Renault Laguna 1.9 dCi 120pk Expression (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna 1.9 dCi 120pk Expression |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 77.507 km |
KM-stand laatst | 158.590 km |
Een luxe reisauto
- 77.507 km
De vele verhalen over de bedenkelijke kwaliteit van de Laguna's van modeljaar 2001 en verder deden mij twijfelen of we deze auto wel moesten nemen. Vrouwlief was echter erg gecharmeerd van de auto (ik wilde eigenlijk een Mondeo gebaseerd op mijn positieve ervaringen met Ford) en na een frisse discussie en een uitgebreide proefrit toch maar het risico genomen. De Laguna kwam in huis. En ik moet zeggen naar volle tevredenheid. De auto is erg comfortabel, de 1.9 DCi 120 pk motor is beresterk en de 6 versnellingen zorgen ervoor dat er niet veel rijgeluid in het interieur aanwezig is. De auto is echt gemaakt om comfortabel kilometers te vreten.
Wat ook positief is is het lage verbruik voor zo'n zware auto (gemiddeld 1 op 17 bij gemixt verbruik) en de stoe.... zeg maar fauteuils die ook voor langere mensen prima zitten.
Ik ben benieuwd hoe de auto zich gaat houden.
Lampjes, lampjes, lampjes
- 81.297 km
Vandaag is de auto weggeweest naar de garage omdat het dimlicht kapot was. Normaal vervang ik zoiets zelf wel, maar omdat vrijwel de gehele motorruimte volgebouwd zit, kan je er erg moeilijk bij.
Twee nieuwe lampen maakte me EUR 25, -- armer
De eerste storing
- 81.500 km
De schrik sloeg ons om het hart toen in het weekend bij een snelwegrit het voorgloeilampje ging branden (zie je wel, toch slechte kwaliteit was mijn eerste gedachte). De auto naar de kant, Renault Assistance gebeld voor hulp waar men mij adviseerde om voorzichtig verder te rijden en de maandag daarop direct naar de garage te gaan voor inspectie. Daar bleek dat de EGR-klep de boosdoener was. Deze klep is onder garantie schoongemaakt.
De EGR-klep bleef na die reparatie nog twee keer voor problemen te zorgen met als triest dieptepunt dat de auto naar de garage gesleept moest worden omdat hij voor geen meter meer trok. De EGR-klep is daarna vervangen voor een nieuwe EGR-klep (alles tijdens de garantieperiode) en sindsdien is er geen vermogensverlies meer. Soms gaat het voorgloeilampje nog wel eens branden (rond de 140 km en boven de 2600 toeren), maar daar heb ik mee leren leven.
Nog meer lampjes
- 104.364 km
De auto is vandaag weggeweest om een paar interieurlampjes te vervangen. We hadden namelijk geen licht meer in de middenconsole en een kaartleeslampje linksvoor was stuk.
Ook was er wederom een dimlicht kapot gegaan. Dit heb ik na veel gepriegel (en een paar flinke scheldwoorden...) zelf vervangen.
De eerste APK en tussenbeurt
- 106.866 km
Het fijne van deze Renault zijn de grote onderhoudsintervallen.
Om de 30.000 km moet de auto pas naar de garage voor een tussenbeurt of een grote beurt. De auto kwam nu in aanmerking voor een tussenbeurt.
Afgezien van twee voorbanden die vervangen moesten worden, was er voor de rest niets aan de hand met de Renault. Alleen het reguliere vloeistof en filterwerk.
Mede door de twee banden (Michelin VR Pilot Premium) kwam de rekening op EUR 626, --
Staat de airco wel aan?
- 123.111 km
De Renault is voorzien van een handmatige airco. Alleen bijster veel koelen deed deze niet meer. Op naar de garage voor een inspectie.
Daaruit bleek dat de condensor lek was en dat reparatie plusminus EUR 600,-- zou gaan kosten. Besloten werd toen de airco maar zo te laten en deze op een later moment (lees als er budget voor beschikbaar is) te laten repareren.
De tweede APK en grote beurt
- 131.721 km
En toen kwam de APK er weer aan. De auto zat nog 4000 km van zijn grote beurt af dus hebben we ook maar gelijk laten uitvoeren.
De dingen die werden geconstateerd:
- Remblokken achter vervangen
- Twee nieuwe achterbanden
- Spoorstangkogel linksvoor vervangen
Voor de rest een paar nieuwe ruitenwissers, nieuwe olie, vloeistoffen en filters.
Al met al toch een rekening van EUR 870,-- De auto kan er echter weer een vol jaar tegen zonder regulier onderhoud
Hij blijft maar doorgaan
- 141.336 km
Ik moet zeggen dat de kwaliteit van Renault mij aangenaam verrast heeft. Ik was altijd wel een fan van Franse auto's, maar het vooroordeel over de gebrekkige betrouwbaarheid had mij altijd ervan weerhouden een Franse automobiel aan te schaffen.
De Laguna heeft mij echter overtuigd. Afgezien van de EGR-klep problemen in het begin van aanschaf, heeft de auto mij nooit laten staan en doet zijn werk waar hij voor bedoeld is: comfortabel kilometers vreten.
Ik houd u op de hoogte van eventuele nieuwe ontwikkelingen
Het einde van de Laguna
- 158.590 km
En toen sloeg het noodlot toe! Vrouwlief kwam terug van haar werk en werd onderweg van achteren aangereden door een hagelnieuwe VW Touran. Gelukkig geen persoonlijk letsel, maar de Laguna en de Touran waren economisch total loss.
We hebben de Laguna leren kennen als een hele fijne auto. We waren in het begin (meer ik als mijn vrouw) toch wel bang voor alle horrorverhalen die we kenden van dit type Laguna, maar het tegendeel is door de auto bewezen. Alsof hij wilde zeggen "negeer me niet, want ik ben betrouwbaar, comfortabel en zuinig!"
We waren erg te spreken over het comfort, de kracht en zuinigheid van de 120 pk Dieselmotor, de betrouwbaarheid en de compleetheid. Als totaalplaatje biedt de Laguna heel veel "Value for money".
Rust zacht lieve Laguna. We zullen je nooit meer vergeten....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.