Renault Mégane 1.5 dCi 80 Expression Comfort (2003)

autoreview

Renault Mégane
Renault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault Mégane - interieurRenault Mégane - interieurRenault Mégane - interieur

Signalement

UitvoeringMégane 1.5 dCi 80 Expression Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf45.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Bij een nieuwe baan nam ik deze auto over van een collega. Ik stapte over van een 900 kg met 110 pk pretmobiel naar een zakelijke 1250 kg met 80 pk... even afzien dus! Maar ik moet zeggen dat met die 80 pk na een tijdje wel te leven viel. En zuinig; op de verbruiksmeter in de auto altijd boven de 1:20!
Waar niet mee te leven viel: de storingsgevoeligheid van de Megane. Met een hoop ergernis heb ik er een ton bij gereden, waarna het leasecontract afliep. Blij toe en voor mij geen nieuwe Renault!

Het ontwerp is bijzonder, met name natuurlijk de achterkant. Mooi, maar ook onpraktisch; de bagageruimte is niet praktisch van vorm, wat nog wordt versterkt door de ruitenwissermotor in de achterklep die veel ruimte opslokt.
De auto is comfortabel en stil. En ook een stuk stiller na het verslijten van een set Continentals. De nieuwe banden (winterbanden: Kleber, zomerbanden: Michelin) zijn een stuk stiller.
Het sturen gaat naar mijn gevoel met te weinig gevoel; het voelt wat kunstmatig.

De zit in de auto is voor iemand van > 190 cm niet ideaal, maar ik moet bekennen dat dat voor veel auto in deze klasse geldt. Net als de hoog/laagverstelling van de stoel, die bij het omhoog gaan ook naar voren komt; daar heb je dus niet aan als je lange benen hebt!

Pluspunten:
-handige tankdop! Waarom hebben andere merken die niet?
-stil, comfortabel, zuinig
-design
-veel opties voor je geld
-60 liter tank; actieradius > 1000 km

Minpunten:
-veel te storingsgevoelig
-langzaam (80 pk diesel)
-hakerig schakelen
-ongevoelig sturen
-hoog/laagverstelling op stoel op deze manier onzinnig
-echt veel te storingsgevoelig!

PROBLEMEN

Hou je vast...

-Terugkerend probleem: airbaglampjes die gaan knipperen, omdat de stekker onder de stoel geirriteerd raakt als je de stoel verschuift. Meerdere keren zijn de stekkers vervangen, waarna het probleem echter weer terug kwam.

-Terugkerend probleem: spontaan afbrekende ventielen! Dure grap voor particulieren, want het kost 100 euro per ventiel omdat ’ie ook de bandenspanning meet. Mijn leasemaatschappij had het over 12.000 euro aan vervangen ventielen in 1 jaar, alleen bij hen en alleen van Renault. Zij claimen dat jaarlijks bij Renault, maar de particuliere rijder krijgt geen coulance en mag zijn ventielen gewoon betalen. Dus: laat je bandenspanning door de dealer controleren (zijn ze vast blij mee!) of doe het heeeeeeel voorzichtig zelf.

-Terugkerend probleem: verstopte airco-leiding, met als gevolg lekkage en vocht op de vloer bij de passagier; het klepvakje in de bodem liep telkens vol, waardoor het instructieboekje doorweekt was. Werd pas na 3x opgelost.

-Terugkerend probleem:
Niet altijd uitschakelende buitenverlichting; als je die handmatig aan hebt staan, je zet de motor af, stapt uit, doet de auto op slot, dan gaat de verlichting automatisch uit. Maar... als je nu iets bent vergeten en je doet de auto opnieuw van het slot, open en weer dicht... dan blijft de verlichting branden! Vermoed ik... want het lijkt niet altijd te gebeuren. Franse elektronica?

-Kapotte ruitenwissermotor, vervangen onder garantie.
-Bij de eerste winterbandenwissel braken de bevestigingshaakjes van de wieldoppen af. Men was wel zo vriendelijk om mij niet te lang met tiewraps te laten rondrijden.
-Lege accu als gevolg van een teveel (Frans) nadenkende lichtsensor.
-Drie kwartier prutsen voordat een koplamp is vervangen, omdat alleen die ene monteur met dunne polsjes er net een beetje bij kan...
-Op tilt slaan na het tanken; de meters gingen van 0 naar 220 enz. heen en weer. Dit hield minuten aan, waarna het vanzelf weer ophield. Niet echt een vertrouwenwekkend gezicht. De telefonist van SOS International hoorde mij aan en zei alleen maar: ’Laat me raden, een Renault zeker?’

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.