Renault Mégane Coupé 2.0 16V Privilege (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Coupé 2.0 16V Privilege |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 167.000 km |
KM-stand laatst | 189.000 km |
Ophalen van de auto
- 167.000 km
De auto is klaar bij de garage. Na veel rondkijken en rekenen blijkt deze mooie Megane Coupe aardig wat waar voor z'n geld te bieden. Hij kost iets meer dan dat hij werkelijk waard is, zelfs na handjeklap, maar dat geeft niet gezien hij in goede staat is; iets dat ik van een andere auto (zelfde type) niet kon zeggen. Werkelijk perfecte staat, zelfs de leren bekleding is nog prachtig mooi, de auto staat zeer goed in de lak (alleen wat steenslag aan de bumper, maar daar kom je niet onderuit.) en de motor loopt als een zonnetje.
Zoals afgesproken heeft de dealer de remblokken, multi-riem en motorsteunen vervangen en ben ik klaar om te gaan.
Een euvel dat ik tijdens het proefritje had (veroorzaakt door de motorsteun) is inderdaad weg.
De auto rijdt subliem... Hij zit heerlijk, hij heeft een behoorlijk vermogen dus je kan zowel rustig rijden als een dot gas geven indien nodig (en 't accelereert erg snel!), de boordcomputer vertelt je precies wat je wil weten wanneer je dat wilt weten...
Ik ben meteen verliefd op dit autotje, wat een bak. ;)
Wat vervelend is dat de onderhoudsboekjes niet goed zijn ingevuld, dus toch maar even een grote beurt geven.. Nieuwe olie en bougies doen wonderen, en er bleek een rubbertje verrot van de uitlaat.
Enfin, nu zo'n 3 maanden verder nog altijd tevreden over de auto. Het is een zeer uitgebreid model wat, zeker voor z'n bouwjaar (2002), werkelijk van vrijwel alle gemakken is voorzien. Stuurbekrachtiging, airbags, parkeersensoren, elektr. schuifdak, boordcomputer, ABS/EBD, stuursatteliet, verwarmde spiegels, drie-dubbele peukenaansteker, afneembare trekhaak, TPMS, et cetera. Het enige dat ik een beetje mis is ESP.
De auto toont zich zeer betrouwbaar. Ook tijdens het trekken van een tandemasser van boedelbak heeft ie nog een bom vermogen om behoorlijk snel te accelleren, gewoon netjes met 't verkeer mee: wat wel zo prettig is als je de snelweg op wilt... Geen enkel probleem gehad, op wat gelazer met de winterbandjes na (niet de schuld van de auto.).
Toch wat minpuntjes:
- Een klein euvel dat ik tot zover heb met deze auto is dat hij *soms* als hij warm is ietjes lastig wil starten en een kort tikje op het gas pedaal wil hebben. Waar dat aan ligt moet ik nog uitvogelen, maar wordt vast nog verholpen... Koud start hij *altijd*. Ik had gehoopt dat nieuwe bougies dit probleem zouden verhelpen, maar dat is niet het geval.
- Ook wil de multiriem, terwijl deze toch gloedjenieuw is, nog wel eens piepen bij heel koud + vochtig weer. Dit trekt meestal na een paar honderd meter weg en dan hoor je 't ook niet meer.
- De auto beslaat spontaan als het erg koud is en stil heeft gestaan (aldanniet na lange rit), dat is bloedirritant en het kan echt ff duren voordat de waas weg is; sta je daar met lopende motor. Toch maar een vochtvretertje erin donderen denk ik.
- De hendel van 't knipperlicht reageert wel wat fel en slaat snel af, dat is soms irritant; maar na eraan gewend te zijn doe je hem automatisch weer aan, no problemo.
- Als de auto een paar dagen stil heeft gestaan in vochtig weer, blijft de handrem even hangen. Als je dan van de parkeerplaats wegrijdt hoor je even een smerig mechanisch knalletje (ik gok de remblokken die terug schieten of de remkabel die terug schiet...) en daarna moet je ff de ram weer intrappen.
Opzich niet zo'n ramp, maar helemaal goed voor de schoentjes kan het niet zijn. Toch gebeurt dit misschien slechts 1 keer per maand, dus is niet aan te merken als een mega probleem.
- Tevens levert de blower naar mijn idee erg weinig blaaskracht tenzij deze op binnen circulatie staat. Dat is vreemd, maar aan de andere kant: met de airco aan is het al voldoende om de boel zeer goed af te koelen...
- De kofferbak is erg klein, maar... Ik heb niet zoveel nodig, en als je een coupe koopt moet je daar niet over zeiken.
Al met al ben ik erg tevreden over de stabiliteit, wegligging en prestaties van deze reeds aardig oude Renault Megane; en ben er van overtuigd dat ik tot zover een hele goede keuze heb gemaakt. *knock on wood*
De auto presteert prima onder alle omstandigheden, hij rijdt echt heel erg fijn en tot zover is hij erg betrouwbaar gebleken.
Kortom: happy joy!
Update 189000 KM
- 189.000 km
Er is in de tussentijd nogal wat voorgevallen met de auto!
Deels schuld van de auto, deels schuld van leveranciers.
Problemen:
- Distributieriem vervangen fout gedaan, niet goed afgesteld; auto flink over de zeik, maar gelukkig blijkbaar geen schade!
- Versnellingsbak kapot! :( Dit was een erg dure grap. Samen met gloednieuwe, versterkte, koppeling een revisiebak laten inbouwen.
- Na zo'n 3000KM begeeft de "revisie"bak het, wordt onder garantie vervangen... Nu wel een beetje angstig voor die bak; want kennelijk neemt het revisiebedrijf het niet zo nauw met het verschil tussen "reparatie" en "revisie".
- Airco loopt binnen een jaar geheel leeg, maarja: hij moet dan ook de hele winter draaien; airco uit == meteen ziek beslagen ruiten. (Radiateur blijkt echter niet lek te zijn...)
- Auto zuipt nog altijd veel olie, maar flinke verbetering met Shell Helix Ultra (5W40, volsyntheet); nu zuipt ie nog "maar" zo'n 1L op 2500 a 3000KM. Gezien dit eerst 1:900 was, ben ik tevreden. ;)
- Remmen tot twee keer toe vast blijven zitten, wat lekker meurt als je met 180KM/h over de autobahn heenknalt... dit euvel is nu opgelost
- Motor jankt nog altijd een beetje bij starten, ik heb geleerd dit te negeren. Misschien is het de dynamo; na 190DKM kan dat wel... Maar als ie verrot gaat merken we dat vanzelf wel, zolang ie niet duidelijk stuk is: f*ck it. :)
Intussen doet de auto het eigenlijk behoorlijk goed, hij levert nog steeds prima vermogen, hij rijdt heerlijk comfortabel, et cetera.
Wel begint de auto heel af en toe te haperen. Dit is zeer random, maar altijd bij het optrekken vanuit lage toren in een hoge versnelling; en kou/vochtigheid buiten lijkt er het een en ander mee te maken te hebben. Probleem nog niet vastgesteld; vermoeden gaat uit naar een bobine want het is een Renault. Zeker weten doen we het niet... Het is een raar probleem, en de computer registreert totaal geen problemen: dat helpt niet echt om het euvel te vinden. ;)
In principe... Als de versnellingsbak niet kapot was gegaan was het eigenlijk een behoorlijk probleemloze auto! Als je 13 jaar oud bent, dan mag je best wat olie zuipen... Dan mag je airco niet meer helemaal gezond zijn... En dan mag er best wel eens iets vervangen worden, zoals een bobine oid. ;)
Eigenlijk ben ik dus op de versnellingsbak na, wat ook meteen een bijzonder dure grap was, gek genoeg nog altijd zeer tevreden over de auto.
Zolang het "hij hapert heel af en toe" probleem binnenkort opgelost wordt (hopelijk idd slechts een bobine aan 't einde van z'n latijn.) is er niets te klagen.
Het is dus dat de versnellingsbak kapot is gegaan, anders dan dat heb ik namelijk eigenlijk nauwelijks onderhoudskosten gehad en totaal geen horror verhaaltjes over wat een mega *** auto's die Megane's zijn... Elektronica werkt, auto levert vermogen, hij rijdt heerlijk... Geen zaken die kapot zijn.
Ik vind het nog altijd een prettige auto die onder normale omstandigheden prima zo'n onderhoudskosten waar zou zijn en redelijk goedkoop is qua onderhoud, zeker voor wat je er voor terug krijgt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.