Renault Laguna Estate 2.0 dCi 130 Dynamique (2009)

autoreview

Renault Laguna Estate 2.0 dCi 130 Dynamique (2009)

Signalement

UitvoeringLaguna Estate 2.0 dCi 130 Dynamique
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst120.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 3.500 km

Een nieuwe wagen kiezen, altijd een leuke ervaring. Echter als je een beetje meer budget uitgeeft is de keuze enorm en dus moeilijker.
Tot nu toe altijd Franse auto's gereden, voornamelijk Peugeot, waar ik steeds tevreden over was. BMW blijft een kleine droom en zat net in het budget dus maar eerst kijken naar een 318d touring, ik heb beroepsmatig nogal wat laadruimte nodig. Testrit mee gedaan, was eigenlijk beetje een teleurstelling. Ik kom uit een 307 sw en dan is een 318d echt héél klein. Versnellingsbak lang gespreid, hard afgeveerd (17"), trillingen in stuur en versnellingspook bij stationair en .. duur! Ook een 5 reeks gereden, helemaal iets anders, maar boven budget met gevraagde uitrusting.
Peugeot 407 getest, beetje verouderde geluiddemping, model beu gezien, facelift veranderd niks, gedateerd model. Mondeo zie ik niet graag, passat saai, A4 niks opwindends en ook weer duur, dan maar nieuwe C5 tourer, testrit met 2.0hdi. Super auto, heel veel comfort perfecte spreiding versnellingsbak, superstil, enige nadeel was eigenlijk dat irritant stuur met vaste naaf, knoppenhandel op dashboard en nogal zwaar dus weinig dynamisch. Na een tip van een andere gebruiker dan maar met vooroordelen naar de slecht verkopende Renault laguna gaan kijken. Eerste wat op valt, fijn interieur!, kwaliteitsbeleving interieur. Dan maar een testrit, was eigenlijk bijna perfect, heel aangenaam stuur (dynamique) Dynamisch, comfortabel, heel stil, ruim interieur en koffer, gewoon super! Dan maar de Laguna besteld in volgende uitvoering;
-2.0 DCI 130 dynamique FAP grandtour (Belgische benaming voor Estate)
-Pack dynamique (Athermische voorruit, handenvrije kaart, Parkeersensoren achter)
-Pack look GT (zwart masker voorlichten, sportbumper, donkergefumeerde achterlichten)
-Dubbelgetinte achterruiten + openklapbare achterruit
-DVD navigatie
-Panoramisch open dak
-18" velgen

Nog niet zoveel kilometers gereden maar toch al een eerste indruk:

Rijd zoals verwacht heel comfortabel en stil, zelfs met de 18" velgen valt het nog goed mee, zeker in vergelijking met een bmw 3 reeks op runflat banden!
In tegenstelling tot wat velen beweren vind ik de versnellingsbak goed schakelen en ook heel goed gespreid. Kwaliteitsbeleving is goed, zeker bij het dichtslaan van de deuren voel je een hemels verschil met een peugeot 407 of C5. Heel goede materialen van het dashboard. Ook de navigatie is echt een plezier om mee te werken.
Heel duidelijke aanwijzingen, meerdere routes mogelijk, tmc, .. Het enige wat opvalt is de mindere kwaliteit van het LCD scherm zelf. De resolutie ervan mocht hoger, de referentie hierin is het scherm van de nieuwe 3 reeks, het beste wat ik ooit gezien heb.

Maar goed, het is in elk geval elke dag opnieuw een heel fijne auto om mee te rijden. In deze uitvoering vind ik hem best ook een agressievere look hebben, maar dit is uiteraard louter smaak.
Over de auto is heier op het forum al heel veel geschreven en ik kan me bij de meeste voor en nadelen aansluiten.

Over het verbruik kan ik nog weinig zeggen, enkel dat de boordcomputer iets optimistischer is dan de realiteit. Toch kan ik al een meting doorgeven van 3 tankbeurten: 7L/100, tweede 6,8L, derde 6,6L. Het gaat dus dus goede richting uit. Gezien het koude winterweer en 18" velgen is dit geen slechte waarde denk ik. Ik rij wel veel kilometers waarvan veel snelwegkilometers. Dit scheelt natuurlijk heel veel.

Even samenvatten wat mij opvalt;
Positief:
-Fijne look (GT look uitvoering + 18")
-Panoramisch dak
-Stilte en rust in het interieur
-Aangenaam interieur, ergonomie, aankleding
-Algemeen comfort
-Ondanks grote en zware auto toch heel dynamisch
-Wegligging (18")
-Goede DVD navigatie
-Geluidsinstallatie (Bose volgens de handleiding)
-vrijwel onmiddellijk warmte in het interieur
-handenvrij startkaart werkt goed en is een waar plezier

Negatief:
-kwaliteit van de materialen is goed maar de assemblage blijkbaar nog niet perfect; er is sprake van her en der parasitair optredende kraakjes en rammeltjes.
De typische rammel ter hoogte van de radio heb ik ook, net zoals vele anderen hier op het forum.
-Rammeltje in stuurkolom en linkerdeurpaneel. Heel vreemd, dit is wel niet altijd het geval. Vooral bij lange ritten als het interieur goed warm heeft komen de rammeltjes soms voor. Op goede wegen geen last van, probleem is dat er in België natuurlijk bijna geen goede wegen zijn.
-Linker voorluidspreker rammelt (later meer)
-Waardeloze bluetooth carkit.. ook alweer een overbekend probleem

Met deze punten terug naar de dealer geweest. De luidspreker was een bekend probleem, de dealer heeft de deurpanelen extra geïsoleerd. Meteen beide voordeuren onderhanden genomen om preventieve reden volgens de dealer. 2uur werk aan geweest en uiteraard onder garantie. Resultaat: heel goed, probleem opgelost, goed werk! De rammels hebben ze tijdens hun testrit naar hun zeggen niet gehoord.. ook niet het radiopaneel en het probleem is hen niet bekend. Dit ondanks dat er hier op het forum al een hele bijbel over geschreven is. Ze hebben het paneel toch extra aangespannen maar de rammel blijft bij opgewarmd interieur ..
Ook het typische carkit probleem erkennen ze niet, ik hoor iedereen uitstekend maar niemand hoort mij goed. Bij Renault zeggen ze dat het aan mijn GSM ligt.. makkelijk natuurlijk. Ik werk met een Sonyericsson K750i en met vorige parrot carkits nooit enig probleem gehad.
Ik zal denk ik een andere microfoon laten plaatsen bij een telecomboer.

Jammer dat Renault niet leert uit de fouten en de fabricage aanpast bij fouten. Maar goed, bij een volgende dealer bezoek praat ik erover. Aan elke auto zal wel iets zijn en afgezien van de carkit zijn het kleine probleempjes die het plezier zeker niet vergallen. Het blijft een erg aangename wagen en ik ben elke dag blij om erin te rijden !

Volgende updates volgen nog!

update 12500

  • 12.500 km

Alweer een paar duizend km verder, tijd voor een korte update.
De auto rijdt natuurlijk nog steeds heel goed, het belangrijkste probleem dat ik had, nl de kwaliteit van de microfoon is verholpen.
Er was vanuit Renault een update beschikbaar, nieuwe microfoon en software update, tot nu is het toch wel een hele verbetering. Nog niet top op snelweg maar het systeem is nu toch goed bruikbaar.

Verbruik blijft steeds mooi onder de 7L als je er een beetje op let. 6,4 was mijn beste resultaat (werkelijk gemeten aan de pomp). Maar meestal zit ik rond de 6,8L. Gezien de grote velgenmaat denk ik dat dit een goed resultaat is.

Rammeltjes blijven af en toe voorkomen, vooral in het radiopaneel en stuurkolom. Dealer heeft al extra isolatie en mousse aangebracht maar het verhelpt niks. Er valt wel mee te leven maar toch is het soms vervelend.

Verder heel tevreden, af en toe het open dak reeds kunnen gebruiken, werkt heel goed, super GPS, radio vind ik ook heel goed (Bose volgens handleiding), comfort, dynamiek, ideaal compromis!

update 1ste onderhoud

  • 33.000 km

Alweer een pak km's bij, nu op 33000 en dus eerste onderhoud gehad aan 30000 km. Nog steeds heel tevreden over de auto. Er was een rammel merkbaar bij de openklapbare achterruit, dit is zo verholpen geweest door de dealer door simpelweg wat wit vet aan te brengen aan de sluitpunten. Niks meer te horen nu. Nooit storingen gehad af andere problemen, blijft elke dag een plezier om mee te rijden. Enkel de (lichte) rammel in het radiopaneel blijft af en toe voorkomen, moeilijk op te lossen omdat het maar af en toe is.
Ik kan deze auto iedereen aanbevelen!

Update; eerste probleem

  • 40.000 km

Na 40.000km dan toch een eerste (serieus) probleem gehad, dat eigenlijk niet had mogen gebeuren. Plots begon de melding "storing opladen accu" te verschijnen. Maar die melding verdween gelijk bij de volgende start. Niets aan de hand denken we dus maar. Alleen begon die melding frequenter voor te komen, dan toch de dealer gebeld. Volgens hen niets ernstig maar nu hadden ze natuurlijk geen tijd dus afspraak binnen 2 weken.
Melding bleef wel voorkomen, de accu begon te verzwakken en bij het afzetten van de motor verscheen nu ook de melding "accu spanning laag, start de motor". De accu wordt duidelijk niet goed meer opgeladen, dus toch wel ernstig probleem, dit is geen falende electronica. Leuk als je 150 km van huis bent.
Renault assistance gebeld, heel vriendelijk, meneer u mag niet verder rijden we komen eraan. Een uur later komt touring, wagen staat ook een uur stil en de accu laadt uit zijn eigen weer een beetje op. Gevolg; touring vind geen enkel probleem, melding was ondertussen weg en de accu spanning goed! Man van touring zei dat ik me geen zorgen moest maken en verder mocht rijden, maar wel best eens naar de dealer ga.
Ik werk gewoon verder mijn klanten af maar de melding komt terug en blijft nu ook constant, accu verzwakt opnieuw en mijn ruitenwissers begonnen te verzwakken in kracht. Nu was het genoeg, dit was niet meer veilig! Terug Renault assistance, opnieuw een uur wachten op touring, nu slimmer geworden en de auto laten draaien een kwartier voor aankomst touring anders lijkt er opnieuw geen probleem!! Eindelijk heeft touring het probleem dan wel kunnen vaststellen en was de accu al meetbaar verzwakt en bleef de storing komen. Dan laten takelen, weer een uur wachten op gratis vervangwagen.
Na alle negatieve ervaringen heel goed geholpen geweest door een plaatselijke kleine Renault dealer die verder gezocht heeft. De alternator had rare kuren, laadde in het begin op en na verloop van tijd niet meer. In opdracht van Renault zelf is de alternator vervangen moeten worden en de volledige software geupdated. 3 dagen binnen geweest en 3 dagen met een vervangwagen gereden op kosten van Renault.
Het heeft me wel een halve dag tijd gekost.
Probleem had vermeden kunnen worden als mijn dealer bij de eerste melding het probleem serieus had genomen..
Ik vind het dus meer de dealer zijn schuld dan de auto.
Hopelijk blijft het hierbij, want verder is er niks te melden, de auto rijdt nog altijd even goed als voordien en ik ben er nog steeds tevreden over.

onderhoud 60.000km

  • 64.000 km

Alweer een pak km's verder en het onderhoud van 60.000 km achter de rug. Nog steeds heel tevreden over de auto, niks bijzonders te melden.
Nog geen bijzonderheden vervangen moeten worden, ook nog geen remblokken.
Verbruik blijft heel stabiel bij ongeveer 6,5L/100km

Blijft een perfecte reiswagen waar ik elke dag plezier aan heb. Enkel bij dit koude weer nu, komt af en toe het kraakje in het radiopaneel terug, maar zodra het interieur opwarmt verdwijnt dit vanzelf weer. Niet echt een probleem dus.

Laatste update..

  • 120.000 km

Ondetussen alweer een pak km's verder en ook 2 onderhoudsbeurten verder. Nog steeds heel tevreden over de auto, qua onderhoud niks bijzonders te melden, allemaal normale slijtage onderdelen zoals remblokken, olie, filters, banden, ruitenwissers etc.

Onder garantie vervangen:
- elektrische motor inklapbare spiegels, die maaketen een vervelend lawaai

Verder een probleemloze auto welke nog elke dag een plezier is om mee te rijden.
Ik heb dan ook dezelfde opnieuw besteld maar met 4 control chasis en 150pk dci, dark metallic 18" interlagos velgen.

Leveringsdatum is voorzien in mei, wordt vervolgt dus!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.