Renault Laguna Estate 2.0 16V T 205 GT (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna Estate 2.0 16V T 205 GT |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 212.534 km |
KM-stand laatst | 247.000 km |
Opnieuw een Laguna, en wat voor één
- 212.534 km
Het afgelopen jaar is mijn jaarkilometrage sterk afgenomen (van 25000 naar 12000 km en nog geen zicht op vermeerdering). Daar komt bij dat ik voor de vorige auto ook een Laguna Estate (1.5 dci dynamique uit 2011) had die mij zeer goed beviel, heel fijn reed en weinig onderhoudskosten had. Die had ik weggedaan vanwege gebrek aan ruimte op de achterbank en het vooruitzicht dat wij als gezin nog een paar grote reizen zouden maken. Tijden veranderen soms snel.
Helaas moest ik onverwacht snel afscheid nemen van mijn Grand Scénic 1.6 dci uit 2013 ivm. met onvoorzien grote onderhoudskosten aan de motor, die de waarde van de auto ver zouden overschrijden. Ik was al een tijdje aan het oriënteren naar een benzineauto, het liefst van Renault. Ik wilde dan iets "aparts", een auto die je niet vaak ziet en waar je toch mee voor de dag kan komen. Een Vel Satis leek mij wel wat: groot, ruim, luxe en héél comfortabel rijden. Maar daarvoor kreeg ik geen toestemming vanwege "te lelijk". Een Talisman vind ik zelf niet bijzonder mooi of ruim of lekker zitten. en bovendien "bovenbegrotelijk", zeker als benzine. Een Grand Scénic III benzine was naar verhouding erg duur en dan kreeg je een auto die in nieuwprijs goedkoper was en minder motorvermogen leverde, meer brandstof verbruik had en vaak motorproblemen (1.2 TCE), bovendien vond ik de GS niet zo fijn rijden en zitten. Dat laatste is natuurlijk heel persoonlijk, maar de vormeloze stoelen en de te zachte en geregeld doorslaande vering werd ik zat, terwijl ik 'm als model juist wel mooi en praktisch vind. De nieuwste Scénic is mij nog te duur en qua motorisatie niet bijzonder.
Maar waarom dan geen Laguna? Tweedehands waren ze in 2016 al zeldzaam toen ik mijn vorige kocht, dat is nu nog zeldzamer geworden. Mijn oog viel op een prachtige zilverkleurige Estate GT uit 2009 van de eerste eigenaar. De Laguna stond ook nog eens bij mijn eigen dealer Oving in Hattem.
Even later stond ik met een illusie armer vanwege motorproblemen van mijn GS, en een idee rijker, een echte occasion (gelegenheid) om eens iets bekends, maar ook iets heel bijzonders te rijden. Een Laguna III is op zich al zeldzaam, maar een GT al helemaal! Een paar uur later maakte ik een proefrit en toen vielen mij de volgende zaken op:
- vierwielbesturing (4control) maakt de Laguna heel wendbaar, een stuk wendbaarder dan de gewone versies
- de vering was stevig, maar je kunt weer normaal een drempel nemen, (dat was bij de Scénic helaas anders...)
- een glazen panoramadak voor veel licht in de auto
- 2.0 -16v turbomotor met 205 pk, in de basis dezelfde als die van de Clio of Megane RS, niets aan toe te voegen hoe dat voelt.
- stoelen, bekleed met leer en alcantara, met stoelverwarming
- een Cabasse muziekinstallatie met 6 cd-wisselaar, wel een oude Carminat navigatie die niet meer te updaten is (vorige had TomTom en was altijd te updaten). Die installatie klinkt overigens prachtig, met volle bassen en heel ruimtelijk geluid
- heerlijk stil, geen wind-, banden- of bijgeluiden
- xenonverlichting die met de bochten meedraait
- van binnen en van buiten keurig, met wat gebruikssporen, maar dat mag ook na 11,5 jaar
- geen kermisverlichting van buiten met al dat LED-gedoe, geen tft-schermen die veel afleiding bieden, gewoon een klassieke lay-out van het dashboard zonder drukte en gadgets waar je onder het rijden niet veel aan hebt.
De Laguna is afgeleverd met een onderhoudsbeurt, waarbij bougies zijn vervangen, filters, een afdichting van een aandrijfas, stabilisatoren, een onderdeel aan het panoramadak, nieuwe ruitenvegers voor en nieuwe Crossclimates ipv. de Chinese budgetbanden die eronder zat. Een half jaar Bovag-garantie erbij.
Ik kan er weer een poosje tegen.
Het verbruik zal ik bijhouden in de verbruiksmonitor. Voor meer bijzonderheden over de Laguna wil ik graag verwijzen naar mijn vorige review van de Laguna Estate Dynamique 1.5 dci uit 2011 (Anthraciet Grijs).
Na een maand en 1500 km
- 214.060 km
Wat een heerlijke auto om te rijden! Je kunt in alle rust comfortabel "zoeven" en laag in de toeren als een diesel schakelen en rijden. Trekkracht genoeg met die twinscroll turbomotor (300 nm, wel pas beschikbaar bij 3000 tpm). Lekker stil, met weinig wind en bandengeluid. Je hoort bij normale snelheden niet dat er een potente motor inzit die gebruikt wordt voor sportieve versies van een Clio of Mégane.
Je kunt ook als een scheurneus (uiteraard bij een warme motor) doortrekken tot de toerentalbegrenzer, net of je aan het racen bent in een computerspel (hing-hing-hing). De motor klinkt dan heerlijk! Het verbruik loopt dan ook hard op natuurlijk. Dat is leuk bij een verkeerslicht wanneer iemand naast je komt staan om je voorbij te gaan... (niet dus). Het is een echte "sleeper", je kunt van buiten niet zien hoe snel die is.
Qua rijgedrag is het een stuk strakker dan de wat zompig rijdende Grand Scénic. Bochten neemt hij alsof ze niets voorstellen, zo stabiel en zonder drama, met de vierwielbesturing (4-control). De stevige stoelen houden je ook op je plek en dat voelt dan zekerder sturen, zonder je steeds schrap hoeven te zetten.
De stoelen laten zich ook goed verstellen (handmatig) in hoogte en met een lendensteun. De laatste werkt met mijn lengte niet zo goed, maar het zit er wel op. Verder de heerlijke stoelverwarming. Met dit koude weer zit je er warmpjes bij. Ook heerlijk als je wat stress op de rug hebt dat de warmte zo heerlijk op je rug werkt in combinatie met beweging van de vering die een rijdende auto altijd maakt. Een echte reismobiel, een Grand Turismo zoals dat bedoeld is: comfortabel en snel.
Het verbruik is tot nu toe 1: 11 gemiddeld. Wel veel voor wat ik laatste jaren gewend was (diesel), maar voor wat je ervoor krijgt aan vermogen en mogelijkheden ervaar ik dat niet buitensporig tot nu toe. Kijken of dat nog wat omlaag kan gemiddeld als het weer voorjaar wordt.
De wegenbelasting is maandelijks € 74 (Gelderland), dat is al een stuk lager dan eerder met de GS, die was € 142 per maand. Het omslagpunt zal mede afhankelijk van mijn rechtervoet zijn. Maar voor iets meer brandstofkosten krijg ik wel bakken meer rijplezier!
En ja, ook al is het op het eerste gezicht gewoon een lage grote grijze stationwagen, het blijft een exclusieve verschijning, zeker met die grote 18 inch wielen, het zwarte glazen dak en geblindeerde zijramen. Het past goed bij de zilverkleur. Je ziet m niet vaak, en dan zeker niet in deze uitvoering! Om te zien ook representatief zonder schreeuwerig of patserig te zijn. Ook prettig, omdat niemand op het eerste gezicht ziet waar je mee komt voorrijden, als voormalig topmodel van de Laguna van die tijd.
Is er dan niets te klagen aan deze Laguna GT? Zeker wel. De hoofdruimte is door dat glazen dak niet echt riant voor mijn lengte (1,91). De zit is laag en uitstappen gaat niet zo makkelijk als bij de Scénic. De ruimte op de achterbank is een stuk minder, als wij als gezin op stap gaan (met drie grote tieners achterin). De radio klinkt top (zoals eerder vermeld) helaas is de bediening van de (zwaar verouderde) navigatie omslachtig. Verder kun je via Bluetooth wel bellen, maar geen muziek afspelen. Jammer dat ik mijn mobiele telefoon erbij moet gebruiken om op onbekende plaatsen te kunnen komen, een geluk bij een ongeluk dat dit in deze tijd toch wel weer een makkelijke en goedkope oplossing is.
Verder zullen een paar dingen bij de garantieafwikkeling bekeken moeten worden: als je wegrijdt en direct naar links of rechts stuurt hoor ik in de voortrein wat bijgeluiden die er niet horen te zijn, verder een rammel in de voortrein op hobbelwegen. Bij de eerste proefrit had ik die al benoemd, maar toen is er niets bijzonders gezien. Waarschijnlijk is er maar beperkt proefgereden bij de afleverbeurt. We gaan het zien.
Nu eerst lekker voortzoeven!
Stormschade en garantiereparaties
- 218.000 km
De rammels in de voortrein zijn gerepareerd: linksvoor was een veer kapot. De aandrijfas rechts was ook versleten. Beiden onder garantie vervangen. Een kreunend/piepend geluid bij de 4control-unit is niet op te lossen dan af en toe wat bij te smeren. Vervangen zou € 3000,- kosten. Na een smeerbeurt is het lawaai in ieder geval een stuk minder geworden.
De grote dingen zijn gerepareerd. Het enige dat blijft is een kraakje uit de radio op hobbelwegen (een knarsend geluid). Misschien dat ik het kan oplossen met een rubber stripje. Eerst eens zien hoe ik zoiets kan uitbouwen. Misschien valt het wel op omdat de Laguna verder stil is qua motor- en windgeluid.
Verder trof ik het dat tijdens een rit met de harde wind half maart er een grote tak op mijn auto viel. Een deuk in het rechter achterscherm en een deurklink die was afgebroken. De auto is keurig bij de schadehersteller gespoten en gerepareerd.
Verder zijn wij met vakantie geweest met zijn vijven. Tja, zoals eerder vermeld, dat moeten wij niet te vaak doen. Daarvoor is de Laguna te krap geworden. Maar de kinderen zijn nu op een leeftijd gekomen dat ze niet allemaal meer meegaan. En voor kortere stukken gaat dat best. Ik ga mij daar nu niet meer aan aanpassen. Zo klein is de Laguna niet en zeker niet krap. Achterin is hij breder dan de Megane 3.
Wel viel op vakantie (in Valkenburg) op dat de motor adequaat reageert op hellingen omhoog. Wat een comfort dat de Laguna dat zo makkelijk doet!
Nu het iets warmer wordt begint het brandstofverbruik wat te dalen. (richting de 1: 12) Al met al is het gemiddelde 1: 11. Voor zo'n stevig gemotoriseerde auto niet verkeerd, maar wel een flink verbruik als je zuiniger gewend ben.
Laguna als pakezel en een laatste garantiegeval
- 220.700 km
Eind april gingen wij verhuizen. Op zich werden huisraad en alle spullen door een verhuisbedrijf verhuisd, maar toch fungeerde de Laguna als vuilniswagen, verhuiswagen en pakezel. En ik moet zeggen: geen centje pijn. Een laadruimte van ongeveer 1,80 m lang en 1 m breed is groot. De hoogte niet echt geweldig, maar we konden toch een hangkast erin kwijt en in een andere rit een dressoir. Met twee hendels aan de zijkanten van de kofferbak trek je in één beweging de rugleuningen van de achterbank plat. De vloer ligt dan echt vlak! Verder zijn de zijkanten recht van vorm. Maar rondom zijn die wel bekleed met stof/tapijt en dat maakt het interieur wat besmettelijk. Na de verhuizing de boel met een goede stofzuigbeurt en een sopje erlangs (met het warme weer droogt het weer snel op) en nu weer schoon. Conclusie: geslaagd!
Verder maakte de voortrein weer bijgeluiden. Terug voor garantie en keurig opgelost. De nieuw gemonteerde vooras bleek toch niet helemaal goed gemonteerd en dat is opnieuw gedaan. Verder moest er nog een voordeur worden bijgesteld, omdat die weerstand gaf bij het openen. In mijn ogen een echte Laguna 3 kwaal. Bij mijn vorige Laguna 3 moesten de voordeuren bij elke onderhoudsbeurt bijgesteld worden. Niet erg, soms wat hinderlijk. Verder kraakte de apart te openen achterruit bij elke hobbel en drempel. Bijgesteld en nu weer rust achterin.
Na een halfjaar mag ik concluderen dat de Laguna 3 een dijk van een auto is. Maar dat er door leeftijd en rijervaring (kilometers) best wel dingetjes komen die met slijtage te maken hebben. Gelukkig zijn ze tot nu toe makkelijk op te lossen.
Na één jaar, met onderhoud en APK
- 227.540 km
Een jaar geleden mocht ik mijn Laguna GT ophalen. Tot nu toe ongeveer 15000 km gereden. Voor wat ik de laatste jaren gewend was niet veel. Op mijn nieuwe werkplek is het werk wat dichterbij huis en doe ik meer met de fiets. Ook eist het gezin minder aan taxiritjes op en regelt hun zaakjes zelf. Ook fijn.
Nu naar de Laguna. De afgelopen maanden was gewoon starten en lopen, niets bijzonders. Het oliepeil zakte nauwelijks, dus olieverbruik is verwaarloosbaar. En toch kwam een aandachtspunt in beeld: ik moest een keer "vol in de remmen" en toen vond ik het remgedrag niet echt stabiel en vertrouwenwekkend. Dat bleek ook wel tijdens de keuring dat er verschil was in remmen links en rechts (afkeur) en dat kwam doordat de blokken en schijven voor versleten waren. Dus tijd voor nieuwe.
Verder werd bij de keuring geconstateerd dat de motorkapvergrendeling wel heel moeizaam ging (afkeur). Het draad en het slot moesten vervangen worden. Een klus dat niet zo duur in onderdelen is, maar wel in arbeidsloon helaas.
Optisch heb ik de koplampen laten schuren en lakken bij schadeherstelbedrijf (alles geregeld via de garage). Die zijn dus weer als nieuw. Al met al wel een dikke rekening (ongeveer € 1300), maar naast het reguliere onderhoud en de extra dingen van heb ik relatief weinig afschrijving. Het afgelopen jaar zelf geen extra onderhoudskosten gehad (afgezien van een veer en een aandrijf as die onder garantie zijn vervangen). En het blijft een dijk van een auto, ondanks zijn 12,5 jaar dat hij nu al rondrijdt. Nog steeds merk ik dat het een exclusieve verschijning is, zeker in deze GT uitvoering.
Het brandstofverbruik blijft ongeveer gemiddeld iets boven de 1:11. Ik rijd veel kleinere stukjes en af een toe een paar langere. Niet verkeerd voor een benzineauto met 204 pk vermogen en 300 nm trekkracht. Maar andere auto's zijn zuiniger (al is onze andere auto, een Twingo, natuurlijk geen eerlijke vergelijking).
Al met al een prima auto met wat aandacht voor regulier onderhoud. Het is genieten (af en toe maar door de drukte) van het motorvermogen. Het geeft het gevoel dat je altijd genoeg power beschikbaar hebt. Het is genieten van de wendbaarheid en stabiliteit met de vierwielbesturing. Het geeft het gevoel dat je de auto altijd onder controle hebt. Het is genieten van al het comfort, de rust, de ruimte, het glazen dak en de heerlijke geluidsinstallatie. De stoelverwarming is tijdens de wat kouder wordende dagen ook een weldaad voor de rug en de benen. Kortom, laat ik nog eens een auto vinden die voor dat geld hetzelfde levert. Iemand tips?
Laguna GT als trekauto
- 228.500 km
Vanwege een verhuizing van een familielid de Laguna ingezet als trekauto. (Voor-/nadeel als je een trekhaak hebt, als enige in de familie...) De Laguna GT mag 1500 kg trekken. En inderdaad met een dichte Boedelbak erachter gaat het stabiel, soepel en zonder drama. Remmen was ook geen probleem.
Hoewel je het niet echt voelt of merkt moet de motor wel hard werken. Op de snelweg volbeladen met 90 km/u op cruisecontrol (in de 6de versnelling) was het verbruik 1: 9.
Ik was het niet van plan, maar als je er een caravan achter wilt hebben gaat dat prima. Maar calculeer dan ook de tankstops in.
Even een aanvulling hierop. De bandenspanning heb ik later op 3.0 bar rondom gezet (stond op 2,5 bar rondom). En toen ik opnieuw met een kar moest rijden bleek het verbruik een stuk minder te zijn. Dat scheelt gelukkig dan weer.
De Laguna GT op de Autobahn
- 235.000 km
En dan nu het bericht waar veel liefhebbers op zitten wachten: hoe gedraagt de Laguna GT zich op de Duitse Autobahn?
Afgelopen weken moest ik twee keer richting onze oosterburen en de uitdaging was om natuurlijk veilig en verantwoord op plaats van bestemming te komen, omdat ik ook passagiers meehad en bagage. En kan komt het maximum gewicht snel in beeld. Ik rijd zelf defensief en houd voldoende afstand. En als je een keer het gas erop wilt geven, dan moet je ook assertief rijden, oftewel je plek weten en innemen.
Hoe ging dat met de Laguna? Nou, even terugschakelen en zorgen dat je op 3000 toeren en hoger komt. En dan trekt die als een lier. Je komt makkelijk mee met de snelle jongens. 150-170 op cruise control alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Het gemak waarin dat gaat en het comfort en de rust die de Laguna toch nog biedt is indrukwekkend. De top heb ik niet gehaald door drukte en matig weer (in regen is de Autobahn één grote mistbank), maar 210 km/u mocht ik wel even aantikken. Alles zonder drama. Had ik het anders verwacht? Nee, maar toch. Inmiddels is de Laguna 13 jaar oud en hoe schokdempers en (de inmiddels vervangen) remmen op extremere omstandigheden reageren wist ik niet. Onderweg gelukkig geen extreme remmerijen gehad of uitwijksituaties. De Laguna GT is wel stug geveerd. Op slecht wegdek laat zich dat gerust voelen. Maar de grote wielbasis en de onderstelafstemming gericht op Grand Tourismo (en niet op 'rasen' (Duits woord voor heel snel rijden) maakt het wel een fijne reismobiel.
Inmiddels dus alweer een halfjaar verder. Geen extra onkosten gehad (behalve de enorme stijging van de brandstofkosten), dus nog steeds een topauto. Wel zat er een afdekkapje van de dakrail los. Die is gratis weer vastgelijmd.
APK en onderhoud
- 241.222 km
De Laguna mocht/moest voor de tweede keer onder mijn beheer een APK-keuring ondergaan. Er werden geen afkeurpunten geconstateerd. Wel zat een hitteschildje los en de multiriem was beschadigd/versleten. Naast regulier onderhoud was het een kostenpost van € 417,-. Voor een auto van 13,5 jaar oud met zoveel bijzondere techniek aan boord vind ik dat niet veel. Er werd wel een beetje oliezweterij onder het blok gezien, maar dat werd beoordeeld als 'passend bij de leeftijd en de kilometerstand'.
Valt er niets aan bijzonderheden te melden? Nou ja, eigenlijk alleen maar dat ik het afgelopen jaar (afgezien van schade door een ander gemaakt en via die ander gerepareerd) geen tussentijdse reparaties nodig had. Dat toont de technische degelijkheid van deze auto.
En toch, tijdens een vakantie had ik een huurauto. Na terugkomst voelde ik dat de stoelen wat veerkracht begint te verliezen en dat de stoelen - met de steungevende zijwangen - wat smal zijn voor mijn grote lijf. Verder is de koude tijd begonnen, en hoor je de veren weleens wat kraken over drempels. Bij een bepaald toerental hoor je de radio wat trillen en kraken (het toestel in het dashboard dan, niet het geluid). Verder zie je steeds meer steenslag komen. Alles wordt een beetje ouder (net als zijn baasje)
Daarentegen is het rijden een genot: de rust waar je comfortabel wilt cruisen, de souplesse als je wilt doorrijden, de wendbaarheid binnen de bebouwde kom (4-wiel besturing, weet u nog). Het verbruik blijft gemiddeld rond de 1: 11,2 hangen, met uitschieters naar 1:10, maar ook naar 1:13. Niet verkeerd voor een turbo benzinemotor met 205 pk en 300 nm trekkracht die 1500 kg leeggewicht (en met brandstof en bestuurder zo'n 1700 kg, en met passagiers en bagage zo over de 2000 kg) moet verplaatsen. Op lange stukken is hij best zuinig. Met de rechtervoet heb je dat in de hand (niet te veel lopen stampen, defensief rijden, veel uitrollen).
In combinatie met een heerlijke stereo installatie (van Cabasse), automatische airco, glazen dak, cruise control, in alle standen verstelbare stuur en stoel (met stoelverwarming), de directe besturing en een stevige wegligging, is het een prettige auto om mee onderweg te zijn. Om het zo te zeggen: ik heb - tot nu toe - nog nooit een fijner rijdende auto gehad dan deze.
Is er niets te klagen? Jawel, de lage in- en uitstap en zit, beperkte hoofdruimte door het glazen dak, de navigatie die zich al sinds 2010 niet meer laat updaten en in de nieuwbouw nutteloos aanwezig is. Onlangs werkte de achterruit verwarming een tijdje niet en nu ineens weer wel. Tja... Daar staat tegenover dat de afschrijving relatief laag is en ik rijd exclusief rond. We gaan rustig voort op 's heren wegen.
Voorlampen kapot
- 244.444 km
Eén van de xenonlampen ging kapot. Gelijk beide lampen vervangen. Maar wat kost dat veel! Reparatiekosten € 450! Een onderhoudsbeurt is goedkoper. De lampjes zelf waren 116 ex btw per stuk. Bij de reparatie moest de bumper deels gedemonteerd worden, dus ook aan arbeidsloon 1,5 uur erbij. Daarbij ook gelijk de andere lampjes (stadsverlichting en dagrijverlichting) vervangen.
De 'handige Harry's' onder ons zullen dan vragen: kon je het niet zelf? Xenonlampjes had ik misschien ook wel voor € 40,- stuk op de bekende websites kunnen kopen. Op YouTube staan filmpjes van hoe dat zou kunnen/moeten. Bij nader inzien allemaal niets voor mij, bang om schade te maken aan de koplampunit en de aansturing van de verlichting (automatische hoogteverstelling en meedraaiend bij stuurbewegingen).
Maar goed, even slikken en nu hoop ik voor jaren hier vanaf te zijn. Ik kan weer veilig in het donker rijden en dat is ook veel waard.
Vastgelopen voorremmen
- 246.600 km
Het viel mij ineens op dat het verbruik erg hoog was. Daarnaast, als ik gas terugnam dat die snel vertraagde. Het leek wel een elektrische auto die bijlaadt bij het afremmen. Toen ik stilstond begon het erg te stinken. Snel naar een dealer gereden (Renault Van Ramshorst in Nijkerk, waar ik heel vriendelijk en netjes werd ontvangen) die constateerde dat de voorremmen helemaal vast zaten en de remklauwen niet meer konden bewegen. De schijven en blokken konden weleens onbruikbaar zijn. Slik, ze zijn net anderhalf jaar geleden en 19000 km ervoor vervangen. Door de pechhulp van mijn eigen garage Auto Versteeg Buurman laten 'afvoeren' en controleren wat gedaan moest worden. Bij het demonteren bleken alleen de remklauwen voor aan beide kanten vast te zitten. Een leeftijdsdingetje zullen we maar zeggen. De schijven en blokken bleken gelukkig nog bruikbaar. Na reparatie weer 'als nieuw', wel € 600 lichter.
Laguna GT als trekauto, nu met caravan
- 247.000 km
We hebben sinds kort een caravan met het gewicht van 1300 kg (wettelijk maximaal gewicht inclusief belading). Deze Laguna mag (zoals eerder al vermeld) 1500 kg trekken, met een kogeldruk van max 75kg.
Een caravan is qua formaat (hoogte en breedte) natuurlijk wel wat groter in frontaal oppervlak dan een Boedelbak, maar toch. Een set spiegels op maat erbij gekocht en 'aanhaken' maar.
Net als bij een aanhanger is het wegkomen en rijden geen enkel probleem. Ik had ook geen zware weersomstandigheden met wind en neerslag. We reden niet in bergachtig gebied, maar gewoon in het oosten van Nederland. Wel voelde ik bij elke drempel en hobbel dat de hele combinatie extra gaat nadeinen. Remmen gaat ook prima met de geremde aanhanger.
Maar het verbruik... 12,5-16 liter per 100 kilometer, dat is wel veel. Dus niet een gemiddeld verbruik, maar onderweg is 'ie niet zuiniger dan 1:8 geweest. Gemiddeld was het 1: 7,5. Dat verschil met 'normaal' is wel groot. De motor moet dus hard werken (ondanks het riante vermogen en koppel) om de gang erin te houden.
Kortom: een prima trekker, maar ook een dorstige trekker.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Renault Laguna 2.0-16V Business *1E EIGENAAR* *NETTE AUTO* *APK T/M 17-05-2024*
- 2007
- 154.195 km

Renault Laguna 2.0-16V Business AUTOMAAT. 154.560KM N.A.P.
- 2007
- 154.560 km

Renault Laguna 2.0 16V T Dynamique, Radio-CD, Navi, Climatronic, Lichtmetalen velgen, Inklapbare spiegels, PDC, Automaat.
- 2008
- 224.354 km
Lees ook

Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT – 2008 – 503.410 km - Klokje Rond

Test: Alfa Romeo 159 Sportwagon 1750 Turbo - Renault Laguna Estate 2.0 16V

Renault Laguna Estate 2.0T Initiale (2008)

Renault Laguna GT (2008) - Test

Renault Laguna GT
