Renault Grand Scénic TCe 160 Initiale Paris (2018)

autoreview

Renault Grand Scénic TCe 160 Initiale Paris (2018)
Renault Grand Scénic TCe 160 Initiale Paris (2018)Renault Grand Scénic TCe 160 Initiale Paris (2018)Renault Grand Scénic TCe 160 Initiale Paris (2018)Renault Grand Scénic TCe 160 Initiale Paris (2018)Renault Grand Scénic TCe 160 Initiale Paris (2018)Renault Grand Scénic TCe 160 Initiale Paris (2018)Renault Grand Scénic TCe 160 Initiale Paris (2018)Renault Grand Scénic TCe 160 Initiale Paris (2018)Renault Grand Scénic TCe 160 Initiale Paris (2018)

Signalement

UitvoeringGrand Scénic TCe 160 Initiale Paris
Versnellingen7,
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst31.500 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Renault Grand Scénic 1,3 TCe 160 Initiale Paris

Mijn huidige wagen (Chrysler 300M 2.7 V6) was bijna 20 jaar geworden. Heel tevreden over geweest de afgelopen jaren maar toch was het stilaan tijd om eens te vernieuwen. Dit jaar zijn we dan ook eens het autosalon afgegaan om te kijken wat er zoal op de markt was en op deze manier is het toch een stuk handiger om te vergelijken tussen de verschillende merken. Wat we zochten was vooral een praktische wagen om met ons gezin op vakantie te kunnen gaan op een comfortabele manier. Mijn vrouw wou een wagen met hoge zitplaatsen waardoor we al geneigd waren om naar een SUV te gaan kijken. Na de Hyundai Tucson, Kia Sportage, Nissan Qashqai, Peugeot 3008/5008 en nog tal van andere wagens bekeken te hebben kwamen we uiteindelijk bij deze Renault Grand Scenic terecht. Geen SUV dus en had je mij op voorhand gevraagd of ik naar een monovolume ging gaan kijken dan zou ik dat meteen weggelachen hebben. Maar toen ik de wagen zag staan met zijn 20inch wielen en stoere voorlichten dan was dit geen saaie MPV meer maar echt een toffe sportieve maar ook praktische gezinswagen en ideaal voor de vakantietripjes. Dat was dan ook de enigste wagen waar ik me meteen goed in voelde wanneer ik plaats nam achter het stuur. Vooral de mooie afwerking en fantastische zetels maakte dat ik mijn mening over Renault moest herbekijken. Bij de Tucson en Sportage had ik binnenin meteen het gevoel dat ik al in een gedateerde auto zat. De peugeot 3008 vond ik te klein en de 5008 vond ik van afwerking wat minder mooi en ook weer een stuk duurder. In feite was de GS4 de enige wagen die zowat alles had voor een nog enigszins betaalbare prijs. Bij BMW en nog andere merken moest ik mij tevreden stellen met heel wat minder opties ofwel toch vlug 10.000 euro meer betalen.
Dus prijs/kwaliteitsverhouding was dit meteen een dikke plus. Dan komt meteen de keuze tussen een gewone of een grand scenic. Aangezien we 2 kinderen hebben en er al een vriendje bij is en daar nog extra bagage bij moet toch maar gekozen voor de Grand Scenic. We doen maar 15.000 km/jaar en doordat er meer en meer steden de diesels beginnen te weren toch maar gekozen om voor een benzine te gaan. Ook automaat was een vereiste want dat was ik zo gewoon geworden in al mijn vorige wagens. Echt, dit is zo handig als je veel in de file staat! Na mij een weekje volledig te verdiepen in deze wagen voor wat we allemaal aanwezig wilde hebben op de GS4 zijn we dan meteen naar de versie Initiale Paris gegaan. Hier zit dus in feite alle mogelijke opties standaard op, alsook de mistlichten zijn in led, de speciale chromen grill en IP logo’s, IP velgen en ook nog de afwerking van het nappaleder was toch heel prachtig zodat de keus meteen gemaakt was. Dit ging hem worden en de enigste opties die we nog konden nemen was een trekhaak die ik niet nodig had en een panoramisch dak. Dat laatste hebben we er dan ook meteen bijgenomen samen met de 5 jaar garantie.
Wanneer je in België voor de GS4 IP gaat is de enigste mogelijke versie voor benzine meteen de nieuwe 1.3 TCE 160. Op papier een heel prachtige motor welke ontwikkeld is in samenwerking met Mercedes en Nissan maar een rijtest was nog niet mogelijk daar de eerste wagens pas geleverd worden vanaf maart 2018 en we waren nog maar januari. Verder is de jaarlijkse rijbelasting in België door de propere motor maar 162 euro/jaar! En de eerste inschrijving was ook amper 271 euro. In vergelijking met de Tucson toch een heel stuk goedkoper en dat ondanks een veel hoger koppel en vermogen! Daarbij komt ook dat het onderhoud bij Renault met vaste tarieven toch ook wel bij de goedkopere zit. Met mijn jaarlijkse kmstand van 15.000 km kom ik voor het eerste jaar met onderhoud A op 90 euro, het volgende jaar onderhoud B aan 140 euro. Zeker als je dit gaat vergelijken bij BMW toen ik met mijn 5 en 7 reeks reed lagen die bedragen veel hoger. Uiteindelijk toch maar de specs gevolgd in de hoop dat ik mijn oude V6 niet teveel ging missen wanneer ik mijn nieuwe GS4 daadwerkelijk had. In België kost deze wagen dan in totaal 37.700 euro. Na overname van mijn 20j oude Chrysler en salon korting en goed onderhandelen kwamen we tot een mooi bedrag van 30.500 euro. Dat was een prijs waar we heel blij mee waren zeker als we keken wat we ervoor terugkregen. Een fantastisch uitziende wagen met alle mogelijke veiligheidsopties die men maar kon bedenken. Doe er daarbij nog een bose geluidsinstallatie en massagestoelen bovenop en de wagen is gewoonweg compleet!

Na een kleine 2,5 maand wachten was het zover. De wagen was aangekomen en we mochten hem afhalen. Wow, wat had ik daar zolang naar uitgekeken. De grijze kleur met zwart dak en initiale paris velgen waren in werkelijkheid nog mooier dan op foto. Tijdens het wachten op de levering had ik al verschillende testen opgezocht op franstalige sites en o wat was ik blij dat de eerste reacties zeer positief waren over de nieuwe 1.3Tce motor. Bij de aflevering meteen gekeken naar de uitlijning van de portieren, achterklep en deurpanelen binnenin omdat hier in het begin toch heel wat uitlijningsfouten waren volgens de eerste kopers maar alles was zoals het hoorde. Volgens de dealer heeft Renault daar intussen ook al heel wat aanpassingen aan gedaan en na het afbranden van de fabriek welke de eerste deurpanelen moest maken, de kwaliteitseisen toch wat hoger gelegd bij de nieuwe leverancier.
Nu de praktijk. Na een kleine 2u uitleg van de autodealer (echt waar die auto zit vol met allerlei snufjes) konden we de garage verlaten. Het eerste wat ons opviel was dat de wagen heel stil is. Op de snelweg was er wel een lichte windruis maar echt niet storend. Wellicht hoor je dit omdat de wagen voor de rest zo goed geïsoleerd is. De eerste test met onze wagen was meteen heel bevredigend. De motor rijdt in combinatie met de 7 traps EDC automaat echt heel soepel. Wat een topcombinatie! Mijn V6 was vlug vergeten . Het enige jammere is dat ik mij de eerste 1000km nog moet inhouden tot maximum 3000tr/min. om de motor in te rijden. Of dit daadwerkelijk nog nodig is bij de nieuwe motoren laat ik in het midden maar beter het zekere voor het onzekere nemen en dus netjes 1000km inrijden zoals beschreven in de handleiding. Eventjes de sportstand getest maar toch meteen weer naar de neutrale stand. In sportstand reageert alles zo snel dat je meteen over de 3000tr zou gaan en dat wil ik voorlopig tijdens de inrijperiode vermijden maar het is zo heerlijk om nu al dat koppel te mogen voelen bij zo een laag toerental. Dat is toch iets wat je bij de meeste benzine motoren moet missen. De verhalen die ik hoorde over de vorige motor 1.2 TCe waren dan ook veel minder positief. Dus het wachten op de nieuwe motor was het dubbel en dik waard! Dan de geluidsinstallatie. Speelt wel mooi maar toch niet zo speciaal dan ik had gehoopt. Nu stond mijn fader in mijn Chrysler ook zo dat het geluid wat meer langs achter kwam dus hoopte ik dat dit ook hier zou helpen. En inderdaad, dat was een wereld van verschil. Intussen vind ik de bose zelfs steeds beter en beter spelen. Na ik gehoord heb, zou dit komen omdat de speakers zich nog wat aanpassen aan het bose-systeem . Of dit waar is weet ik niet maar ik kan wel zeggen dat ik nu heel tevreden ben over de Bose.
De wagen rijdt heel zalig en zacht ondanks de 20inch wielen. Echter had ik het gevoel dat hij vlug ging vertragen van zodra je het gas los liet. De banden stonden dan op de standaard 2.5 bar. Dat is inderdaad de normale bandenspanning en rij je ook heel zacht. Ga je hem echter volladen of wil je eco rijden dan wordt echter 2.8 bar aangeraden. Voorlopig toch op 2.8 bar nu gezet en dat was meteen heel anders rijden vond ik. Hij bleef nu wel langer doorrijden na het loslaten van het gaspedaal. Het enige minpunt is dat je nu wel de putjes wat beter voelt dan ervoor maar in feite toch nog altijd vrij goed als ik dat vergelijk met andere wagens met kleinere wielen. Het sturen zelf is ook heel correct al voel je uiteraard wel dat je met een hogere wagen rijdt in de bochten. De smalle 195 banden zullen daar ook wel iets mee te maken hebben. Hier had ik toch liever minimum een 225 op willen zien liggen maar dat zou wellicht de prijs van de banden weer opgedreven hebben welke nu even duur zijn als de meeste standaard 17” banden. Misschien komt dit wel nog in de toekomst? Voor mij alvast geen optie waar ik dringend zit op te wachten. Mijn 300M lag bijna plat op de grond en had 245 schoeisel dus dat was wel even aanpassen maar om eerlijk te zijn mis ik het totaal niet. De tijden dat ik door de bochten scheurde aan heel hoge snelheden zijn dan ook al lang achter mij. De remmen werken bij de GS4 ook stukken beter dan in mijn 300M. Je hebt meer dan voldoende remkracht voor deze toch niet lichte wagen.
De eerste 3 dagen toch wat snelweg km's gedaan in combinatie met gewone wegen en het verbruik kwam op een nette 6,2 liter/100km Wow een benzinemotor met een verbruik van een dieselmotor en dit toch voor een vrij zware wagen. Bij mijn 2de tankbeurt zat ik op een gemiddelde van 8,4 liter/100km maar hier zat dus geen enkele snelweg in en was het vooral allemaal stadskm's dus wederom voor afstandjes van maximum 5 km per rit toch weer niet zo slecht. Ik ben dus echt wel heel tevreden over deze nieuwe motor. Het was een gok maar gelukkig een goede! Trouwens is mijn ecoscore volgens de computer maar 55 procent en kan dit dus nog veel beter. Wellicht een erfenis van het rijden met mijn oude V6 op LPG waar het verbruik van weinig belang was. Maar dankzij Renault krijg ik een welkomstpakket en mag ik 4u gratis opleiding volgen met alle tips en trics om ook zuiniger te rijden. Dus dat verbruik zal wellicht na mijn extra lessen en na de inrijperiode alleen maar verbeteren denk ik.
Betreft de vele snufjes die erop zitten. Tja 1 voor 1 handig. Heb je het echt nodig? Neen, maar als het erop zit ben je het toch heel snel gewoon. Of misschien is er toch 1 optie die ik echt zou aanraden op dit model. Namelijk de achteruitrijcamera en de sensoren rondom zijn echt een optie die ik niet meer zou willen missen. Want dat is misschien toch wel een minpuntje van de wagen. Vooraan heb je door het grote raam een prachtig zicht maar achteraan zie je bijna niets, maar met deze optie is dit totaal niet erg! Door de heel goede camera met lijnen die echt tonen waar je uitkomt en de sensoren rondom moet je echt wel verstrooid zijn om nog ergens tegen te rijden. Het openen/sluiten/starten zonder sleutel ben je ook snel gewoon. Wanneer de spiegels opendraaien heb je meteen ook verlichting onder de spiegels zodat je beter zicht hebt bij het openen van het portier. Een andere leuke gadget is de Headup-display. Deze heeft de snelheid weer alsook de maximumsnelheid die je mag rijden en eventueel de navigatieinfo. Ook kan je zien of je wel genoeg afstand neemt van uw voorganger. De volgende test was het blijven rijden tussen 2 witte lijnen op de snelweg. In het begin begon het stuur pas te regelen wanneer ik op de witte lijn aan het rijden was. Even de gevoeligheid aangepast naar hoog en daarna heb ik gewoon 2 km aan een stuk gereden zonder aan mijn stuur te komen. Netjes binnen de witte lijnen gebleven. De cruise control en begrenzing werken ook perfect alsook de dodehoekspiegels. Ook leuk is dat de lichten automatisch aanpassen naar groot licht en terug naar gewone lichten wanneer er een tegenligger langs komt gereden. De automatische Start/stop werkt ook super. Gebruik je het niet kan je het uitschakelen maar als je niet hard op de remt duwt blijft de motor ook gewoon draaien wat misschien handiger is in de file. Het automatisch parkeren heb ik tot nu toe maar 1 maal gebruikt en dat was door de dealer die het snufje wou tonen. Ik heb het tot op heden nog niet echt zelf moeten gebruiken maar ik denk dat het in een drukke stad best wel handig kan zijn want zelf een plaats inschatten die groot genoeg is en u er dan nog tussen plaatsen kan misschien best wel een uitdaging zijn met deze grote wagen en weinig zicht achteraan.
Dan hebben we nog het reuze navigatieschermscherm. De Rlink 2. In het begin was het wat zoeken tussen de ontelbare mogelijkheden maar intussen weet ik al goed mijn weg te vinden en vind ik het best een heel aangenaam systeem. Alles werkt vlotjes en met de navigatie heb ik ook geen problemen mee zoals eerder werd vermeld door andere bestuurders. Ik heb wel meteen de laatste nieuwe versie erop geplaatst en blijkbaar is het sindsdien stukken beter. De spraakherkenning kan ik helaas niet gebruiken als ik de wagen instel op de taal vlaams omdat deze taal niet ondersteund wordt. Getest in de nederlandse taal en dat werkte wel perfect maar persoonlijk vond ik dit nogal omslachtig en gebruik ik het dus niet. Wanneer je de menu van de Rlink 2 wat onder de knie hebt gaat dit veel sneller via het touchscreen. Ik ben alvast heel tevreden over het ganse systeem. In feite over gans de wagen. Hij zit vol van bakjes waar je alles kwijt kan, rijdt super, ziet er niet uit als een saaie mpv en bied heel veel waar voor zijn geld!
De stoelen dan. Die zitten echt wel heel lekker. Je kan ze dan ook in alle mogelijke standen aanpassen. Zowel de zetelverwarming als massage werken perfect en de hoofdsteunen vind ik ook wel leuk omdat je die zijdelings kan aanpassen. Toch wel leuk voor de passagiers als deze wat willen slapen tijdens een lang rit. Achteraan zelfde afwerking in nappaleder. Hier uiteraard niet al die opties maar de kinderen zitten ook achteraan heel goed zeggen ze. De achterste 2 stoelen (plaats 6 en 7) had ik niet echt nodig maar in België zitten die er gewoon standaard in. Niet erg want als die ingeklapt zijn zie je ze toch niet zitten. Ik heb dan ook de Grand Scenic versie vooral gekozen voor de grotere koffer en toch wat meer ruimte voor de passagiers achteraan. Wil je ze toch gebruiken kan dit uiteraard maar dan zou ik die toch vooral door kleine kinderen laten gebruiken want zoveel ruimte heb je niet op de 2 achterste plaatsen.
Al bij al heel tevreden dus over het comfort en de prestaties, over de betrouwbaarheid kan ik voorlopig met mijn beperkte km-stand weinig zeggen maar dat komt wel goed denk ik. Ik heb wel 5 jaar garantie dus toch wel een zekerheid op dat vlak. Wanneer mijn inrijperiode voorbij is zal ik nog wat meer ervaringen komen schrijven. Dan kan ik de motor echt eens heel goed uittesten maar ik heb er nu al het volle vertrouwen in :)
Misschien nog even dit. Toen ik mijn vrienden vertelden dat ik mij een Renault Scenic had aangeschaft waren hun reacties allemaal zo van o fijn voor u maar voor mij liever geen saaie Renault. Nu ze hem echter gezien hebben in het echt zijn ze 1 voor 1 onder de indruk wat voor een prachtige wagen dit wel is. Dit hadden ze niet verwacht van Renault .
Zoals je kan zien ben ik heel tevreden over de wagen. Zijn er mindere punten? Ja, het slechte zicht misschien achteraan maar dankzij de camera niet echt een probleem. Ook zou er bij hevige regenval het zicht door de zijruiten vooraan beperkt worden omdat de regen door de wind daar blijft ronddraaien net voor de spiegels. Voorlopig zelf nog niet echt veel last van gehad maar ik gebruik een goed product dat het water van de ruiten goed afdrijft. Wellicht helpt dit wel goed. En als er dan 1 optie is dat ze er van mij ook nog hadden mogen toevoegen dan was het automatisch openen en sluiten van de kofferklep. Ze hebben de techniek want bij de Espace is deze wel aanwezig. Ik vind het raar dat ze dit dan niet bij de Scenic toevoegen, zelfs niet in optie. Voor mij geen probleem maar voor mijn dochter is de klep als die open staat wat hoog en kan ze er moeilijk aan. Maar als je dan het volledige pakket ziet dan is en blijft dit een superwagen voor dit geld! Mijn review is wat aan de lange kant maar ik weet uit ervaring dat het best handig kan zijn om zoveel mogelijk gebruikerservaring kunnen terug te vinden en hoop hiermee dan ook deze mensen te kunnen helpen bij hun toekomstige aankoop.

Update na de inrijperiode

  • 2.700 km

Intussen een kleine 2700km op de teller. Dus tijd voor een update over mijn nieuwe ervaringen met de GS4 IP.
Eerst en vooral kan ik zeggen dat ik heel tevreden ben over de keuze van mijn wagen. Deze past echt bij wat ik nodig heb. Ruime familiewagen en toch sportief ogend. Maar de wagen is niet enkel sportief ogend, ook motorisch is de 1,3 Tce 160 een toppertje. Het is zo leuk rijden met deze motor en automaat, dat je al snel vergeet om een beetje ecologisch te rijden. Als je dan nog eens de sportstand actief maakt, dan scheur je helemaal weg. Al een paar keer aan de lichten naast toch wel snelle wagens gestaan en dan zie je toch die blikken wanneer je de volgende lichten terug naast hun staat. Dat hadden ze niet verwacht van een “busje”. Ik ga nu ook niet zeggen dat het een Porsche is maar de motor is misschien toch iets te krachtig voor de wagen. Alhoewel te krachtig nooit kan zou je zeggen maar als je het gaspedaal echt eens doorduwt, dan voel je toch wel de smalle bandjes die erop zitten. Op droog wegdek valt dit nog mee maar wanneer het nat is voel je ze al snel doorslippen. Verder moet je nog altijd beseffen dat je met een hoge wagen aan het rijden bent en dus geen berline al is dat gevoel wel beter in de sportstand. Maar als je uw gezond verstand gebruikt is dit uiteraard allemaal geen probleem. Liever een te krachtigere motor dan een motor waar je niet zeker van bent dat je tijdig de straat kan oversteken of iemand kan inhalen. Ook regelmatig het oliepeil gecontroleerd tijden de inrijperiode. Tot op heden staat mijn oliepeil nog op hetzelfde niveau zoals hij nieuw geleverd was.
Betreft het Bose systeem. Daar ben ik heel tevreden over. Deze kan echt wel heel hard. Meestal zet ik die half open en dat is al heel luid. Ga je luider dan vrees ik dat dit toch niet echt gezond is voor de oren. Wel even getest en moeten vaststellen, dat bij maximum volume, de Bose nog steeds geen vervorming heeft. Top!
Over de optie easypark kan ik weinig zeggen. Dit is een pakket die er altijd zou moeten opzitten op deze wagen. Echt handig en in mijn ogen onmisbaar wil je niet snel schade hebben rondom de wagen. De sensoren werken heel goed al zouden ze misschien ietsje sneller mogen reageren maar als je op een normale rustige manier gaat parkeren werkt dit perfect.
Ook leuke ervaring is de massage optie. Gebruik ik toch meer dan ik verwacht had. Ik zou dit zelf niet gekozen hebben bij aanschaf maar aangezien het standaard was op de IP heb ik dit nu een paar keer gebruikt en op lange afstanden is dit echt wel een aangename toevoeging.
De handschoenlade kan nog wel eens tegen de passagier zijn benen botsen bij het openen(let je wel op na een tijdje) maar aan de andere kant is dit wel een ruime lade waar je veel kwijt in kan. Ik leg er meestal een flesje water in en als je een ritje gedaan hebt is dit toch nog lekker fris. Handig wanneer je in de file staat.
Wat ik wel moest gewoon worden in het begin zijn de kleine zijramen vooraan. In mijn Chrysler waren deze langer zodat ik eenvoudig rechts van mij kon kijken naar het aankomend verkeer wanneer ik een straat wou overgaan. Nu moet ik mij toch echt wel voorover buigen omdat de B-stijl in de weg staat. In het begin vond ik dit wel een minpuntje maar intussen ben ik dit gewoon en heb ik er geen last meer van.
Een ander puntje dat ik toch jammer vind is dat ze de achterste kofferklep niet elektrisch hebben gemaakt. Ik merk dat ik deze wel heel veel open en dicht doe en als je dan ziet dat zowat alle mogelijke opties aanwezig zijn op de wagen, vind ik dit toch een gemiste kans. Dit moet niet standaard aanwezig zijn, maar de optie tot zou toch leuk geweest zijn. Maar ja, we zijn een beetje teveel verwend zeker 😊
De Rlink 2 dan. Daar had ik toch wel wat schrik van na al die klachten gelezen te hebben op verschillende forums. Nu heb ik het geluk dat ik de nieuwere hardware-versie heb waar ze meer werkgeheugen hebben ingebouwd en waardoor je Apple carplay en Android auto kan gebruiken. Ik kan alleen maar zeggen dat ik heel tevreden ben over de Rlink 2. Alles verloopt soepel zoals het hoort. Tot op heden ook nog niet vastgelopen. Zelfs de navigatie werkt fijn!
Tot nu toe nog geen echte problemen mogen ondervinden. Of toch een kleintje. De zetels gaan automatisch naar voor en naar achter bij het instappen. Ik heb toch al een paar keer gehad dat deze functie niet werkt en ik manueel zelf de zetel naar voor moest schuiven. Nu had ik ditzelfde probleem ook bij mijn Chrysler en dat kwam omdat ik soms te snel was bij het starten van de wagen. Nu dat ik dit ook wat rustiger doe in de GS4 heb ik dit ook niet meer gehad. Dus zal misschien wel meer mijn eigen fout zijn dan een probleempje.
Het verbruik dan. Voorlopig zit ik toch altijd ergens rond de 8,5 liter maar dat komt omdat ik vooral veel korte afstanden doe en dus veel moet stoppen en aanzetten. Van zodra ik eens een snelweg doe zie ik dan meteen het verbruik dalen naar een mooie 6 liter. Deze week ben ik eens echt sportief gaan rijden en dan haal je ook wel vlotjes de 9 a 10 liter. Toch wel cijfers die hoger liggen dan wat men aangeeft op papier. Maar ik denk dat er weinig wagens zijn waar deze cijfers kloppen met de werkelijkheid. Feit is, dat je er echt wel zuinig kan mee rijden als je dat zelf wilt en dan zeker als je wat langere afstanden doet dan ik. Alleen is het een hele uitdaging om met zo een vinnige motor toch rustig te rijden. Misschien als ik ouder ga worden dat dit zal verbeteren 😊 .
De automatische start/stop werkt ook fijntjes. Nog geen problemen mee gehad. De remmen zijn ook krachtig genoeg voor de wagen en ook het sturen is top. Als ik dan toch eens met mijn vrouw haar Opel Meriva moet rijden dan merk je wel hoe aangenaam het rijden is met de GS4. Voorlopig ook nog geen rammeltjes in de wagen. Ik hoop dat dit zo zal blijven want daar ben ik toch een beetje allergisch aan.
Wat ik toch nog een klein minpuntje vind, is de kaart die je in uw zakken kan houden en de wagen dan zelf open gaat of sluit. In principe werkt dit zeer goed, maar wanneer ik mijn zoontje achteraan in de wagen stop en ik ga rondom langs de voorkant van de wagen naar de bestuurderskant, dan is de wagen weer gesloten en moet ik wachten tot die weer open gaat wat toch een paar seconden in beslag neemt. Ga je langs de achterkant van de wagen rond, dan heb je dit probleem niet en blijft de wagen open. Echter kan je niet altijd langs achter de wagen stappen wanneer deze geparkeerd staat. Had het bereik iets beter geweest zodat er ook ontvangst was als je aan de voorkant van de wagen loopt dan was dit een gewoon perfect werkend systeem.
Intussen heb ik ook een afspraak gemaakt met de garage voor het gratis nazicht na 3 maand. Blijkt dat er intussen al een terugroepactie is voor de nieuwe Tce 1.3 motoren. Ergens een probleem met een slang die zou kunnen lekken van de koelvloeistof. Dit gaan ze dan meteen aanpassen. Verder ga ik ook vragen om het portier van de passagierskant achteraan een klein beetje bij te regelen en ook de hoofdsteun aan die kant na te zien. Wanneer ik op de knop duw om die zetel te laten neervallen, wilt de hoofdsteun niet volledig intrekken. 2 kleine probleempjes die ze dan meteen kunnen nazien.
Dit zal het voorlopig zijn. Over een 2-tal weken gaan we ermee op vakantie en hoop ik dat ik met dezelfde positieve ervaringen hier kan terugkomen. Voor wie nog twijfelt, ga gewoon eens een testrit doen met de wagen, maar test dan zeker de 1,3 Tce motor. Je zal versteld staan hoe vlotjes deze wagen rijdt.

Update na vakantierit

  • 5.300 km

Terug van vakantie en 5300km op de teller, dus even een update van mijn ervaring als reiswagen. Eerst de wagen een weekend uitgetest in de Belgische Ardennen. 4 personen erin en volgeladen. Wat een zalige wagen om op vakantie te gaan. Iedereen zat uitgerust in de wagen en de steile hellingen waren geen enkel probleem voor de 1.3 Tce motor. Ook de krachtige remmen geven u een veilig gevoel als het echt eens nodig zou zijn. 1 keer krachtig moeten remmen, gewoonweg fantastisch hoe snel de wagen stil stond. Was bij mijn Chrysler wel anders.
Daarna de echte test richting Frankrijk. Deze keer 5 personen erin en ook een volgeladen koffer. Nog geen nood aan een dakkoffer, want alles kon netjes in de koffer en ik kon nog net door mijn achteruit kijken. Deze keer merkte we wel dat de middelste plaats achteraan toch wat nipt is wanneer er een kinderstoel geplaatst is daarnaast. Zonder de kinderstoel zou dit geen probleem zijn maar de stoel is nogal breed en neemt toch wat plaats is van de middelste zitplaats. Gebruik je geen kinderstoelen zal dit geen probleem zijn maar indien wel toch iets om rekening mee te houden bij lange afstanden. Nu was dit ook weer niet zo erg en wederom kwam iedereen uitgerust op de eindbestemming aan. We hadden wel alle bagage in de koffer geplaatst, dus ook de handtassen van de dames en dan zit je echt wel heerlijk in de wagen.
Verbruik was gemiddeld 6,7 liter/100km maar dat kwam grotendeels door het stapvoets verkeer (ongeveer 2u heen en 2 u terug) in Parijs. Voor Parijs had ik een gemiddelde van 6,1 liter/100km. Dit zijn ook de werkelijke verbruiken want de computer zelf ziet het iets rooskleuriger en gaf me toch nog een halve liter zuiniger aan.
Wederom geen enkel probleem met een tekort aan kracht tijdens de rit. Deze motor is volledig geslaagd tijdens de test en ik denk dat deze een mooie toekomst tegemoet gaat als er later geen technische problemen eruit voortkomen. Hij is ook nog zuinig op lange afstanden. Bij korte stadsritjes merk je wel dat je ook wel de 8,5 a 9 liter kan halen.
Onderweg toch wat snufjes nog eens getest, zoals de begrenzer en de cruise control. Alles werkt zoals het moet. Ook het automatisch bijsturen tussen de witte lijnen werkte perfect al maakte hij na enige tijd een geluidsignaal dat ik toch zelf moest opletten om proberen tussen de lijnen te rijden. Ter plaatse ook meermaals het automatisch parkeren getest. Werkt super. Plaatsen waar ik dacht dat ik er nooit zou in geraken gingen vlotjes op deze manier en nog mooi geplaatst bij.
Betreft de R link. De navigatie werkte goed tot in Parijs. Plots waren er toch een paar wegen die niet helemaal correct waren. Dit is natuurlijk eerder een probleem van de makers van de map dan van Renault zelf. Renault brengt nu wel niet de meest up to date kaarten 06/2017 is de laatste terwijl we toch al een jaartje verder zijn maar ik kan moeilijk geloven dat de wegen in Parijs er nog geen jaar liggen. In het terugkeren echter is de Rlink wel eens vastgelopen. De muziek werkte wel nog maar de navigatie zat volledig vast en we konden niets meer doen. Perfecte timing, midden in het drukke Parijs. De R Link dan maar uitgezet en een 20 tal seconden blijven duwen op de Aan toets en alles werkte terug voor de rest van de rit. Vraag is natuurlijk hoe de vastloper komt? Het was terug op dezelfde plaats ongeveer in Parijs. Is dit toevallig of zit er toch wel een fout in de map op die plaats? Terug in België nu al voor een paar dagen en geen probleem meer gehad met de R Link.
Voor de rest kan ik weinig meer melden. Alles is nog steeds zo genietbaar als de eerste dag. Na 5300 km gereden te hebben ben ik nog steeds zeer blij met de wagen en denk ik dat ik zeker de juiste keuze heb gemaakt voor mijn gebruik. Oliepeil staat nog steeds zoals hij nieuw was, dus een verbruik van 0,0 liter ,zelfs na de inrijperiode. Volgende update zal pas na het eerste onderhoud zijn denk ik want momenteel kan ik niets meer vertellen over de wagen dan wat ik reeds vermeld heb. Mocht ik toch vroeger ergens problemen mee krijgen zal ik dit zeker wel vermelden.
Ohja, melding gekregen dat mijn Coyote abonnement bijna verlopen is, dus deze maar weer verlengd. Ik was nog aan het twijfelen want 99 euro per jaar is toch niet zo goedkoop. Je kan ook 3 jaarlijks nemen voor 199 euro maar ik heb wat schrik voor wat de toekomst gaat brengen. Bepaalde landen zoals Frankrijk beperken het nut van Coyote al grotendeels en ik weet niet wat de toekomst over drie jaar zal brengen in België (men heeft hier ook al gesproken om het te verbieden), dus het zekere genomen en voorlopig voor 1 jaar gegaan. Ik heb in die drie maand reeds een boete kunnen vermijden dankzij deze Coyote, dus ik veronderstel dat die 99 euro/ jaar wel zijn inverstering waard is, ook al omdat hij gevaarlijke toestanden op de weg ook vermeld.

1 jaar oud

  • 14.400 km

Intussen is de wagen 1 jaar oud en is hij binnen geweest voor zijn eerste onderhoud. Aangezien ik rond de 15.000km zit kom ik in aanmerking voor onderhoud A wat dus wil zeggen, vervangen van alle filters en nazicht/bijvullen van de vloeistoffen. Kostprijs 100 euro.
Bij het onderhoud gemeld dat er spontaan een barst is gekomen in het achterlicht van de bestuurderskant. Deze wordt dan ook eerstdaags onder garantie vervangen. Verder geen problemen gehad met de wagen.

Mijn ervaring met de wagen zelf dan. Ondanks ik niet zoveel km's rij (vandaar ook de benzineversie gekocht) kan ik alleen maar zeggen dat het een plezier is om ermee te rijden. Ik heb totaal geen spijt van mijn aankoop. Bestuurders van het vorige model S3 klagen nogal eens dat hij er praktisch wat op achteruit is gegaan qua kofferruimte alsook geen aparte stoelen meer op de achterbank die je kan wegnemen. Ikzelf heb geen ervaring met de S3 maar als ik mijn S4 naast een S3 zie staan dan kan je alleen maar zeggen dat hij gigantisch verbeterd is op gebied van looks. Ik vind hem toch nog altijd een van de mooiste monovolumes die er rond rijden momenteel. Maar smaken verschillen natuurlijk.

Wat vind ik nu top aan deze wagen :
- Motor en automaat : echt top. Nooit benauwd om iemand in te halen want de wagen schiet voorruit van zodra je het gaspedaal induwt. Het is echt een wagen die je heel veel rijplezier schenkt. Tevens na al die km's gereden te hebben staat het oliepeil nog steeds op hetzelfde niveau, zelfs na de inrijperiode niets moeten toevoegen.
- Het comfort van de stoelen en de uitrusting die erin zit (IP versie)
- Zijn looks. Helemaal geen saaie mpv maar een sportief moderne verschijning.
- Persoonlijk vind ik het ook een aangename reiswagen. Ondanks die wat minder praktisch zou zijn dan de S3 vind ik de verhouding tussen sportief en praktisch geslaagd. Ook de details zoals usb-poorten voor de kids achteraan, ingebouwde zonneschermen, opbergvakken in de vloer , de gekoelde schuiflade vooraan enz...maakt het allemaal aangenamer om lange afstanden te doen.
- Onderhoudskosten zijn vergeleken bij andere merken toch een stuk goedkoper.
- Rlink 2 werkt perfect. Buiten die ene vastloper vorig jaar in Parijs geen probleem meer gehad, maar dit kwam dus door een fout in de navigatiekaart die intussen zou moeten opgelost zijn.

Wat zou nu beter kunnen :
- Gezien het hoge koppel had ik er graag wat bredere banden op gezien. Er zit zoveel kracht op die smalle bandjes dat doorslippen bij het vertrekken geen probleem is. Uiteraard ligt dit ook wel aan uzelf :)
Al zijn diezelfde smalle banden dan weer een voordeel als je door de sneeuw moet rijden.
- De wagen is zo stil en dan vind ik het echt wel jammer dat er zo een windgeluid is die wellicht van de zijspiegels komen van zodra je rond de 90km/u gaat rijden. De ene keer meer dan de andere keer. Ik hoor dit wel bij nog andere modellen maar het valt op dat meerdere bestuurders hier wel over klagen, wellicht omdat hij voor de rest zo stil is. Ik heb wel gelezen dat Renault en PSA geïnvesteerd hebben in nieuwe windtunnels die de modernste van Europa zouden worden, dus wellicht gaan de toekomstige modellen hopelijk hier minder last van krijgen.
- Parkeersensoren zouden iets sneller mogen werken maar werken wel correct. Alleen moet je u niet te snel gaan parkeren maar rustig zoals een normale bestuurder zou doen.
- Verbruik ligt toch wel een stuk boven de aangegeven specificaties en dan heb ik het niet over 1l verschil maar toch al vlug 2 a 3 liter. Rij je hele korte afstanden zoals ik (2 a 4 km door stad) en toch wel wat sportief dan haal je verbruiken van 9 a 10 liter/100km. Gecombineerd (stad + gewestwegen) haal ik best wel rond de 8 a 8,5 liter (sportieve rijstijl) tot zelf 7 a 7,5 als ik zuiniger rij en ga je snelwegen op daalt die meteen naar een mooie 6 liter. Je kan mijn verbruiken trouwens raadplegen in de verbruiksmonitor.

Als je nu een nieuwe zou kopen en je twijfelt welke opties je zou laten vallen of welke je zeker zou moeten hebben, dan is er 1 optie die je zeker moet hebben en dat is de achteruitrijcamera. Die is zo handig bij deze wagen omdat het zicht door dat kleine ruitje achteraan en die hoofdsteunen die ervoor zitten wel heel beperkt is.
Al de andere opties zijn leuk maar om eerlijk te zijn, zijn er weinig die ik zou missen mochten ze niet meer aanwezig zijn.
HUD display : uit gewoonte kijk ik nog steeds naar mijn dashboard
Rijstrookcorrectie: enkel handig als je op reis gaat en dus op snelwegen gaat rijden
Glazen dak : leuk in de zomer voor de kids achteraan, maar aangezien het niet open kan niet een extra meerwaarde.
Automatisch parkeren : op een volledig jaar een 2 tal keer gebruikt, 1 keer om te testen en 1 keer omdat ik dacht dat ik er nooit zou tussen kunnen wat dus uiteindelijk wel kon.
Zetelverwarming en massage : De verwarming is best wel handig als uw auto steeds buiten staat zoals in mijn geval. Staat hij meestal in de garage zou dit ook een optie zijn die je eventueel kan laten vallen, de massage gebruik ik enkel als ik op vakantie ga en dus lang in de auto zit. Dan heeft het wel degelijk nut, maar wederom wordt dit niet zoveel gebruikt in de praktijk in mijn geval.
En zoals ik al eerder heb vermeld, was er wel een optie geweest die er niet is maar ik wel mis en dat is een knop voor het kofferdeksel automatisch te sluiten. Het lukt uiteraard wel maar voor kleinere personen zoals mijn kinderen is het moeilijk om de achterklep te sluiten.

Zou ik de wagen terug kopen nu ik er een jaar heb mee gereden? Zeker weten al was het alleen maar voor het rijplezier van de motor/automaat. De negatieve puntjes die ik heb gemeld wegen echt niet op tegen de positieve punten van deze wagen. Dit is een aangename gezinswagen die je heel veel rijplezier en comfort zal schenken.

Nog steeds een leuke wagen!

  • 30.500 km

De wagen is intussen 2,5 jaar oud en dacht dat het eens tijd werd voor een nieuwe update.
Betreft het rijden is de wagen nog steeds even leuk als de 1ste dag dat ik ermee reed. Je hoeft u met deze motorisatie zeker niet te schamen om tussen het duitse geweld aan de lichten te staan. Je kan ze vlotjes bijhouden al heb ik er ook al een paar achter mij gelaten. Top dus.
Wat is er tussentijds wel nog het vermelden waard. Op 21000km heb ik de batterij moeten laten vervangen. Amper 2jaar oud en reeds een defecte batterij. Was wel heel snel. Heeft vooral te maken door het start/stop systeem maar ik denk dat er ook wel een mindere reeks batterijen is gebruikt aangezien er meerdere gebruikers hetzelfde probleem hadden bij wagens van deze productiedatum. De batterij is wel netjes vervangen onder garantie alsook beide koppelstangen. Blijkbaar waren deze nog van de generatie waar ze iets minder sterk waren dan de huidige die nu gebruikt worden. Bij het onderhoud op 2jaar hadden ze dan ook lichte speling ontdekt en deze dus ook onder garantie vervangen.
Het onderhoud zelf is dan ook uitgevoerd op 23000Km. Door de corona-toestanden een maandje later aangezien alle garages enkel maar dringende herstellingen mochten uitvoeren waar onderhoud dus geen deel van uitmaakte. Niet erg want de wagen stond toch zo goed als stil. Prijs viel wederom goed mee. 155 euro voor onderhoud B. Dat is dus oliewissel met alle filters zoals voorgeschreven door Renault. Wat is dit toch een goedkope auto in autobelasting en onderhoud zeg. Of toch vooral in België dan :)
Intussen rijdt de dochter nog nauwelijks met ons mee en wordt de wagen misschien toch iets te groot voor ons. Dus even rondgekeken naar iets anders en dan kom je toch wel een typisch probleem van Renault tegen (maar ook wel bij andere merken) en dat is zijn marktwaarde. Deze daalt enorm tijdens de eerste 2 jaar. Achteraf bekeken koop je u gewoon beter een auto van 1 a 2 jaar oud met weinig km's en dan heb je een veel betere deal gedaan dan alle salon- en andere overnamekortingen die je maar kan krijgen.
Dus eens eventjes rondgekeken wat er zoal op de markt was om mijn GS4 te vervangen. De nieuwe Renault Megane grandtour en Captur 2 tot zelfs een Jaguar XF kwam even in zicht maar uiteindelijk toch maar de GS4 gehouden. Vooral omdat ik net zoals bij de keuze toen ik de wagen aankocht ik toch steeds terug kwam op deze wagen die het meest compleet was in deze prijscategorie. Ook het interieur vind ik nog steeds knap in vergelijking met de andere wagens. Dus waarom weg doen als je er tevreden van bent. Ondanks dat hij een tikkeltje te groot is geworden en het een heel werk is om hem met de hand te wassen gaan we hem dus nog eventjes houden. De waarde daalt nu minder snel en soms is een grote koffer toch nog steeds handig.
September 2020 kreeg ik een telefoontje van Renault op mijn voicemail om hun zo snel mogelijk terug te bellen. Het is in verband met uw GS4. Ik dacht weer 1 of andere terugroepactie of zo maar nee hoor. Leuk nieuws, ik had meegedaan aan de wedstrijd in mei die Renault regelmatig doet via Myrenault en had een terugbetaling van mijn laatste onderhoud gewonnen. Een paar dagen later ontving ik in mijn bus een mooie cheque ter waarde van mijn laatste onderhoud die ik in elke Renault garage kan gebruiken voor aankoop accessoires, onderhoud of nieuwe wagen. Komt heel goed uit want mijn voorste banden lopen op 30000km op hun einde en moeten dus vervangen worden. Van de 3 banden (Continental, Goodyear en Michelin) komt de Continental wel als minste uit qua slijtage. Ik heb er nog een acceptabele 30000km uitgehaald maar vele halen met moeite de 20 a 25000km. De voorste banden weliswaar. Deze van mij zouden misschien nog een kleine 5000km kunnen meegaan was het niet dat beide binnenkanten heel erg afgesleten zijn. Dus deze winter ga ik zeker niet het risico nemen om daar zo nog verder mee te rijden en de wagen gaat dan volgende week binnen voor 2 nieuwe banden. Ik heb gevraagd of het normaal was dat beide wielen zo fel waren afgesleten aan de binnenkant tov de buitenkant. En blijkbaar heeft Renault daar intussen ook een kleine aanpassing gedaan in de geometrie. De wagen zal dus bij het vernieuwen van de banden ook meteen bijgesteld worden naar de nieuwe waarden om deze hevige slijtage sterk doen te verminderen.
Om het dan even samenvatten. Hoe bevalt de auto na 2,5j? Nog steeds top! En dat meen ik dus ook wel. Ja, er waren een paar probleempjes zoals de defecte batterij, gebarsten achterlicht en speling op de koppelstangen maar dit is zonder discussie allemaal netjes hersteld onder garantie. De Rlink werkt nog steeds perfect maar vind het wel jammer dat Renault mijn Rlink-versie niet upgrade met de nieuwste software die aanwezig is op de recentere scenics. Uiteindelijk zijn die aanpassingen kleinere verbeteringen aan de software die in feite met een gewone softwareupdate zou moeten kunnen geupgrade worden. Ik zit zelf met versie 3 terwijl men nu al aan versie 9 zit. Maar hey, de aanpassingen zijn niet zo wereldschokkend en de Rlink doet zijn werk goed maar dit zou toch beter moeten van Renault. Zeker omdat er steeds was beloofd dat de wagen zou kunnen geconnecteerd worden met de smartphone en dan bedoel ik niet de bleutooth-functie maar dat je gewoon via de smartphone om het even waar een update kon krijgen van de kmstand, tankinhoud, locatiebepaling, onderhoud en dergelijke. Deze update is steeds uitgesteld geweest om er dan nadien nooit meer te komen daar er nu de nieuwe easylink wordt gebruikt in de nieuwe modellen zoals megane en captur. Rlink is dus ten dode opgeschreven op gebied van updates. Heel jammer.
Maar het belangrijkste is dat elke daguitstap die we met de GS4 maken nog steeds een plezier is. Ja, ik vind nog steeds dat er bredere banden op moeten. Die 195 brede bandjes slippen nog altijd iets te snel door bij het aanzetten in de regen. Aan de andere kant is deze wagen zo compleet en goedkoop in gebruik dat je voorlopig niet veel beter vind prijs/kwaliteit. En ook de enige optie die er niet was mis ik nog steeds. Een knop om de koffer automatisch te kunnen openen/sluiten. Voor dit laatste heb ik wel gezien dat er een pakket bestaat om dit nadien in te bouwen in de wagen. Niet officieel van Renault en voorlopig is het ergens een Aziatisch land die dit verkoopt maar het werkt perfect. Van zodra ik het pakket ergens te koop kan vinden zal ik het ernstig overwegen om het aan te kopen.
Dus nog steeds een tevreden eigenaar en het is zeker geen straf om er nog eventjes mee verder te rijden.

Nieuwe wagen in aantocht

  • 31.500 km

Het zit er bijna op. In januari uit nieuwsgierigheid toch eens gaan kijken bij de locale Renault-dealer naar de nieuwigheden van Renault. Aangekomen waren we erg gecharmeerd door de vernieuwde megane en captur.
We zochten zoals je kon lezen in vorige review een iets compactere auto. Echter de stap van een grand scenic naar een captur was toch iets te groot, dus waren we meer geïnteresseerd in de vernieuwde megane grandtour.
Wat een prachtwagen is dit geworden. Ik vond de buitenkant al mooi van de phase 1 maar de phase 2 vanaf 2020 is nog net iets mooier afgewerkt. Binnenin ook het vernieuwde groot easylink systeem en het grote digitale dashboard. Knap moet ik zeggen. Echter was ik zo tevreden over de grand scenic dat ik zomaar geen nieuwe wagen ging aankopen.

Uiteindelijk toch maar eens een prijs laten maken voor een Megane Grandtour Intens parelmoer wit 1.3 TCE 140 inclusief overname van de Renault Grand Scenic. De wagen bevat het technopack maar zonder de Bose. Het geluid uit de standaardspeakers vond ik totaal niet ondermaats om daar extra 500 euro voor uit te geven. Ook het security- en winterpack erbij genomen. De easyparking pack heb ik dan laten vallen. Het automatisch inparkeren heb ik zo goed als nooit gebruikt en de dodehoeksensors gebruikte ik ook zelden. Dus geen reden om dat pack te nemen. Het enige wat ik niet kon missen was de achteruitrijcamera maar deze is aanwezig in het technopack. Betreft lederen interieur heb ik deze keer gekozen voor het standaard half (kunst)leder en stof. Ook is de wagen deze keer voorzien van een manuele versnelling. Ondanks ik heel tevreden was over de EDC-bak vond ik terug een opleg van ongeveer 1750 euro niet de moeite voor de weinige km's die ik doe. Ook is de motor deze keer 140pk ipv 160pk. Echter is deze wagen lichter en heb ik in verschillende testen gelezen en intussen getest dat deze iets lichtere motor zeker niet moet onderdoen en even aangenaam rijdt.
De dealer stelde me dan een bijna niet te weigeren overname en kortingsaanbod voor dat ik de knoop meteen heb doorgehakt en de nieuwe wagen heb besteld. Nu is het uitkijken naar de levering ergens begin april. Ik zal dan uiteraard een nieuwe review aanmaken over de nieuwe aanwinst.
Maar voor alle duidelijkheid. De Grand Scenic is enkel maar de deur uitgegaan omdat we iets kleiner zochten en we een zeer goede deal bij de dealer kregen anders hadden we nog even verder gereden met deze superwagen :) Dus wie zoiets zoekt, is deze wagen zeker aan te raden!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (46)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.