Renault Laguna Estate 1.5 dCi 110 Dynamique (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna Estate 1.5 dCi 110 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 178.500 km |
KM-stand laatst | 187.500 km |
Eerste kilometers
- 178.500 km
Een paar weken terug heb ik eens in mezelf lopen rekenen hoeveel het me kosten per jaar om mijn Volvo V40 2.0T uit 2001 zo'n 25.000KM Per jaar te rijden. Tot mijn verbazing was dit ruim €5500 per jaar. (zonder onderhoud) Toen ik tot deze conclusie kwam vroeg ik me af of een zuinige diesel rijden niet een optie was. Een goede vriend van mij is monteur bij Renault en ik heb hem wel eens horen praten over hoe goed een Renault Megane 1.5dci is. Opzich sprak te Megane mij wel aan maar dan moest dit wel een GT-Line zijn, de andere uitvoeringen zijn niet helemaal naar mijn smaak. Vooral de digitale teller van een niet GT-Line model is niet mijn ding. Terwijl ik dus op Marktplaats opzoek was naar een Megane GT-Line met 1.5dci stuiten ik per toeval op een Laguna met de zelfde 1.5dci. Tot mijn verbazing zag de Laguna uit 2011 er nog erg modern uit en was deze ook nog eens extreem luxe uitgerust. Wetende dat de motoren goed zijn heb ik een linkje gestuurd naar mijn vriend en hij bevestigde inderdaad dat dit erg goede auto's waren (een van de beste Renault occasions die je kan kopen op het moment). Vanwege de slechte naam van de Laguna was de prijs ook erg laag voor een auto uit 2011.
Een paar Marktplaats zoekresultaten voorbij gegaan en toen vond ik een Zwarte Laguna 3 uit 2011 met 1.5dci. Volgens de advertentie Full-Option en daar zit hij ook niet ver vanaf. Wel stond de auto zo'n anderhalf uur rijden van mijn woonplaats af maarja, soms moet je wat verder gaan voor een goede auto. Een telefoontje verder stond de afspraak om te gaan kijken ingepland.
Bij aankomst stond de auto er erg netjes bij. Zwarte lak met grote zwarte 18 inch wielen. De eerste indruk: wat een imposante chique wagen! Full-Option zat er inderdaad niet ver vanaf. Bi-Xenon, Panorama / Kantel dak, BOSE Audio upgrade, half leren stoelen, Keyless-Go, Afneembare trekhaak, Parkeersensoren voor en achter, 18 inch lichtmetalen velgen. Ik was gelijk verkocht. Gelukkig neem ik altijd vrienden mee die weten waar ze naar kijken en objectief kunnen zijn. Volgens de advertentie zaten er 4 goede zomerbanden onder de auto, echter waren beide voorbanden dusdanig versleten dat het waarschijnlijk een aandachtspunt op de APK zou worden, tevens kunnen de remschijven nog zo'n 15.000KM mee voor, nog een bekend kwaaltje met de Laguna is dat de deuren eigenlijk te zwaar zijn voor de gebruikte scharnieren waardoor deze snel slijten. Bij het openen hoor je dan een vreemde klik, gelukkig is dit op te lossen voor 40 euro :). Behalve dat zag de auto er al met al goed uit. Nog geen 3.000km geleden had de auto een grote beurt gehad en ongeveer 15.000km (anderhalf jaar er voor) was de distributieriem vervangen.
Proefrit tijd!
Voor de zekerheid heb ik eerst mijn vriend laten rijden om te voelen of de auto met een koude motor problemen had, dit bleek echter niet het geval te zijn. Zijn eerste indruk was erg goed. Hij merkte ook aan de koppeling dat er veel snelweg kilometers mee gereden zijn, dit hoor je natuurlijk altijd graag. Wel trok het stuur een tikkeltje naar links bij het rijden op hogere snelheid, dit heeft mogelijk te maken met de versleten banden. Na een stukje snelweg was het mijn tijd om te rijden. Het wegrijden ging er soepel ondanks dat ik voorheen een automaat heb gereden. Erg makkelijk te bedienen koppeling en de auto schakelt prettig. Het viel me tevens op hoe goed te auto de bochten nam, in vergelijking met mijn Volvo V40 lag de Laguna erg strak op de weg (dit heeft mogelijk ook te maken met de grote 18 inch velgen). Wel is de rijervaring van een diesel met 110 pk een stuk anders dan een benzine met 165pk. Gelukkig wen je hier erg snel aan.
Na de proefrit was ik nog steeds erg enthousiast en na wat onderhandelen zijn we tot een prijs gekomen waar ik tevreden mee was. Wel moest de auto nog APK gekeurd worden. Dit zou de garage waar ik de auto heb gekocht gelijk op maandag regelen (de auto heb ik op zaterdag gekocht).
Maandag kreeg ik een telefoontje dat de auto probleemloos door de APK gekomen was en dat ik hem op mocht halen. 's avonds de rit weer gemaakt van anderhalf uur en de auto overgeschreven, verzekerd en meegenomen. Zo'n flinke rit naar huis geeft je altijd een goede eerste indruk, is het alles waar je op hebt gehoopt? Voor het vertrek even alles ingesteld, telefoon verbonden met Bluetooth en de TomTom Navigatie ingesteld op thuis. Echter zoals ik wel gewend ben bij de aankoop van een nieuwe auto is een lege tank. Aangezien ik gewend ben €85,- benzine te tanken en vervolgens 500km te kunnen rijden had ik een glimlach op mijn gezicht toen ik er maar €70,- in hoefde te gooien en de indicator vervolgens op 1000km stond. Wat mij direct opviel bij het rijden was hoe prettig de Xenon verlichting is. Ook het automatisch meesturen is ideaal.
De snelweg op dus. Behalve het gebrom van de kleine diesel motor was de rijervaring erg stil / soepel. Het verbruik bij 100km/h viel reuze mee. Wel wanneer ik 140km/h ging rijden zag ik het vebruik omhoog gaan naar 7L per 100km. Niet heel vreemd omdat het blok van 3000tpm maakt. Het geluidssysteem is echt voortreffelijk in BOSE variant, goede hoeveelheid bass en mijn telefoon (iPhone X) was via bluetooth te bedienen vanaf het stuur.
Na even een stop bij restaurant de goude bogen te hebben gemaakt nog eens een blik op de auto geworpen en mijn god wat vind ik hem mooi. Een enorm chique bak is het, ik ben verliefd. Het TomTom systeem is even wennen met navigeren maar het lijkt prima te werken. Zelfs nog met actuele verkeersinformatie en omleidingen. Toen ik in de buurt kwam van thuis toch eventjes een andere route gepakt met wat snelle bocht weggetjes en tot mijn verbazing stuurt het ook nog erg goed. Mooie mix tussen comfort en sturen, en dit zal inderdaad waarschijnlijk komen door de 18 inch wielen, wel is het merkbaar tijd voor een nieuw set voorbanden.
Al met al is de eerste indruk dus erg goed, na een rit van ongeveer 200KM. Aan de grote van de motor was ik zo gewend, gewoon vroegtijdig schakelen om in het koppel bereik te blijven. Hopelijk is de auto net zo betrouwbaar als zijn reputatie. Ik zal in de toekomst updates hier neerzetten met de ervaring.
Eerst Garage Check
- 179.000 km
Inmiddels heb ik iets meer dan een halve tank leeg gereden en ik ben nog steeds er te spreken over de auto. Prettige stoelen, fijn comfort, de geluidsinstallatie is echt top en de reactie van mensen is ook leuk. "Wat voor auto is dat dan? Mooi hoor!"
Altijd spannend wanneer je een andere auto aanschaft of de auto ook daadwerkelijk net zo goed is als je in eerste instantie gehoopt had.
Om hier achter te komen ben ik afgelopen zaterdag met de auto langs naar een vriend zijn werk gereden om alles eens goed na te kijken (Als monteur bij Renault weet hij wel hoe of wat). In eerste opzicht zag de auto er goed uit. Het zag er naar uit dat de auto enigszins recent nog onderhoud had gehad, zoals in de boekjes aangegeven stond. Wel viel het ons op dat er wat zweet op het blok stond bij de versnellingsbak en een andere plek op het blok. Nu waren dit geen druppels maar gewoon vettigheid. We hebben besloten om voor de zekerheid de auto binnenkort te voorzien van een oliewissel + filter en dan alle vettigheid van de olie af te spuiten en een tijdje later weer eens een kijkje te nemen. Mocht dit probleem zich nog wel voordoen is het verstandig om dit tegelijk op te lossen met het vervangen van de koppeling en de distributieriem. Voor nu kijken we er dus even tegen aan.
Verder had ik last van een vervelende dashboard rammel bij stationair toerental. Wanneer je het dashboard tegen de vooruit aan duwden was de ratel weg. Als oplossing is er een stukje slang door midden gesneden en tussen de voorruit en het dashboard geduwd, nu is de ratel niet meer hoorbaar :-).
Een nieuw setje voorbanden komen er aan en dan kunnen we hopelijk weer een tijdje voorruit. Al met al valt het reuze mee en ben ik nog steeds tevreden over de auto.
Het valt me wel op dat bij 120km/h op de snelweg het verbruik volgens de indicator op ruim 6l/100km ligt. Wanneer je 140km/h gaat rijden zit dit bijna op 8l/100km. Niet vreemd bij 3000tpm.
Grote beurt & vakantie
- 187.500 km
Inmiddels zijn we alweer een goede 3 maanden verder en ik dacht tijd voor een update.
Al met al nog steeds erg tevreden met de auto. Inmiddels alweer ruim 10.000km gereden met de auto en nog steeds met plezier.
Afgelopen maand een weekendje naar Normandië met vrienden geweest. Auto volgeladen met spullen, koelbox achterin (erg blij met de 12v aansluiting in de kofferbak) en 4 man in de auto. Qua comfort had iedereen het prima naar zijn zin. Voldoende beenruimte achterin en geen geklaag na een rit van 900km. De auto deed het qua verbruik opzich wel oké, je merkt goed dat het op de snelweg niet de zuinigste auto is vanwege de kleine motor. Op de snelweg zat ik qua verbruik rond de 7.0l/100km (gemiddelde snelheid tussen de 120km/h en 140km/h), ongeveer 900km op een tank was te halen. Wegligging verbaasd me ook nog steeds, ondanks de slechte Belgische en Franse wegen was de auto erg comfortabel maar ook niet te zacht geveerd. Na terugkomst merkte je wel goed dat het slechte wegdek voor wat trillingen in het dashboard had veroorzaakt, na wat onderzoek werk zijn ook deze weer verholpen.
Het viel me op dat tijdens mijn ritje naar Normandië het olieverbruik met 2 bolletjes gezakt was sinds de aanschaf. Dit was toch iets dat ik graag z.s.m. nagekeken zou willen hebben wanneer we terug waren. Aangezien er de vorige keer al het een en ander m.b.t. olie zweet te zien was begon ik me wat druk te maken. We waren toch nog niet toegekomen een het uitvoeren van de grote beurt dus dit konden we eens goed nakijken. Op de brug was inderdaad nog het zelfde zweet te zien dat ons de vorige keer opgevallen was. Dit was echter niet iets waar ik me enorm zorgen om hoefde te maken vertelde mijn monteur. Over 10.000km 2 bolletjes olieverbruik was niet extreem veel. Inmiddels is de grote beurt uitgevoerd en alles afgespoten en kijken we over een tijdje of er meer zweet te zien is.
Tijdens het rijden met de Laguna viel het mij ook op dat regelmatig deurportier van de bijrijder niet goed op slot ging. Wanneer de andere deuren op slot waren was de bijrijdersdeur gewoon open en wanneer de rest van de deuren op slot waren was de bijrijdersdeur op slot. Een heel irritant kwaaltje dat verholpen moest worden. Dus tijdens de grote beurt ook besloten het slot rechtsvoor te vervangen voor een nieuwe, kosten van het sloten waren bijna €200 en 2 man uren voor het vervangen. Inmiddels sluit de auto wel weer af zoals het hoort.
De banden worden volgende maand vervanger door nieuwe Michelin Pilot Sport 4 wat hopelijk de grip weer terug brengt. Wanneer de banden worden verwisseld moeten ook de remblokken voor er aan geloven en laat ik de distributieriem vervangen. We hebben namelijk geen bewijs dat door de vorige eigenaar de riem en waterpomp vervangen zijn en aangezien ik over ongeveer anderhalve maand op vakantie ga naar Italië met de auto heb ik dit het liefst uit voorzorg gedaan. Tevens zullen we de krukaskeerring vervangen omdat dit gemakkelijk uit te voeren is wanneer de riem gedaan wordt en op het moment is hij hier aan het zweten.
Bij aanschaf van de auto had ik mezelf er op voorbereid dat er wat kosten bij de auto zouden komen kijken om hem helemaal 100% te maken. Dus ondanks dat het wat grote kosten lijken is dit iets wat ingecalculeerd was bij aanschaf van de auto.
Qua rijplezier dus nog steeds erg tevreden, fijne stoelen, goede geluidsinstallatie en een goede wegligging. Daarom zou ik de Laguna ook aan iedereen aanraden! Zelf houdt ik wel mijn ogen open voor een 2.0DCI automaat. Ik mis toch wat vermogen en een automaat.
Tot het volgende verslag!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.