Renault Mégane dCi 110 Dynamique (2010) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane dCi 110 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 230.193 km |
- 6 km
Kom ik op terug, eerst maar eens alle opties etc ontdekken en gebruiken.
Zo de auto nader bekeken en flink stuk ondertussen gereden.
Begin maar meteen met het slechte nieuws, heb natte bekleding in de kofferruimte, dus ik denk dat er iets niet in orde is met wat rubbers en/of afdichting van het panorama dak, van de week even langs bij de dealer om te laten verhelpen.
Dan het positieve van deze Megane dci GT-line met verder Bi-Xenon verlichting en allerlei andere toeters en bellen, zoals standaard de TomTom en Cruise control, parkeersensors etc...etc...
De GT stond op het lijstje maar die is niet verkrijgbaar in diesel, want met dik 750 km woon werkverkeer per week is dat gewoon een must, stond met de Twingo RS binnen 2 dagen weer aan de pomp, de Megane is volgens de boordcomputer pas over 700 km aan de beurt ( heb al dik 300 erop zitten )
Verbruik gemiddeld zit zo rond de 1 op 20 tot nu toe.
De GT-line is ietwat strakker en lager geveerd op het wegdek dan de "normale" Megane Hatchback, maar is nog steeds veel comfortabeler dan de voorgaande RS modellen die ik heb gereden.
Het rijden op de snelweg is een feest, de auto komt goed van de plaats mede door de 110pk motor en de 240nm bij 1750 rpm.
Geen wind of ander storende geluiden die de auto binnen dringen en ook de spoorvorming is zeker in vergelijk met de Twingo niet of nauwelijks merkbaar.
Kortom, wat een auto en tot nu toe de sjiekste en mooiste auto die ik tot nu toe heb gehad, had ook wel wat bedenkingen bij het dieselen maar ook dat is helemaal geen straf meer.
Geen piepje of kraakje te horen, alle opties zijn goed te benutten en ben weer blij met me Xenon en meesturende koplampen.
Zal me weer melden als bekend is waar de lekkage vandaan komt en ik weet het, het blijven Fransen he die deze auto in elkaar zetten.
lekkage verholpen
- 1.000 km
Zo goed nieuws te melden, auto is weer waterproof.
Afvoer open dak was beschadigd en water liep zo de kofferbak in.
Tevens nog een andere klacht verholpen, voelde dat de auto tijdens gas los en in een beetje haperde ( nauwelijks voelbaar ) is nu ook verholpen, was iets niet goed met de turbo druk regelaar.
Weer keurig geholpen door VKV Rotterdam, leenauto mee voor noppes.
tunen
- 5.200 km
kleine update,
Auto is uitgelezen en onder handen genomen door Fastchip, volgende week zaterdag op de dyno en worden de verschillen gemeten, wordt dus vervolgd.
Ondertussen wel al de globale map ingeladen en de trekkracht in 5 en 6 is geweldig te noemen, binnen een zucht zit je van 110 naar 130 in de 6e versnelling, daar waar ik eerst moest terugschakelen naar 5.
1 is wat springerig ( komt aan bod tijdens fine tunen )2, 3, etc etc is alleen maar doorgaan.....en versnellen.
280nm is de max voor de versnellingbak zit nu volgens de laptop op 270 nm....precies meten gaat dus volgende week gebeuren.
update op update.
Vermogen gemeten en kleine update om dosering in lage toeren gebied te fine tunen.
106.3 pk gemeten aan de wieltjes, was 99 wielpk
257.1 nm gemeten aan de wieltjes, was 229 nm.
Vooral in 4,5,6 is de auto in het middengebied erg gretig.
Update chip stg II:
Was nog vergeten te melden in deze review dat de auto in november 2011 nog een update heeft ontvangen bij Fastchip.
Vermogen gemeten aan de wielen is nu 109,6 bhp en 267 nm.
Aan de krukas is dat iets rond de 130 pk en iets van 285 nm koppel.( limiet koppeling )
Auto is hier niet supersnel mee geworden maar de 1461 cc diesel sleurt de auto wel in 10 seconden naar de 100 ( gemeten met app op Samsung Galaxy II )
Een aanrader deze aanpassing, verbruik is nu 1 op 18 gemiddeld.
Wat te melden?
- 12.500 km
Nou eigenlijk niks, inmiddels de 12.000 km gepasseerd en dat allemaal zonder problemen.
Heb wel inmiddels gevonden hoe je de hoofdsteunen kan stellen, dus de zit achter het stuur is nu helemaal top.
Verbruik ligt op een gemiddelde van 1 op 16,7 en dat is grotendeels snelweg ( 70% ) op en rond de 120/130 km/u rijdend.
Stadsverkeer is meestal lekker vlot en snel, lampje voor eco rijden brand dan bijna constant.
Met andere woorden, top auto!
Niks te melden
- 40.000 km
Zo, de 40.000 km gepasseerd inmiddels en dat zonder problemen.
Verbruik zit met 1 op 17.2 voor mijn gevoel op acceptabel niveau, met meer moeite en fluwelen voetje moet de 1 op 20 haalbaar zijn.
Enige wat voor de winter invalt moet gebeuren is de linker voorband vervangen, dit omdat de rechter 2 maanden geleden al is vervangen na een lekke band bij 110 km/u.
Dus helaas voor de mensen die roepen over slechte kwaliteit van Renault, geen rammeltjes of geluidjes of elektronische problemen te melden.
Mocht er zich iets voordoen zal ik dat uiteraard melden, anders volgende verslagje bij de 60.000 km.
60.000 km beurt
- 60.000 km
De 60.000 km beurt is een feit.
Geen bijzonderheden te melden, behalve dan dat de remblokjes nog zo'n 10.000 km mee kunnen.
Batterij van Keycard is vervangen en brandstof filter vervangen, dat is volgens onderhoudsschema.
De auto is dus nog steeds probleemloos en geeft je elke keer dat je instapt een goed gevoel.
Hij brengt je vlot, comfortabel en veilig naar plaats van bestemming.
Heb navraag gedaan om achteraf LED in te bouwen zoals bij het 2012 model, maar schrok wel even van de 450 euro die ze daar voor durven te vragen.
Het begint wat saai te worden deze review maar er is gewoon niks schokkends of bijzonders te vertellen.
Renault heeft zijn huiswerk gewoon goed gedaan.
Enige wat je zou kunnen noteren als minpunt is en blijft het zicht rondom de auto.
Wat een verschil als ik in de R19 Cabrio stap...;-)
Op naar de 90.000 km!!
tussen inspectie
- 75.000 km
Tussen inspectie van de auto, remslijtage controle en banden die wat minder worden.
De auto maakt wat afrol geluiden rechts voor, niet storend maar wel aanwezig.
Banden met profiel tussen de 2.8 en 3.4 mm, het stuk rijden van de band rechtsvoor ( lees eerdere verslag ) is de reden hiervoor.
Advies is de banden rondom te vervangen, maar eerst maar de bandjes vóór.
Aankomende week ( 17 dec. 2012 ) gaat dit gebeuren, gekozen voor Vredestein Sportrac 5, goed getest en leuk geprijsd.
In het voorjaar 2013 kunnen dan de banden achter vervangen worden.
Verder geen bijzonderheden te melden dus op naar de 90.000 km!
Eerste echte storing: Controleer inspuitsysteem
- 85.000 km
Storingsmelding:
"Controleer inspuitsysteem"
Auto was gewoon te starten en mee te rijden, bezoek aan de garage en probleem gevonden.
Temperatuur sensor turbo kapot en deze wordt maandag gerepareerd.
Schijnt meer voor te komen en wordt onder garantie of coulance geregeld.
Door deze storing werkt de CC niet en dat is echt een gemis.
90.000 km onderhoud
- 91.400 km
De Megane hedenochtend 6 mei voor onderhoudsbeurt achtergelaten bij de plaatselijke dealer, inmiddels 91.400 km gereden.
De auto neergezet met de wetenschap dat de bandjes achter nu echt aan het eind van hun latijn zijn.
Verder had ik geen problemen te melden.
Ben dus ook niet tussentijds gebeld voor overleg grote problemen of gebreken aan de auto.
De auto dus eind van de middag opgehaald en gelijk afspraak gemaakt voor 2 bandjes op de achterwielen en vervangen/repareren deurvanger linker voor portier.
Had zelf scharnierpunten al wat gesmeerd maar is niet afdoende.
De bandjes worden dezelfde als op de vooras, namelijk de Vredestein Sportrac 5.
Een goede band voor een schappelijk bedrag.
Ben dik tevreden over deze banden en uiteraard over de Megane GT-line.
Verder niks te melden en op naar de 120.000 km, ik hoop even probleemloos als de tot nu toe gereden kilometers.
Banden achter vervangen
- 93.000 km
Korte update:
De auto staat nu rondom op nieuw rubber.
Sinds 21-5-2013 de banden op achteras vervangen, ook hier Vredestein Sportrac 5 in de maat 205/50-17.
Auto rijdt weer soepel en stil, zoeft over het asfalt.
Goede grip in de sportief genomen bochtjes, kortom een goede en redelijk betaalbare band voor de Megane GT-line.
APK en 3 jaartjes oud
- 106.000 km
Op moment van schrijven is de auto op 1 dag na precies 3 jaar in bezit.
Het wordt bijna eentonig maar ook nu niks anders te melden dan de verplichte APK.
Afgelopen week daar zonder problemen of bijzonderheden doorgekomen.
Enig puntje wat genoemd werd was het ietwat kraken van een deurvanger.
Dit is nog niet storend dus dit laat ik lekker zitten.
De auto gistermiddag alvast voor zijn verjaardag netjes gemaakt, hij glimt en blinkt weer als nieuw.
Met andere woorden de auto is weer wit met zwarte en grijze accenten.
Wordt vervolgd en op naar de 130.000 km.
Onderhoudsbeurt 120.000 km
- 123.000 km
De Megane voor onderhoud naar de garage. Inmiddels de 120.000 km gepasseerd en nog steeds naar behoren en zonder problemen.
Bij deze stand van 120.000 km wordt de remvloeistof vervangen.
Dit bezoekje aan de garage de airco laten reinigen voor de aktieprijs en de linker deurvanger laten vervangen, hij maakte steeds meer herrie met openen van de deur.
Verder zijn de remblokken vóór vervangen.
Verder advies om de ruitenwissers rondom te vervangen en de vóórbanden hadden nog 2.7 tot 2.9 profiel. Deze zitten er al weer 50.000 onder, dus dat is gezien mijn rijstijl niet verwonderlijk.
Verder niks te melden, dus gaan we gestaag verder met km's maken en op naar de 130.000 km.
Verbruik is gemiddeld 1 op 17.2.
Achterste demper
- 131.336 km
Afgelopen vrijdag 5 juli 2014 de achterste demper laten vervangen voor een RVS knalpotje en voorzien van sierstuk.
Dit laten doen door PM Performance in Swifterbant, aardige kerel en tevens vakman op dit gebied.
De foto's zal heb ik toegevoegd van hoe het er nu uitziet.
Iedereen weet wel hoe een achterkant van een GT-line er uitziet.
Geluid is ietwat veranderd zowel in als buiten de auto, tevens is het doorhalen in toeren wat soepeler lijkt het.
Doel was een iets andere achterkant en tevens wat meer sound.
Beide is gelukt naar mijn idee.
APK en onderhoudsbeurt
- 138.000 km
Op 25 september de auto weer op voor de APK keuring en gelijk een tussentijdse inspectiebeurt.
Geen bijzonderheden te melden, behalve dan dat de bandjes voor aan vervanging toe waren.
Wederom gekozen voor de Vredestein Sportac 5, staat hem goed en zijn goede bandjes voor een goede prijsstelling.
Voor de rest geen nieuws te melden of andere storingen...gebreken.
De auto doet zijn werk goed, ik ben niet anders gewend met mijn Renault auto's die ik tot nu toe heb gehad.
Dus op naar de volgende onderhoudsbeurt, dan is het tijd om de distributieriem te vervangen, dus kan alvast gaan sparen daarvoor.
160.000 beurt
- 154.111 km
De auto weer voor regulier onderhoud naar de garage en tevens op het lijstje de distributieriem die moet worden vervangen ( 160.000 km of 5 jaar )
Het advies gekregen om schijven en remblokken op de achterwielen te vervangen. Deze waren versleten maar ook onderhevig aan roestvorming. De banden achter waren nog in redelijke staat ( zitten er al 60.000 km onder ) maar toch advies om te vervangen wegens een karkasbreuk op een van de banden.
Met andere woorden, de auto weer in topconditie gebracht door de plaatselijke dealer.
Uitgevoerd:
* 160.000 km beurt
* achterbanden vervangen ( Conti's )
* Remschijven en blokken vervangen achter.
* Reinigen Airco
* Distributieriem vervangen.
Met dank aan de mannen van de receptie voor de korting op onderdelen en betaalregeling.
Het kost allemaal een paar centen maar dan heb je ook wat.
Nog steeds gevrijwaard van grote mankementen aan de auto en dus nog steeds een tevreden mens. De genoemde bezoekjes aan de garage betrof het merendeel normale slijtage.
Volgende onderhoud gepland op 184.000 km.
Fastchip stg2
- 160.020 km
Op 23 mei 2015 weer een bezoekje gedaan aan Fastchip tijdens de Dyno dag in Goes.
De 1e mapping dateerde alweer van 4,5 jaar en 150.000 km terug.
De cijfers toen waren:
109.8 bhp aan de wielen
261.4 nm aan de wielen.
De eerste meting gaf aan dat er nog niets van dat alles verloren was gegaan.
Fastchip begon daarna de laptop aan te sluiten en ging op zoek naar wat winst en de lekkerste afstelling.
Resultaat mag er weer wezen:
116.4 bhp aan de wielen
261.9 nm aan de wielen.
Auto is op de achterdemper na standaard, de achterdemper is vervangen door een RVS sport demper.
defecte xenon
- 160.900 km
Gisteren ontdekt dat er maar een koplamp aanging tijdens de auto starten.
Zekeringen waren nog allemaal in orde, dus afspraak gemaakt met de Renault garage.
De lamp D1S had het begeven na bijna 5 jaar en 160.000 km met altijd verlichting aan.
Lamp vervangen en weer 100% licht op tafel..euhh de weg.
APK keuring
- 171.677 km
En weer één jaar verder en daarom weer tijd voor de APK keuring. Wederom bij de plaatselijke Renault dealer gedropt met de mededeling dat ik niets te benoemen had.
In de middag weer de auto opgehaald, niks aan het handje en na het aftikken van 40 euro de auto weer meegenomen.
Nu weer op naar de volgende onderhoudsbeurt welke staat te gebeuren ergens rond of iets over de 180.000 km.
Xenon defect ( rechts )
- 172.500 km
Na in Juni van dit jaar de linker lamp die de geest gaf nu dus de andere die kapot is. Wat de levensduur moet zijn weet ik niet, maar deze heeft de afgelopen 5 jaar constant gebrand. Ik rij namelijk altijd met licht op.
Maar goed, de dealer hielp me weer goed verlicht de weg op ( ook in de knip ) 200 euro en weer klaar.
Onderhoudsbeurt 188.000 km
- 189.000 km
De 200.000 km nadert gestaag, maar voor die tijd nog een kleine onderhoudsbeurt.
Dus de auto weer naar de plaatselijke Renault dealer en op de Renault leenfiets weer naar huis.
Werkzaamheden:
*Oliefilter vervangen
*Olie vervangen
*Bandjes voor waren op dus ook vervangen.
Auto staat nu weer rondom op Conti SP Contact5
Verder niets te melden, dus op naar de 200.000 km
APK keuring
- 207.000 km
Inmiddels de 200.000 km gepasseerd en nog steeds de auto probleemloos door het leven.
Ja natuurlijk zijn er kosten door normale slijtage en tijdens de APK keuring bleek er 1 gloeistift defect te zijn.
Deze vervanging en de auto zonder verdere meldingen door de keuring.
Dus weer onderweg naar de eerstvolgende onderhoudsbeurt welke nog enkele duizenden km's verderop is.
Kortom, kwaliteit van de auto is prima in orde.
To be continued.
onderhoudsbeurt regulier
- 221.243 km
De Megane gaat onverstoorbaar door met betrouwbaar zijn.
Inmiddels de 220.000 km voorbij en de auto was weer toe aan een bezoekje aan de garage.
Kenteken verlichting deed het niet meer en verder geen gebreken gemerkt.
Auto was wel weer door de remmen en schijven ( voor ) heen, dat mag na ongeveer 100.000 km.
Dit was trouwens wel het laatste bezoekje voor onderhoud want op het moment schrijven van dit stukje is de aanvraag Private Lease goedgekeurd.
Nieuwe auto wordt een Clio IV Zen 0.9 Tce, Rouge Flamme met Noir pakket.
Nog ongeveer 10 weken met de Megane en dan op zoek naar een ander baasje.
Auto is verkocht aan Lease maatschappij.
- 230.193 km
Met gemengde gevoelens de auto achter gelaten bij de Lease maatschappij. Net nog een laatste ritje gemaakt en afscheid genomen.
Auto heeft me nooit laten staan of teleurgesteld, altijd door weer en wind gebracht waar ik hem heen stuurde.
De lease auto wordt weer een Renault en dat zal niet meer veranderen denk ik.
Tevens voor mij ook een einde aan het autobezit.
Wordt niet meer vervolgd, zal voor de Clio wel weer een review gaan bijhouden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Mégane
Had je deze auto's al gezien?

Renault Mégane 1.6 Sélection Business I Navigatie I Nette auto I
- 2009
- 175.138 km

Renault Mégane 1.5 dCi Collection Nederlandse auto 95323 NAP UNIEK laatste beurt gehad bij 90000 riem vv bij 59000km met oa navigatie trekhaak key less pdc cv LED AUTOMAAT
- 2012
- 95.323 km

Renault Mégane Estate 2.0 Privilége Automaat Navi Clima Cruise PDC 3e eig. 139pk 164dkm Nwe APK
- 2010
- 164.281 km