Renault Laguna Estate 2.0 dCi 130 Dynamique (2008)

autoreview

Renault Laguna Estate 2.0 dCi 130 Dynamique (2008)

Signalement

UitvoeringLaguna Estate 2.0 dCi 130 Dynamique
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Sinds 05-03-08 ben ik in het bezit van de nieuwe Laguna III Grandtour (Estate).
2.0dCi 130 in Dynamique versie.
Opties:
17 inch velgen
DVD navigatie
Xenon
Panoramisch open dak
Bandendrukcontrole
Handenvrije startkaart, en automatisch dimmende binnenspiegel

Het is vooral het interieur van de nieuwe Laguna die me overtuigd heeft om deze auto te kopen. De wijzerplaten (met mooie witte wijzers) zijn klassiek en heel goed afleesbaar. De bedieningselementen op en achter het stuur zijn dat ook. Wat me vooral opvalt tegenover mijn vorige auto (Renault Scenic) is dat de bedieningselementen wel hetzelfde eruit zien, het materiaal waaruit ze vervaardigd zijn voelt echter veel zachter en steviger aan.

De airco uit de nieuwe Laguna is er een van de nieuwste generatie die voor nog betere prestaties moet zorgen. Een paar dagen rijden met de auto bevestigd dit… Opmerkelijk vind ik dat bij koudstart (bv ’s ochtends) de auto maar een heel korte tijd nodig heeft vooraleer er warme lucht in het interieur komt. Bij mijn vorige auto duurde dit dubbel zo lang.

Ik heb ook de DVD navigatie. Dat wil zeggen DVD ingebouwd in het (overigens nogal klein) handschoenenkastje, Cabasse radio en bluetooth systeem voor de GSM. De navigatie werkt trouwens behoorlijk goed, met mooie 3-D weergave bij afritten en dergelijke. Ook de TMC werkt heel goed bij mij. Ik heb een Nokia 6233 GSM aangesloten, en die werkt telkens heel goed icm de carkit. De radio is zeker niet slecht, bij het wat verfijnen van de instellingen zelfs behoorlijk goed te noemen. Het is nog geen wauw radio, maar toch niet slecht. De spraakherkenning is ook erg leuk, al moet ik wel wat oefenen zodat de spraakherkenning me duidelijk verstaat:-), want nu durft de computer me al eens verkeerd verstaan…

De stoelen in de Dynamique versie zijn er deels met stof, deels met leer bekleed. De zijdelingse steun is versterkt in deze versie, dus in de bochten heb je nie

PROBLEMEN

Ik zal net als bij mijn vorige auto al snel meer dan 60 000km per jaar met deze auto rijden, ik ben dus een goeie referentie als probleemtester;-). Tot nu toe nog geen enkel probleem.
Alleen heb ik iets vervelends: de ruiten aan de rechterkant van de auto staan vol strepen. Bezoek aan de dealer heeft bevestigd dat in de fabriek de auto niet goed is ontwaxt. De auto is nu binnen en ze geven hem een volledig nieuwe waxbeurt. Morgen mag ik hem terug ophalen. Jammer, maar liever zo een eenmalig probleem dan electronicaproblemen:-). Ik heb trouwens een splinternieuwe Scenic 1.9dCi meegekregen als vervangwagen. De dealer (Valckenier groep OVL-BE) lost alles wel erg keurig op. Goede service dus!

-----------------------UPDATE 19-03-2008:-------------------------

Mijn auto is inmiddels terug van de dealer, en de strepen op de ramen zijn mooi verwijderd. Het bleek een soort kalklaag te zijn die samen met de wax wordt aangebracht, en daarna niet goed werd verwijderd, keurig opgelost dus!

Ik klaagde ook een beetje over de instelling van de stoelen vooraan. Ik heb erg geworsteld om de juiste zitpositie te vinden. Ik heb zeker anderhalve week pijn gehad in mijn rug, maar ik denk dat dit eindelijk begint over te gaan. Ik zit nu ook min of meer goed, al moet ik toch lange mensen waarschuwen dat het schuifdak voor weinig hoofdruimte zorgt. Tevens beginnen mijn voeten pijn te doen indien ze langer dan een half uur plat steunen op de vloer van de auto, dit had ik in mijn vorige auto niet, maar dat was dan wel een monovolume. Ook dit zal hopelijk snel wennen.

Ook nog een positieve evolutie ivm het verbruik: ik heb momenteel met de huidige tank reeds 600km afgelegd, en volgens de boordcomputer heb ik gemiddeld 6,3 liter per 100km verbruikt. En daar ben ik uiteraard erg tevreden mee! Ik denk wel dat uitrekenen aan de pomp een iets hoger verbruik zal opleveren. Maar het zal allesinds lager zijn dan 6,9 liter per 100km...

Voor de rest ben ik nog altijd héél positief over de auto. Alles werkt goed en er rammelt niks.

Steven.


---------------------------UPDATE 02-04-2008----------------------

De instelling van mijn stoel staat nu al anderhalve week op dezelfde positie, en het lijkt dat alles nu achter de rug is. Ik heb geen rugklachten meer, alleen soms wat pijnlijke voeten:-).

Ik ben verder behoorlijk happy over het afgelopen verbruik!

Intussen heb ik de laatste 3 (volle tanken) getankt, en ben ik op volgende verbruikswaarden uitgekomen:

6,45 liter per 100km
6,60 liter per 100km
6,23 liter per 100km

Deze waarden zijn steeds gemeten aan de pomp dus kloppen voor 100%!

Voor een 2 liter dieselmotor zijn dit voor mij erg gunstige waarden!
Mijn vorige Scenic met 1.5dCi motor verbruikte amper 0,5 liter minder.
Ik doe wel veel autosnelwegkilometers.

Verder ben ik nog altijd tevreden over deze heel comfortabele wagen. Ik rij er elke dag graag in rond, en na bijna 5000km nog altijd geen grote problemen zoals vele mensen telkens weer zitten te beweren...

------------------------UPDATE 11-04------------------------

Probleempje gehad met de cd-wisselaar. Hij was geblokkeerd. Ik had nogal snel van cd gewisseld, en dus naar de garage gegaan. Daar hebben ze de stroom even afgekoppeld en terug aangekoppeld, en het was weer in orde. Gelukkig dus heel snel opgelost op een heel eenvoudige manier.

Ik heb het gevoel gehad vandaag dat er iets rammelt, maar dat kan zijn omdat ik de radio eens erg stil had staan. Er ligt nogal veel inde auto dus het kan evengoed daar aan liggen...

Verder nog altijd tevreden, intussen de 7000km voorbij, en nog altijd vind ik deze auto ongelooflijk comfortabel!

Ook het verbruik is nog altijd dik voor elkaar. Het gemiddelde exacte verbruik na 8 tankbeurten is nu 6,55 liter per 100km.

En dat vind ik nog altijd er mooi voor zo een grote en relatief zware auto...

Er zijn nog altijd erg weinig reacties op mijn Review, dus als je iets wil vragen of een opmerking hebt, dan lees ik die heel graag. Ik doe veel moeite om mijn review 2-wekelijks te updaten, dan ook graag een beetje feedback.

-----------------------UPDATE 25-04-------------------------

Het rammeltje waar ik het in mijn vorige update over had blijkt een gekend probleem te zijn. Op het forum van autoweek zijn er al heel wat met hetzelfde probleem. Ter hoogte van de cabasseradio rammelt er iets, en als je er tegen drukt is het weg. Eerlijkheid gebied me wel om te zeggen dat dit zelden voorkomt. Enkel indien er grote ’welvingen’ in de baan zijn, of op klinkers ofzo. Het is dus zeker niet dat dit de hele tijd rammelt. Ik zal er uiteraard wel door de dealer laten naar kijken. Ik denk dat ik verder de meeste kilometers maak op dit forum (van de Laguna III rijders). Ik zit intussen al aan 9120km op 7 weken tijd, dus dat schiet aardig op. Verder heb ik over de auto geen klachten. Het is nog altijd de beste auto die ik tot nu toe heb gehad, en ik heb reeds 5 nieuwe auto’s gehad hiervoor. Het gaat dus over een klein mankement, maar die moeten ook worden opgelost natuurlijk...

Het exacte verbruik op 9120km zit nu op 6,55 liter per 100km. Daarover nog altijd tevreden dus. Ik ben benieuwd of de auto veel meer gaat verbruiken met de airco die nu stillaan moet beginnen werken...


-----------------------UPDATE 17-05-------------------------

Verbruik van de auto staat nu op 6,53 liter per 100 km, nog altijd erg netjes dus... Verder niet veel te melden, behalve dat er in een paar weken tijd reeds 3 mensen schade hebben toegebracht aan mijn auto:-(. Het gaat meestal om kleine krasjes, schartjes van tegen de auto te rijden met de spiegel, of bij het parkeren. Erg balen maar niks aan te doen. Enkele beschadigingen zijn op de zijruiten dus die krijg je toch niet weg hetzij met een nieuwe ruit maar dat gaat me te ver...
Verder heel positief over de auto, geen gerammel, geen gekraak, geen andere problemen. Alleen was het in mijn zwarte auto soms warm met die hoge temperaturen. De airco doet zijn werk heel goed, maar ’s ochtends als het buiten 15 graden is en binnen wil ik er 22, dan lukt dat de ene keer perfect, de andere keer blijft de airco warme lucht blazen zodat het te warm wordt en ik het zeker op 19 graden moet zetten, vreemd.
Maar zoals gezegd heel tevreden anders. Ik heb intussen reeds bijna 12000km, wat zowat het meeste is van iedereen hier op de site, dus zeker een referentie. Schakelen loopt zo soepel ook als ik smorgens om 6u in de auto stap. Bij mijn vorige Scenic verliep dat op die momenten allemaal veel stroever.

Er had hier even geleden iemand gevraagd of ik ook het gekluts ervaar van de benzinetank na het tanken. Antwoord: JA. Het is allicht een producteigenschap. Het stoort me niet echt omdat het bij mij alleen te horen is als ik bv op de stoep rijd, of bij een put ofzo, zeker niet de hele tijd.

Binnen een maandje ga ik op reis naar Spanje met de Laguna. We zullen met 4 volwassenen en een kind in de auto zitten plus overvolle koffer. 1400km enkel. Ben benieuwd hoe tevreden ik word van de auto over lange afstanden:-)


Groeten,

Steven

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.