Renault Mégane 1.5 dCi 80 Expression Comfort (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane 1.5 dCi 80 Expression Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 45.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Bij een nieuwe baan nam ik deze auto over van een collega. Ik stapte over van een 900 kg met 110 pk pretmobiel naar een zakelijke 1250 kg met 80 pk... even afzien dus! Maar ik moet zeggen dat met die 80 pk na een tijdje wel te leven viel. En zuinig; op de verbruiksmeter in de auto altijd boven de 1:20!
Waar niet mee te leven viel: de storingsgevoeligheid van de Megane. Met een hoop ergernis heb ik er een ton bij gereden, waarna het leasecontract afliep. Blij toe en voor mij geen nieuwe Renault!
Het ontwerp is bijzonder, met name natuurlijk de achterkant. Mooi, maar ook onpraktisch; de bagageruimte is niet praktisch van vorm, wat nog wordt versterkt door de ruitenwissermotor in de achterklep die veel ruimte opslokt.
De auto is comfortabel en stil. En ook een stuk stiller na het verslijten van een set Continentals. De nieuwe banden (winterbanden: Kleber, zomerbanden: Michelin) zijn een stuk stiller.
Het sturen gaat naar mijn gevoel met te weinig gevoel; het voelt wat kunstmatig.
De zit in de auto is voor iemand van > 190 cm niet ideaal, maar ik moet bekennen dat dat voor veel auto in deze klasse geldt. Net als de hoog/laagverstelling van de stoel, die bij het omhoog gaan ook naar voren komt; daar heb je dus niet aan als je lange benen hebt!
Pluspunten:
-handige tankdop! Waarom hebben andere merken die niet?
-stil, comfortabel, zuinig
-design
-veel opties voor je geld
-60 liter tank; actieradius > 1000 km
Minpunten:
-veel te storingsgevoelig
-langzaam (80 pk diesel)
-hakerig schakelen
-ongevoelig sturen
-hoog/laagverstelling op stoel op deze manier onzinnig
-echt veel te storingsgevoelig!
PROBLEMEN
Hou je vast...
-Terugkerend probleem: airbaglampjes die gaan knipperen, omdat de stekker onder de stoel geirriteerd raakt als je de stoel verschuift. Meerdere keren zijn de stekkers vervangen, waarna het probleem echter weer terug kwam.
-Terugkerend probleem: spontaan afbrekende ventielen! Dure grap voor particulieren, want het kost 100 euro per ventiel omdat ’ie ook de bandenspanning meet. Mijn leasemaatschappij had het over 12.000 euro aan vervangen ventielen in 1 jaar, alleen bij hen en alleen van Renault. Zij claimen dat jaarlijks bij Renault, maar de particuliere rijder krijgt geen coulance en mag zijn ventielen gewoon betalen. Dus: laat je bandenspanning door de dealer controleren (zijn ze vast blij mee!) of doe het heeeeeeel voorzichtig zelf.
-Terugkerend probleem: verstopte airco-leiding, met als gevolg lekkage en vocht op de vloer bij de passagier; het klepvakje in de bodem liep telkens vol, waardoor het instructieboekje doorweekt was. Werd pas na 3x opgelost.
-Terugkerend probleem:
Niet altijd uitschakelende buitenverlichting; als je die handmatig aan hebt staan, je zet de motor af, stapt uit, doet de auto op slot, dan gaat de verlichting automatisch uit. Maar... als je nu iets bent vergeten en je doet de auto opnieuw van het slot, open en weer dicht... dan blijft de verlichting branden! Vermoed ik... want het lijkt niet altijd te gebeuren. Franse elektronica?
-Kapotte ruitenwissermotor, vervangen onder garantie.
-Bij de eerste winterbandenwissel braken de bevestigingshaakjes van de wieldoppen af. Men was wel zo vriendelijk om mij niet te lang met tiewraps te laten rondrijden.
-Lege accu als gevolg van een teveel (Frans) nadenkende lichtsensor.
-Drie kwartier prutsen voordat een koplamp is vervangen, omdat alleen die ene monteur met dunne polsjes er net een beetje bij kan...
-Op tilt slaan na het tanken; de meters gingen van 0 naar 220 enz. heen en weer. Dit hield minuten aan, waarna het vanzelf weer ophield. Niet echt een vertrouwenwekkend gezicht. De telefonist van SOS International hoorde mij aan en zei alleen maar: ’Laat me raden, een Renault zeker?’
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Mégane
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Renault Mégane Grand Tour 1.6-16V Expression|Airco|Trekhaak|
- 2006
- 226.082 km

Renault Mégane 1.6-16V Tech Line Automaat I Trekhaak I Climate I Cruise I Parkeersensoren I Xenon I NAP
- 2006
- 86.221 km

Renault Mégane Grand Tour BWJ 2005 | 1.9 dCi 120PK Dynamique Luxe | NWE APK | PANO DAK | CLIMA | TREKHAAK | LICHTMETAAL |
- 2005
- 185.231 km