Renault Laguna Estate 2.0 dCi 150 Dynamique (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna Estate 2.0 dCi 150 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 29.000 km |
ERVARINGEN
Mijn vorige Laguna (eigen auto) reed prima, maar helaas liet de betrouwbaarheid te wensen over, vandaar dat ik deze na 9 maand al weer weg heb gedaan. Daarna een Audi A4 Avant aangeschaft, waar ik tot op heden nog geen klachten over heb, maar dat terzijde.
Met een nieuwe baan kreeg ik ook een auto van de zaak. Na veel onderzoek toch gekozen voor de nieuwe Laguna. De vorige beviel mij, qua comfort, uitstekend en qua betrouwbaarheid zal het met deze wel goed zijn, daar deze in samengewerkt met Nissan (Heb ik mij laten vertellen door de dealer) gebouwd is.
Daar ik gemiddeld 50000km per jaar rijdt is mijn keus gevallen op de 150Pk diesel Dynamique estate met de volgende opties: Panoramisch zonnedak, upgrade DVD navigatie, Xenon en 17inch lichtmetaal.
Het comfort in deze Laguna is goed, niet zo soepel als zijn voorgangen en niet zo stug als een duisters. Ik ben 1,93m lang en ik kan een hele goede zitpositie vinden in deze auto.
Zelfs na een rit van 3 uur stap ik fris uit. De stoel is in meerdere posities verstelbaar en het stuur kan zover naar je toe getrokken worden, zodat je bijna vanaf de achterbak de auto kan besturen.
De motor levert al bij lage toeren veel trekkracht (340 Nm). 150pk is ruimschoots voldoende om de sprint bij de stoplichten in veel gevallen te winnen en de kilometers op de snelweg verlopen uiterts comfortabel. Een schakelindicator geeft het meest economische moment aan om te schakelen (Het nieuwe rijden), maar hier kan ik nog niet echt aan wennen. Na ruim 5000km op de teller heb ik nu een verbruik van iets meer dan 7 liter per 100km. Niet zo zuinig dus als in de boeken. Wel wil ik er aan toevoegen dat mijn Laguna elke week zuiger wordt, dus 1op15/16 moet haalbaar zijn. Wat mij direct opviel aan deze motor is dat deze zeer rustig en stil loopt. Zelf bij 140km p/u hoor ik deze bijna niet lopen.
Van binnen is de Laguna een echte “premium”. Dat betekent volop hoofd- en beenruimte, een riante uitrusting en een chique uitstraling.
Het grote kleuren scherm van de DVD navigatie zit in het midden van het console en is onder elke weersomstandigheden goed af te lezen. De navigatie is simpel te bedienen en werkt tot nu toe zonder problemen. Ik vind het alleen jammer dat niet alle POI’s beschikbaar zijn, zoals pinautomaten, banken en rechtbanken. Wat vooral zeer prettig is tijdens het rijden is de spraakbediening, met een druk op de knop kan je nagenoeg alles bedienen, ook je telefoon!
Het panoramisch dak geeft zeer veel licht en zicht (voor de passagiers) in de auto, maar met het warme weer van de laatste dagen zorgt het er ook voor dat het bloedheet wordt in de auto als deze even stil heeft gestaan in de zon.
De climatronic doet zijn werk zeer prettig. Renault heeft hiervoor 2 nieuwe standen geïntroduceerd, te weten: soft en fast. De stand soft zorgt ervoor dat de airco minder hard blaast en de stand fast zorgt ervoor…..je raad het al.
Voor de verlichting heb ik gekozen voor Xenon met meesturende koplampen.
Dit is de eerste keer dat ik Xenon heb en vooral als het donker is ervaar ik dit als zeer prettig. Daarnaast is het meesturende effect mooi om te zien.
Mijn Estate heeft een opbergruimte van 1.593 liter, maar die ruimte is alleen zinvol als het ook nuttig is te gebruiken. De schuin lopende achterkant wil hiervoor nog wel eens roet in het eten gooien als je grote voorwerpen wilt vervoeren. De klep kan dan vaak toch net niet dicht. De achterbank kan dankzij ’Easy Flex’ letterlijk met een druk op de knop worden weg gevouwen. Wat een verademing is dit systeem!
Aan weerszijde van de laadvloer zijn extra bergvakken gemaakt om kleine, tere spullen te scheiden van grote stukken. In de laadvloer is een uitklapbare barrière te vinden om bagage op de plaats te houden. Onder de laadvloer is voorzien in een voorgevormde ruimte om de afdekhoes van de bagageruimte op te bergen, zodat deze niet door de auto gaat zwerven.
Het uiterlijk van de auto vind ik geslaagd. Aan de voorkant moet ik met de opvallende koplampen nog enigszins wennen, maar de achterkant is des te mooier door de verschroomde uitlaat aan weerszijden van de auto.
Plussen:
Krachtige en stille motor
Materiaal interieur
Ruimte passagiers
Standaard uitrusting
Minnen:
Reputatie voorganger
Verbruik
Voor mijn waardering ging ik van het volgende uit:
Comfort - 5 (Comfort van fransen zijn gewoon perfect)
Prestaties - 4 (150Pk is voldoende, maar het kan altijd beter)
Betrouwbaarheid - 5 (tot nu toe nog niets gehad, dus vandaar een 5)
Gebruikskosten - 3 (verbruik is nu nog hoog, maar dit zal nog zakken)
PROBLEMEN
Tot nu toe nog geen problemen gehad (ook niet elektronisch van aard).
UPDATE
- 29.000 km
Ik heb de auto nu bijna een jaar en heb er bijna 30000km mee gereden. Tot op heden nog geen moment spijt gehad van mijn keus voor deze auto. Vermogen genoeg en aan comfort niks te klagen.
Heb de auto afgelopen zomer mee gehad naar Salou. We hebben de rit (1650km) in een keer uitgereden, waarbij we alleen stopten om te tanken. En zelfs onder die omstandigheden stapten we opvallend fris uit de auto.
De auto heeft bij 15000km een beurt gehad. Tot op heden nog geen enkel probleem gehad met deze auto.
Zijn er dan helemaal geen minpunten?
Jawel en wel het volgende:
- DVD Navigatie is niet gewoon niet goed. Erg duidelijk vind ik het ook niet als je in de binnenstad rijdt. Als je vraagt om de snelste route te berekenen doet ie dat vaak niet en kiest ie voor de 'grotere' wegen. Kies je vervolgens voor de kortste route dan is de reistijd (op kleinere afstanden) ook vaak korter......rara?
- Bluetooth carkit geeft te vaak problemen met smartphones (de telefoontjes waarmme je kan emailen, internetten, etc..)
- Verbruik is aan de hoge kant. In de binnenstad haalt ie amper 1:10 en op de grote weg ongeveer 1:13/14
Voor de rest kan ik helaas niks meer bedenken.
Iedereen die deze auto ook heeft: Nog veel rij plezier!
Iedereen die deze auto ook overweegt: Kopenof leasen, je krijgt geen spijt!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.