Renault Mégane Estate 1.6 16V 110 GT-Line (2012)

autoreview

Renault Mégane Estate 1.6 16V 110 GT-Line (2012)
Renault Mégane Estate 1.6 16V 110 GT-Line (2012)Renault Mégane Estate 1.6 16V 110 GT-Line (2012)Renault Mégane Estate 1.6 16V 110 GT-Line (2012)Renault Mégane Estate 1.6 16V 110 GT-Line (2012)Renault Mégane Estate 1.6 16V 110 GT-Line (2012)Renault Mégane Estate 1.6 16V 110 GT-Line (2012)Renault Mégane Estate 1.6 16V 110 GT-Line (2012)Renault Mégane Estate 1.6 16V 110 GT-Line (2012)

Signalement

UitvoeringMégane Estate 1.6 16V 110 GT-Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf108.551 km
KM-stand laatst200.745 km
Lezerswaardering: 84%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 200.745 km

Rijervaring:
------------

Na eerder een Mégane Grand Tour 1.6 16V Tech Line uit 2006 gereden te hebben opnieuw gekozen voor een Mégane. In dit geval een Mégane Estate GT-Line uit 2012, van de derde generatie, in de kleur Noir Étoilé (zwart metallic), later ook weer voorzien van LPG G3 installatie en trekhaak.

De Mégane GT-Line onderscheidt zich door zijn sportieve voor- en achterbumper, het sportchassis, donkere koplamp behuizing, parkeersensoren voor én achter, analoge snelheidsmeter en 17" lichtmetalen Celsium velgen in de kleur Dark Metal.
Ook buitenspiegelbehuizing en deurgrepen zijn uitgevoerd in Dark Metal, terwijl het radiatorrooster en de achterklep zijn voorzien van het opschrift 'GT-Line'.
Binnen komt het opschrift 'GT-Line' terug op de sierstrip op het dashboard, op de hoofdsteunen, en op de deurdrempels. Overige kenmerken:
- Renault Sport kuipstoelen met half lederen bekleding,
- Renault Sport Aluminium pedalen,
- Lederen stuurwiel met bediening cruisecontrol,
- TomTom Live Carminat navigatiesysteem,
- Elektronisch geregelde bi-zone airconditioning met vervuilingssensor,
- Elektrisch inklapbare, verstelbare en verwarmbare buitenspiegels,
- Renault handsfree Card voor handsfree openen, sluiten, starten.

Het GT-Line sportchassis, die enkele millimeters is verlaagd t.o.v. de gewone versie, geeft deze Mégane een sportief karakter. De auto ligt stabiel op de weg, stuurt direct, helt nauwelijks over in snel genomen bochten en biedt meer grip dan de standaardversie.
De sportieve bestuurdersstoel is, evenals de passagiersstoel, in hoogte verstelbaar waarbij de hoge wangen voor een goede steun rondom zorgen. Stoelen geven ook fijne steun in de rug en zijn met mijn lengte (1,93) geen probleem.
Het dashboard is mooi opgeruimd. De bedieningselementen van de audio-installatie en de klimaatregeling zitten ieder in hun eigen deel. De startknop zit in de middenconsole, het display voor de navigatie zit goed in het zicht. Het TomTom navigatiesysteem laat zich ook erg gemakkelijk bedienen. Al met al is het een comfortabele auto. Klein minpuntje is de klep van het opbergvak bij de centrale armsteun die niet ver genoeg naar achter open lijkt te kunnen. Er iets uit willen halen resulteert al snel in de nodige kronkels, althans met de stoel in de achterste stand.

Verder is deze auto uitgerust met een panoramisch glazen schuif/kanteldak, hetgeen een weldaad aan licht naar binnen brengt. Op de achterbank lever je wel iets aan hoofdruimte in.

De achterbak biedt 486 liter aan laadruimte. Wordt de achterbank in delen neergeklapt dan kan deze groeien naar 1562 liter. De achterklep opent zeer diep. Alles is mooi vlak en er is geen drempel waarover bagage moet worden getild. Overal zitten weer opbergvakken, van opbergvakken in de vloer bij de voorstoelen tot zelfs in de vloer van de bagageruimte.

Deze Mégane GT-Line heeft een 1.6 110PK motor, gekoppeld aan een handgeschakelde zes versnellingsbak. De bak schakelt goed, al moet de 6 wel "ingelegd" worden. Praktijk brandstofverbruik is bij gecombineerd gebruik (stad/provinciale weg/snelweg) 8.3l/100km (1:12). Sinds overdag op alle Nederlandse snelwegen de verlaagde maximumsnelheid van 100 km per uur geldt (per maart 2020) is het gecombineerd verbruik zelfs 8.0L/100km (1:12,5). Dit is mogelijk nog te verbeteren als de schakel indicator nog meer wordt gevolgd. Specifiek voor deze motorisering gekozen vanwege ondersteuning voor LPG.
De motor is bij het versnellen in de eerste versnellingen meer aanwezig dan de 110PK uit de vorige Mégane (II). In de zesde versnelling is het echter de rust zelve. Motor prestatie is voldoende en kan prima mee in het dagelijks verkeer, waarbij overigens geen verschil waarneembaar tussen het rijden op gas dan wel benzine.

In combinatie met LPG weegt deze GT-Line 1245 KG en valt daarmee, voor wat betreft zijn gewichtsklasse voor wegenbelasting, in dezelfde groep als de benzine versie (1151 t/m 1250 kg).

Deze derde generatie Mégane Estate gaat al weer mee vanaf 2008, maar kent vanaf 2011 enkele nieuwe eigenschappen. Zo is de auto vanaf 2011 iets lichter geworden (60 kg) en is het maximaal toelaatbaar aanhangergewicht (geremd) vanaf dat jaar verhoogd van 1300 kg naar 1500 kg.

Deze GT-Line is van net voor de nieuwe facelift die half 2012 volgde. Vanaf die tijd zijn de modellen herkenbaar aan de LED-dagrijverlichting en de rode bies op het dashboard . Eind 2013 volgde opnieuw een facelift, dit keer een stuk omvangrijker. De Mégane kreeg een nieuwe neus, waardoor de voorkant in zijn geheel werd gewijzigd.
Eind 2015 werd de derde generatie opgevolgd door de Mégane IV, vanaf maart 2016 beschikbaar bij de dealer.

Leuk feitje: Er zijn 10 voertuigen van dezelfde uitvoering in Nederland (bron: Finnik).


Historie:
---------

06-11-2015 - 108551 km:
De Mégane GT-Line wordt afgeleverd door Honda de Bois Amersfoort. Auto is van februari 2012, wordt geleverd met een half jaar BOVAG-garantie, een grote beurt (waarbij tevens distributieriem en waterpomp vervangen), nieuwe banden, Europakaart navigatie en APK.

11-11-2015 - 108843 km:
LPG-installatie en trekhaak laten plaatsen door Auto-Inbouwcentrum Léan Mesman in Son (Eindhoven). Een prima LPG- en trekhakenspecialist die ik nog ken van de LPG inbouw in mijn eerste Mégane Grand Tour, indertijd uitgevoerd vanuit de Renault Dealer.
De LPG-installatie (69L ringtank van Eurogas) is ingebouwd op de plek van het reservewiel, waardoor de gehele kofferruimte beschikbaar blijft. De vulnippel is terug te vinden onder in de achterbumper.
Voor wat betreft de trekhaak is gekozen voor de vaste trekhaak van Brink/Thule, Type 5231, Artikelnummer 523100, met kabelset 742683. De trekhaak heeft een hoge kogel, waarbij afstand tussen de bovenkant van de kogel en de straat ongeveer 47 cm.
Deze trekhaak, met zwanenhals, is geschikt voor Mégane II Grand Tour 2003-2009 en voor de Mégane III 2009-> (ook GT-Line, al vermelden sommige sites iets anders).

20-11-2015 - 109400 km:
Wissel zomer-/winterbanden uit laten voeren bij Rentmeester Autobanden in Tilburg.
Vier Dunlop Winter Sport 5 banden laten plaatsen in de maat 205 50 R17 93H.

14-12-2015 - 111111 km:
Mooie kilometerstand.
Retourtje Winterberg (Duitsland) resulteerde eerder in een gemiddeld brandstof verbruik van 6.9l/100km (1:14,5). Een nette snelweg score.

22-12-2015:
Daar het zicht naar achter niet optimaal een achteruitrijcamera laten plaatsen bij CarVision in Duiven. De interface sluit netjes aan op bestaande TomTom, waarbij het beeldscherm, bij achteruitversnelling, automatisch omschakelt naar de achteruitcamera.

31-03-2016:
Wissel winter-/zomerbanden.

12-07-2016 - 123123 km:
Mooie kilometerstand ;-)

17-11-2016 - 132400 km:
Wissel zomer-/winterbanden.

24-01-2017 - 135277 km:
Geplande controlebeurt + APK + Renault Wintercheck uit laten voeren. Geen bijzonderheden.

15-04-2017 - 140040 km:
Wissel winter-/zomerbanden.

02-08-2017 - 147615 km:
Portiervanger LV vervangen ("knakte" bij openen en sluiten van de deur).
Tevens versterkte achterveren, type MAD HV140398, laten plaatsen voor het zorgeloos aan kunnen haken van fietsendrager, dan wel caravan.
Deze hulpverenset draagt direct bij aan het comfort. Naast een verbeterde wegligging zakt de auto aan de achterkant nu minder door, waardoor ook het zicht via de binnenspiegel direct merkbaar beter is geworden.

31-10-2017 - 152101 km:
Wissel zomer-/winterbanden.

29-12-2017 - 155105 km:
Geplande APK + Renault Wintercheck uit laten voeren. Geen bijzonderheden.

20-04-2018:
Wissel winter-/zomerbanden.

27-10-2018 - 165893 km:
Wissel zomer-/winterbanden.

12-12-2018 - 166702 km:
Geplande controlebeurt + APK + Renault Wintercheck uit laten voeren. Behoudens kentekenverlichting, geen bijzonderheden.

30-03-2019 - 169940 km:
Wissel winter-/zomerbanden.

14-06-2019 - 173230 km:
Geplande Renault Zomercheck uit laten voeren.
I.v.m. een ratelend geluid bij koude start is tevens een controlebeurt uitgevoerd, waarbij nokkenasversteller vervangen. Daarbij zijn ook distributieriem, waterpomp en accu in deze onderhoudsronde meegenomen. Ook is gekeken naar het panoramisch glazen schuif/kanteldak daar deze niet goed sloot.

30-10-2019:
Wissel zomer-/winterbanden.

20-12-2019 - 183063 km:
APK + Renault Wintercheck uit laten voeren. Geen bijzonderheden. Wel werd door de werkplaats een lekkende waterpomp waargenomen. Deze is onder garantie, inclusief riemen, vervangen.

31-03-2020:
Wissel winter-/zomerbanden.

26-06-2020 - 187563 km:
Airco bij laten vullen daar aan de bestuurderskant alleen warme lucht werd verkregen en aan de bijrijderskant wel koude lucht.

30-10-2020:
Wissel zomer-/winterbanden.

17-12-2020 - 190848 km:
Geplande controlebeurt + APK + Renault Wintercheck uit laten voeren. Geen bijzonderheden.

30-03-2021:
Wissel winter-/zomerbanden.

29-10-2021:
Wissel zomer-/winterbanden.

23-12-2021 - 197423 km:
Geplande APK + Renault Wintercheck uit laten voeren. Geen bijzonderheden.
Wel waren de remblokken en remschijven achter aan vervanging toe, welke direct meegenomen. Daarbij is tevens de remklauw linksachter vervangen i.v.m. vastzittende handrem (gebruik ik zelden tot nooit).

13-01-2022 - 197630 km:
Bekleding onder de stoel bijrijder en bij voeten achter passagier nat. Probleem zat hem in de afvoer van het panoramisch glazen dak. Deze loopt via de A-stijl achter het dashboard weg naar de wielkast. Aansluiting achter dashboard was los, waardoor afvoerwater niet naar buiten ging, maar naar binnen kwam.

19-03-2022 - 197988 km:
ABS-pomp (ABS-unit) gereviseerd na een melding in het display; "Controleer remsysteem", waarbij ook het waarschuwingslampje van de ABS, Elektronisch Stabiliteitsprogramma (ESP) en tractie controle gingen branden. De auto kon daarbij alleen worden uitgezet door minimaal 10 seconden de Startknop ingedrukt te houden. Door garagist bewust gekozen voor revisie daar ABS-unit specifiek geprogrammeerde code naar auto bevat en zo niet opnieuw geprogrammeerd hoefde te worden.

31-03-2022 - 198445 km:
Wissel winter-/zomerbanden.

11-05-2022:
Sterretje/scheurtje in de voorruit.
Ruit laten vervangen bij Autotaalglas Nederland.

04-06-2022 - 200000 km:
In Coronatijd werden door het vele thuiswerken minder kilometers gemaakt dan normaliter het geval. Deze GT-Line blijft echter een prettige reisgenoot. Vandaag de 200.000 km aangetikt!

13-07-2022 - 200745 km:
Auto vakantie klaar laten maken. Kleine onderhoudsbeurt, Airco servicebeurt en Vakantiecheck uit laten voeren. Geen bijzonderheden.


Muziek:
--------

Deze Mégane is voorzien van een standaard 4x15W Renault radio met stuurbediening en CD-speler met MP3-ondersteuning. Het geluid over de boxen redelijk, zo ook van mijn Parrot CK3100 carkit. Het geluid is van minder inferieure kwaliteit dan ervaren in mijn vorige Mégane. Deze lijkt nu doffer.

PROBLEMEN

  • 200.745 km

Bekend is dat de Mégane van de derde generatie kwalitatief naar een hoger segment is getild. Hoop hier dan ook weinig aanvullingen te hoeven doen. Onderstaand probleem heeft zich in de loop der tijd wel voorgedaan:

* Deurvanger die "knakte" bij openen/sluiten portier,
* Nokkenasversteller,
* Natte vloer achter passagier; problemen waterafvoer panoramisch dak.
* ABS-pomp (ABS-unit) defect

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens