Renault Laguna Estate 2.0 16V 140 Dynamique (2009) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna Estate 2.0 16V 140 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 127.000 km |
KM-stand laatst | 139.000 km |
Eerste 6000 km met de Laguna
- 134.000 km
Door gezinsuitbreiding werd onze Golf Plus te klein. Niet zozeer de binnenruimte maar vooral de kofferbak. Met 395 liter zat de kofferbak met alleen de kinderwagen al vol. Dakkoffer hebben we aangeschaft voor de vakanties maar een weekendje weg wil ik niet steeds met dat ding op het dak rijden.
Daarbij komt dat het hele (VW) dieselschandaal niet heel best is voor je inruilwaarde.
Dus besloten op zoek te gaan naar een stationcar.
En met 2 kinderen zijn de eisen gewoonweg heel anders. Praktisch gebruiksgemak staat voorop en prestaties en uiterlijk zijn dan minder belangrijk. Had ook geen zin om eeuwig met de Golf te lopen leuren dus die mocht voor een redelijk bedrag de deur uit.
Ver rijden had ik geen zin in en dus werd iedere dag op internet in een straal van 20 km gezocht naar stationcars.
Merk en type waren niet heel belangrijk maar het liefst Frans want comfortabel.
Dus kijken voor een Citroën,
Peugeot of Renault. Citroën C5 Tourer viel met de 1.8 al gauw af. De THP wilde ik absoluut niet en een 2.0 was er alleen met automaat.
Peugeot 508 SW, een prachtige auto en fijn rijdend. Maar alleen leverbaar als benzine met jawel…. THP motor….
Dan Renault…. Megane was een favoriet van mijn vrouw want niet al te groot. Maar stond hier nergens te koop.
Wel stond er een Laguna Estate te koop bij een handelaar met erg goede recensies op internet. Daar maar eens een kijkje gaan nemen!
Tsja, daar stond de Laguna, vies en wat groen uitgeslagen in een best wel vreselijke kleur blauw.
Maar wel slechts 127.000km, een 2.0 16v van Nissan met ketting, nieuwe remmen voor en dealer onderhouden met maar 2 vorige eigenaren.
Prijs was ook oké en kreeg na wat onderhandelen een goede prijs voor de Golf en een beurt en nieuwe TÜV op de Laguna.
Mijn vrouw vind het maar een lelijk hok (mede door de kleur) En ik vind het ook niet moeders mooiste. Maar van binnen (en daar kijk je toch tegenaan) best smaakvol en onverwacht degelijk!
Half lederen bekleding, stuurbediening, 2 zonen automatische airco, cruise Control, een hoop ruimte en fijne stoelen!
En wat me opviel bij de eerste lange rit…. Stil!! Zelfs nagenoeg geen Windgeruis!
Motor is wat rauw bij het optrekken en maakt flink wat toeren (3500 bij 130) ondanks de 6-bak. Maar je hoort er niks van in de auto! Heerlijk…..
Tot nu toe positief over de auto.
Rijdt comfortabel en heeft een hoop ruimte, precies wat we wilden dus.
Zijn er dan ook minpunten?
Jazeker!
De 140pk maken het absoluut geen snelle auto. En klinkt wat rauw bij het doortrekken boven de 3500 toeren. Stuurgedrag is zonder enige vorm van gevoel.
Audio klinkt echt slecht
En als je een deur dichtgooit klinkt het best blikkerig allemaal.
Geen parkeersensoren en dan is 4.80m best lastig inparkeren.
Mis de stoelverwarming en de zelfdimmende binnenspiegel uit de Golf.
Over het verbruik maakte ik me komend van een 2.0 TDI best een beetje zorgen.
Moet eerlijk zeggen dat het me erg meevalt. Wanneer je niet sneller dan 130 km/h rijdt je een verbruik scoort van bijna 1 op 14 en dat vind ik niet eens zo heel slecht voor een atmosferische motor met vrij eenvoudige techniek.
In de stad zitten we rond de 1 op 10 en ook dat valt mee. Op een tank komen we rond de 850km (66 liter)
Op het to-do lijstje staat nog;
Deurvanger vernieuwen
Andere speakers voor inbouwen
Deuren met Alubytul beplakken
Koppelstangen vernieuwen
Op zoek naar een setje originele 17” velgen
Reeds gedaan;
Derde remlicht vernieuwd
Auto grondig gepoetst en in de was gezet
Korte antenne gemonteerd
Bluetooth op de bestaande radio geïnstalleerd
Zal proberen de review een beetje bij te houden!
Spulletjes binnen voor de audio upgrade
- 134.500 km
Vandaag zijn bijna alle spullen binnen gekomen om de audio een upgrade te geven.
Heb gekozen voor luidsprekers van Hifonics. Hier heb ik in het verleden goede ervaringen mee en het kost niet de wereld. Verder luidspreker ringen van MDF en 2mm dik Alubutyl om de deuren mee te isoleren. Het enige wat nog ontbreekt zijn de stekkers voor de luidsprekers.
Verder een nieuwe deurvanger (want daar begon het allemaal mee)
Nu wachten op goed weer en wat tijd en dan een dagje klussen!
Wat een verschil!
- 134.800 km
Zo gister een avondje aan het klussen geweest met de Laguna. Voorportieren zijn met anti dreun matten geplakt en de nieuwe speakers gemonteerd.
Wat een verschil!!
De auto is nog stiller geworden omdat er minder geluid van buiten binnen komt. Deuren klinken als een Mercedes als je ze dichtgooit. En het geluid uit de luidsprekers is 200% beter geworden. Een mooi vol geluid zonder dat het overdreven is. Volgende maand de achterportieren maar doen.
Verder nieuwe ruitenwissers gemonteerd en vastgesteld dat de olie nog prachtig goudkleurig is na bijna 7000km. En ook nog keurig op peil is.
Wel is me opgevallen dat de voortrein wat “rommelt” op slecht wegdek. Vermoed koppelstangen (?)
Maar dat is een klusje voor het voorjaar wanneer de Laguna een beurt krijgt.
Voor nu alvast een mooi uiteinde voor iedereen!!
Klotsende achterportieren
- 134.830 km
Gister gooide ik na het ophalen van mijn zoontje het achterportier dicht en wat schetst mijn verbazing…. Een klotsend geluid in de deur
Deur paar keer open en dicht gedaan en ja hoor…. Klein zwembad in het portier.
Onderaan het portier zit een afwateringsdopje en die deed z’n werk niet meer. Die eruit gewipt en er liep zeker 2 minuten lang water uit.
Dopje schoongemaakt maar heeft tot dusver niet veel geholpen. Dus zodra het weer wat beter is maar eens in alle rust op zoek naar de oorzaak.
Heb overigens wel gelezen dat dit euvel vaker voorkomt bij de Laguna….
Wordt vervolgd…..
Eerste lange rit
- 139.000 km
Van 25 tot 29 mei zijn we een paar dagen naar Italië geweest. Dit was de eerste lange reis met de Renault wat natuurlijk altijd weer een beetje spannend is.
Zijn met 3 volwassenen en mijn zoontje van 3,5 die kant op geweest. En hoewel het maar een paar dagen waren zat de auto goed vol.
Op de heenreis stond er voor de Gotthard een flinke file en hebben dus de pas genomen (zie foto’s) Daar merk je wel dat de 2.0 16v wat koppel mist. Vooral na korte bochten bergop is dat duidelijk te merken dat de auto van 3500 rpm wakker wordt. Maar op de Autobahnen is het wel een enorm fijne auto. Cruise op 128 en dan is het een fenomenale reisauto waarin je het uren vol kan houden!
Ook de passagiers die voorheen een Audi A4 en nu een Astra rijden waren onder de indruk van het comfort en de stilte aan boord.
In Italië rijdend in de kleine straatjes langs het Comomeer merk je wel dat je met een lel van een auto op stap bent. En ik heb parkeersensoren voor het eerst echt gemist! Dus daar moet even een oplossing voor gevonden vinden worden.
Na aankomst de volgende ochtend gelijk de obligatorische vloeistof-check gedaan en geen olie en water verbruikt!
Terug ging de rit tot aan Freiburg perfect maar van daar tot Karlsruhe was het aansluiten in de files. Dus veel binnendoor gereden waar het kon.
Na 12,5 uur waren we eindelijk weer in Gummersbach (D) waar wij wonen. Dus een goede 900km in 12,5 uur rijden geeft wel aan hoe druk het was.
Verbruik was over de hele rit van 1900km incl. pas en veel files 7,1 liter op 100km, dus rond de 1 op 14 wat ik voor de leeftijd en omstandigheden heel erg goed vind!
Op het programma staat verse olie en filters, paar mooie originele velgen en een achteruitrijcamera of parkeersensoren.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT – 2008 – 503.410 km - Klokje Rond

Test: Alfa Romeo 159 Sportwagon 1750 Turbo - Renault Laguna Estate 2.0 16V

Renault Laguna Estate 2.0T Initiale (2008)

Renault Laguna GT (2008) - Test

Renault Laguna GT
