Renault Laguna Estate 2.0 dCi 150 Dynamique (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna Estate 2.0 dCi 150 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 108.000 km |
KM-stand laatst | 170.000 km |
bijna einde garantie
- 124.000 km
In januari zijn we overgestapt op diesel in verband met meer kilometers. De V6 automaat van de 156 werd daarbij wat erg duur in dagelijks gebruik.
Welnu het eerste wat negatief de aandacht trekt van deze overigens goede en vrijwel probleemloze auto is het verbruik. Eerlijk gezegd had ik een verbruik verwacht van minder dan 1:16, dit omdat ik dat verbruik met een vorige 156 SW (een 2,4 jtd met 150 pk en sportieve rijstijl heel eenvoudig haalde over anderhalf jaar gemiddeld genomen, met uitschieters richting 1:20 haalde ik daarmee gemiddeld over de gehele periode 1:17,4). Dan de Renault met een zeer modale 4 cilinder diesel en een rustige tot zelfs soms gezapige rijstijl. Veel beter dan 1:15 is uitzonderlijk zelfs na het chippen is hij iets zuiniger geworden maar dat is verwaarloosbaar. Binnenkort nog eens naar de chiptuner voor wat fijnslijperij. Ik zal dan ook vragen de auto op de rollenbank uit te lezen na het fijnafstellen. Als het verbruik dan niet beter wordt, dan maar gewoon genieten van het extra vermogen, onzuiniger is hij in ieder geval niet geworden. :)
Verder een probleemloze auto waarmee ik gelukkig niet afhankelijk ben van het disfunctioneren van de dealer in Lelystad. In Almere wordt betere service verleend, ondanks dat de dealer dezelfde naam draagt.
Geen storingen die het vermelden waard zijn.
Eerdaags zal ik mijn verbuiksapp van mn telefoon eens zien te kopiëren naar hier.
Mocht iemand een tip hebben hoe dat te doen met Fuellog voor Android (de gratis en dus uitgeklede versie) dan hou ik me aanbevolen, zou veel tikwerk schelen.
eindelijk weg
- 170.000 km
Het probleemloze van de vorige review is helaas niet gebleven.
1 week na afloop van de garantie een nare storingsmelding. Twee keer gereset en bij de tweede keer een afspraak gemaakt voor het zoeken en herstellen van de oorzaak. Helaas ondanks dat mij anders werd verzekerd, bij het verlaten van het terrein van de dealer kwam de storing in alle hevigheid en erger terug, de auto weigerde gewoon verder ook maar 1 meter te rijden. Oorzaak heb ik me laten vertellen een poreus slangetje in de inlaatkant van de brandstof. 300 euro en nog wat. Coulance ivm zo kort na de garantie (had ik al gezegd 1 week na afloop?) Nope meneer.
Rond dezelfde tijd begon de brandstofmeter in het dashboard er zijn eigen waarheid op na te houden. Soms heen en weer slaan als een dbmeter bij een concert, soms na 300 km al op reserve en soms na 650 km nog op bijna vol. Useless dat ding dus.
Daarna het slotmechanisme van de bijrijdersdeur. Soms wel en soms ging die niet mee open met de andere portieren. Mee op slot ging die (hoop ik eigenlijk achteraf, nog nooit gechecked) altijd wel.
Tankklepje weigerde regelmatig dienst, so vaak dat ik op enig moment een hele tijd met permanent de binnenkant van de kofferbakbekleding los reed omdat ik bij bijna elke tankbeurt via de kofferruimte de klep diende te openen. Het bekledingsstuk welke overigens ook regelmatig open viel als dat niet de bedoeling was, en na verloop van tijd het sluitmechanisme daarvan ook stuk was en ik die profisorisch kon herstellen. De tankklep, owja. Na een tijd deed die het weer gewoon en later weer tijdelijk hetzelfde probleem te geven.
De auto was gechipt om daarmee het verbuirk wat naar aanvaardbaar niveau te helpen. Helaas chippen en als oude zak rijden hielp geen zier, integendeel.
Tijdens onze laatste vakantie hield de cc er mee op maar tot twee keer toe pikte hij zn taak spontaan weer op. Althans tot je op het knopje drukte om de snelheid vast te houden, want het lampje in het dashboard dat de cc standby stond was het enige wat ie wel wilde.
Met dergelijke electronische storingen en een dealer die erg geheimzinnig doet begonnen we de auto "eng" te vinden. Bij elke hickup (en die waren er in overvloe) sloeg ons hart over.. wat gaat dat wel niet kosten, want de Renaultdealer is reteduur.
We kwamen tot de conclusie dat Renault rijden een gedwongen huwelijk met de Renaultdealer is. De enige vrijheid die je nog hebt is dat je zelf de Renaultdealer mag kiezen, maar het moet echt een Renautdealer zijn.
Toen we gingen kijken voor een andere auto en 1 garage eerlijk zei dat hij de auto zelf niet n de showroom wilde hebben (can't blame him) en dus ging rondbellen, kwamen we er achter dat Renaultdealers zelfs geen belang hebben bij Renault Laguna's. Dat had hij nog nooit meegemaakt, hij kreeg altijd biedingen van eigenmerkdealers!
Toen was het ons duidelijk, ook als je van de auto af wilt, laat de Renaultdealer (van dat gedwongen huwelijk) je keihard in de kou staan.
Anderhalf jaar hebben we in een auto gereden die we oprecht mooi vonden (en nog steeds vinden) echt prima reed (staan we ook nog steeds achter) maar dat allemaal teniet doet door gebrek aan betrouwbaarheid en een bedenkelijke dealerorganisatie.
Bezint.. afijn, u kent het gezegde.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.