Renault Mégane C-C 1.6 16V Authentique (2007)

autoreview

Renault Mégane C-C 1.6 16V Authentique (2007)

Signalement

UitvoeringMégane C-C 1.6 16V Authentique
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Toen ik mijn vorige Megane Grand Tour had wist ik het zeker: voor mij voorlopig geen Renault meer. Te veel problemen mee gehad. Tja, ik ben dus toch zwak geworden toen ik de Megane CC Phase II bij de dealer zag staan. De (gunstige) lease prijs was voor mij echter ook een belangrijk doorslaggevend punt. Daarnaast verzekerde de dealer mij dat Renault met de Phase II (modelupdate) veel technisch verbeterd heeft. Aanvankelijk was ik zeer sceptisch, maar na 3/4 jaar en 50.000 km verder kan ik gelukkig vaststellen dat het echt beter geworden.

Als je het bij zo’n auto over tevredenheid hebt, is het niet moeilijk om snel positief te zijn: het is immers een een geweldige ervaring om met een druk op de knop het (glazen) dak geheel en zeer snel (22 sec.) te laten verdwijnen in de kofferbak. Een schouwspel wat bij voorbijgangers nog steeds geregeld leuke reacties oproept. De auto is in de basisversie nog steeds goed uitgerust (cruise control, regensensor, lichtsensor, airco) al mis ik wel de automatisch dimmende binnenspiegel en moet de auto eigenlijk voorzien worden van een paar mooie sportvelgen (helaas boven budget).

Positief:
- de auto is voorzien van LPG installatie met ringtank in de kofferbak verwerkt (67 l.), werkt redelijk zuinig (1:11 bij gemiddelde rijstijl met een actieradius van 630km) en betrouwbaar
- als de voorstoelen geheel naar achteren staan is er geen ruimte voor achterpassagiers, toch kan ik met 1,87m als bestuurder nog op een dusdanige manier mijn stoel instellen dat er ikzelf en iemand achterin redelijk kan zitten, al zou ik zo niet naar zuid Frankrijk rijden. Als je kleine kinderen hebt is deze auto nog steeds een optie, maar je moet het wel ’willen’. We reizen veel met onze zoon van 8, ook langere ritten, zonder probleem.
- met het dak er op heeft de auto een grote kofferbak die voor een gewone sedan niet onderdoet, met dak er af kun je ook nog wel redelijk wat meenemen, alleen is de toegankelijkheid van de bagage door het erboven hangende dak moeilijk.
- over het uiterlijk van de auto valt natuurlijk te twisten, toch vind ik het een hele geslaagde vormgeving en heeft de auto een sjieke uitstraling.

Negatief:
- de 1.6 is net iets te licht, zeker in verhouding tot het gewicht (1400 kg met LPG), maar komt bij een juiste rijstijl toch vlot mee. In Duitsland krijg je het naaldje zonder al te veel moeitje over de 200km/u.
- alle maatregelen om dit een veilige auto te maken en het klapdak maken het een zware auto, wat je ook merkt in het stuurgedrag. Dit had wat direkter gekund.
- De phase II heeft mooie koplampen gekregen, maar een bolletje vervangen kun je echt vergeten, tenzij je eerst een paar uurtjes thuis droog gaat oefenen en er een paar kapotte handen voor over hebt. Werk voor de dealer dus.
- ondanks de stijfheid van de carosserie zijn er op klinkerwegen toch nogal wat lichte kraakjes te bespeuren, maar echt storen doet het gelukkig niet. Wel storend is de frictie in voorruit bij geopend dak waardoor de binnenspiegel op oneffen wegen gaat trillen.
- een skiluik was superhandig geweest
- het kofferdeksel sluit moeilijk

PROBLEMEN

11 oktober 2007 (50.000 km):
I.t.t. tot mijn vorige Megane eigenlijk nog geen noemenswaardige problemen. Daarover kan ik gelukkig kort zijn: kort na aflevering wilde sporadisch de LPG installatie niet aangaan (geen stroom bij starten). De dealer heeft i.o.m. de importeur van de LPG installatie een nieuwe LPG-computer geïnstalleerd en het probleem was verholpen.

1 juni 2008 (90.000 km):
Helaas toch 2 problemen te melden:
- Kort na het maken van de afspraak voor de 90.000-beurt liet de airco het afweten. Deze zal meteen gerepareerd worden (oorzaak defekt nog onbekend). Gelukkig is het een cabrio en is het dak er zo af...
- Op vakantie in Zweden bij het dichtdoen van het kofferdeksel (lege kofferbak) viel het deksel niet juist in het slot. Gevolg: kofferdeksel ging niet juist dicht maar ook met geen mogelijkheid meer open en daarbij was er een sluting in de elektrische installatie. Zekering verwijderen hielp niet, alleen de accuspanning er af halen. Ondertussen was de accu leeg. Toen de volgende dag de sleepdienst ter plaatse was, ging het kofferdeksel natuurlijk zonder probleem weer open :( Helaas geen aanwijsbare oorzaak kunnen vinden. Een soortgelijk euvel heb ik ook met mijn Renault Megane Grandtour uit 2004 gehad (ook in Zweden ;)

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.