Renault Laguna Estate 1.5 dCi 110 Dynamique (2011)

autoreview

Renault Laguna Estate 1.5 dCi 110 Dynamique (2011)

Signalement

UitvoeringLaguna Estate 1.5 dCi 110 Dynamique
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf142.700 km
KM-stand laatst213.200 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe stap

  • 142.700 km

Met het oog op grote onderhoudskosten van onze Grand Scenic en met de stap terug van twee naar één auto's hebben wij onze Clio en Grand Scenic ingeruild op deze Laguna.
Op zoek naar een vervanger hadden wij enkele wensen:
- bouwjaar van 2009 of later
- voldoende ruimte op de achterbank voor drie jonge tieners
- een MPV of grote station
- als het omslagpunt gunstig is mag het ook een (spaar-)diesel zijn, maar niet met teveel kilometers.
- vanwege onze positieve ervaringen met Renault dan als eerste keuze dit merk.
- graag afgeleverd met onderhoud en garantie.

Overwogen zijn:
- Grand Scenic: de vraagprijs voor dit model is veel hoger dan ik in 2013 voor de mijne heb betaald. Dus viel die wat buiten het budget. Daarnaast vind ik het model dat vanaf 2009 geleverd werd minder mooi dan het model dat ik heb (Scenic II, maar dan de laatste). Een normale Scenic heeft wel de ruimte op de achterbank/-stoelen, maar een relatief kleine kofferbak, dus die viel ook af.
- Megane Estate: een mooi model, veel aanbod voor allerlei prijzen en leuke uitvoeringen. Helaas is de ruimte achterin wat krap voor onze kinderen (daarom hebben wij in 2013 onze Megane Grand Tour ingeruild voor een Grand Scenic).
Die viel dus ook af.
- Laguna Estate: een mooi en bijzonder model. Moeilijk te vinden ivm beperkt aanbod. Na een tijdje zoeken één bekeken en gereden bij Oving in Zwolle. Die had wel de ruimte op de achterbank en een grote kofferbak (wel iets kleiner dan de Grand Scenic, maar te doen). Het onderhoud was door Renault verricht. Deze dealer wilde diep gaan voor een deal en wordt afgeleverd met onderhoud en garantie.

De eerste indruk: het rijden
Stilte in het interieur! Lekkere stoelen, een uitgebreide uitrusting en netjes. Wel veel gelopen voor zijn leeftijd, maar met een diesel zou dat moeten kunnen. De besturing voelde vertrouwd aan als je al jaren Renault rijdt, niet met gevoel, maar toch strak. Heel comfortabel, maar toch stevig.
De motor is een 1.5 Dci motor. Het is geen strepentrekker, maar wel vlot. Ik moet wennen aan snel doorschakelen en de lage toeren. Ik heb namelijk nog nooit een diesel gehad. Wat loopt die zuinig op de snelweg! Dat ben ik met mijn hoogtoerige Scenic niet gewend.

De eerste indruk: de auto
Langgerekt en laag bij wat ik gewend ben.
Van buiten een sportieve, maar ook representatieve uitstraling.
Van binnen chic met halflederen bekleding en mooie materialen.
Een klein en dik stuurtje, heerlijke stoelen.

Na aflevering ga ik de verbruiksmonitor bijhouden en dit review vernieuwen als er iets te melden is.

Aflevering

  • 142.715 km

Vandaag was het zover: de aflevering.
Afgeleverd met een grote beurt, nieuwe distributie en waterpomp, een nieuwe aircopomp, Michelin CrossClimate banden en wat lakrepair.
Voltanken en rijden maar. Opvallend was wel dat de aircopomp voor de tweede keer in twee jaar kapot was. We zullen zien hoe dat loopt.
Opvallend bij de eerste rit: de rust... Je hoort zowat niet het verschil tussen 80 of 130 rijden.
Verder: wat je er allemaal aan kan instellen in de uitgebreide TomTom-navigatie (met Europa!), audio met bluetoothmogelijkheden (zowel bellen als afspelen), een goed verstelbaar geluid, fijn om dat te hebben.
Nu mag het rijden beginnen.

De eerste (bijna) 1000 km

  • 143.651 km

In anderhalve week mochten wij (bijna) 1000 km rijden in een afwisselend patroon (binnen de bebouwde kom, buiten de bebouwde kom, 60% snelweg). Het verbruik was 1: 17,4 gemiddeld (terwijl de boordcomputer toch wel een hoger verbruik aangaf!), niet slecht voor een eerste zelfgereden tank met diesel.

Wat valt op:
- de rust onderweg! Of je 100 km/u of 140 km/u rijdt, je hoort weinig verschil, weinig motorgeluid, alleen meer windgeluid. Je komt uitgerust op de plaats van bestemming aan.
- een goedklinkende geluidsinstallatie (3D sound by Arcamys) met 8 speakers. De bas mocht iets meer zijn, maar ik kom niets te kort. Een auto is geen discotheek!
- een stevige stabiele wegligging, ook op hogere snelheden.
- een soepel trekkende motor. Wil je meer prestaties, dan kun je gerust verder doortrekken (tot 4000 toeren), maar dan moet je echt wel doorschakelen. Onder de 1500 toeren is het wat stroever. Ik rijdt bij lage snelheden op de schakelindicator (ongeveer bij 2000 toeren opschakelen). Bij hogere snelheden trek ik meer door (soms tot het rood, zo werd bij Renault geadviseerd, om roet weg te blazen/branden).
- bij het optrekken in lagere toerentallen hoor je toch wel wat nagelen van de motor. Is dat normaal voor dit type?
- om te parkeren is hij wel groot/lomp.
- het belangrijkste: wij passen er als gezin in! (bestuurder 1,91 cm en drie kinderen in de leeftijd van 10-14 jaar)
- het TomTom navigatiesysteem werkt snel en grondig. Toch wel wat omslachtiger dan de Carminat 2 in de Scenic. Maar de mogelijkheden van TomTom zijn ook veel groter. Het updaten ervan is vooral veel goedkoper (minder duur €69,- tegenover € 249,-). Grappig zijn de mogelijkheden om meldingen in te stellen met allerlei geluidjes (een kerkklok als je langs een kerk rijdt of toeter geluidjes als je te hard rijdt). Grappig, maar je wordt ze snel zat, dus heb ik de meldingen maar uitgeschakeld.
- de afwerking van de Laguna is veel "dikker", steviger, duurzamer dan de Scenic of de Megane die ik hiervoor reed. Je heb knoppen die je echt moet indrukken, ipv. voorzichtig aanraken omdat ze lijken af te breken. De Laguna komt veel degelijker over. De Laguna is met aandacht voor kwaliteit ontworpen en gebouwd.
Verder geen bijzonderheden en we nagelen/brommen/tokkelen vrolijk verder.

Pech onderweg

  • 146.800 km

Bij het optrekken op de snelweg kregen wij ineens de melding "storing inspuiting" met symbolen dat we moesten stoppen. Het was 's avonds laat, maar de pechhulp van Renault was er snel (binnen een half uur). De computer werd uitgelezen, de storingsmelding (storing aan een draad van de injector van de tweede cilinder) verwijderd. Een dag later nog uitgelezen door de dealer, maar niets teruggevonden. De melding is nog niet teruggekomen.

Verder zijn de ruitenvegers voor vervangen.

Na een kleine drie maanden rijden zijn we nog heel tevreden met het comfort en de luxe van deze auto. Om mij heen krijg ik positieve opmerkingen over de uitstraling van de auto. Hij is toch wel exclusief, je ziet ze niet zoveel. En in de juiste kleur ook nog eens heel chic zonder patserig te zijn. Ik kan ermee voor komen rijden zonder de ogen uit te steken. Dat is de uitstraling van deze Laguna in mijn ogen.

Daar komt het gunstige verbruik bij van gemiddeld 1: 17,6 met als uitschieter omhoog naar 1: 18,4 en naar beneden 1: 16,8. De boardcomputer kan het alleen niet zo goed bijbenen. Die geeft een veel hoger verbruik aan dan de werkelijkheid (is vaak eerder andersom). Even raad gevraagd op het forum van de Lagunaclub en daar blijkt het wel vaker voor te komen. Niet te veel van aantrekken dus.

Wat betreft de brandstof: ik tank Shell V-Power diesel. Eenmaal gewone diesel van Shell getankt, maar daar werd ik niet vrolijk van. Net of het stroever liep, meer geluid maakte, nagelen en een hoger verbruik. Het zal op de lange termijn moeten blijken of ik het verschil in prijs en verbruik eruit haal. Ik houd het bij in de verbruiksmonitor.

Vakantie ervaring (kapotte accu)

  • 149.200 km

Het nieuwe jaar mocht voor ons meteen goed beginnen met een vakantie naar Duitsland. Ik was benieuwd naar de laadruimte en naar het gedrag (motorisch en wegligging) als wij volgeladen zijn.
Als vergelijkingsmateriaal hadden we een Grand Scenic en die had een grote kofferruimte van 550 liter tot het raam. En dan een rechte achterkant, dus die kon je flink hoog stapelen.
De Laguna Estate gaat maar net over de 500 liter heen. De kofferbak is mooi vierkant en vlak afgewerkt (en mooie stoffen bekleding!) We misten bijvoorbeeld wat vakken onder de vloer om schoenen of klein grut weg te stoppen. Dus het was passen en meten. Toch ging dat allemaal prima erin. Een dakkoffer was nog niet nodig.
Qua weggedrag heel stabiel, geen last van een gebrek aan motorvermogen, dus geen problemen.
Kortom: een prima reisauto.

Maar er kwam toch een probleem. Eén nacht strenge vorst en de accu bleek aan zijn eind. Mag misschien ook wel na 6 jaar, maar toch. Daar sta je dan in het buitenland. In goed overleg met de Renaultdealer (er zit nog garantie op) laten vervangen. Met startkabels op weg richting garage geholpen. Aan de accu zal het voorlopig niet liggen (al was de oude wel van Varta).

Kleine klusjes onder garantie

  • 151.300 km

Nog even teruggeweest om kleine (misschien grote?) garantiegevallen te laten repareren.
Er moest een bandreparatie plaatsvinden (bleek een spijker in te zitten...)
Er zit een scheur in het "leer" aan de zijkant van de bestuurdersstoel, helaas wilde de dealer dat niet onder garantie vervangen (was al zo bij de aflevering, dus ik heb het zo gekocht...). Vervangen zou ongeveer € 450,- zijn. Maar even zo gelaten.
De deur aan de bestuurderskant klemde wat en hing scheef (opnieuw afgesteld)
Verder blijft de motor een - in mijn ogen - vreemd geluid maken (tjoek, tjoek, tjoek) als je tussen de 1000 en 1200 toeren rijdt (bijvoorbeeld als je van 80 km/u terugzakt naar 50 en in de 5de versnelling doorrijdt.) Dat geluid bleek normaal te zijn voor dit type motoren. Ik moet er dus maar aan wennen. Hij rijdt en klinkt verder goed, dus dan moet ik er maar op vertrouwen dat het goed is. Het is uiteindelijk mijn eerste auto met een dieselmotor, dus ben ik wat onzeker over wat ik hoor.

Verder geen bijzonderheden aan deze bijzonder prettig rijdende en ogende auto.
De leenauto die ik meekreeg (een nieuwe Clio Estate Limited met 0,9 l tce motor) is echt een paar klassen minder qua rijden en comfort. Je komt ermee van A naar B, het rijdt wel goed, maar de Laguna is toch een ander verhaal qua rust in het interieur, gevoel in het stuur en de pedalen en natuurlijk het luxe-niveau waar in mijn ogen niets te wensen overblijft in de Laguna.

Het verbruik is op dit moment zo rond de 1:17,5 gemiddeld, en dat in de winterperiode. Dit verbruik kan ik alleen lezen uit de tankbeurten en de kilometerstanden, want de boardcomputer wijkt erg af van de werkelijkheid (in dit geval laat hij een hoger verbruik zien dan in het echt en het aantal liters dat "verbruikt" moet zijn is vaak een stuk hoger dan in de tank kan. Soms geeft hij 73 liter verbruik aan, terwijl de tank 66 liter groot is en ik dan 54 liter heb getankt...). De auto rijdt er niet minder om, het is alleen maar jammer.

Opnieuw pech

  • 153.000 km

Nu weer overvallen door de melding "Inspuiting defect". Dat gebeurde in het najaar ook al. De pechhulp weer ingeschakeld, ware het niet dat wij - zij het voorzichtig - naar de dichtstbijzijnde dealer konden rijden. Na een kwartier stilgestaan te hebben startte de auto met de melding (met rode waarschuwing!) en even later ging de melding weg.
Tja, wat moet je daar nu mee? Dus weer naar de dealer gereden. Aan de computer en daar kwamen allerlei fouten uit die te maken zouden kunnen hebben met kabelbreuk in de kabelboom (een flinke onderzoeksklus) of een injector die dan misschien wel echt defect was.
Laat het nu net wezen dat we net twee weken uit de garantie zijn. De dealer heeft de auto dagen in onderzoek gehad.
En dan krijg je een andere auto mee, een hele nieuwe Clio Estate met een 1.2 liter TCe motor. Een heerlijk ding, superzuinig en pittig, maar: onrustig rijgedrag, veel wind- en onderstelgeluid, redelijke stoelen, weinig comfort. En al snel ga ik mijn Laguna wel missen.

Update 03-04-2017:
Ondanks talloze proefritten en het uitlezen van de computer, een zoektocht naar draadbreuk e.d. is er niets gevonden. We moeten dus maar afwachten of iets weer terugkomt. Gelukkig heeft de dealer daar geen kosten voor berekend en dat scheelt dan weer.

Helaas is het gevoel van betrouwbaarheid in de auto wel afgewaardeerd. Nu richting 2 sterren. Enerzijds is het een topauto met een prachtige afwerking, en heel comfortabele rij eigenschappen, maar blijkbaar is op dit moment de elektronica rond de (anders zo betrouwbaar bekendstaande 1.5 dci k9k) motor een zwakke schakel. Komende tijd moet die maar sterren verdienen. Er staat eind april een rit richting Hongarije en Slowakije in de planning (en weer terug natuurlijk). Ik ben benieuwd of die daar technisch ongeschonden doorkomt.

Zomercheck en vervolg

  • 160.360 km

Na de negatieve ervaring rond de elektronica van het motorblok, hield ik mijn hart vast toen wij een lange reis richting Hongarije en Slowakije gingen maken.
Vooraf Gas To Liquid getankt bij Firezone, zodat de verstuivers (en het motorblok) schoonbleven.
Tot mijn verrassing gaf de Laguna geen krimp en knorde (met GTL in de tank "zoemde") richting de verre bestemmingen. En dan is de Laguna helemaal in zijn element. Op de heenweg een verbruik gemeten (met dakkoffer, bagage en 5 personen) van 1: 22. In alle rust en comfort zoefden wij over de Duitse en Oostenrijkse Autobahn richting Hongarije en Slowakije.
En dan merk je wel: wat een geweldige auto!
Op de terugweg iets meer verbruik met gewone ARAL diesel, maar toch een mooie 1: 19.
Daarna ben ik V-Powerdiesel blijven tanken. Het verbruik vanaf dat ik 'm heb is nu 1: 18,1 gemiddeld. En dat toch wel met veel kleine stukjes. Lekker zuinig dus.
Onlangs merkte ik dat de stationaire loop van de motor minder mooi was. Toen wij op de snelweg zaten zag ik de verbruiksmeter omhoog gaan bij stabiele snelheid: een regeneratie was aan de gang. Dat had ik nog niet eerder gezien en gemerkt. Daarna was het stationaire geschommel over en loopt die weer zoals het hoort.
Nu de zomercheck gedaan. Alles in orde! Zelfs geen olieverbruik na deze intensieve maanden!
Wel een ventiel laten repareren, omdat één van de banden (al vanaf de levering) toch wel druk verliest. Kosten: € 0. Top service dus van Oving in Hattem.
De betrouwbaarheidswaardering gaat nu een sterretje omhoog. Dit omdat heel af en toe een kleine hapering is bij het optrekken. Wat het is kan niemand zeggen. We rijden/knorren maar rustig verder.

Update: je raadt het nooit. Het is mij vaker overkomen dat twee dagen na de check een dimlicht kapot is. Met MyRenault+ is het gratis en snel vervangen.

APK-keuring

  • 163.640 km

Na 11 maanden en 21.000 kilometer volgde de eerste Apk-keuring onder mijn eigen beheer: conclusie: niets!

Wat verder te melden valt:
We zijn op vakantie geweest in bergachtig gebied. Met 5 personen, dakkoffer en (gedeeltelijk) bagage is het qua vermogen "te doen", maar het houdt niet over. Hij trekt op zich makkelijk een berg op, (zeker vergeleken met onze hoogtoerige benzine Scénic) maar je moet 'm wel op toeren houden. Op de Duitse Autobahn komt hij prima met het verkeer mee. Met volle bagage (vooral de terugweg met wat shopdagen) gaat het prima vooruit. Maar als je dan weer "leeg" bent, rijdt het aanzienlijk makkelijker.
De remmen zijn en blijven vertrouwenwekkend, net als de rustige en stevige wegligging.
Het valt mij op dat ik ook op lange stukken prima zit en dat drie opgroeiende kinderen het achterin ook kunnen uithouden.
Als het te warm wordt is het de temperatuur van de automatische airco een graadje lager en de roosters achterin open. Ik mag er ook bij vermelden dat ondanks de donkere lak de auto binnenin snel op behaaglijke temperatuur te krijgen is.
Qua sturen valt het mij op dat hij niet zo direct stuurt als dat ik dat op bochtige wegen zou willen, maar je voelt geen aandrijfreacties en dat is ook wel fijn.
Het geluid op hoge snelheid blijft laag. Al moet ik er wel bij zeggen dat de dakkoffer op zich veel geluid maakt en ervoor zorgt dat andere geluiden (rol en motor geluid) minder hoorbaar zijn.

1 jaar in bezit

  • 165.004 km

Nu na een klein jaartje mag ik concluderen een prima aankoop te hebben gedaan, geen extra onderhoudskosten gehad (komt in december weer), het aantal kilometers dat we ermee rijden is genoeg om diesel te rijden tegenover benzine (ruim 22000 km het afgelopen jaar). De Laguna is zuinig. Ik blijf mij verbazen hoe weinig ik naar de pomp moet voor brandstof. De tank is groot (66 liter), daar rijd ik met gemak 1000 kilometer mee. De kosten zijn iets meer dan € 7 per 100 kilometer (vergeleken met de Scenic op benzine € 13 per 100 kilometer). Het verschil is toch wel zo'n € 100,- per maand aan brandstofkosten. Daar staat de hogere houdersbelasting tegenover (€ 115 tegenover € 70 per maand) en een iets hogere premie voor verzekering (€ 10 per jaar). Al met al een besparing (exclusief onderhoud en afschrijving) van zo'n € 55 per maand! (Is toch weer € 660 per jaar, een dikke onderhoudsbeurt zal ik maar zeggen)
Daar staat wel tegenover dat ik nog steeds moet wennen aan het geluid en gedrag van een dieselmotor. Een moderne benzinemotor maakt stationair bijna geen geluid. Op snelheid is de motor stil (en zeker als die op temperatuur is). Qua trekkracht heb ik geen klagen, maar het af en toe nagelen... De tip om 'm af en toe flink door te trappen neem ik ter harte en daar kan die best goed tegen tot nu toe. Maar ik ben graag zuinig op mijn spullen.
De laatste maanden heb ik Shell V-Power Diesel getankt. Of het daardoor komt weet ik niet, maar wel dat ik geen storingsmeldingen meer heb gehad van de injectoren. Of deze brandstof effect heeft op het verbruik heb ik niet kunnen meten. Misschien iemand ervaringen in?

30.000 kilometer en onderhoud

  • 172.600 km

Na 30.000 kilometer is het reguliere onderhoud aan de beurt. Naast de standaard dingen die bij een onderhoudsbeurt horen (olie, filters, interieurfilter, nieuwe APK en algehele controle) hoefden alleen maar de remblokken voor vervangen te worden. Verder is een deur afgesteld, omdat die af en toe wat klemde. Gewoon slijtage, geen mankementen. Totale kosten € 560,-.
De ruitenvegers voor en achter had ik een maand geleden zelf al vervangen via 123autoparts. Dat scheelt heel veel geld! (€ 35,- incl. verzending ipv € 59,- en € 20,-)

Al met al een positieve ervaring weer.
Op naar de 200.000 km!

Wat betreft het rijden. Of het aan de V-Power diesel ligt die ik consequent tank, haperingen onder het rijden heb ik niet meer gehad laatste maanden. Ook het nagelen is voorbij. Hij rijdt nu echt goed. Ik begin er meer plezier van te krijgen. Het verbruik is nog steeds 1: 18,1, dus ook in de wintertijd. Nu loop ik ook niet zo te stampen, maar als het blok warm is en ik ga de snelweg op, dan trek ik graag even door naar 3500-4000 toeren per minuut. En dat gaat prima. Dat was een jaar geleden soms wel anders...

Als het om de kosten gaat: het afgelopen jaar heeft het tanken van V-Power mij € 100,- meer gekost. Maar wat kosten reparaties en onderzoeken (tijd!) aan verstuivers e.d.? Het is het mij in ieder geval wel waard.

(Ik kreeg bij deze beurt een nieuwe Mégane Estate Diesel Bose mee: prachtig! Wat stil! Wat leuk al die gadgets! Maar ook: traag, de stoelen wat minder fijn, en duur. In ieder geval een veel betere auto dan de Clio, stiller, stabieler en ruimer. Dus wie twijfelt tussen deze twee, ik zou het wel weten.)

De airco werkt niet meer

  • 178.726 km

Onlangs met warm weer koelde de airco niet meer goed. Soms zit dat in de computer van de motor dat de koeling van de motor voorrang krijgt boven de airco. Maar met 20-22 graden Celsius is dat wat overdreven.
Met een donkere lakkleur loopt de temperatuur met het zonnetje erbij snel op. Normaal koelt de airco prima, maar nu niet meer.
Dus, naar de dealer om te kijken wat er mis is. De aircopomp is in 2015 en 2013 al eens vervangen. Misschien is de druk wat minder en is wat vloeistof weggelopen. Of - in het ergste geval - is de condensor lek door steenslag.
Helaas bleek het laatste het geval te zijn...
De dealer gaf de keuze tussen origineel Renault of Motrio. Het prijsverschil was € 250,-. Dus voor Motrio gekozen.
Al met al een gepeperde rekening (€681,-), maar er staat een lange reis op de planning, dus dan wil je comfortabel kunnen reizen.
De lange reis naar Hongarije (2700 km!) heeft hij zonder een hapering volbracht. Een zuinige tocht, gemiddeld 1: 21!
Nu is wel een lampje kapot. Even gratis laten fixen bij de dealer.
Verder geen bijzonderheden, gewoon een dijk van een auto!

Lampje kapot

  • 184.600 km

Vandaag een defect lampje van de koplamp vervangen (de andere dan die in april vervangen moest worden). De airco werkt prima! De reis naar Hongarije en Slowakije is prima verlopen, zonder hapering of tramelant. Een verbruik van ruim 1:20 is netjes, volgeladen met een dakkoffer, maar wel met een rustige kruissnelheid van 100-110.

Kapotte veer

  • 186.387 km

Tijdens de zomercheck bleek een stukje van de veer bij het achterwiel gebroken. Voor de vakantie is dat natuurlijk niet wenselijk. Gelukkig kon dat vlot vervangen worden. Wel weer een kostenpost van € 255,-. Maar nu kan ik volgeladen op vakantie.

Nu twee jaar in gebruik/bezit

  • 191.500 km

Ik mag nu alweer twee jaar rondrijden in deze Laguna.
Wat kan ik erover concluderen anders dan wat ik al eerder geschreven heb?
Het afgelopen kalenderjaar ben ik meer kilometers gaan rijden (26.500 km). Het gemiddeld verbruik is licht gedaald. Maar 1: 18,6 gemiddeld vind ik voor zo'n grote auto niet verkeerd.

De onderhoudskosten zijn gestegen door een paar slijtagemankementen (kapotte veer, aircocondensor, remblokken). Toch vallen de kosten mee na een kleine 50.000 km intensief gebruik.
Foutmeldingen en storingen heb ik verder niet meer gehad. Of dat komt door het tanken van V-Power Diesel van Shell? (Meldingen gingen over de inspuiting) Dat blijft toch wel giswerk. Feit is wel dat deze motor in mijn ogen (en vooral oren) gevoelig is voor welk brandstof je tankt. Als je een keer iets anders tankt (A-merk) dan gaat die na verloop van enkele honderden kilometers weer nagelen onder de 2000 t/m.


Voordelen:
-zuinig
-zeer comfortabel, maar niet deinerig
-stuurt strak
-veel veiligheidsvoorzieningen
-veel luxe dat ook allemaal goed werkt (automatische vergrendeling, automatische handrem, licht- en ruitenwisserautomaat enz. enz.)
-ruimte voor 5 personen en bagage
-degelijk gebouwd
-exclusief, je ziet er niet veel van, mensen reageren verrast op deze auto als ze meerijden.
-gebruikskosten nog goed te doen. (houderschapsbelasting voor 1295 kg zit in dezelfde groep als de Megane Estate)

Nadelen:
-Ik kan nog steeds niet wennen aan het dieselgeluid en gedrag. (nagelen bij koude motor en gevoelig voor kwaliteit brandstof)
-er zit vanaf het begin een bepaalde trilling tussen de 40 en 60 km/h, dat zou aan de banden moeten liggen. Daar wil ik nog werk van maken bij een bandenspecialist, aangezien de voorbanden vervangen moeten worden.

Kortom: ik rijd nog steeds met veel plezier met deze degelijke, veilige en saaie "knorrepot".

Bezoek aan bandenspecialist

  • 196.500 km

Vandaag eens bij de bandenspecialist geweest (Bandencentrum Elburg, aangesloten bij de VACO en ook bij de Vakgarage). Er is geconstateerd dat één van de achterbanden een hoogteslagafwijking heeft. Maar de slijtage van de Michelin CrossClimatebanden zijn zo minimaal dat vervangen ook wel wat teveel was. De achterbanden (met 6.1 mm profiel na 55.000 km!) zijn naar voren gezet en de voorbanden achter. Het trillen rond de 50 km/u is nu weg. Er is wel wat in het stuur te voelen, maar dat is minder hinderlijk dan eerder. Voor € 30,- stond ik weer buiten!
Opvallend is ook dat de voorbanden links en rechts verschil lieten zien in slijtage (4.7 mm - 4.0 mm). Voor de winterbandfunctie is die éne "op het randje". Voorlopig maar doorrijden zo. Bijzonder dat deze banden zo weinig slijten! Dat maakt rijden (ondanks dat deze banden duur in aanschaf zijn) voordeliger als dat het lijkt.

Onderhoud en APK

  • 197.500 km

Het was weer tijd voor onderhoud en APK.
Over de APK kunnen we kort zijn: geen mankementen.

Het onderhoud liet een paar dingetjes zien. Ik schreef eerder al iets over het nagelen van de motor. Het bleek dat één van de gloeibougies niet goed meer werkte. Die is vervangen (ongeveer € 70,-, inclusief inleren op de computer). Het bleek ook dat die banden die bij de bandenboer 4-4,7 mm profiel hadden eerder 2.8 en 3 mm profiel te zijn. (digitaal bij de bandenboer en handmatig bij de dealer) Vreemd. Maar we gaan binnenkort wel naar onze vriendelijke oosterburen en daar moet je in winterse omstandigheden wel voldoende profiel hebben op je winterbanden (tenminste 4 mm). Dus vervangen voor dezelfde Michelin Crossclimates. Bijzonder was dat de prijs lager was dan bij de voornoemde bandenboer. En 55.000 km op de voorbanden rijden en dan nog niet tot de draad versleten is erg goed!
Verder was het regulier onderhoud, inclusief een brandstoffilter en interieurfilter. In totaal een rekening van € 870,-.

Qua bijzonderheden valt er weinig te melden: het verbruik blijft rond de 1:18,5 gemiddeld hangen en dat is voor zo'n grote auto niet slecht. Ik tank nog steeds consequent Shell V-Power Diesel (op één uitstapje na met een tank "Blauwe Diesel"). Er komen geen storingen meer tevoorschijn. Alles werkt heel vanzelfsprekend zoals het hoort.
Zo'n degelijk voertuig heb ik nog niet eerder gehad! Alle knoppen, de stoelen, de elektronische voorzieningen, het uiterlijk van binnen en van buiten: deze Laguna lijkt voor de eeuwigheid gemaakt.

Als vervangend voertuig (en daarmee een vergelijk) een Dacia Duster meegekregen van het vorige model. Een leuk ding, met een lekkere motor (1.2 tce) en een hoge zit. Na een dag rondrijden merk je het verschil weer: een zoekerig weggedrag in de bochten, weinig beenruimte voorin, kleine zachte stoelen, veel windgeluid. En dan ga je weer in de Laguna op stap: de stilte, de ergonomie van alle bedieningsorganen en dan valt ook de wegligging op: met de Laguna kun je met 80 km/u een afrit nemen, waar menige auto niet harder dan 70 of zelfs 60 kan. Niet altijd verantwoord om te doen, maar de ESC grijpt waar nodig wel in en dat is niet vaak. Een veilig gevoel! Het was als "thuiskomen". Ik ben er nog steeds blij mee!

Zomercheck en reparatie

  • 209.434 km

Een halfjaar na het reguliere onderhoud een zomercheck voor vertrek naar ons vakantieadres.
Dit keer - net als een jaar terug - een kapotte achterveer, maar nu de andere. Dus laten maken. Daarbij een aircoreiniging laten doen.
Samen € 207,30 bij de dealer.
Zijn er nog bijzonderheden te melden?
Eigenlijk niet veel. Het is starten en lopen. Tussendoor een keer een paar lampjes laten vervangen (service van Renault+). Het verbruik is ergens tussen de 1: 19 en 1: 20, nog steeds een nette waarde, ondanks dat er ook veel korte stukjes bij zitten. Ik tank nu heel trouw Shell V-Power Diesel.
Het gebeurt geregeld wel dat bij de koude start hij schuddend en trillend op gang komt. Na een paar kilometer is het over. Koud vind ik m nog steeds wat rauw en onbehouwen, een auto van deze klasse onwaardig. Maar als die eenmaal loopt dan is die heel soepel en rustig.
Het valt op dat de motor nu ook veel verder kan doortrekken dan eerder. Eerder was 4000 toeren de max, nu richting de 5000 toeren. Misschien niet altijd gezond, maar af en toe is het goed om bij warme motor de roet eruit de blazen (voor zover dat nodig is).
Het valt op dat ook de roetdegeneratie maar heel weinig gebeurt. Zou dat ook aan de getankte brandstof liggen?

Op de langere termijn zitten er nieuwe voorbanden aan te komen. Dat zullen we aanstaande winter gaan doen.

Afscheid

  • 213.200 km

Tijdens onze vakantiereis bleek dat de achterbank niet meer geschikt is om drie tieners te vervoeren. Kortom, tijd voor wat groters. We zijn uitgekomen bij een Renault Grand Scénic van de derde generatie.

Wat valt er nog te zeggen over de betrouwbare reisgenoot die ik drie jaar mocht rijden?
- lage afschrijvingskosten (€ 1600 per jaar)
- lage onderhoudskosten, hoewel er meer slijtagedingetjes kwamen
- zuinig (zie verbruiksmonitor 1: 18,7 gemiddeld over 70.000 km)

Verder vond ik positief:
- De ergonomie qua stoelen, stuur en bediening
- ruimte achter het stuur en in het interieur (ook volwassenen kunnen prima achterin zitten).
- uiterlijk van de binnenkant is chiquer als dat je van buiten zou verwachten. Van voor tot achter prachtig afgewerkt.
- je ziet er weinig van, dus exclusief
- een heel fijne reisauto op grotere afstanden, grote wielbasis en toch stevig geveerd.
- laag gewicht voor zijn formaat (1295 kg) en daardoor relatief voordelig in de wegenbelasting.

Negatief:
- de 1.5 dci past qua geluid en statuur niet bij deze auto, knorrig, nagelig en niet echt vlot en gevoelig voor merk en soort dieselolie.
- kofferbak is bij zo'n grote auto (4,80 m lang) niet groot.
- onoverzichtelijk bij het parkeren.
- door zijn perfectie mist hij wat beleving. Dat is heel persoonlijk, maar in de loop van de tijd vond ik 'm meer een gewone auto, niets bijzonders, geen hoofdendraaier qua ontwerp.

Degene die deze auto zal kopen zal er jaren mee vooruit kunnen, hij voelde als dat hij nooit meer kapot kon, geen storingen en gebreken. Wie een betrouwbare auto zoekt zal bij dit model Laguna zeker geen bult vallen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.