Renault Laguna 2.0 16V T 205 GT (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna 2.0 16V T 205 GT |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 17 km |
KM-stand laatst | 111.800 km |
kakelvers
- 79 km
Vanochtend mijn hemelsblauwe Laguna GT (benzine) opgehaald bij dealer Stam. Allereerst een lekker kopje koffie genuttigd, daarna nam de verkoper zeer uitgebreid de tijd om vanaf de bijrijdersstoel alle details van de auto uit te leggen. Uiteindelijk de weg opgegaan richting werk. Wat meteen opvalt is de messcherpe besturing; de vierwielbesturing zorgt ervoor dat je heel vloeiend de bocht doorgaat. Even wennen, want veel sturen in de bochten werkt averechts. Ook merk je meteen de power van de motor,die meer dan 200pk sterk is. Het onderstel is vrij straf afgeveerd, maar dat past wel bij een auto als deze. Verder uiteraard na 1 ritje nog niet veel te melden. Ik zal snel een foto van mijn nieuwe voiture plaatsen!
update na een weekendje Terschelling
- 1.100 km
Inmiddels na 2 weken de eerste 1000 km gepasseerd. Ik heb de auto goed uit kunnen testen, o.a. met twee lange ritten van Soest naar Harlingen/Terschelling v.v.met 4 inzittenden. Ik heb voor de Laguna gekozen omdat ik vind dat deze auto (op papier) de beste prijs/kwaliteitsverhouding biedt; dit moet echter nog wel in de praktijk worden waargemaakt!
De Laguna GT is een echte kilometervreter; hij rijdt als een speer en door de grote hoeveelheid power rij je al gauw (veel) te snel. Mede hierdoor is het verbruik vrij veel: gemiddeld 9.7 liter op 100 km. De 4 wielbesturing werkt fantastisch, je went snel aan dit systeem, waarbij je scherpe bochten verrassend simpel kunt nemen. Ook het inparkeren is een feest door de meedraaiende achterwielen.
De halfleren stoelen zitten heerlijk en zijn volledig elektrisch te verstellen. Alle bedieningselementen zitten op een logische plaats; de navigatie met joystick systeem had ik in no-time door. De telefoon werkt naar behoren zonder hinderlijke bijgeluiden.
Wel wat gemor gehoord van de (volwassen)achterpassagiers: wel voldoende beenruimte maar wat weinig ruimte voor de voeten. Meestal zal de achterbank echter leeg blijven, dus dit is voor ons niet echt een issue. Het in-en uitstappen gaat wat lastiger dan bij de Scenic, waar je een veel hogere zit hebt.
Al veel (positieve)reacties gehad op het opvallende uiterlijk; in deze blauwe kleur is dit zeker geen anonieme auto! Mijn BMW en Audi rijdende collaga's waren vol lof. De xenon lampen geven een zee van licht, dit heb je ook in het interieur maar dan vanwege het grote panoramadak. Alles werkt naar behoren, nog geen negatieve punten kunnen ontdekken.
Mijn voorlopige conclusie is, Dat Renault met deze Laguna III een geweldige kwaliteitsslag heeft gemaakt, die meer kopers zou kunnen/moeten aantrekken. De dealer (Stam in Soestdijk)belde 1 week na aflevering op of alles naar wens was en of ik nog vragen had. Goede service die niets kost maar wel een goed gevoel geeft!
Weer 2000 km erbij.............
- 3.030 km
........en hij bevalt nog steeds prima! Ik stap elke ochtend met een big smile in mijn auto en kan echt genieten van de dagelijkse gang naar mijn werk (enkele reis 40 km). Geen enkel rammeltje te horen, de auto is echt goed in elkaar geschroefd! De muziekinstallatie werkt uitstekend; met mijn 6 CD wisselaar (gewoon te bedienen vanaf de bestuurdersstoel)kan ik qua muziek altijd goed vooruit. Ook met de navigatie kan ik nu goed overweg. De motor heeft een ongekende power; ik hoop niet dat het bonnen gaat regenen binnenkort! Verbruik blijft hangen op 1:10,5km, wat volgens de commentaren hieronder keurig is (blijft wennen voor mij, want een diesel gewend). Ook aan de lage instap ben ik inmiddels gewend. Binnenkort gaan de winterbanden eronder; ben benieuwd of dit de rijeigenschappen gaat beinvloeden. Morgen richting Autobahn, en effe lekker blazen.......
De eerste 4 maanden waren top!
- 9.850 km
Een review behoort geen jubelverhaal te zijn. Maar na bijna 10.000 km in 4 maanden heb ik nog niets verkeerds kunnen ontdekken aan mijn Laguna. Ik ben erg blij dat ik de winterbanden tijdig heb laten monteren; ze maken iets meer geluid dan de 'normale' zomerbanden maar dat is niet hinderlijk. Het verbruik is gedaald naar 1 op 9, wat denk ik netjes is. Trek nog steeds een hoop bekijks met mijn knalblauwe Laguna, en echt alleen maar positieve reacties. Vwb het interieur kun je terecht stellen dat er weinig opbergmogelijkheden zijn, maar ik ga hier economisch mee om en neem gewoon zo min mogelijk meuk mee naar binnen. Ik moet de goden niet verzoeken, maar ben in die 4 maanden nog steeds 'bonloos', ondanks mijn pittige rijstijl. Het valt mij iedere dag weer op hoe stil deze auto is, niet alleen de moter maar er is ook geen rammeltje te horen (hier ben ik erg gevoelig voor). Zolang de winter voortduurt kan ik nog steeds geen gebruik maken van het schuifdak, maar hopelijk breekt nu snel de lente aan! De komende maanden ga ik kilometers vreten in Duitsland en Frankrijk; ik ben benieuwd hoe de Laguna zich in de haarspelden gaat gedragen.
Verliefd!
- 17.150 km
Ja, U leest het goed; ik ben echt verliefd geworden op mijn Laguna. Ben net terug van een lang Paasweekend, doorgebracht in Duitsland en de auto eens goed op zijn staart kunnen trappen op de Autobahn. Alle bagage ging moeiteloos mee. De turbomotor rijdt werkelijk fantastisch, je kunt zeer snel accelereren en ook bij hoge snelheden blijft de motor verrassend stil; bij 200km p/u is de fut er nog lang niet uit! Op de (provinciale) Landstrassen veel bochtenwerk en klimmen/dalen bij de hand gehad; ook toen gaf de Laguna geen krimp. Door de meedraaiende achterwielen hoef je voor de bochten nauwelijks af te remmen en kan je snoeihard de bocht door. Ook regelmatig een rustig tempo aangehouden, en daarbij genoten van het open dak. De airco met (in de soft stand) doet geruisloos zijn werk en blaast niet in je gezicht of nek. Nog geen enkel probleem ondervonden dusverre. Het gemiddeld verbruik is gedaald tot 1 op 11.
Na lang nadenken is het(reeds eerder genoemde)gebrek aan opbergmogelijkheden in de cockpit het enige minpunt. Maar ik was ook wel erg verwend met de zee van ruimte in mijn vorige auto, een Grand Scenic.....Voor mij is deze Laguna de ideale mix van een sportauto (zeer snel) en een auto voor dagelijks gebruik (comfortabel en afdoende kofferruimte).
Over 3 weken staat een 2-weekse reis naar Zuid Frankrijk voor de deur; dan gaan we eens kijken hoe de Laguna zich in zijn natuurlijke habitat gaat gedragen. Vlak voor vertrek is het tijd voor de 1e beurt, bij 20.000 km. Na Frankrijk volgt er weer een update; ben ook benieuwd naar ervaringen van andere GT rijders!
Zeer tevreden
- 43.450 km
De Renault Laguna GT is nu 1 jaar in mijn bezit en ik ben zeer tevreden. De reis in mei naar Zuid Frankrijk was top. Het was heerlijk om over de Franse snelwegen te zoeven maar ook de vele haarspeldbochten tussen Monaco en Nice waren geen enkel probleem voor de Laguna. Door verandering van werkkring sinds juni jl. rijd ik nu 160 km per dag ipv 80 voorheen. Eigenlijk moest ik overstappen naar een diesel, maar gelukkig heb ik mijn nieuwe baas kunnen overtuigen dat de (lease) Laguna (op benzine)ook mee moest en dat ik die niet zou achterlaten bij mijn oude werkgever. Het valt mij op hoe uitgerust ik iedere keer uit de auto stap, de stoelen zijn werkelijk perfect. Het verbruik is gedaald tot 1:12,5 wat ik zeer netjes vind. Het gedaalde verbruik komt vooral doordat ik sinds juni jl langere stukken rijd met minder files dan voorheen. Met behulp van de garage heb ik mijn ipod ook aan de praat gekregen, en dat is op die lange afstanden werkelijk een zegen! Na de 40.000 km beurt is er qua technische problemen nog steeds niets te melden, dus nul problemen tot nu toe. Sinds deze week liggen de winterbanden er weer om, in afwachting van weer een heftige winter?
Het einde komt in zicht
- 111.800 km
Na een lange stilte eindelijk weer eens een update. Die stilte komt doordat ik de lezers niet steeds weer wil vermoeien met weer nieuwe juichverhalen. Ik rij nu 2 1/2 jaar in de Laguna en werkelijk nog geen enkel probleem gehad. Rijeigenschappen zijn fantastisch en het is voor mij onbegrijpelijk dat deze auto zo impopulair is. Helaas een berichtje van de leasemaatschappij gehad dat per 1 augustus het einde verhaal (contract) is. Na lang nadenken kom ik slechts op 1 nadeel van deze Laguna: doordat je te makkelijk veel te hard rijdt, heb ik echt veel snelheidsovertredingen gemaakt en dito bonnen ontvangen. De trajectcontrole op de A 12 is genadeloos. Meestal zorgt de dagelijkse file voor een vertragend effect, maar toen deze ontbrak tussen kerst en oudjaar daalde er een heuse bonnenregen op mij neer. Uit zelfbescherming ga ik nu voor de Megane Hatchback Eco Diesel met 14% bijtelling. Morgen proefrit, dus ik ben benieuwd!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.