Renault Laguna RXT 3.0 V6-24V (1999)

autoreview

Renault Laguna RXT 3.0 V6-24V (1999)

Signalement

UitvoeringLaguna RXT 3.0 V6-24V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf399.000 km
KM-stand laatst399.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Renault Laguna RXT 3.0 V6-24V handgeschakeld(!)

  • 399.000 km

TIJD VOOR IETS NIEUWERS

Na ruim 4 jaar een Renault Laguna RTI met lachen en huilen te hebben gereden en een aankomende APK keuring die wellicht nogal wat zou kunnen kosten (wiellagers, fuseekogels, nieuwe banden, etc.) vond ik toevallig bij een particulier, onbedoeld, deze Laguna V6 24v uit 1999, handgeschakeld wel te verstaan, een van de weinigen in Nederland. Na een testrit en een goed gevoel erover had ik besloten om de auto over te nemen, om vervolgens de RTI de volgende dag voor een appel en een ei te verkopen aan Autodemontagebedrijf de Kinderen in Geldrop. Bye bye ouwe, het ga je goed...

Op de kilometerstand na, wat gebruikersporen rondom en een niet werkende airco, was de auto verder prima in orde en was de onderhoudshistorie grotendeels bekend.


INTERIEUR

De V6 RTX is haast van alle gemakken voorzien (electrisch verstelbaar lederen interieur, sprekende boordcomputer, cruisecontrol, 4 elektrische ramen, radio met stuurbediening, etc.) Alles werkt nog 100%.


HET RIJDEN

De auto rijdt heel goed, zo goed als nieuw, zeker gezien de niet geringe kilometerstand van 4 ton. In tegenstelling tot mijn oude RTI, rijdt deze V6 haast zonder rammeltjes en gekraak.

Stationair kan de V6 bij koude motor wat onregelmatig lopen, wat ik kan merken aan lichte trillingen/licht geschud. Bij warme motor is dat weg.

Het beste aan de hele auto is natuurlijk de motor, een L7X, met ruim 190 pk. T.o.v. de RTI is dit een hele verademing. Accelereren gaat in relatieve rust met een subtiele V6 brom. Onderin tot ca. 3000 toeren is acceleratie niet zo spannend, daarboven wordt het leuk. Let wel: het is geen GTI, geen auto om lekker door bochten te raggen. Nee, dit is een auto die het meeste tot zijn recht komt op de snelweg, waar je op hogere snelheid even snel wilt inhalen.

De stuurbekrachtiging vind ik te licht. Bij parkeren is dit heel handig, maar op snelheid voel ik liever meer wat er onder de wielen gebeurt. Dat is jammer.


MIN EN PLUSPUNTEN

- steenslag motorkap (veel snelweg kilometers)
- airco defect (oorzaak nog onbekend)
- lichte deuk op het achterscherm, ter hoogte van het wiel (gaat gerepareerd worden)
- te lichte stuurbekrachtiging

+ vermogen (trekkracht lijkt nog voldoende aanwezig)
+ comfort
+ uiterlijk (naar mijn mening nog steeds 1 van de mooiste 90'er auto's in die klasse).


CONCLUSIE:

Tot zover alles goed. Het is nog altijd een Renault, een merk dat niet erg sterk was in electronica en een model dat kampt met diverse typische kwalen. Dit is mijn 3e Laguna alweer, dus ik ben daar niet zo bang voor.

=====================
Update na 2 maanden:

Inmiddels zijn er al enige onderdelen vervangen en gerepareerd:
- reactiestang
- stuurkogel
- draagarm
- nieuwe remblokken voor
- nieuw veerpootlager voor (binnenkort).

Qua verbruik heb ik gemerkt dat een verbruik van 1 op 11 wel haalbaar is, zij het met cruisecontrol aan en een snelheid niet harder dan 120 km/u.

Qua prestatie kan ik inmiddels ook vermelden dat je auto's als bijv. Golf VR6'en vanuit stilstand achter je kan laten. Eenmaal op snelheid, worden de prestaties dan alleen nog maar beter.

=====================
Update na 17 maanden:

Inmiddels ca 12.000 km verder (niet zo heel veel dus) geen echte problemen gehad, behalve slijtage-reparaties aan het onderstel. De kachelweerstand zal gerepareerd cq vervangen moeten worden want de ECC regeling van de aanjager doet een beetje raar. De schokdempers konden voor de laatste APK nog net mee, maar moeten vervangen worden. Ik heb dit niet laten doen, omdat ik erover na aan het denken ben om sportschokdempers te nemen.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.