Renault Mégane Cabriolet 1.6 16V Sport (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Cabriolet 1.6 16V Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 124.000 km |
KM-stand laatst | 138.412 km |
Comfortabele cruise auto.
- 138.412 km
Voor deze Renault reed ik een Mercedes 200d (w124) waarmee ik iedere dag 120 km woon-werkverkeer maakte, maar ik zocht belastingtechnisch naar een goedkoper alternatief. Toen ik op internet zag hoe zuinig (benzine), mooi en betaalbaar een Megane cabriolet was kwam mijn enthousiasme naar boven.
Na enig speurwerk kon ik een nette en zeer goed onderhouden lichtblauwe Renault Megane 1.6 16v cabriolet (124.000 km) op de kop tikken voor een goede prijs.
Na de proefrit was ik meteen verkocht!
Nu ik deze auto al enkele maanden in mijn bezit heb en dagelijks 120km reis voor mijn werk, denk ik een goed beeld van deze auto te hebben. Hieronder een opsomming van de positievenpunten, negatievenpunten en problemen die zich tot nu toe hebben voorgedaan.
Positieve punten:
-Een vlotte auto, waarvan de motor sportief is afgesteld.
-Heerlijk elektrisch dak, dat relatief snel werkt.
-Comfortabele stoelen, die ideaal zijn voor lange afstanden.
-Een echte cruise auto. Heel comfortabele vering en wegligging.
-Een gemiddeld verbruik van 1 op 15,5 bij een vlotte rijstijl.
-Het windgeruis op de autosnelweg is niet veel meer dan in een normale auto.
-De auto schakelt uitzonderlijk goed en zelfs bij 120 in de 5de versnelling heeft de auto nog genoeg pit om vlot te accelereren.
Negatieve punten:
-Erg hoog plastic gehalte van interieur (of komt dit omdat ik Mercedes gewend ben?)
-Het ruimtgebrek achter, maar bij welke 2 deurs coupe/carbio is dat wel ruim? Al is de kofferbak relatief ruim.
-Als je de auto dag en nacht buiten hebt staan dan vergt het cabrioletdak veel onderhoud. Mijn auto staat in de garage, maar op mijn werk moet ik bijvoorbeeld wel oppassen dat ik mijn auto niet op een plek zit waar een hoog risico op vogelpoep is of waar hars van de bomen komt, want dergelijke zaken moet je direct verwijderen of uitvoerig behandelen.
-De piepjes en de kraakjes van de auto (dan bedoel ik niet die van de dakconstructie, die tevens niet storend zijn), maar de kraakjes van het interieur (of komt dit misschien ook, omdat mijn 18 jarige Mercedes geen piepjes of kraakjes had).
-Door het achterruitje heb je 's avonds slecht zicht, maar de buitenspiegels vangen dit slechtere zicht goed op.
Problemen tot nu toe:
-Slotmechanisme cabriodak opnieuw moeten vastmaken, deze was denk ik door tekort aan vet los geschoten door de wrijving.
-Service en airbag lampje begon te branden, maar is van de een op andere dag verdwenen?!
-Rubbers van de uitlaatophanging versleten.
-Af en toe heeft de Renault korte startproblemen nadat hij in de zon heeft gestaan.
Update 24-06-2009:
De megane had ik voor de 2de weggebracht voor zijn grote beurt en ook deze keer niks aan de hand.
De apk keuring die hierna heeft plaatsgevonden heeft hij met vlag en wimpel doorstaan, geen enkele opmerking.
Eindoordeel:
Over het geheel kun je stellen dat de auto van goede kwaliteit is en ik uiterst tevreden ben.
En nu van de zomer lekker het dak open en van de heerlijke zon genieten en je volkomen vrij voelen!
Toch ga ik de auto binnenkort verkopen, omdat ik niet meer zo'n lange afstand naar mijn werk moet reizen en dus niet per se een relatief zuinige auto hoef te reiden.
De Megane voelt niet als mijn auto (maar mijn vriendin is nog steeds helemaal verliefd op deze cabriolet), omdat mijn hart voor een Mercedes klopt.
Al bij al heb ik genoten van deze auto en ik raad de Megane dan ook ten zeerste aan!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.