Renault Laguna Estate 2.0 dCi 175 Dynamique (2008)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Laguna Estate 2.0 dCi 175 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 175.400 km |
ERVARINGEN
- 16.234 km
Gisteren de auto opgehaald, de vorige Laguna reed goed, maar dit is toch weer wel een flinke sprong vooruit.
Kleur is noir nacre, opties introductiepakket met xenon, dvd navigatie en achteruitrijsensoren, 18’ mille miles wielen.
Het uiterlijk ga ik ook meer en meer waarderen, ook iedereen die de auto nu ziet vindt het een prachtige auto.
Alles voelt degelijk aan bij deze auto, en wat is deze auto stil...
Het comfort alsook de rijeigenschappen zijn erg goed, de laguna II reed ook heel goed, maar nu blijkt dat het toch weer beter kan.
Ook de meesturende xenon bevalt erg goed, met name hier in het buitengebied met slecht verlichte wegen is het een genot, wat geeft het grootlicht bij bixenon
trouwens een bak licht zeg!
Navigatie/audio/bluetooth systeem is gewoon af, mijns inziens een van de beste/mooiste systemen op de markt.
En dan die motor... wat een beul!
Er lijkt geen einde aan de trekkracht te komen, elke keer als ik optrek of het gaspedaal eens flink intrap krijg ik een grijns op mijn gezicht, ik moet me echt inhouden om niet in de gevarenzone ’invordering rijbewijs’ te komen....
Over verbruik en betrouwbaarheid kan ik uiteraard nog niet veel zeggen, maar de eerste indruk is perfect.
Wanneer er wat meer km’s gereden zijn volgt uiteraard een update.
Update 9-4-2008
De motor komt steeds meer los naarmate de km vorderen (nog sterker!!), dit heeft ook een positieve invloed op het verbruik, bij normaal gebruik is dat netjes (ca 1:16), maar als je er erg sportief mee rijdt is het een ander verhaal...
Verder nog steeds alleen maar lof, dit is gewoon de fijnste auto die ik ooit gehad heb.
Aan het uiterlijk moest ik eerst wel wat wennen, maar hoe langer ik hem heb ga ik dat steeds meer waarderen, het is gewoon een prachtige auto, zeker in deze uitvoering, vrijwel iedereen die de auto ziet vindt het een mooie auto.
Update 30-7-2008
Ik heb nu 1200km met de carvan achter de laguna gereden (fendt saphir beladen gewicht 1360kg), en wat is deze motor dan een genot!, je kunt zowat even snel optrekken als de meeste andere auto’s die geen caravan trekken,en ik kan je vertellen dat dat bij bijvoorbeeld invoegen heel handig is.
Verder niets te melden als dat er iemand aan de zijkant in de rechter voorportier gereden is...., maarja het portier is intussen vervangen en de verzekering heeft het netjes afgehandeld.
Update 23-9-2008
Inmiddels staat er 16000km op de teller, en hoe langer ik de auto heb, hoe meer ik het gevoel krijg dat renault de kwaliteit erg goed voor elkaar heeft.
De gereden km\'s zijn natuurlijk nog lang niet voldoende om er al echt een oordeel over te vellen, maar het ziet er tot dusver goed uit.
De motor is nu echt los... wat gaat dat ding als een dolle als je hem de sporen geeft!
Het interieur is helemaal kraak en rammelvrij, maar als dat niet zo zou zijn zou me dat nogal tegenvallen.
Ik raak er dus steeds meer van overtuigd de juiste keuze gemaakt te hebben door deze auto aan te kiezen.
Het ziet er naar uit dat renault inderdaad een kwaliteitsslag heeft gemaakt, nu nog van het negtieve imago van de lagunaII af zien te komen, ik vrees dat dat nog even gaat duren.....
PROBLEMEN
- 16.234 km
geen
- 25.400 km
Inmiddels de 25000km gepasseerd, de voorbanden zijn versleten (175pk en een vrij zware rechtervoet), verder eigenlijk niets te melden, geen problemen en geen rammels.
Wel heb ik gelezen dat er inmiddels een andere microfoon beschikbaar is voor de handsfreeset waardoor de verstaanbaarheid verbetert, dit zou wel wenselijk zijn, dus binnenkort maar eens naar de dealer (moet wel een andere zoeken nu cuboom failliet is)
probleemloos
- 49.000 km
Inmiddels weer een aantal km verder, en geen enkel probleem gehad.
De auto bevalt nog steeds uitstekend.
Ik heb inmiddels voor deze auto ook zelf de renault clip software en interfaces, dit is eigenlijk puur uit hobby daar als het zo doorgaat ik deze waarschijnlijk niet nodig zal hebben, al wel een paar keer in de ECU "gekeken" maar zoals ik al aangaf nog niet echt nodig gehad....
Nog steeds erg goed
Eigenlijk heb ik niet veel te melden, er is gewoon nooit iets mis met deze auto, hopelijk dat dat zo blijft, maar ik heb daar ondertussen het volste vertrouwen in, renault heeft wat mij betreft de belofte waargemaakt, als je de andere reviews bekijkt van bouwjaren vanaf 2006/2007 zijn die ook overwegend positief.
Ondertussen is duidelijk geworden dat de wissel van continental sport contact naar michelin pilot sport 3 een goede keuze is geweest, de auto is er veel stiller door geworden en het comfort is wat verbeterd (wordt door de 18" wielen wat negatief beinvloed).
winterbanden gemonteerd, nog steeds probleemloos
- 73.000 km
Vandaag de winterbanden (met velg) gemonteerd, goodyear ultragrip 7+.
Opvallend is het veel betere comfort met de 17" winterwielen, hiermee is het geen stugge auto meer maar voelt hij meer "frans" aan, 18" staat wel veel mooier en heeft ook een beter weggedrag.
Verder is er nog steeds geen enkel probleem geweest, de auto ziet alleen de garage voor een onderhoudsbeurt, ook is het interieur nog helemaal kraak en rammelvrij.
In elk geval nog steeds zeer tevreden.
terug van vakantie, nog steeds 0,0 problemen
- 86.000 km
De vakantie zit er weer op, net voor de vakantie nieuwe banden rondom(bridgestone potenza RE050A,schijven en blokken voor gemonteerd.
Wederom geen negatief nieuws, de auto heeft nog steeds geen enkel mankement buiten normaal onderhoud gehad.
Voor de caravan toonde de laguna zich met deze motorisering weer een formidabel caravantrekker, mijn broer volgde met zijn clio en had in franrijk met een solo auto tijdens het klimmen op de snelweg de grootste moeite om me bij te houden, en dat met een caranvan van ca 1450kg erachter! verbruik met caravan als je niet al te hard rijdt zit op ca 1:11, niet slecht vind ik.
Niets te melden
- 136.000 km
Tsja, ik zal maar weer eens wat schrijven, eigenlijk was ik al een beetje voor een opvolger gaan rondkijken, maar waarom zou ik dat eigenlijk doen?
Deze mankeert nooit wat en rijdt nog steeds uitstekend, ik heb dus besloten nog maar een aantal jaren door te rijden.
Tweemassavliegwiel
- 175.400 km
De eerste reparatie is een feit, het tweemassavliegwiel heeft het begeven, heeft er wellicht ook mee te maken dat de motor gechipt is en sindsdien helemaal een monsterachtig koppel levert...
Verder zijn nu de draagarmrubbers versleten, maar dat schaar ik bij deze kilometers zeker in ons drempelrijke land onder normaal onderhoud.
Verder zelfs nog geen lampje kapot gehad!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.