijk comfortabel afgeveerd, maar is zeker geen dweil om het zo maar te zeggen.

Over de bose installatie niets dan lof! Het geluid, het ontvangst van de radio, de bediening, alles helemaal super!!! Ik schreef in het eerste deel van deze review dat ik vond dat het bladeren traag ging, maar dat kwam omdat ik alle tracks er “los” op had opgezet. Ik had ergens gelezen dat er beslist geen andere bestanden als muziekbestanden op de USB-stick mochten staan, dus ik dacht “laat ik er dan maar geen mapjes met muziek opzetten, want dan kan het weleens misgaan”. Nu heb ik alle verschillende cd’s ieder in een eigen mapje gezet en nu kan ik door de cd’s bladeren én door de losse tracks. Perfect dus. Ik maak gebruik van een LaCie MosKeyto USB-stick van 8 GB. Hier staan nu zo’n 400 tracks op en hij is nog niet eens half vol. Ik had in een andere review gelezen dat de installatie altijd standaard vanaf de USB-stick begint te spelen en je hem altijd handmatig op de radio moet zetten. Dat schijnt aan het type USB-stick te liggen. Bij mij gaat het verder waar hij gestopt is zeg maar.

De telefoonbediening en de kwaliteit van het geluid hiervan is gewoon goed te noemen. Geen verdere opmerkingen daarover.

De Navigatie werkt ook erg prettig ( nog wel steeds een gemis dat het toetsenbord niet als qwerty in te stellen is.) Maar de bediening met het pookje is helemaal goed en de mogelijkheden van het geheel zijn legio. Bij deze versie kun je het scherm ook met 1 druk op de knop op ‘zwart’ zetten als je de navigatie niet gebruikt. Dat kon bij de eerdere versies niet begreep ik, maar is toch wel erg fijn vind ik.

De parkeersensoren doen hun werk ook goed. Ik wordt af en toe wel gek van al dat gepiep in de auto, maar nog niet zo gek dat ik het uitschakel of het geluid zachter zet. Want dat kun je allemaal regelen in de boordcomputer namelijk. Maar dat gek worden is meer bij wijze van spreken.

De keyless entry werkt echt super. Al heb ik nog steeds het idee dat ik iets vergeet als ik bij de auto wegloop…

Ook de automatische handrem vind ik perfect. Je hoeft niets te doen, het gaat allemaal vanzelf. Als je stopt en de auto uitzet, gaat hij vanzelf op de handrem en als je later weer wegrijd gaat hij er vanzelf weer af. ( ook handig bij de hellingproef, je zet hem op de handrem en je rijdt gewoon weer weg. Slagingskans 100 %.) Het wegrijden ging in het begin nog met een schokje, maar als je er handigheid in krijgt en het gas op de juiste wijze doseert, merk je niet eens dat hij van de handrem afgaat.

De zitpositie is goed en de stoelen zitten lekker vind ik. Ik had laatst echter een ritje van 640 km ( heen en terug naar vliegveld Charleroi.) met maar een half uurtje pauze, maar dan ben je het ook wel zat moet ik zeggen. Niet zo heel vreemd, want als je meer dan 6 uur aaneengesloten in je lekkerste fauteuil zit ben je ook blij als je eruit mag. Wat me vooral opviel na zo’n lange rit, is dat je linker elleboog pijn gaat doen van de harde ondergrond van de deurbekleding zeg maar. Normaal valt dit niet op, maar deze dag dus wel. Het zicht door de achteruitkijkspiegel had wel iets beter mogen zijn, vooral als er ook nog twee man achterin zit en er wat bagage in de bagageruimte ligt, blijft er maar een klein ‘spleetje’ over waardoor je naar achteren kunt kijken. De beide buitenspiegels compenseren een hoop trouwens, deze zijn lekker groot en geven zicht tot achter de auto.

Ook kwam ik er deze week achter dat de auto 1500 kilo mag trekken. Ik was altijd in de veronderstelling dat dit 1300 kilo was, maar dit schijnt onlangs veranderd te zijn. Voordeel hiervan is dat ik mijn caravan weer kan laten terugkeuren naar de originele 1350 kilo. Scheelt weer wat laadvermogen…
Ik heb er trouwens nog geen aanhanger of caravan achter gehad, dus hierover kan ik nog geen zinnig woord zeggen. Half augustus ga ik met de caravan naar Italië en hoe dat gegaan is kunnen jullie tegen die tijd wel weer lezen.

Tot nu toe ben ik zeer te spreken over de auto. Ik heb hem in de 2 weken dat ik hem heb nu heb al vaker gewassen dan mijn vorige auto in 15 maanden. Dit komt ook omdat het mooie weer van de laatste tijd “uitnodigt” om de auto te wassen, maar ook omdat ik het een geweldige auto vind die lekker schoon moet zijn.

Ik had nog een minpunt over de auto, maar kan er nu gewoon niet meer opkomen wat dat nou ook alweer was. Dus zo’n groot minpunt zal het niet geweest zijn denk ik dan maar. ;-)
Als me nog iets te binnen schiet of ik heb weer wat zinnigs te melden, kunnen jullie het hier weer lezen. Tot dan!

Toch een minpunt

  • 3.365 km

Zie ik een foto van een brandstofmeter en bedenk ik me ineens wat nou toch dat minpunt was aan de Bose.

In de boordcomputer wordt aangegeven hoever je nog kunt met de brandstof die nog in de tank zit. En net als het er om gaat, namelijk vanaf 50 km., geeft hij niets meer aan en moet je het zelf maar uitzoeken. Daar komt dan ook nog bij dat de brandstofmeter geen wijzer heeft maar blokjes, waardoor je heel slecht kunt inschatten hoeveel er nog in de tank zit. In mijn geval nog lastiger, want ik mag alleen maar BP tanken en dat merk is niet zo ruim vertegenwoordigd in NL als bijv. Shell.

Al met al erg lastig dus!

Ook kun je de elektrische ramen alleen bedienen als de motor aanstaat. Ik heb het nog niet als lastig ervaren, maar dat gaat zeker gebeuren. Kinderen, en vast niet alleen de mijne, hebben nogal eens de gewoonte om de ramen niet dicht te doen als je op de plaats van bestemming bent. Voordat je het weet sta je zelf al naast de auto en kom je erachter dat er nog 1 of 2 ramen open staan. Ik moet mezelf maar aanleren dat ik alle ramen van tevoren dichtdoe.

Mijn collega ( met een Laguna.) kan de ramen dichtdoen met de kaart, maar bij de Bose kan dat dus niet. Jammer genoeg…

Voor de rest nog elke dag met een grote glimlach onderweg.

Nieuwe foto's en nog een puntje

  • 4.285 km

Even wat nieuwe (naar mijn mening, mooiere.) foto's toegevoegd.

Ook nog een opmerking/vraagje.

Als ik onderweg ben en ik heb wat tijd over, ga ik via de navigatie een "route plannen". Ik plan dan de route en sluit af met "vermijd snelwegen" Zo duurt de rit wel wat langer, maar kom je regelmatig langs de mooiste routes. Echter, en nu komt het probleem, als ik zo de route invoer, geeft de navigatie niet meer aan over hoeveel kilometer/meter ik van richting moet veranderen. Ook zoekt hij geen nieuwe route als ik van de voorgestelde weg afwijk. En beide zijn best lastig.

Dit is iets wat mijn oude (losse.) Tomtom allebei wél deed. Dus doe ik iets fout, of wat?

Wie het weet mag het zeggen...

Korte update en een vraagje...

  • 10.325 km

De Bose bevalt nog steeds uitermate goed. Wel vind ik dat het verbruik tegenvalt. Als ik nergens op let kom ik uit op 6.6. L/100 Km. en als ik mijn best doe haal ik ongeveer 6L/100 Km. Als ik nog zuiniger wil, moet ik echt continu letten op mijn rijstijl.
Voorbeeldje? Laatst in Nijmegen de tank vol gegooit, vervolgens zo zuinig mogelijk naar Zwolle gereden ( ca. 90 Km.) Op tijd schakelen, vroeg van het gas af en op de snelweg niet harder dan 100 Km/h. In Zwolle aangekomen gaf de boordcomputer aan dat ik 5.3 L/100 Km. verbruikt had. Later reed ik weer weg en de 1e 2,5 km was ik even vergeten dat ik extra zuinig wilde rijden, zit ik alweer op een gemiddeld verbruik van 6.4 L/100 Km. Dus in 3 minuten mijn hele ( zuinige.) rit van Nijmegen naar Zwolle verknooit.
De wind heeft ook een behoorlijke invloed op het verbruik. Laatst bij volle tegenwind op de snelweg, gaf hij een aktueel verbuik aan van 6.7 L/100 Km. bij een constante snelheid van 120 Km/h.

Het maakt mij verder niet zoveel uit want ik word er niet armer of rijker van, maar het verbaast me eigenlijk wel. Eco motoren m'n neus!

Ook nog een minpuntje trouwens. Het neerklappen van de achterbankleuningen werkt erg omslachtig. Eerst moet je de hoofdsteunen verwijderen (en bijv. op de vloer leggen, achter de voorstoelen.) dan de zittingen voorover klappen en dan kun je de leuningen plat leggen. Erg omslachtig en de kwaliteit van het geheel laat te wensen over. De zitting haakt met de onderkant half gebakken achter een stangetje zodat deze vergrendeld zit, maar ik heb het stangetje al een keer mee omhoog getrokken en deze is daardoor zodanig verbogen dat ik hem nu elke keer mee omhoog trek. Als hij een keer naar de garage moet, voor een beurt o.i.d., dan zal ik er eens naar laten kijken. ( Als ik het niet vergeet.)

Ik heb onlangs de Typeaanduiding op de achterklep verwijderd. De letters "Megane" en "dCi" hebben nu hun plekje gevonden op de gereedschapkast in mijn garage. daar staan ze veel beter vind ik.

Mijn vrouw heeft onlangs het ABS systeem grondig getest en deze bleek ook naar behoren te werken. Bijna met 120 km/h achterop een file gereden. Met gillende banden kon ze nog net de stilstaande rij ontwijken en mijn greep naar het stuur voorkwam dat de auto bleef slingeren. best wel geschroken en ik was gelijk weer nuchter. ( we kwamen van een feestje af.)

Het probleem met de navigatie, waarin ik in mijn vorige verslag over schreef, is opgelost. een keer de stem aan- en uitzetten bleek voldoende. Dit was er eentje in het kader van: "vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan". Alles werkt weer naar behoren, helemaal goed dus.

Nu ik het toch over de navigatie heb, dan ook maar even mijn vraag. Wie weet wat het verschil is tussen een Europakaart kopen en een Europakaart downloaden. Beide via Tomtom, maar een kaart kopen kost € 120,- en een kaart downloaden kost € 60,-. Je moet dan wel zelf een 4 GB SD kaartje kopen, maar dan nog... Wie het weet mag het zeggen, maar wel snel graag want ik moet binnenkort een keus maken, met de vakantierit naar Italie in het vooruitzicht.

Ik ben erg benieuwd naar deze rit trouwens. Nieuwe ( 1350 kg.) caravan en nieuwe auto. Theoretisch moet het makkelijk kunnen, de auto mag immers 1500 kg. trekken, maar gezien het vermogen van de auto heb ik er nog niet zo heel veel vertrouwen in. Ik hoop dat ik me vergis, maar in mijn volgende update zal ik vertellen hoe dit gegaan is.

Caravantrekker???

  • 14.105 km

Zoals beloofd, mijn ervaringen na de rit met caravan naar Italië en weer terug uiteraard.

Voor de kenners: De caravan is een Hobby 460 UFE, met een totale massa ( eigen gewicht + laadvermogen.) van 1350 Kg. De afmetingen van de caravan zijn L x B = 6,55 m. x 2,30 m. Al met al een behoorlijke caravan voor deze auto met een behoorlijk gewicht. Het kenteken van de auto leert me dat hij 1500 kg. mag trekken, dus theoretisch zou het makkelijk moeten kunnen. Echter weet ik uit ervaring dat een caravan nauwelijks te vergelijken is met een aanhanger en ik had er daarom niet zo veel vertrouwen in vooraf, zeker niet omdat ik vond (en nog steeds vind.) dat de Bose geen strepentrekker is en al helemaal niet onderin de toeren.

In het boekje die ik bij de caravan heb, wordt geadviseerd om de lading zo laag mogelijk te houden en zoveel mogelijk boven de as. Dat laatste is niet heel handig, maar ik heb toch wat zware spullen in het midden van de caravan geladen, boven de as. Tevens wordt geadviseerd om de kogeldruk op 75 kg. te houden, dus de weegschaal erbij gepakt en ervoor gezorgd dat de kogeldruk precies 75 kg. was. Ook nog even het boekje van de auto geraadpleegd en die 75 kg. mag geen probleem zijn. Ook heb ik zoveel mogelijk zware spullen achterin de auto gelegd, omdat algemeen bekend is dat je het gewicht van de caravan zo laag mogelijk moet houden en het gewicht van de auto zo hoog mogelijk. Dus een gevulde (elektrische.) koelbox achterin de kofferbak, samen met de voortent van de caravan ( exclusief het frame.) het grondzeil van de voortent en de bbq. Totaal toch goed voor zo'n 50 á 75 kg. schat ik. Dan ook nog de kinderen op de achterbank en 2 volwassenen voorin. Gevolg was dat het hele zakie behoorlijk op z'n kont hing. Dit was me echter ook al opgevallen toen ik de caravan (leeg.) uit de stalling haalde, dus schuiven met de gewichten zou niet veel helpen. De achterveren zijn blijkbaar gewoon een stuk slapper dan die van de Focus die ik hiervoor had.

Eenmaal op pad moest ik hierdoor wel stapvoets over de drempels, omdat iedere keer het neuswiel van de caravan over de grond schraapte. Het was niet zo dat de auto echt héél erg op de kont hing, maar als je over een drempel rijdt zakt hij nog verder in de veren en krijg je dit. Eenmaal op de snelweg kom je geen drempels meer tegen, dus dit 'probleem' vond ik eigenlijk niet zo'n probleem.
Waar ik me van tevoren het meeste zorgen over maakte, of de auto wel krachtig genoeg was om de caravan over de heuvels en door de bergen te sleuren, viel me echt 100% mee. Wat een kracht heeft zo'n 1.5 L diesel dan nog. Met het grootste gemak sleurde hij het hele spul door de Alpen en over de hoogste bergen. Als je dan ook nog een beetje anticipeert, door bij heuvel af iets harder te gaan zodat je al met wat meer snelheid aan de volgende beklimming begint, zijn er maar weinig auto's met caravan die je nog voorbij gaan. Ja, die grote SUV's, met een dubbel assige Tabbert erachter, maar je hebt altijd baas boven baas nietwaar? Al met al niets te klagen over de trekkracht van de hele combinatie.

Wat me wel erg tegenviel was het gewicht van de caravan. Je voelt toch dat de caravan zwaar is. Zo zwaar, dat je weet dat je geen reserve over hebt. Dus als er wat gebeurt, hij begint te slingeren, of je krijgt een klapband, of je moet bergafwaarts een noodstop maken, dan moet je maar hopen dat het goed gaat. Ik heb heel veel ervaring met het rijden met een aanhangwagen. Ik denk dat ik meer kilometers gereden heb met aanhangwagen, dan menigeen zonder, en ik ben zeker geen held op sokken op de weg, maar dit voelde niet lekker. Zolang alles netjes in het spoor blijft is er niets aan de hand, maar wat er bij onverwachte situaties zou kunnen gebeuren ben ik niet gerust op. Hiervoor had ik een caravan die een slagje kleiner was en 250 kilo lichter, en die voelde gewoon goed achter de auto. Deze caravan is mijns inziens niet geschikt voor een compacte middenklasser auto. Een tandem-asser van 1500 kilo zal zeker geen problemen geven, maar een caravan is gewoon iets anders. Die is hoger, vangt veel wind, heeft last van inhalende vrachtwagens en bussen, staat slapper op de veren, deint meer en is zodoende niet te vergelijken met een even zware aanhangwagen.

Gevolg is dat ik de caravan te koop aanbied en toch weer een slagje kleiner aan ga schaffen. Ook daar zit weer een heel verhaal achter, dus dit is niet de enige reden, maar hier zal ik jullie niet mee vermoeien.

Wat me ook tegenviel is het verbruik met de caravan erachter. Totaal heb ik 2500 kilometer gereden. 1200 heen, 1200 terug en daar 100 kilometer zonder caravan. De heen- en terugreis heb ik over het algemeen met de cruise control op 96 km/h gereden, in de 5e versnelling. Het gemiddelde verbruik kwam uiteindelijk uit op 10,2 L/100 km. Dus zo'n 1:9,8. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar ik vind dit veel. Als ik van tevoren zou moeten schatten zou ik zeggen 1:12 moet een normale waarde zijn. Nogmaals, nergens op gebaseerd, maar gewoon een gevoelskwestie.

N.B. Heb ik de laatste 2 foto's gewijzigd in mijn autoprofiel, wijzigen ze niet bij mijn review. Wat doe ik verkeerd???

Update: Na een dag of 5 toch ineens de gewijzigde foto's bij de review...

Rara politiepet...

Eigenlijk niets te melden.

  • 32.560 km

Even een klein tussenverslagje, terwijl ik eigenlijk niets bijzonders te melden heb.

De Bose heeft intussen alweer een aantal duizenden kilometers op winterbanden gereden en die winterbanden doen het bijzonder goed. Ik heb ook wel eens winterbanden onder een auto gehad, waarvan ik blij was dat ze er in het voorjaar weer onderweg gingen, maar dat is bij deze zeker niet het geval. Ze zijn van Pirelli, het type weet ik niet... Wat me wel opviel na de montage van deze banden, was dat de auto nog lichter stuurt dan normaal., maar nogmaals: Ze voldoen bijzonder goed. Die ene dag dat het flink sneeuwde en iedereen reed alsof er een ijslaag op de weg lag, had ik eigenlijk nergens last van en reed ik bijna zoals ik normaal rijd.

Ondertussen heeft de Bose ook zijn eerst (30.000 km.) beurt gehad en hierover kan ik eigenlijk ook niets melden. Geen bijzonderheden geconstateerd maar wel gewezen op het stangetje onder de achterbank die ik al kromgetrokken had
( zie een eerder verslag in deze review.) Het hele framewerk is vervangen, want er was blijkbaar iets afgebroken... Het is in ieder geval opgelost, maar ik heb het nog niet getest. (slordig hè?) Die hele achterbankconstructie blijft gewoon een waardeloos systeem. Sommige collega's hoeven alleen maar aan een hendel te trekken en creeren hiermee een volledig vlakke laadvloer, terwijl ik sta te hannessen met hoofdsteunen die verwijderd moeten worden en zittingen die ik rechtop moet zetten... Waardeloos.

De caravan heb ik inmiddels vervangen voor een kleiner exemplaar en een ritje van 150 km. hiermee leerde mij al dat dit vele malen beter achter de auto ligt dan mijn vorige caravan.

Toch blijf ik erbij dat de auto niet geschikt is om iets achter zich aan te zeulen. Ten eerste is de trekhaak gewoon 5 cm. lager dan trekhaken achter andere auto's. Gevolg hiervan is dat een normale tandemasser boven de kogel van de trekhaak blijft "zweven" en dat je je gewicht in de strijd moet gooien om deze op de trekhaak te drukken. Als hij dan vast zit, heeft hij dus de neiging om zichzelf ( en dus de hele auto.) een klein beetje op te lichten. Hij trekt als het ware de auto iets uit de vering achter. Het gevolg hiervan is, is dat de auto gigantisch stuiterd als je er met een lege tandemasser achter rijdt.
Als je de aanhanger dan vol laad, zakt de auto een stukje door de achterveren, en wel zover dat het neuswiel van de aanhanger dusdanig laag zit, dat je deze niet meer kunt omklappen als je de volle aanhanger achter de auto los wilt koppelen. Je moet dan houten plankjes o.i.d. onder het neuswiel leggen om de aanhanger alsnog los te kunnen krijgen van de auto. Hierdoor is de aanhanger niet meer opzij te duwen en wordt het weer extra lastig als je hem weer achter de auto wilt koppelen.

Als ik het zo terug lees is het een ingewikkeld verhaal, maar mensen die ervaring hebben met aanhangwagens, weten ongetwijfeld wat ik bedoel.

Nog even het verbruik: Ik krijg hem echt niet onder de 6 liter per 100 km. hoe goed ik mijn best ook doe. Ik begrijp dan ook echt niet de verbruikerscijfers van mijn collega Megane rijders...

Oh ja, dat de brandstofmeter geen actieradius meer doorgeeft als deze minder is dan 80 km. is echt verschrikkelijk waardeloos. Ik heb al verscheidene keren met samengeknepen billen zitten hopen dat ik de eerstvolgende BP pomp ging halen, ik zit er zelfs aan te denken om een cherry can dieselolie in de kofferbak te houden, voor het geval het echt een keer mis gaat.

Over het algemeen ben ik nog steeds erg tevreden met de auto. Hij rijdt echt bijzonder lekker soepel en heel erg stil. Maar het trekhaakverhaal en het brandstofmeter verhaal heeft mij doen besluiten om bij de vraag "zou u een auto van hetzelfde merk weer kopen" het antwoord te veranderen van ja, naar misschien...

1e Verjaardag

  • 42.500 km

Eigenlijk niets bijzonders te melden, maar ik kan de 1e verjaardag van de Bose toch niet ongemerkt voorbij laten gaan, toch?

Afgelopen jaar ruim 42.000 km. gereden. Iets minder dan normaal, wat aangeeft dat het bedrijf waar ik werk ook last heeft van de crisis waarin we met z'n allen verkeren.

Het comfort verhoogd naar het maximaal aantal sterren, omdat ik de auto qua comfort steeds meer ga waarderen. Erg comfortabel en toch best hard de hoek om te knallen, bijzonder stil ( laatst een paar honderd km. met een Opel Zafira 1.6 L. benzine gereden, wat een herrie maakt die auto zeg.) en een erg goed geluidsinstallatie en navigatie erin.

Ook de betrouwbaarheid verhoogd naar het maximum aantal sterren. 1 Jaar oud en eigenlijk geen problemen gehad. Zelfs geen lampje stuk, dat was bij mijn 2 vorige auto's wel anders, ongeveer 1 koplamp per maand. Alleen het framewerk van de achterbank kapot, maar die tel ik voor het gemak even niet mee, omdat dit volgens mij een productiefoutje moet zijn geweest of gewoon de lompigheid van mezelf.

Voor de rest kan ik nog melden dat het verbruik iets verbeterd is nadat hij een beurt gehad heeft bij 30.000 km. Ik weet niet of ze iets aan de afstelling veranderd hebben, maar ik zet na elke tankbeurt alle tellers weer op nul en heel af en toe krijg ik mijn gemiddelde onder de 6.0 L/100 km.

Ik erger me eigenlijk nog het meest aan het feit dat de auto niet erg geschikt is als aanhanger trekker. Het grootste probleem is eigenlijk dat de trekhaak gewoon te laag zit, schijnt dus een bekend probleem te zijn bij Renault en de nieuwe auto's krijgen tegenwoordig een trekhaak met verlengde hals heb ik me wijs laten maken.
Laatst al een keer een aanhager verloren onderweg omdat deze niet goed op de kogel geklikt was en er als het ware iets boven zweefde. Gelukkig heeft de aanhanger niets of niemand geraakt en bleef de schade beperkt tot een een gebroken oog van het breekkabeltje.

En de benzinemeter i.c.m. de actieradius meter wekt regelmatig een bron van ergenis op. Op het moment dat het spannend wordt mag je het zelf uitzoeken...

Dus lang verhaal kort: Echt een topauto, die me erg goed bevalt, echter 2 grote minpunten, de lage trekhaak en de actieradius meter is waardeloos.

Klacht ingediend m.b.t. de trekhaak.

  • 49.950 km

Ik heb een paar weken geleden toch maar eens gebeld met de bedrijfsleider van de Renault dealer, omdat ik me toch steeds meer ben gaan ergeren aan het feit dat ik niet tevreden ben over de te lage trekhaak van de Bose.

O.a. één van de redenen waarom ik bij het uitzoeken van een nieuwe leaseauto niet voor de Skoda Octavia heb gekozen, is dat de verkoper hiervan me eerlijk zei dat hij hulpveren adviseerde als ik met enige regelmaat een caravan of aanhanger achter de auto zou hangen.
Nu heb ik een Renault die eigenlijk exact hetzelfde "probleem" heeft als de Octavia. dus ik dacht bij mezelf "zo zijn we niet getrouwd"

De bedrijfsleider vertelde me dat hij erop terug zou komen en dat deed hij middels een email berichtje.

In het kort kwam het er op neer dat er een compleet nieuwe trekhaak onder zou moeten en dat me ongeveer € 750,- ging kosten. Hulpveren zou ook kunnen helpen en die kosten me slechts € 425,-...

Dit mailtje heb ik een paar dagen laten bezinken en vervolgens heb ik hem terug gemaild dat ik een officiële klacht wilde indienen.
Een opsomming gegeven van alle voorkomende problemen die ik ondervind en een oplossing geëist in de vorm van een andere (hogere.) trekhaak en als dat niet voldoende is, een setje hulpveren o.i.d. eronder.
Dit alles op volledige kosten van Renault uiteraard.

Hierop kreeg ik als antwoord dat hij de klacht uit handen had gegeven aan een collega met meer bevoegdheden en dat ik z.s.m. bericht zou krijgen. ( Ik had gemaild dat ik binnenkort met de caravan naar Spanje ga en dat ik voor die tijd een oplossing wilde.)

Wordt ongetwijfeld vervolgd...

Update:
Vandaag telefoontje gehad van de dealer dat, wat hem betreft, de trekhaak wordt vervangen voor een hoger exemplaar. Hij moest nog toestemming krijgen van Renault Nederland, maar had hier wel vertrouwen in en de afspraak voor montage is al gemaakt.

Het zal mij benieuwen en wordt weer vervolgd...

Update 2:
Vandaag wederom een telefoontje gahad van de dealer, met de mededeling dat de Importeur ook akkoord is en dat ik dus een nieuwe trekhaak onder de auto krijg. Is dat goede service van Renault of wat??? Binnen 1 week geregeld en wordt ook nog voor mijn vakantie gemonteerd. helemaal Top!!!

Kan ik hem gelijk uitgebreid testen over 3 weken. Heb een ritje van 3014 km v.v. met de caravan voor de boeg...

Een verslag van deze reis volgt en ik hoop dat dit me beter vergaat dan de reis naar Italie vorig jaar met caravan.

Caravantrekker deel II

  • 55.523 km

Vakantietrip(je) naar de Costa Brava zit er helaas weer op. 3350 km gereden, waarvan ongeveer 3040 met de caravan. Deze trip met caravan was echt een wereld van verschil met de caravantrip van vorig jaar. Oorzaak hiervan is denk ik een combinatie van factoren.

Ten eerste is de trekhaak vervangen voor een exemplaar die tegenwoordig onder de gefacelifte Megane's zitten. Deze trekhaak is ca. 4 cm. hoger dan het type die eronder zat. Nu kun je denken: "Wat maakt die 4 cm. nu uit?" Maar geloof mij, dat is echt een behoorlijk verschil. De caravan ligt er veel beter achter, de dissel duikt een stuk minder naar beneden. Ik heb geen 1 keer wat over de grond horen schuren en dat was vorig jaar wel anders.

Ten tweede heb ik een andere caravan. Voor de kenners: Het gaat om een Chateau Caratt 430 Nice. Deze caravan is een tikje kleiner en lichter dan de Hobby caravan waarmee ik vorig jaar op pad ben geweest. Maar veel belangrijker, deze caravan heeft af fabriek een verlengde dissel. Dit geeft zoveel meer rust achter de auto. Je merkt echt nauwelijks dat er wat achter hangt.
Kruissneheden van 110 km/h in de 5e versnelling met ± 2200 toeren p/m was echt totaal geen probleem. Ik ben op de heenweg maar 1x-en op de terugreis ongeveer 7x ingehaald door een andere auto-caravan combinatie. Dit geeft aan dat ik de sokken er flink in heb gehad, maar ook dat de auto het dus prima aan kon. Beetje goed proberen te anticiperen en je fluit de ene na de andere heuvel/berg op. Echt geen centje pijn.

Ook heb ik dit keer de auto minder zwaar beladen. In de kofferbak stond alleen een (flinke.) gevulde koelbox en de rest van de bagage gewoon in de caravan geladen.

Al met al een prima reis gehad waarbij ik geen 1 minpuntje kan bedenken. Of het moet het brandstofverbruik zijn, 1:9,17 volgens de boordcomputer. Dat hakt er best in, vooral als je niet gewend bent om de brandstof uit eigen zak te betalen...

2e onderhoudsbeurt

  • 62.053 km

Gisteren is de Bose voor de 2e onderhoudsbeurt naar de garage geweest. Geen bijzonderheden geconstateerd, behalve dat de voorste remblokken zijn vervangen. Ik weet eerlijk gezegd niet of dat snel is ( 62000 km.) of juist niet.

Voor de rest heb ik eigenlijk niets te melden. De auto bevalt nog steeds supergoed. Enige wat me verbaast t.o.v. de andere reviews die ik lees, is dat ik het verbruik niet onder de 6 L/100km. krijg...

Klein probleempje

  • 74.623 km

Alweer 12.000 km verder sinds de laatste update en eigenlijk is er niet heel veel te melden.

De winterbanden zitten er natuurlijk alweer een poosje onder. Sterker nog, ik denk dat ze er over een maandje ofzo weer onderweg kunnen.

En ik ben vorige week even langs de dealer geweest, omdat het portier aan de bestuurderszijde niet meer van buitenaf open wilde. Je hoorde hem wel klikken op het moment dat ie van slot afging, maar als je aan de hendel trok leek hij nog op slot te zitten. Dus via het andere portier naar binnen, daar aan de binnenhendel trekken en hij was open. "Dat krijg je met een Renault, met hun elektronica-problemen." zei een klant van me, die me hiermee zag hannesen toen we allebei onze eigen weg weer gingen. "Flikker toch op man" was het eerste wat in mijn gedachten opkwam...
Het bleek later dat het kabeltje, waar de deurhendel blijkbaar aan trekt als je de deur opent, vast zat in de buitenkabel. Had met vocht i.c.m. de vorst te maken werd me verteld. Niks geen elektronica dus!

En om toch nog even te muggeziften: Als ik het pasje in mijn broekzak heb en ik ga op de hurken zitten, gaan de koplampen branden. Heel irritant...

Verder niks anders te melden dat de Bose me nog steeds super bevalt en waarbij de Bose-installatie nog regelmatig een glimlach op mijn gezicht tovert.

2e Verjaardag

  • 82.536 km

Eingenlijk niets bijzonders te melden, maar toch wilde ik de 2e verjaardag van de Bose niet ongemerkt voorbij laten gaan.

Overall nog steeds super tevreden, ondanks die paar kleine minpuntjes. (m.n. de actieradius meter die vanaf 80 km resterend de verantwoording afschuift naar de bestuurder.)

Niet heel veel kilomers gereden afgelopen 2 jaar en dat is dan weer het gevolg van de crisis waar zo onderhand iedereen last van heeft.

Het brandstofverbruik vind ik nog steeds niet om over naar huis te schrijven. (zo'n 6,0 L/100 km.)

De zomerbanden liggen er intussen weer onder en hij heeft sinds maanden weer eens eens wasbeurt gehad.

Voor de rest heb ik niks te melden, dus voorlopig laat ik het hier maar weer bij.

3e onderhoudsbeurt

  • 93.256 km

Dit wordt mijn kortste verslag in deze review denk ik:

Ik heb namelijk niets anders te melden dan dat de Bose zijn 3e beurt heeft gehad.

Het meest bijzondere voor mij hieraan is dat hij zowel van binnen- als van buiten, weer keurig netjes schoon is.
Was ook wel nodig...

Ps. Ik kreeg als vervangende auto een 14% Megane Estate diesel mee. Deze is gek genoeg merkbaar sneller, maar produceert ook merkbaar meer motorgeluid.

Einde oefening...

  • 135.655 km

Vandaag de "Bose" vroegtijdig moeten inleveren......
Reden hiervan is dat mijn werkgever failliet is en daarmee houdt het niet alleen voor de werknemers op, maar ook de leaseauto's gaan terug naar hun rechtmatige eigenaar.

Helaas moet ik erbij zeggen, want dit was tot nu toe de fijnste auto die ik heb mogen rijden en dat zijn er best een aantal geweest.

Het was al een tijdje geleden dat ik deze review geüpdatet had, maar de reden hiervoor was eigenlijk simpel: er was helemaal geen aanleiding voor, de auto deed wat ie moest doen en ook bij de onderhoudsbeurt geen enkel punt wat het melden waard was.

Nu zo snel mogelijk op zoek naar een nieuwe werkgever en hopelijk weer in een soortgelijke functie waarbij ik veel onderweg ben. Zodra dat het geval is, zal ik me hier opnieuw melden met "mijn" nieuwe aanwinst.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (80)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.