Renault Laguna RTE 1.6 16V (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna RTE 1.6 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 142.000 km |
KM-stand laatst | 233.000 km |
Eerste ervaring
- 148.000 km
De auto rijd goed en de wegligging is ook erg goed. De uitrusting was sober en het ontbreken van airco is natuurlijk niet meer van deze tijd. Daar was ook de prijs naar.
Na drie maanden brak de distributie riem en moest ook de Kop worden vervangen. Dit is alles door mijn garage onder garantie verholpen.
Bobine problemen
- 160.000 km
De eerste ervaring met bobine problemen heb ik nu ondervonden.
Onderweg naar mijn werk loopt de auto niet meer op vier cilinders. Anwb er bij gehaald en daar werd mij voor het eerst verteld dat dit model te kampen heeft met een kwaal van bobine problemen. Deze moeten geregeld worden vervangen. Het is volgens de mechanicien van de ANWB zo erg dat elk voertuig van de wegenwacht is uitgerust met een paar van deze bobines. En hij vertelde me dat er bij elke Renault dealer wekelijks een doos van deze bobines doorheen gaat. Dat was voor mij geen goed voorruitzicht. Maar na vervangen van een van de bobines kon ik weer doorrijden.
Weer bobine problemen
- 180.000 km
Onderweg op de snelweg weer een bobine probleem. Nu ben ik doorgereden naar mijn garage en heb daar alle bobines uit voorzorg laten vervangen. Hopelijk kan ik er nu weer een tijd tegenaan.
Pech in Frankrijk
- 183.000 km
Onderweg met de caravan naar Spanje hebben we te kampen met pech.
Na het tanken wil ik wegrijden en ik wil de auto starten maar hij doet het niet. Starmotor draait niet rond. Ik bel met mijn garage en verteld me dat het vermoedelijk een startmotor prolbleem is. Dus de caravan afgekoppeld en de auto met een paar mensen aangeduwd en de motor draaide weer rond. Caravan aangekoppeld en ineen ruk doorgereden naar de camping. Daar heb ik de ANWB gebeld en werd de auto na een uur opgehaald door en lokale garage. Daar werd een losse kabel bij de startmotor geconstateerd. Na het betelen van 10 euro kon ik weer rijden. Na vijf minuten rijden rem omdat er een paar kleine kinderen bij een zebrapad de intentie hebben om over te steken maar de achter mij rijdende auto heeft dit niet in gaten en rijd hierdoor tegen mijn achterkant. 2700 euro schade. Dit was mijn eerste dag van de vakantie. Succes dacht ik.
Nogmaals pech in Frankrijk
- 215.000 km
Het lijkt wel of deze Renault niet naar Spanje wil. Nu onderweg met de caravan naar Spanje hebben we te kampen met zekeringen die spontaan springen. Ongeveer 10 keer de zekering 10Ampvan het rechter knipperlicht te hebben vervangen. Toen mijn garage gebeld en het probleem uitgelegd. Ik durfde niet om nog zwaarder te gaan zekeren. Maar volgens mijn garage was dat geen probleem. Dus ik een zekering van 30Amp geplaatst en het probleem was verholpen. Wel raar natuurlijk dat hij zo zwaar moest worden gezekerd. Heb hierna nooit meer problemen mee gehad.
Renault Laguna ingeruild
- 233.000 km
Vandaag heb ik mijn nieuwe auto opgehaald. Na de slechte ervaringen met Renault ben ik overgestapt naar een wat degelijker merk als Ford. Het is een Ford Mondeo geworden. Na de laatste pech in 2008 heb ik eind 2009 nogmaals een bobine vervangen en toen constateerde mijn garage dat het spruitstuk was gescheurd en de verstralers waren allebei door steenslag gesneuveld. En toen dacht ik dit is het moment om afscheid te nemen van de Laguna.
In de vier jaar dat we deze auto hebben gereden heb ik echt veel problemen ondervonden. Dit is ook mijn laatste Renault die ik ooit heb gereden. Maar ik moet ook zeggen dat als deze Renault rijd hij ook echt goed rijd. Maar de problemen wegen niet op tegen het goed rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.