Renault Laguna Estate 1.5 dCi 110 Expression (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna Estate 1.5 dCi 110 Expression |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 29.000 km |
Celsium uitvoering, renault voor een dacia priis!
- 1.500 km
Na overigens een probleemloze 150.000 km met het vorige model van de LAGUNA gereden te hebben, gekozen voor weer een laguna.
De Celsium uitvoering met 1.5 dci 110 pk Estate in zwarte metallic uitvoering.
afweging:
Passat is oud model, alleen in 1.6 tdi bluemotion interessant vanwege 20%bijtelling, maar wel zeer kaal qua uitrusting.
Insignia is een plaatje om te zien en mooi interieur maar kost 10.000 extra.
C5 kost 7.000 extra en je raakt de kluts kwijt van alle knoppen rond het stuur.
407 is oud en kent een ander kwaliteitsniveau.
Mondeo: een verhuiswagen met slechte afwerking: bekleding kofferbak sluit niet goed aan, daarachter zichtbaar plaatstaal, vreselijk dashboard, open links van het stuur het opbergvakje en je kijkt in een holle ruimte!
De laguna daarentegen heeft een vreemde neus (kan beter) maar is
een zeer complete, comfortabele en luxueuze auto voor een prijsstelling die zeer concurrerend is: € 27690 voor een grote middenklasse station met vlotte motor, kleurennavigatie, bi-xenon, PDC, automatische airco, chroomlijsten zijruiten, lichtmetalen velgen, lederen stuur/pook, 6-bak, handsfree sleutelkaart, licht/regensensor, uitstekende radio/cd.
De auto overtreft mijn verwachtingen: zeer stil, motor voldoende krachtig, goed stuurgevoel, uitstraling en kwaliteitsniveau van een BMW. Praktisch bruikbare kofferruimte. Zeer compleet voor een verbazingwekkende lage (dacia)prijs.
Toch een paar minpuntjes mbt de auto en renault als organisatie:
Achterin niet zo ruim als enkele concurrenten;
werking menu van de bluetooth carkit is omslachtig, soms geen geluid tijdens bellen, instellingsprobleem of misser ?
De aflevering duurde erg lang. Dit is helaas mijn zoveelste renault die meer dan een maand later geleverd wordt dan vooraf afgesproken en herbevestigd is. Onbegrijpelijk dat je bij TNT post / DHL etc met track-tracing een pakketje van € 20,- per dag kan volgen en Renault tussen productie en aflevering weken lang niet weet waar een auto is.
De auto stinkt van binnen enorm en zodanig dat je er echt misselijk van wordt. Waarschijnlijk het plastic, rubber, stoelbekleding e.d. Neemt na een week langzaam af, maar nog steeds een erg vervelende nieuwgeur. Kan mij niet voorstellen dat dit binnen de (gezondheids)normen valt.
Van te voren is het afwachten wat je krijgt: de uiteindelijke auto wijkt af van de brochure: zo zijn chromen raamlijsten standaard evenals inklapbare spiegels. Niet vervelend, maar wel weer typisch renault. Gegevens zijn niet op orde. Als je renault nederland hierop wijst krijg je niet eens een antwoord. De motorgegevens (snelheid e.d.) van de 1.5 dci onbreken en overigens in de brochure en renault nederland kan dit niet eens melden (na herhaalde verzoeken!). En dat in de huidige tijd !!!
Jammer want de auto zelf is gewoon super goed en zou gelet op de prijsstelling een verkooptopper moeten zijn. Overigens wel tevreden over de eigen dealer.
Nu inmiddels bijna 2000 km gereden, veel korte ritjes waardoor gemiddeld verbruik rond de 6,4 l / 100 km uitkomt. Op langere trajecten met kruissnelheid tussen 80 - 100 is 5,2 l / 100 km zeer zeker haalbaar. verbruikgegevens kloppen dus redelijk.
top auto voorzien van alle comfort
- 10.000 km
Nu de vakantie achter de rug is, tijd voor een up-date!
Kort samengevat: zeer zeer tevreden !
De laguna estate in celsium 1.5dci uitvoering bevalt uitstekend. met gehele gezin en bagage op vakantie, genoeg ruimte en een laag verbruik: 5,5 L / 100 km gemiddeld gedurende 3600 kilometer autoroute, bergwegen, stadjes etc.
De auto is van binnen lekker stil alleen boven de 130 km/h licht windgeruis bij spiegel, maar dat is eigenlijk nauwelijks hoorbaar....
Ongemerkt kan er veel bagage in de koffer. je stop snel met laden omdat je denkt dat de klep anders niet dicht kan, maar de ruit loopt boller waardoor er meer mee kan dan je verwacht.
Nog steeds van mening dat de prijs € 27690 zo concurrerend scherp is en de uitrusting zo compleet, dat dit de beste aanbieding is in het segment.
Maar wie kan mij vertellen hoe hard deze auto kan? Nog steeds heeft Renault nederland geen acceleratie/topsnelheid bekend gemaakt.... Jammer dat er geen betrouwbare gegevens bekend zijn !
rijdt nog steeds prima!
- 29.000 km
inmiddels al weer bijna toe aan de tweede beurt. De auto rijdt prima, verbruik valt wat tegen. Met extreem veel moeite is een tank gemiddelde van 5,5L/100 km haalbaar, dit vergt wel lange ritten met veel 70-80 km per uur. Normaliter schommelt het verbruik tussen de 6,0 en 6,5 L / 100km en dat valt me toch iets tegen. wellicht te wijten aan winterbanden?
Links voor maakt de vering/schokdemping een krakend geluid, in de garage maar eens naar laten kijken. Ook de stuurkolom zelf in het interieur kan wel een een kraakje laten horen.
Verder een hele fijne auto en zeer comfortabel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.