Renault Laguna Estate 1.5 dCi 110 Dynamique (2009)

autoreview

Renault Laguna Estate 1.5 dCi 110 Dynamique (2009)

Signalement

UitvoeringLaguna Estate 1.5 dCi 110 Dynamique
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst56.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van mijn werkgever mocht ik een nieuwe wagen uitkiezen. Na veel wikken en wegen is mijn oog gevallen op een RENAULT laguna grandtour (Estate in Nederland).

RENAULT Laguna Grandtour Dynamique 1.5 dCi

Kleur: Zwart Nacre
Harmonie: Donker Carbon
Zetelbekleding: Sport leder/stof donker
Velgen: SPIDER 215/50 R17
Opties:

- Metaalkleur
- Panoramisch, elektrisch open dak
- Dynamique Pack ( Zelfdimmende achteruitkijkspiegel , Warmtewerende voorruit , Renault handvrij contactkaart , Parkeerhulpsysteem AR )
- Donker getinte zijruiten en achteruit + Openklapbare achteruit
- semi-automatisch oprollend bagagescherm
- Carminat Bluetooth DVD auditorium + handenvrije kit bluetooth + Radio Cabasse 230 W, 9 luidsprekers, geïntegreerde 6 cd-wisselaar MP3


Al bij al, een ZEER complete wagen !

Eerste ervaringen:

EXTERIEUR

Het exterieur van de auto vind ik zeer mooi; vooral in combinatie met de verdonkerde ruiten en 17" velgen. Vooral de breakversie van de laguna vind ik zeer sportief staan met de schuin aflopende achterruit (meer een evenwicht lifestyle - praktische break). Het kleur "Zwart Nacré" kun je een beetje vergelijken met "Mocca Brown" van VW-groep, er zit een bruine schijn in wanneer hij buiten staat (wel niet duidelijk te zien op de foto's). In de showroom toonde dit donkerzwart, maar eens in de openlucht, heeft deze bruine schijn wel zijn charmes! Koplampen vooraan vragen nog wat gewenning, maar ze passen in het geheel. Trouwens vandaag Philips Xtreme Power lampen gemonteerd, ben benieuwd naar het resultaat met de projectorkoplampen.

INTERIEUR

De kwaliteit van het interieur is echt van een hoogstaand niveau, de materialen voelen zeer solide aan en zien er ook goed uit. Het is een Dynamique-uitvoering, dus hier en daar is er wat alu-lookkunststof aangebracht, om het sportieve karakter te onderlijnen. Dit is ook te zien aan de stof/leder-sportstoelen, afgeplat sportstuur, ... De stoelen zit trouwens prima, onmiddellijk de juiste positie gevonden, enkel afwachten hoe ze zitten op lange ritten. Stuur is een plezier om in de handen te hebben, voelt zeer solide aan.
Plaats is er voldoende, ook op de achterbank. Ik kan weliswaar niet achter mezelf zitten (1.90m), maar heb dan ook zeer lange benen. In een Volvo v50 bvb. kon ik mijn stoel zelfs niet ver genoeg naar achter schuiven, dus dit is voor grote mensen zeker een ruime auto.
Wat een persoonlijk in de toekomst niet meer wil missen, is het panoramisch dak!! Dit verlicht en verruimt het interieur op een mooie wijze. Daarnaast is de laguna break een vrij "platte, aflopende" wagen om in te zitten, waardoor je met het dak toe claustrofobie zou kunnen opwekken bij bepaalde mensen, maar het glazen dak zorgt voor een "ruimtelijke illusie" en is verder zeer prettig.

Wat zeker op te merken is in deze wagen is de stilte!! Zelfs aan 130 km/h hoor je werkelijk niets!!! Geen windgeluiden, geen motor, ... ABSOLUTE STILTE
Dit alleen zou voor mij een reden zijn om voor deze wagen te kiezen. Geen dieselgebrom zoals in vele (zelfs nieuwe) wagens.

MOTOR

Voor veel twijfelende leaserijders vormt dit onderdeel waarschijnlijk het belangrijkste stukje tekst, gezien de 1.5 dCi waarmee deze laguna is uitgerust. De motor heeft dus 110 pk en 240 Nm, wat op zich zeer nette prestaties zijn voor zo'n kleine motor. Heel belangrijk in mijn ogen is het feit dat deze motor geen FAP of partikelfilter heeft, dus geen regeneratie, ... Mijn aanloopwagen waarin ik zes maanden heb vertoeft was een Opel Meriva 1.3 cdti ECOflex met FAP, en ik kan je vertellen dat ik het ongelooflijk storend vond dat de motor plots geen vermogen meer had (wegens het reinigen van de FAP). Qua rijgedrag is het een typische, nieuwe diesel. Maw. onderaan weinig reactie, maar vanaf 1.900 toeren komt de ketel op gang! Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben door de motor. Een zeer stille motor met pk's genoeg om je door het verkeer te loodsen. Het is natuurlijk geen snelheidsmonster, maar voldoet zeker aan de eisen van mondane chauffeur! Persoonlijk dacht ik dat hij minder vlot ging rijden, dus alvast een aangename verrassing. Wegens inrijden mag ik ook niet te hoog in toeren gaan, dus dit komt waarschijnlijk wel goed! Verbruik is ook nog afwachten. Schakelen met de zesbak verloopt zeer soepel!

Algemene indruk is een zeer mooie, degelijke en vlotte wagen waarvan ik nu al met een brede glimlach rondrijd. Praktische koffer, veel ruimte, sportief, goede zetels, top navigatie (DVD)!, ...

Update Km-stand 56.000

  • 56.000 km

Bijna twee jaar zijn vervlogen toen ik voor de eerste keer in de Laguna zat. Ondertussen is er al heel wat gebeurd. Even een korte opsomming van het onderhoud:

- algemene herroeping naar garage voor vervanging gordelspanner
- deurslot aan de chauffeurkant vervangen
- nieuwe bekleding zetel aan 30.000 km, zie post: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?4,3532508,4319437#msg-4319437
- Last van water in rechterachterdeur: bleek een afvoergaatje verstopt te zitten. gaatje werd wat uitgeboord(bleek een gekend probleem te zijn bij de coupés, niet bij de berlines of grandtours)
- nieuwe luidspreker rechtervoorkant (klonk niet meer helder)
- nieuwe batterij sleutelkaart
- nieuwe ruitenwissers

Het lijstje valt zeer goed mee!

Iedere dag puur genieten, dit is echt een wagen om te overwegen. Een zwaardere motorisatie zou welkom zijn, maar het interieur van de wagen maakt dit allemaal goed. Ik kan mij niet voorstellen bij welk merk je in dit segment zo'n afwerking krijgt voor die prijs?!
Als bij de volgende keuze de mogelijkheid nog bestaat, kies ik zeker opnieuw voor deze wagen!!

Niet twijfelen, gewoon doen!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.