Renault Laguna Estate 1.5 dCi 110 Dynamique (2010)

autoreview

Renault Laguna Grand Tour
Renault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault LagunaRenault LagunaRenault LagunaRenault Laguna

Signalement

UitvoeringLaguna Estate 1.5 dCi 110 Dynamique
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf75 km
KM-stand laatst198.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Valt mee

  • 30.000 km

De oude moest eruit, jammer de mazda 6 is een onderschatte auto, ruim en goed.

De nieuwe dus, budget is de limit, en ik wil het grootste en luxe mogelijk ding ervoor terug.

Na wat shoppen op Renault, Laguna (estate) gekomen. De Celsium (comfort a la Dynamique) met extra grote wielen en een bagageinlay plus trekhaak.

Stoelen zijn zweverig, maar na 30 k ben ik eraan gewend. Power is niet uitbundig, maar ik zit doorgaans alleen en dan komen vlotte snelheden zeker voor. Boven 170 is de puf eruit, ik denk dat 190 (op de teller) een illusie is. Tot 170 gaat het vlot.

Comfort, 5 sterren. geen automaat, geen stoelverwarming of geheugens, maar de rest allemaal standaard en aan boord (bi xe, regensensor, auto lampjes, piepertjes achter, navi, stuurbed radio carkit geintergr etc)

De bak, 6 versnellingen, na de vijf van de mazda.. Wat een sof.. Volkomen kansloos (zoals alle zesbakken) om BNR te citeren "marketing prietpraat" het enige effect is dat ik regelmatig een verzet oversla (anders blijf je roeren). Adviesje aan automakers, vijf is prima, zes (of meer) is goed voor een automaat (gewone mensen met gewone budgetten en gewone motoren hebben aan vijf voldoende).

Verbruik:
(b-label met DPF)
NIET TE FILMEN, 6,7 liter op 100 (bij een gemiddelde snelheid van 76 km/h) en airco. De mazda redde het met een halve liter minder per 100 km en ook nog es een halve liter meer inhoud, maar zonder DPF. Je vraagt je af waar het milieu beter mee opschiet, minder fossiel of minder roet.

Desondanks is het bereik zo'n 800 km. Dat is voldoende voor wekelijkse tankbeurtjes.

Update feb 2012

  • 67.000 km

Inmiddels toch een flink eind weggetuft in de auto. Hij bevalt nog prima. Een paar kleine mankementen zijn net (deze stand) aan het licht gekomen.
1. Achtergordel midden rolt niet meer af.
Onbegrijpelijk, moest weg en had meerijders dus gekeken of ik het kon fixen.. Kansloos. Afspraak garage.
2. Storing cruise control. Dit is wel een aparte, die hield er zomaar mee op, onder vermelding van storing regelaar (in stand cruise); storing begrenzer (in stand begrenzer) en "controleer inspuitsysteem" in stand neutraal (middenconsole knopje voor aan uit op cruise / begrenzer). De auto functioneerd naar behoren maar omdat voor probleem 1. een afspraak staat mag dit ook meteen.
3. Batterij van ab is laag.. Eigenlijk geen storing maar het komt allemaal tegelijk, dit is overigens wel van belang omdat de auto niet meer betrouwbaar afsluit.

Goed nieuws
Ik blijf toch enthousiast over de auto, de cruise control zou namelijk (als hij van mij prive was) door de dealer opgelost worden voor nix (vind ik) ding is namelijk nog geen twee jaar oud en dit kan niet met droge ogen verkocht worden onder "slijtage oid".

Banden; die krengen willen maar niet slijten. Nou rijd ik 170 km /dag woon werk en altijd snelweg maar de achterbanden (die ik naar voren heb gehaald) zitten er al 67 K op en de wettelijke grens is nog niet in zicht. Ik verwacht daarmee 72-75 K km te halen (chapeau michelin). Ik ben benieuwd hoe de nieuwe lichting Bridgestones dat gaan doen. De oorspronkelijke voorbanden hielden het overigens 50 K vol met "alleen voor".

HEt laatste stuk

  • 198.000 km

De Renault wordt vervangen, door een Toyota Verso. De auto heeft mij trouw gediend. De auto heeft eigenlijk na de eerste problemen geen problemen meer gekend.

Samengevat;
1. Iets met de brandstofklep

Voor degenen die deze auto willen hebben, ik denk dat het een verstandige keuze is. De beruchte electronica issues van Laguna II zijn eruit. De auto is stabiel, een beetje zweverig, maar verder prima!.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.