Renault Laguna 2.0 16V Privilège (2002)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Laguna 2.0 16V Privilège |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 79.000 km |
KM-stand laatst | 80.000 km |
Laguna Matata
We hebben op 11 juni 2009 een ontzettend mooie Renault Laguna 2.0 v16 IDE Privilege uit 2002 gekocht.
Op het eerste oog een perfecte auto, relatief weinig kilometers en een goede proefrit gemaakt.
Aangezien onze mercedes min of meer op was voor ons gevoel en we eigenlijk een ruimere auto zochten (meer kofferbak inhoud) EN ik voor mijn werk zo nu en dan Lease auto's reed (laguna, megane en scenic) hadden we het plan gevat op zoek te gaan naar een Laguna.
Zo gezegd zo gedaan.
Eenmaal gekocht en op weg (moesten nog zo'n 100 kilometer verder rijden omdat we toch van oost naar west nederland gingen) ging het perfect met de auto.
Hij zit lekker ruim, hij reed heerlijk.
Maar toen...
Op een gegeven moment kwamen we de snelweg af en reden we op een binnen-de-bebouwde kom weg...(oorspronkelijk een buiten-de-bebouwde komweg, waar men eerst 80 mocht, maar nu 50...maar goed, dat is een ander verhaal) nog geen 90 kilometer van de garage, en nog geen 10 kilometer van onze bestemming....
Daar kwam een vriendelijke dames stem uit de auto die ons meldde "Inspuitsysteem defect, raadpleeg uw renault dealer".
Ik hoef u niet te vertellen wat er toen door ons heen ging...
De laguna ging in zijn noodprogramma (niet hoger dan 2000 toeren) en met een kilometer of 30 geprobeerd een stuk verder te rijden om ons in veiligheid te brengen.
Voor het stoplicht sloeg hij helemaal af met dezelfde melding.
enfin....vier uur later (chapeau voor de wegenwacht overigens, die er ALLES, maar dan ook ALLES aan heeft gedaan om de auto weer draaiend te krijgen) zaten we in een leenauto (volkswagen polo...wat rijdt deze auto heerlijk zeg, wel klein) op weg naar de plek van onze bestemming en later naar huis.
Einde van het verhaal?
De auto wordt ingeleverd en we zijn nu op zoek naar een nieuwe auto.
Wat voor auto?
Daar heb ik dus een vraag over; vandaar dat ik de reviewsectie even misbruik om de vraag te stellen en mijn ervaring te delen, hopende dat ik een reactie krijg.
We willen een keus maken tussen:
1. een volvo s40, bouwjaar 2002 (rond de 90.000 km)
2. een renault laguna, bouwjaar 2005 (ook rond de 90.000 km)
Jawel, de laguna is toch nog bij ons onder de aandacht, omdat wij vernomen hebben dat na bouwjaar 2003 de modellen, electronica e.d. vele malen verbeterd zijn (van fouten leert men toch?)
Om het even over de laguna te hebben:
dit is een 1.6 v16 E4.
Nu heb ik hier drie vragen over:
1. klopt het dat uit het bouwjaar (maart) 2005 geen problemen (meer) zijn (of in ieder geval niet zulke dramatische als met onze laguna uit 2002)?
2. waar staat eigenlijk E4 voor?
3. is een 1.6 wel voldoende voor een auto met een dergelijk gewicht?
Slot:
Misschien niet helemaal een review van wat u verwacht, maar vond het belangrijk genoeg om het toch op deze manier aan te geven.
update: 20 juni 2009:
Vandaag op pad gegaan om de auto in te leveren.
Met spanning op de weg ("Gaat dit wel goed, blijft hij rijden...").
Gelukkig ging dit goed en hebben we de auto netjes ingeleverd, en ook netjes ons geld teruggekregen.
niets dan lof voor het bedrijf waar wij de auto hebben gekocht.
Wat wordt nu onze volgende auto?
we hebben gekeken naar een Toyota Avensis (benzine); en vergelijken deze nog met een honda civic (vijfdeurs, ouder model) en een volvo v40 (met ruim 70000 op de km; jazeker, nap en bovag)
Wordt vervolgd . . .
Andere auto
- 80.000 km
[b]nu is het zover[/b]
We hebben een tijdje gewikt en gewogen, een flink aantal auto's eerst via internet opgespoord. Her en der een poll neergezet en ons afgevraagd, wat zullen we doen....Toch weer een laguna, dan toch een volkswagen, of volvo of een toyota, misschien wel een honda.....
Gisteren hebben we de knoop doorgehakt.
Het is geworden een [b]volvo v40[/b] uit (eind) 2003 met 133000 km op de teller.
Het ging uiteindelijk om een toyota avensis en dan deze volvo. De volvo is het geworden, omdat het zitten in de volvo beter beviel. De toyota reed overigens ook heel lekker, maar zitcomfort is toch ook wel belangrijk :)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.