Renault Laguna Estate 2.0 16V T 205 GT (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna Estate 2.0 16V T 205 GT |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 114.000 km |
KM-stand laatst | 145.000 km |
Gekocht!
- 114.000 km
De eerste echte kilometers moeten nog gemaakt worden, daarover dus later meer.
De laguna moest het worden vanwege de goede reputatie vanwege betrouwbaarheid.
De GT 205 moest het worden vanwege de complete uitrusting en het vermogen
En de kleur blauw moest het worden omdat ik het persoonlijk een geweldige kleur vind!
Omdat mijn vorige auto een 6 cilinder was met achterwielaandrijving was ik sceptisch, maar de teleurstelling bleef uit. Wat een geweldige auto! Stuurt super scherp, super stoelen van alcantara, mooi panoramadak, Keyless entry, addeptive xenonlampen, materialen voelen goed aan, ruim, looks. Ik was verkocht.
Wel heeft de auto was cosmetische aandacht nodig
Hopelijk blijft de enthousiasme over een paar duizend kilometer nog steeds
De eerste kilometers
- 114.600 km
Inmiddels de eerste paar honderd kilometers achter de rug, kost samengevat, wat een heerlijke auto!
Hij stuurt gewoon heerlijk straks en scherp. Iets wat je eerder verwacht bij een sportieve duitse auto. Vanuit mijn vorige auto (BMW) voelt dit ook gewoon erg goed, ik denk dat echte Frans rijders de auto wat te stug vinden. Ik vind het super.
Pluspunten zijn met name de heerlijke stoelen, de motor die gewoon heerlijk vermogen heeft, super lekkere weggedrag en de kleur vind ik ook helemaal geweldig. Geluid radio is ook top en afwerking van het interieur.
Panoramadak vind ik voor een heerlijk licht interieur geven en van buiten een zwart dak, erg fraai dus. Ook de meedraaiende xenonlampen is een leuke gadget.
Paar kleine puntjes die ik heb gevonden wat ik liever anders had gezien;
-het stuur pakt heerlijk vast, maar heel mooi is het niet
-schakelknop is van fraai echt aluminium, maar ook heel koud met de winterse dagen!
- bediening stoelverwarming zit aan de buitenkant, mijn passagiers vergeten deze vaak uit te schakelen en vanaf de bestuurdersstoel kun je deze niet uitschakelen (bij mijn vorige auto's zat de bediening van beide stoelen gewoon op het middenconsole)
- er had van mij best iets meer een geluid in de motor/uitlaat mogen zitten. De auto is gewoon heel stil, iets een sportief randje was leuk geweest.
- navigatie is na 2012 geen updates meer van te krijgen
Deze week eens stoeien met het telefoonboek en andere instellingen. Ik heb de boordcomputer nu ook gereset om zo straks ook wat meer over het verbruik te melden.
9 maand verder
- 124.100 km
9 maand na aankoop even een korte update van mijn Laguna.
Kost samengevat
+ Ik ben nog steeds weg van de kleur
+ de souplesse en rij eigenschappen zijn blijft verbazen
+ lekker praktisch
Een aantal maanden verder en flink wat kilometers, zowel korte ritjes. Complete kamer verhuizen, lange snelwegritten, sportief stukje sturen. De Laguna is voor mij dé fijne allrounder die ook nog eens heel betrouwbaar is gebleven.
Wel zijn er wel 2 kleinigheden voorgevallen; ik heb enkele dagen een valse melding gehad van dat iemand op de achterbank zijn gordel niet op had, alleen zat er niemand :) Inmiddels is de storing uit zichzelf verholpen. En een xenonlamp was op aan het raken en heb ze maar gelijk beide vervangen. Een aardig klusje wat ik zelf heb gedaan om forse garagerekeningen maar te voorkomen. Ook de accu heb ik vervangen. Die laatste 2 dingen kunnen nu eenmaal voorkomen met een auto van bijna 10 jaar oud.
Verder niets anders dan lof, Ook is de auto in een harde coating bescherming gezet (Gyeon Mohs) waardoor hij enorm langdurig beschermt word en enorm blijft glimmen. En ik overweeg een trekhaak te monteren om een keer een fietsendrager of klein aanhangertje te trekken zodat de echt grote dingen niet in de kofferbak hoef te persen.
De APK komt er binnenkort aan, waarbij in ieder geval 2 nieuwe voorbanden gemonteerd gaan worden, verder verwacht ik geen gekke dingen
1.5 jaar in bezit
- 129.500 km
Langzaam komen de kilometer er op. Veel word er niet mee gereden omdat we nog een andere auto bij de deur hebben waardoor de laguna vaak word 'gespaard'.
Toch ontpopt hij zich als een heerlijke allrounder, met name de lange afstanden met 4 volwassenen is geen probleem. Heerlijk kilometers vreten en zelfs op hoge snelheden heerlijk stil en stabiel.
Ook nu er een kleine er bij is gekomen blijkt het ook een prima familiebak te zijn. Kinderwagen gooi je zo achterin, de kleine kijkt naar buiten door het glazen dak en de ingebouwde zonneschermen houden de zon prima tegen.
Ook ben ik nog steeds erg te spreken over de kleur, nog steeds komt het wel eens voor dat ik een compliment krijg over de auto en dan vaak de kleur!
Kosten;
tot nu toe 1 ding; een achterveer was gebroken. Verder gewoon onderhouden en geen gekke dingen.
Deze auto blijft nog wel; snel, ruim, luxe en erg betrouwbaar tot op heden
Kleine perikelen
- 132.000 km
De laguna krijgt zijn eerste perikelen, geen schokkende dingen welke gewoon leeftijd gealtereerd is in mijn ogen.
- koplampglazen worden iets mat aan de bovenkant. Daar ga ik mee bezig door middel van 'wetsanding' en nadien UV beschermer er op. het is niet zo dat de glazen helemaal dof zijn maar mooi oogt het niet.
- ik krijg af en toe de (alles behalve subtiele) melding dat iemand op de achterbank de gordel open heeft gemaakt. Dat de gordel niet in het slot is klopt wel, maar er zit helemaal niemand. misschien een sensor in de achterbank? Heb ze nu voor noot er gewoon maar in geklikt om spontane alarmbellen tijdens het rijden te voorkomen. Zal vast een kleine fix zijn, moet ik nog naar kijken.
- cruisecontrol valt soms uit tijdens rijden, heb nu met WD40 de schakelaar bij het rempedaal en koppelingspedaal wat gesmeerd, het lijkt nu weg te zijn. Mocht het probleem terug komen vervang ik ze beide schakelaars. Je klikt ze er zo in en kost bij elkaar 40 euro, wat ook te overzien is.
Verder krijgt hij volgende maand 2 bandjes en een kleine beurt bij de garage. Er word weinig mee gereden, maar wel af en toe lange afstanden. zeker op de snelweg is het heerlijk genieten en kilometers maken.
En nog steeds krijg ik af en toe positieve reacties op de auto en/of kleur. de Gyeon glascoating begint nu na een jaar wel duidelijk minder zn werking te doen, maar de bescherming zit er wel degelijk. Als het regent zie je het duidelijk en ook als je de auto was glijd het vuil er makkelijk af. Onlangs was Gyeon setje weer in de aanbieding voor 65 euro meende ik. Maar ik ben er zó tevreden over dat ik hem heb gekocht (normaal iets van 100 euro), maar oorlopig laat ik het setje nog in de kast staan gezien de werking nog wel zichtbaar is op de Laguna.
Weer bijna een jaar later
- 139.000 km
Bijna een jaar verder sinds mijn laatse review, eigenlijk is er nog weinig veranderd; de auto blinkt nog steeds uit in betrouwbaarheid, souplesse en praktische bruikbaarheid. Eerder dit jaar is er met regelmaat een dubbelasser mee getrokken en dat gaat moeiteloos. Zelfs zwaar beladen trekt de 2.0 turbo motor er goed aan en kom je niets te kort.
problemen zijn er tot nu toe niet geweest, er worden ook niet veel kilometers mee gemaakt. ik geniet nog steeds van de luxe opties waarmee deze laguna is uitgerust, vierwielsturing wat zorg voor een heerlijk stuurgedrag en de kleur gaat absoluut niet vervelen. Ik kijk soms met een schuin oog naar een andere auto, maar als je iets zoekt met het zelfde vermogen, luxe, prestaties en praktische bruikbaarheid word de spoelling dun en moet je diep in de buidel tasten.
Binnenkort 2 nieuwe michelin banden, volgend jaar februari nieuwe distributieriem en dan blijft hij zeker nog wel even!
140,000 gepasseerd en APK
- 140.150 km
de 140.000 is gepasseerd, nog steeds naar volle tevredenheid. Wat is het toch een fijne auto! Ruim, luxe, relatief snel en het kleurtje begint zeker niet te vervelen. Onlangs APK keuring waarbij alles goed was. Verder onderhoud gehad. Wel is het gasklephuis grondig gereinigd omdat het gas soms bleef hangen. Kentekenplaatlampje is vervangen. En door....!
Verkocht!
- 145.000 km
Na jaren lang naar volle tevredenheid de Laguna te hebben gereden is het tijd om te auto aan een ander over te dragen. Die gene gaat er een heerlijke auto aan hebben. Ik ben toe aan wat nieuws, en wil graag automaat rijden.
Hoewel ik er weinig mee heb gereden qua kilometers heb ik weinig problemen gehad, eigenlijk niets. Het is vooral onderhoud, accu, bandjes, distributieriem.
Al die jaren voor mij de ideale gezinsauto geweest die ik absoluut iedereen kan aanraden. Ruim, snel, praktisch, luxe met goede looks om het kort samen te vatten.
Positieve zaken die er echt uit springen;
- rij eigenschappen. Die 4 wiel sturing maakt het een heerlijke stuurauto
- motor; super soepel, veel koppel en heerlijk vermogen
- luxe; fijne stoelen, panoramadak en goede xenon verlichting
Wat had beter gekund;
- middenarmsteun kraakt.
- onderstel is stevig, om slecht wegdek wat bonkig
- stoelverwarming werkt niet zo sterk
- navigatie is verouderd en komt geen update meer van
Ik maak nog de laatste kilometers, nog even genieten en hopelijk heeft de volgende eigenaar er net zoveel plezier aan als dat ik er aan heb beleefd
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.