Renault Laguna Estate 2.0 16V 140 Dynamique (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna Estate 2.0 16V 140 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Zaterdag 23 februari stond deze zwarte Laguna Estate in de showroom te wachten. Netjes verhuld in een precies passend dekkleed waardoor alleen de contouren van de auto zichtbaar waren. Stijlvol onthulde de jonge maar zeer professionele verkoper de nieuwe Laguna.
Na een uitvoerige uitleg van alle functies werden voor mijn bedrijf nog enkele foto’s gemaakt voor de autogids van het regionale weekblad. Een leuke promotie voor de Renault-dealer en mijn eigen ICT bedrijf.
Design van de auto.
Na een week rijden heb ik m.b.t. het design alleen nog maar lovende woorden gehoord. Heeft misschien ook wel met mijn eigen enthousiasme te maken, maar als het echt een lelijke auto zou zijn, was me dat toch ook wel ter ore gekomen.
Uitvoering
De Dynamique uitvoering heb ik uitgebreid met DVD navigatie en 230 W muziekinstallatie. Heerlijk om alle features van de Laguna uit te proberen. Binnen 2 uur alles uitgeprobeerd en ingesteld. Een kind kan de was doen.
En het mooie is dat alles 100% werkt! Zelfs mijn Limburgs accent wordt door de Renault-computer feilloos begrepen. De bluetooth werkt prima met mijn Nokia E51 telefoon.
De joystick in de middenconsole werkt plezierig. Je kunt hem draaien of links-rechts-boven-beneden duwen. Middels keuzeknoppen in de buurt van de joystick kun je menu’s kiezen. Je hoeft geen universiteit gehad te hebben om het te begrijpen.
Het rijden
Wat een stilte in deze Laguna. In autoweek 52 (dec.2007) werden waarden aangegeven van 62,5 db bij 100 km/u en 64 db bij 100 km/u. Verderop in datzelfde blad werden ook de Mercedes CLS350 CGI en de Lexus 450h getest. Auto’s van meer dan Euro 70.000,-. De Laguna behaalde dezelfde waarde als de Lexus en bleek stiller te zijn dan de Mercedes!
Bij iets forser optrekken produceert de Laguna een sportieve sound (absoluut niet storend). Bij rustig optrekken en constante snelheden lijkt het alsof je in een hybride auto rijdt. Kortom, een zeer stille auto waar het goed toeven is.
In vergelijking met de Laguna is onze Mondeo echt een tractor.
50 km/u rijd je al in de 5e versnelling. Bij ca. 65 km/u in de 6e versnelling. En alles loopt dan net zo soepel... geen vervelende brom of dreun. Ook hoef je niet terug te schakelen wannneer je meer snelheid wilt maken vanuit die hoge versnelling. De schakelindicator geeft bovendien aan wanneer je kunt schakelen. Deze schakelindicator stimuleert om te te schakelen volgens het ’nieuwe rijden’.
Voor de 5e en 6e versnelling moet je de versnellingspook iets uitdrukkelijker naar rechts duwen. Maar van de 1e tot 4e versnelling schakelt de Laguna als een warm mes door een pakje boter.
Cruise control en snelheidsbegrenzer werken perfect. Via een schakelaartje op de middenconsole kun je switchen tussen cruise en begrenzer.
De vering
De vering van de Laguna is lekker comfortabel. Ik heb gekozen voor de 16’ wielen vanwege het te verwachten comfort en natuurlijk de prijs. Laat je niet wijs maken dat een Laguna er alleen maar met 18’ wielen patent uitziet.
Wanneer ik het woonerf verlaat met de Mondeo wordt je aardig door elkaar geschud. De Laguna daarentegen laat je weinig merken van verkeersdrempels en andere obstakels.
Ik heb niet het gevoel dat de Laguna een betere of slechtere wegligging heeft dan de Mondeo. Het is alleen anders autorijden. De Laguna glijdt meer over de weg.
Besturing
Ik vind de lichte besturing op lagere snelheid erg prettig. Bij hogere snelheden reageert de auto prima op stuurbewegingen. Besturing is absoluut niet vaag.
Het stuur is lekker dik en ligt goed in de hand. Is bovendien op alle mogelijke manieren te verstellen. De lederen bekleding van het stuurwiel ziet er chique uit.
De afwerking van de auto.
Geen rammeltjes of loslatende onderdelen. Mooie bekleding van stoelen, dashboard en vloer. Zelfs de bijgeleverde vloermatten stralen decadentie uit.
Deuren sluiten met een massief geluid. Geen windgeruis via ramen en/of portieren. Een vette pluim voor Renault op dit punt.
Een kennis van mij wist te vertellen dat Renault nu de electronische techniek van Toyota gebruikt. Ik vind het prima... als alles maar werkt en blijft werken.
Zitcomfort.
De zittingen van de stoelen konden wat langer zijn. De Mondeo had betere stoelen qua pasvorm. Maar dat ik met de Laguna stoelen reden to klagen heb... nee.
Het verbruik.
Op dit moment zit ik op een gemiddelde van 8.8 liter op 100 km. (Gecombineerde ritten). Boordcomputer geeft alles precies aan.
Nog even iets m.b.t. de mijn keuze voor de Laguna in combinatie met de storingsgevoeligheid van de oude Laguna. Ik heb de afgelopen 4 jaar de Mondeo gereden. Na 40.000 km heb ik een maand lang niet fatsoenlijk in de Mondeo kunnen rijden vanwegen motormanagment storingen. Bij 80.000 km heb ik in Luxemburg een Ford garage moeten opzoeken vanwege vreemde geluiden bij voorwielen/remmen. In november j.l. stond het interieur onder water. Bleek een verstopte waterafvoer te zijn.
21-04-2008
Nu bijna 3000 KM gereden met de Laguna. Het blijft nog steeds een een plezier om in deze auto te rijden. De trekkracht in de lage toerentallen in fenominaal. Schakellui rijden is echt geen probleem. En het lage geluidsniveau blijft genieten. Alsof je in een hybride auto rijdt.
De ontvangst van de radio is erg goed. Steeds kun je een grote hoeveelheid zenders beluisteren met uitstekend ontvangst (en daardoor uitstekend geluid). De 230 W geluidsinstallatie is haast therapeutisch te noemen. Genieten en ontspannen pur sang voor mij als muzikant (trompettist...).
Verbruik is nu 1:8,6
Ik zie nu advertenties staan van de Renault GT... meer vermogen en niet zoveel duurder... Zou ik bij deze auto ook wel willen: wat meer vermogen. Maar ja, wanneer is het genoeg?
De kinderen 13 en 15 jaar zouden wat meer ruimte op de achterbank wensen en ze vinden dat ze wat laag zitten. Aangezien het een auto van de zaak is, rijden we er nagenoeg niet prive in om bijtelling te voorkomen. Maar mijn dochters vinden het wel het mooiste model auto dat we tot nu toe gehad hebben. En geloof me: dochters van deze leeftijd zijn erg kritsch m.b.t. wat wel en niet ’done’ is.
22-06-2008
Ik heb nu 5500 km met de Laguna gereden. Ik geniet iedere keer weer als ik in de Laguna rijdt.
Op zaterdagochtend 21-06-2008 heb ik een pro-drive training gehad in Lelystad. Deze training werd door Renault aangeboden en had tot doel de auto met al zijn technieken te leren kennen en gebruiken.
16 Laguna’s die achter elkaar naar de testbaan rijden, heeft wel wat. De meeste Laguna’s waren in de kleur zwart. De donkerblauwe auto zag er trouwens ook strak uit. In de kleur zilver, vind ik de Laguna minder indruk maken. Deze berijder vertelde me desgevraagd dat hij normaal ook voor donkere kleuren koos, maar nu voor één keer zijn vrouw had laten kiezen... Dit zou ook meteen de laatste keer zijn... hij was er namelijk ook wat minder gelukkig mee, maar sliep verder wel goed.
De Prodrive training:
Een heerlijke beleving om de Laguna wat extremer te kunnen testen. Wat mij opviel was dat het ABS systeem niet zo’n trilling in het pedaal heeft (wat de Mondeo wel heel erg heeft). Het ESP systeem werkt erg goed: het lukte niet om de auto om zijn as te laten draaien. Ook hoef je niet bang te zijn dat er gevaarlijke dingen gebeuren wanneer je tijdens het rijden de electronische handrem gebruikt. Zelfs niet op een glad wegdenk. De ESP is uit te schakelen, maar schakelt zichzelf blijkbaar weer in wanneer de auto bij een bepaalde snelheid dreigt uit te breken. Het display geeft een duidelijke waarschuwing in het display ten teken dat het ESP systeem druk aan het werk is. Safety first...
Ik heb in mijn review geschreven dat ik de standaard banden heb (Michelin Energy). Bredere banden en hogere velgen zien inderdaad mooier uit, maar bij de rem- en uitwijkproef bleek dat mijn auto op glad wegdek de korste remweg had. En dan praat je niet over een metertje of wat... Ik mocht als enige rond de 45 Km aanrijden zonder gevaar dat ik de de Laguna de grindbak liet kussen. De Laguna’s met de brede banden mochten maar 25 km tot 30 km aanrijden om niet in de problemen te komen. Geeft toch een lekker gevoel dat je door minder geld uitgeven meer prestaties krijgt...
Het verbruik is nu 9.0 liter per 100 km. Ik rijd ook veel in de bebouwde kom. Bij een snelheid van 120 km/u gebruikt de Laguna 7.8 liter/100 km. Bij 80 km/uur gebruikt hij ca. 6,5 liter/100km.
De reacties op het model blijven positief terwijl het interieur echt veel bewondering oogst.
PROBLEMEN
Helaas, nog geen enkel probleem kunnnen ontdekken.
bij 3000 km: Nog steeds geen problemen, rammeltjes of ander ongemak.
5500 km. Geen enkel probleem.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.