Renault Kangoo Family 1.5 dCi 90 (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kangoo Family 1.5 dCi 90 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 20.100 km |
Afhaling nieuwe auto
Ik ben altijd min of meer tevreden geweest van mijn vorige auto, Opel Meriva, toch met betrekking tot praktisch gebruiksgemak. Rijkwaliteiten is een andere paar mouwen. Na problemen met de Meriva aan het uitkijken geweest naar een andere auto, liefst nieuw en budgetvriendelijk. Onmiddellijk kwamen we uit bij de Berlingo/Partner en Kangoo, verder hebben we ook niet gezocht. Ik ben een autoliefhebber, maar ben te nuchter om geld uit te geven aan spetterende en opwindende voertuigen, vandaar onze keuze.
Hoewel de Berlingo iets ruimer en misschien wel praktischer is, en zeker beter uitgerust voor hetzelfde geld, ging onze voorkeur toch uit naar de Kangoo vanwege het iets betere comfort en net iets gezelliger interieur. Ook het vertrouwen in de service van de garagist en het feit dat er in de familie meerdere tevreden renault-rijders zijn, gaf de doorslag.
Uiteindelijk besteld: Renault Kangoo Weekend, 1.5 dci, 90PK. Standaarduitrusting: oa airco, snelheidsregelaar en -begrenzer, dakdragers. Genomen opties: trekhaak en veiligheidspack. Totaalprijs: 16.500 Euro (in België).
De versie Weekend kostte een pak minder dan de rest, maar er ging dan weer geen korting af. Uiteindelijk is het maar een marketingtruc natuurlijk.
De wagen overtuigde tijdens een proefrit door een aangename motor, relatief comfort voor het type voertuig en de riante interieurruimte. Voertuig afgehaald begin mei 2013 met hoge verwachtingen...
Bijna een jaar gereden
- 20.100 km
Na afhaling van de auto was de motor direct een verademing. Als je van 75 naar 90 pk gaat voel je het effect wel degelijk, hoewel het schokeffect nu wel weg is. Toch voldoet de motor nog steeds aan mijn verwachtingen, hoewel je het vervoer van vier personen wel voelt aan de prestaties.
Betreffende het interieur vast het grote vak op het dashboard direct in de smaak. Plaats zat voor allerlei spullen als zonnebril(len), kaart(en), enz. Het handschoenkastje is ENORM, evenals de bak onder de centrale armsteun. In het koffer is plaats genoeg voor alle spullen, spijtig genoeg ontbreekt een dubbele bodem. Dit had de Meriva wel en is een handige 'vuilbak' voor kleine spulletjes. Dit wordt echter ruimschoots goedgemaakt door het grote handschoenkastje. We zijn er inmiddels mee op vakantie geweest, en waar de Meriva voor een midweek tot het dak toe volgestouwd was, kon de Kangoo alles in de koffer vervoeren voor een volledige week. Dit maakte de achterbank een pak gezelliger voor de kinderen.
Door het ruime interieur zitten de kinderen ook niet steeds met de voeten te woelen tegen de voorste stoelen. Tussen twee kinderstoelen kan nog met gemak een volwassene plaatsnemen om de kleintjes te entertainen.
Verder vallen de dakdragers op: deze kunnen opengeklapt worden, waardoor je steeds een bagagerek bij hebt. Deze werd op 1 jaar tijd al meer gebruikt als de afzonderlijke dakdragers van de Meriva op 6 jaar!
Conclusie:
- het comfort van de Kangoo voldoet, zeker gezien het type voertuig, hoewel je op ritten +100 km het verschil wel merkt met een klassiek vormgegeven, platte wagen.
- het praktisch gemak van dit soort auto's is outstanding. Met neergeklapte achterbank vervoer ik een 25-tal stoelen zonder problemen, koffer is ruim genoeg, dakdragers, ...
- prestaties zijn voldoende, natuurlijk niet spectaculair, het verbruik schommelt rond 6.5l/100km, wat hoog de dag van vandaag, maar gezien de slechte stroomlijn, vind ik het nog aanvaardbaar.
- voor mij is het type 'bestelbreak' een ideaal voertuig met kleine kinderen. En als ik het praktisch gemak en de aankoopprijs voor ogen houd, overweeg ik zelfs na de 'kinderperiode' hetzelfde type voertuig te rijden. Ik ben overtuigd!
Misschien nog een kleine opmerking over het verbruik:op de snelweg bij 120km/h verbruikt hij bijna 8l/100km, bij 110km/h nog slechts 6 à 6.5. Een zesde versnelling had een groot verschil gemaakt, dus voor wie het extra geld ervoor over heeft: 110 pk versie met 6 versnellingen.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort3
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Fiat Dobló 1.4 - Citroën Berlingo Multispace VTi 120 - Renault Kangoo Family 1.6

Renault Kangoo Family 1.6 16V Privilège (2008)

Citroën Berlingo Multispace - Peugeot Partner Tepee - Renault Kangoo Family - Volkswagen Caddy - Test

Renault Kangoo

Audi A6 en A7 Sportback vernieuwd: (bijna) altijd met een vleugje RS

Lezersreacties (0)
Reageren