Renault Laguna 2.0 dCi 150 Dynamique (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna 2.0 dCi 150 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 98.000 km |
Fijne Laguna 2.0 dCi Automaat
- 33.400 km
Eind februari 2009 heb ik mijn auto opgehaald bij garage Van Marwijk in Leiden, Renaultspecialist. De auto heeft alle denkbare opties. Kleur: zwart metallic. Ik geniet vooral van de ingebouwde navigatie, de bluetooth voor mijn telefoon, het open dak,de climat control, de Xenon en de 18 inch lichtmetalen velgen. Completer kan je een auto bijna niet krijgen.Ik heb de auto nu ruim 8 maanden en heb alleen maar positieve ervaringen te melden.
Ik gebruik de auto voor woon-werk-verkeer ( 3 keer per week 120 km per dag), voor vele ritten familiebezoek en voor vakanties, dus voornamelijk langere ritten.
De auto rijdt werkelijk heerlijk. De rijkwaliteiten komen vooral op langere afstanden tot hun recht. Op de autobaan in Duitsland is het een waar genoegen snel te rijden. Pas dan merk je goed dat deze auto gebouwd is voor hoge snelheden.
De dagelijkse ritten zijn aangenaam. Met de auto ben ik verder naar Italié geweest, Duitsland en Frankrijk. Alle ritten was het genieten geblazen, ook in de bergen. De motor is behoorlijk krachtig. Meer heb je niet nodig. Bij het intrappen van het gaspedaal schiet de auto vooruit. In Nederland doet de motor zijn werk met pakweg 2.200 toeren. Hij rijdt dan heel rustig. Om de 1.000 km zorg ik dat de motor even meer dan 4.000 toeren draait. Ik heb ergens in Autoweek gelezen dat dat goed is, maar ik ben vergeten waarom.
Problemen tussen 0 en 30.000 km:
1. Direct na de aflevering ontdekte ik dat de cruiscontrol en de begrenzer het niet bleken te doen. Dat was een softwarefout, die snel is verholpen.
2. Bij het openen van de motorkap moet je een klein stangetje opklappen om de kap te ondersteunen. Het plastic klemmetje om die stang vast te houden was meteen afgebroken. Snel verholpen.
3. Bij 8.000 km ontstond er bij het open dak achter een enorme rammel, om gek van te worden. Het afvoerslangetje voor het water bleek te zijn losgeraakt. Is keurig verholpen.
4. Het dashboard is rond de 25.000 km gaan trillen bij stationair draaien. Iritant geluid. Bij de inspectie van 30000 km heb ik dat wel opgegeven, maar er is helaas niets aan gedaan.
5. De achterkant van de bestuurdersstoel is los. De garage heeft een klemmetje in bestelling om het weer te kunnen vastzetten.
6. Olieverbruik: bij 15.000 km een halve liter, bij 25.000 een kwart liter, idem bij 29.000 een kwart liter. Keurig verbruik dus.
7. Bij 28.000 km ging een lampje stuk van de dagverlichting. In de garage werd gemeld dat de beide stekkers van de dagverlichting moesten worden vervangen. Best een klus, want ook de bumper moest worden gedemonteerd.
8. Bij de inspectie van 31.000 km is er niets bijzonders gevonden. Ik hoefde alleen maar 29 euro ex BTW te betalen voor de servicebeurt. Het verversen van de ( dure synthetische) olie van 21 euro per liter bleek zelfs ook niet nodig. Bij mijn vorige auto ( Mercedes A 180 CDI) moest ik elke 15.000 km naar de garage en werd elke 15.000 km de dure olie ververst.
Al met al een voorbeeldig gedrag van de auto. Garage Van Marwijk in Leiden heeft alle punten onder garantie coulant opgelost. De motor en de automatische versnellingsbak ( 6 versnellingen) zijn steeds soepeler geworden. Het verbruik valt wat tegen. Als ik heel behoedzaam rijd haal ik circa 6 liter per 100 km. Rijd ik harder en afwissselender dat wordt het circa 7,3 liter per 100 km.
Ik merk duidelijk dat hij veel zuiniger is als de airco niet aan staat.
Ik tank vrijwel altijd Shell. Elke vierde tankbeurt tank ik V-power. Of het echt helpt ?
Bij de inspectiebeurt heb ik ook meteen winterbanden laten monteren, met gewone zwarte velgen. De Michelin banden ( 205/60/ R16) rijden prima. Toevallig las ik in Autoweek van deze week (21 november) dat Renault Nederland 215/55/R16 als maat adviseert. Mijn garage in Leiden adviseerde dus een iets andere maat.
In januari rijd ik met de auto naar Oostenrijk. Ik heb nu meer dan 2.000 km met de winterbanden gereden. Gaat goed. Alleen mis ik wel als ik naar de auto loop het mooie lichtmetaal ( met banden van 225/45/R18)
Ik kan de auto iedereen aanraden. Het vorige model Laguna had in het begin vreselijke kwaliteitsproblemen. Renault is er nu echt in geslaagd met dit nieuwe model een perfecte en betrouwbare opvolger te maken. Dat blijkt ook uit de pechstatistieken van bijv. de Duitse ADAC. De Renault Laguna kan zich aan alle kanten meten met bijvoorbeeld Audi en Mercedes. Alleen hoef je met de Laguna minder euro's te besteden.
In reviews heb ik gelezen dat sommigen problemen hebben gehad met hun bluetooth en microfoontje. Bij mij functioneert dat alles gelukkig perfect. Ook de routeplanner werkt goed. De centrale bediening van telefoon en routeplanner werkt uitstekend. Je hoefde er nauwelijks aan te wennen, zo simpel in gebruik.
Aan de automatische handrem moest ik even wennen. Ik vind het wel handig nu.Ook de automatisch verlichting en ruitenwissers werken goed. Plezierig dat de wisser op de achterruit automatisch gaat wissen als je achteruit gaat rijden en het regent. Dat zijn de kleine zaken die de punten op de i van het comfort zetten.
De wegligging bevalt mij goed. Hij is best en beetje strak bij lagere snelheden, maar ik vind dat niet onprettig. Bij hogere snelheden is de wegligging heel goed.
winter in de Laguna
- 36.600 km
Met de winterbanden van Michelin heb ik nu inmiddels meer dan 4.000 km gereden. De laatste week met de vele pakken sneeuw bewijzen ze met name hun goede diensten. Ik vind het heel fijn rijden met die banden. Ze bieden echt veel meer grip op sneeuw en ijs en ook bij het remmen merk je dat de auto veel steviger op de weg ligt, zich veel beter gedraagt.
Sinds de laatste inspectiebeurt op 9 november bij 31.000 km geen bijzonderheden. De auto rijdt prima. Eén kleinigheid: de achterkant van de bestuurdersstoel heeft losgelaten. Op 9 november had de garage niet het goede klemmetje in voorraad om het weer goed vast te zetten. De garage zou het bestellen, maar dat is nog niet gebeurd.
Ik heb daar begrip voor, want garage Van Marwijk in Leiden is inmiddels overgenomen door De Jong en alle mensen hebben denk ik veel andere zorgen en dingen aan hun hoofd gehad.
Eind januari gaan we met de auto naar Oostenrijk. Ben benieuwd hoe hij zich daarginds zal houden, al dan niet met sneeuwkettingen.
Nog steeds dus zeer tevreden met de auto.
Nog steeds winter
- 44.800 km
22 februari 2010.
In de afgelopen twee maanden weer meer dan 8.000 winterse km's gereden. De winterbanden hebben hun nut wel bewezen. In veel situaties had ik duidelijk veel meer grip. Eind januari zijn wij een week naar Oostenrijk geweest. Op de heenweg heb ik zonder sneeuw heel comfortabel en snel kunnen rijden. In Oostenrijk zelf sneeuwde het bijna elke dag. Heel goed kunnen rijden daar in de bergen. Ik heb de sneeuwkettingen niet hoeven te gebruiken. Op de terugweg hebben we heel veel km's met volle sneeuw moeten rijden, over één autospoor, niet harder dan 40 km per uur. Bussen en vrachtwagens moesten wel sneeuwkettingen om. Alleen van Oberhausen tot aan de grens bij Arnhem heb ik weer even met hoge snelheid kunnen rijden. De auto heeft sinds twee maanden geleden geen enkel defect vertoond. Ik heb zelfs, ondanks de reis naar de wintersport, geen druppel olie hoeven bijvullen. Nog steeds dus heel tevreden over de auto. Hij is prettig in het woon-werkverkeer, in de vrije tijd en op lange afstanden in de vakantie.
Zomervreugde
- 64.850 km
Dit is mijn tweede review van vandaag, want de eerste is "verdwenen".In mei gaf de boordcomputer bij kmstand 52000 aan dat er een servicebeurt nodig was, de eerste sinds ik hem nieuw kreeg. Deze beurt kostte 695 euro. Geen bijzonderheden, vervanging remblokken voor, voor het eerst sinds de aanschaf vervanging synthetische olie, interieurfilter, dieselfilter, ruitenwissers, e.d. In juni bij kmstand 57000 twee nieuwe zomerbanden van Dunlop laten monteren. Kosten 450 euro.Eind juni zijn we vertrokken voor 4 weken zomervakantie naar Italië. Totaal 6600 km gereden in vier weken.De auto heeft fantastisch gereden. Voor de vakantie één lampje vervangen van de permanente dagverlichting ( gratis), in de vakantie viel - helaas - het andere lampje uit. Ik heb toen de permanente dagverlichting maar uitgezet, want veel Italianen gaven lichtseintjes. Verder geen enkel probleem. De auto heeft zelfs geen druppel olie gebruikt. De airco werkte uitstekend bij de buitentemperaturen van 35 tot 40 graden. Via Frankrijk,Mont Blanc, Turijn, Ravenna, Taranto, Urbino, Brennerpas, Fernpas, Ulm, Oberhausen een afwisseld parcours gereden. In Duitsland uren lang 180 km per uur. Dat ging zoals altijd uitstekend.De auto ligt goed op de weg en heeft bovendien voldoende "überholprestige", zoals onze buren dat zeggen. De automaat werkt uitstekend, ook in de bergen als ik hem met de hand bedien bij het afdalen of bij het sterk stijgen.De hele vakantie heb ik V-power Diesel, of Blu Diesel of Ultimate getankt, dus als de reclames juist zijn moet de motor nu mooi schoon zijn van binnen. Het verbruik heb ik niet bijgehouden. Ik denk ongeveer 8,5 liter per 100 km op de lange afstanden met hogere snelheden. Op de tochtjes circa 7,5 liter per 100 km. In Nederland rijd ik gemiddeld circa 7 liter per 100 km. Als ik voorzichtig rij kan ik 6,2 liter per 100 km halen, maar dan is het rijden minder plezierig. De Laguna is deze zomerweken weer een comfortabele, krachtige, probleemloze en ruime auto geweest. Nu weer op voor het woon-werkverkeer in Nederland en ritten naar Duitsland de komende periode.
Herfst 2010
- 76.200 km
Sinds de zomervakantie heb ik de auto weer intensief gebruikt voor woon-werkverkeer, dienstreizen en vakanties. Ik ben in september naar Normandië/Caen geweest en in oktober naar Auxerre en omgeving. Op al deze reizen is de Laguna weer een uitstekende auto gebleken. Geen enkel probleem gehad. Pas na 24.000 km na de laatste servicebeurt heb ik 1/3 liter olie hoeven bijvullen, en dit ondanks het feit dat ik toch heel veekl kilometers met hoge kruissnelheden heb gereden.Alles functioneert goed. Oh ja, ik heb nog een keer een lampje moeten laten vervangen van de permanente dagverlichting.Dat kostte 1,80 euro. Het verbruik hangt erg af van de eigen rijstijl. De laatste maanden tank ik alleen maar V-power of vergelijkbare hoogwaardige diesel.Binnenkort laat ik weer mijn winterbanden monteren. Over 5.500 km moet de auto weer een servicebeurt hebben. De boodschap is duidelijk: ik ben zeer tevreden over deze Laguna.
De donkere dagen voor Kerstmis
- 82.600 km
Begin van de week heeft de auto een 30.000-km-beurt gehad, bij km-stand 82.400. De afgelopen 30.000 km sinds eind april heb ik geen enkel probleem gehad met de auto, wat ik uiteraard heel plezierig vind. Ik heb zelfs geen druppel olie hoeven bijvullen. De rekening was € 495,-- en daarnaast € 52,-- voor de huur van een Clio waarmee ik die dag 140 km heb gereden. Bij de beurt is niets bijzonders ontdekt. De olie is ververst en het pollenfilter verniewd. De auto rijdt nog steeds prima.
Ingeruild
- 98.000 km
Na bijna 100.000 km probleemloos rijden met de Renault Laguna heb ik de auto ingeruild. Omdat ik nu minder km's voor mijn werk rijd heb ik weer een Mercedes-A klasse gekocht.Dit keer een A-180 benzine.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.