Renault Laguna Estate 2.0 dCi 150 Dynamique (2009)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Laguna Estate 2.0 dCi 150 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 200.000 km |
KM-stand laatst | 300.000 km |
Kleine update
- 300.000 km
300.000 km. De auto is ingeruild. Mevrouw Zoveel wilde graag een open exemplaar van haar automobiel, die met een hard klapdakje. Dus ‘mijn’ Diesel mag het veld ruimen. Prijstechnisch met de huidige wegenbelasting (€ 145,- per maand) én de brandstofprijzen niet helemaal verkeerd. Ik mag haar afdankertje, de V6 sedan, gaan gebruiken. Wat ga ik missen aan de Renault? Een fijn sturende auto, stil, ruim, hoop trekkracht en de key less entry! Wat ga ik niet missen: Het redelijke audiogeluid en het toch wel forse verbruik voor een diesel. De auto heeft 100.000 km goed zijn werk gedaan, maar wel wat tussentijdse ouderdomskwaaltjes gehad (Roetfilter, 2 gebroken veren, 2 wiellagers, 2 schakelaartjes). Je weet dat als je een auto met 200.000 km koopt er wel eens wat kapot kan gaan.
Wat kost zoiets over (bijna) 4 jaar en 100.000km?
Afschrijving € 0,05 per kilometer (!), brandstof € 0,09 per kilometer (hoofzakelijk met een lage literprijs in de pre corona periode, waarin 75% van de kilometers zijn gereden), verzekering € 0,02 per kilometer, onderhoud € 0,07, wegenbelasting € 0,07. Totaal € 0,30 per kilometer, oftewel ongeveer € 30.000, en dat valt dan wel weer mee voor zo’n auto.
Het ga je goed! Au revoir!
Mei 2022, 298.000 km. Steeds meer herrie in de auto, wiellager rv versleten, en een achterklep die onwillig van het slot af wilde. Nieuw lager en een nieuw schakelaartje voor € 355,- en de auto rijdt weer fantastisch
1-10-2021, km 291.000
Zeer kleine update:
Het thuiswerken bevalt nog steeds prima. Lees net dat er vrijdag 1 oktober > 600 km file stond en dan is het lekker dat je er niet ergens in hoeft te staan. We rijden weinig.
APK, klein beurtje en wat kleine zaken bij de lokale vakgarage (perfect team daar!): Ruitenwisserbladen, RV ruitschakelaar (haperde soms bij raam sluiten), een motorkapslot… (vastgeroest, kap wilde niet meer open, tenslotte jaar lang niet onder de kap gekeken) en twee banden (De Michelins achter waren versleten en nu vervangen door Hankook Ventus 2). Bijna € 900,- verder al met al. Rijden we met deze door, wordt’ie ingeruild? Door wat? EV? Een hoop cilinders? Privat Lease? Hoe gaat het met het thuiswerken nu? De Renault bevalt goed, rijdt heerlijk, zuipt, hoop koppel, stil, goede automaat…… Voorlopig maar even doorsukkelen.
5-10-2020 km 280.000
Na de befaamde lockdown in maart jl met de bijbehorende verplichting om thuis te blijven werken was de Renault in oktober aan een APK en de jaarlijkse beurt toe. Opvallend weinig kilometers dat laatste half jaar; 6.000. Waar in de daar voorgaande 1.5 jaar 74.000 kilometers erbij opgereden zijn. Voordeel wel is het weinige tanken (tegen ongeveer een literprijs van € 1.10) en de enorme tijdswinst door het ontbreken van het woon-werk verkeer. En als je dan een keer gaat rijden is het met 106 km/u op de cruise ook wel relaxed.
Na de laatste beurt (262k) op een gegeven moment een rammeltje in het voorterrein bij het nemen van kuilen en drempels. Bleek een stukje van de voor veer gebroken te zijn. Nieuwe veer en gelijk nieuwe voorbanden. Kosten € 500,-
Nu een kleine beurt bij 280k + APK. Er zijn nieuwe remschijven achter gemonteerd (ivm geluid wiellagers) + remblokken, airco afgevuld en wederom een veer (achterzijde) vervangen ivm breuk (wel een Renault Laguna dingetje). Totale kosten € 960,-
De auto rijdt fantastisch, snel, stil (weer na de wiellagervervanging) en comfortabel, maar vergt wel aardig wat investering in goed onderhoud en wegenbelasting (€ 140 per maand). Ik twijfel om ‘m te verkopen en wat leuks er voor terug te nemen voor het lokale en klein regionale gebruik. Maar wat? Mevrouw Zoveel wil niet in een “klein koekblik”. Het moet een automaat zijn…. Een beetje apart kan geen kwaad. 4x4? Ik ben er niet uit en zoek de occasionssides af. Geduld is een schone zaak, de Renault bevalt nog prima, maar diesel voor 12k per jaar….
04-12-2019 km 262.000
De auto heeft een 60k beurt gehad met vervanging van alle filters, een sloot olie, de remschijven & blokken op de vooras en 2 schokbrekers van de achteras. Rond € 1.000 totaal. Keurig zoals begroot door de lokale Vakgarage. Zeer gemotiveerd en kundig personeel daar. De kilometers vliegen onder de banden door. Door de nieuwe schokbrekers is de auto wat strakker / harder aan de achterzijde geworden en dat is even wennen. De auto bevalt prima! We gaan gewoon door.....
27-9-2019 km 252.000
Auto 11 maanden in bezit en 50.000 km afgelegd na aanschaf. Een heerlijke reiskameraad, comfortabel en stil. Helaas niet geheel probleemloos, maar nu ook weer niet traumatisch. Je kan iets verwachten bij een auto met > 200k op de teller. Bij 240k km een beetje inhouden… en op een gegeven moment een rode waarschuwing op dashboard. Noodloop… Een carpoolplaats langs de A50 bereikt en de pechhulpdienst gebeld. Binnen 1 uur was de berger er en kon ik mee voor het ophalen van het vervangend vervoer (Nieuwe Golf 1.5 met 130pk, reed ongelofelijk zuinig, 1:19! Soepel, maar verre van sportief en lawaaiig tov de Renault). De Renault werd naar de thuisgarage gebracht en daar bleken 2 zaken niet goed te zijn. 1) Het roetfilter zat vol en 2)De slang van de turbo naar interkoeler had een scheur. Beide delen zijn vernieuwd en de auto reed weer als vanouds. Kosten iets van € 700,-. 10K km verder, na het tanken ‘op de hoek’ kwam wederom een melding op het dashboard dat de inspuiting gecontroleerd diende te worden en weer in de noodloop. Bleek nu een MAP sensor defect te zijn (€ 33,-) en bij de gelijktijdige APK keuring kwam een bekend Laguna kwaaltje naar boven: Motorsteun kapot. Alles was voor € 240,- weer gekeurd en gerepareerd. De auto is nog stiller geworden en de schakelmomenten van de automaat nog minder waarneembaar! Heerlijke reiswagen! Het verbruik blijft zo rond de 1:14 hangen. Olieverbruik marginaal (nog niets bijgevuld na de beurt bij 233k, lampjes oliepeil zelfde aantal) Over 10k km dient er een onderhoudsbeurt plaats te vinden en zullen de voorbanden ook vervangen worden, deze hebben nu nog zo’n 3mm profiel.
11-4-2019, 233k. Inmiddels zitten de eerste 30k er in een half jaar weer op en de auto heeft net een onderhoudsbeurt gehad. De kilometers rolden als vanzelf onder de wielen door. Tussentijds 1 litertje olie bijgevuld, de ruitenwisserbladen vervangen en via Marktplaats de DVD en CD gekocht en de navigatie naar de “laatste” versie gebracht, dwz kaart 2012….. zucht. Maar wel een enorme verbetering tov de ‘af fabriek’ versie van 2007! Op een gegeven moment begon de auto wat te trillen, bleek een achterband een bult te hebben. De Hankook’s achterbanden vervangen door Michelin Pilot4, die gelijk een stuk stiller zijn. Het verbruik schommelt rond de 1:14 bij rustig rijden en is conform de opgave van Renault bij “gemiddeld gebruik”. Storend blijft het ontbreken van aflegmogelijkheden voor kleinere spullen en het wat stugge rijgedrag door de 18”velgen. Verder bevalt de auto prima en rijden we gewoon door.
dec 2018, 222K. Ergens in de leer van Seneca weet je dat emoties slechte raadgevers zijn. De Hyundai was in een opwelling aangeschaft, best wel verliefd op de kleur, de reputatie en de uitvoering. 30.000 km later ter ziele en bij het autobedrijf in het dorp (waar we binnenkort gaan wonen) onze Koreaanse vriend al koelvloeistof lekkend naar toe was gebracht. Daar bleek reparatie niet rendabel, maar gelukkig stonden er veel gebruikte auto’s. “Een diesel automaat, maar géén Duitse” *) was onze vraag. Een Renault Laguna bleek de optie en we konden kiezen uit een mooie blauwe coupé of, de keuze van mevrouw Zoveel, een witte stationcar. Liefde op het eerste, tweede of derde gezicht? Neen! Een vervoermiddel? Ja! We hebben het druk met van alles en nog wat en ik heb eigenlijk geen zin om me nu in auto’s te verdiepen. “Doe die stationcar maar!”. La Laguna is inmiddels een week of zeven in bezit en inmiddels zijn we 10k verder. De stilte en de rust valt op tijdens het rijden, zeker in vergelijk met de Landini uit Korea. Boven 140 km/u is ze zelfs stiller dan de Chrysler van mevrouw Zoveel… Koersvast, mooi, stabiel, goede stoelen….. een heerlijke auto! De automaat schakelt goed, nauwelijks merkbaar, en de 150pk 2.0 motor heeft voldoende trekkracht om snel in te voegen. Wat er overeenkomt met de Chrysler is de dramatische ruimte om wat af te leggen in het interieur. Hebben de ontwerpers nooit met hun portemonnee én telefoon in de hand ingestapt?. Vallen er verder zaken tegen? We hadden een niet altijd goed werkend linker voorportier slot en een knakkende deurvanger, beide keurig door het autobedrijf onder garantie vervangen. La Laguna lust wel een stevige slok. Een tempelier zou er bang van worden. De bandenmaat (225/45/18) werkt natuurlijk niet echt mee met de rolweerstand en wat stug rijgedrag. Verbruik richting 1 op 14 à 15 blijkt de praktijk. De audio klinkt goed (Cabasse), de navigatie kan helaas niet meer ge-update worden (na 2012…. Zucht), maar werkt wel heel fijn. Op het dashboard lees ik af dat er over 20k of 10 maanden een onderhoudsbeurt nodig is. Dan meld ik me weer!
*) geen Duitse: Ooit een paar jaar bij een dealer van een Duits 'premium' merk gewerkt, daar was 35% van de magazijnomzet garantiewerk, Voor mij als particulier én geen leaseauto bezitter "doe maar niet"
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.