Renault Laguna 1.8 16V Dynamique (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna 1.8 16V Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 28.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Toen ik koos voor een Renault Laguna als leaseauto was ik op zoek naar een ruime middenklasser (in verband met de kleine meid) met voldoende comfort (voor de vele kilometers). Eenmaal in de gelegenheid om de Laguna van een collega over te nemen nam ik de ietwat opzichtige zilvergrijze lak en de 17’ velgen met bijpassende spoiler voor lief. Na zeven jaar Volkswagen gereden te hebben mocht de overgang niet té groot zijn, tenslotte.
De overdaad aan luxe in deze auto is een ware verademing na al die jaren in het Duits. Parkeersensor, inklappende spiegels, gescheiden airco, allemaal aanwezig en allemaal electronisch geregeld. De wegligging is prima en de motor acceptabel, hoewel ik het koppel van een diesel nog elke dag mis en de motor relatief hoog in de toeren pas voldoende trekt. Al met al een zeer tevreden automobilist, totdat...
PROBLEMEN
...op een avond bij het wegrijden van een parkeerplaats nadat de auto een tijd had stilgestaan de motor plotseling, zonder dat ik het gas aanraakte, vol gas gaf. Koppeling in, wagen helemaal stilzetten en op de start/stopknop drukken was het enige dat nog hielp. Met kloppend hart startte ik de auto die het gelukkig weer normaal leek te doen.
De volgende dag bij de garage constateerde men dat de computer geen foutcodes gaf en er ’dus’ geen storing was. Om een lang verhaal kort te maken: ik ben zes keer bij de garage geweest voordat men uiteindelijk de storing verholpen heeft door het hele injectiesysteem te vervangen. Ondertussen had ik al eens vol gas nog net een vrouw op de fiets met kind achterop kunnen ontwijken en meermalen midden op een kruising voor aap gestaan met op volle toeren draaiende motor. Geen pretje.
Inmiddels is het vertrouwen in de auto weer enigszins terug. Hij rijdt weer prima, alleen de motor lijkt een opdonder gehad te hebben van het meermalen koud op volle toeren draaien. In de hogere regionen laat hij een rauw geluid horen, met name bij gas los. Enfin, of de volgende auto een Renault wordt weet ik nog niet, maar ik ben er zeker van dat het een diesel wordt. Het hoge koppel en de rustige karakteristieken van moderne diesels wint het bij mij van de nervositeit van een te krappe benzinemotor.
Update augstus 2004:
Ik heb het nu helemaal gehad. Weer problemen met de electronica. Nu strandden we met volle bepakking op een versmalde vluchtstrook aan de A2. Hij is er gewoon mee opgehouden wegens een defect. Bij 120 km/u gewoon ineens geen vermogen meer. Het blijkt een gebroken kabel en een gesneuvelde smoorklep. Qua betrouwbaarheid scoort deze auto een 0! Leuke bijkomstigheid van het laatste euvel is dat bij een koude start boven de 4000 toeren de kleppen ratelen (moet je ook niet doen he, boven de 4000 toeren...)
Update september 2004:
Twee weken nadat de auto vrijgegeven en ’helemaal in orde’ was kreeg ik na een lange rit weer exact hetzelfde probleem. En dit keer was er na een herstart bij het uitlezen van de computer ’niets te ontdekken’. De auto is nu terug bij de leasemaatschappij en ben ik er van af. Ben nog nooit zo blij geweest om van een auto af te zijn. De volgende wordt waarschijnlijk een Honda of een Toyota want een mooie comfortabele auto waarmee je iedere maand (soms meermalen) bij de dealer staat daar heb ik mijn buik van vol!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.