Renault Grand Scénic TCe 130 Intens (2017)

autoreview

Renault Grand Scénic TCe 130 Intens (2017)
Renault Grand Scénic TCe 130 Intens (2017)Renault Grand Scénic TCe 130 Intens (2017)Renault Grand Scénic TCe 130 Intens (2017)Renault Grand Scénic TCe 130 Intens (2017)Renault Grand Scénic TCe 130 Intens (2017)Renault Grand Scénic TCe 130 Intens (2017)

Signalement

UitvoeringGrand Scénic TCe 130 Intens
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst70.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuw

  • 5 km

Na jarenlang in een Skoda Rapid Spaceback te hebben gereden kwam het einde van het bezit in zicht. Op zoek naar een nieuwe auto! Dat is natuurlijk fantastisch leuk. Jezelf lekker verdiepen in alle modellen, configuraties, proefritten maken en ga zo maar door. Begin 2017 ben ik mezelf echt goed gaan oriënteren. Ik heb een aantallen proefritten gemaakt in auto's die ik zeer interessant vond, waaronder een Mini Clubman Cooper S. Deze uitvoering was niet realistisch, maar dat was de enige die ze hadden staan als demo. Vooruit dan maar :) Uiteindelijk zou het gaan tussen een Clubman One of Cooper, maar ik krijg op z'n minst een indruk van de auto. De S is een fantastisch auto! Mooi model en ruim genoeg om ook onze twee opgroeiende dochters mee te nemen. Uiteraard is de motorisering het echte spektakel, hij gaat immers als een raket. Lekker hoor. Na wat diepgaander onderzoek naar de uitvoeringen en opties vond ik echter het prijskaartje iets te hard omgaan gaan, zonder dat je nu echt gek deed. Hierdoor is de Mini afgevallen. Ik ben mezelf opnieuw gaan verdiepen en kwam tot de conclusie dat ik een Volvo S60 toch ook wel een hele mooie auto vind. Op naar de Volvo dealer voor een proefrit! De S60 was niet als demo beschikbaar, maar een V60 wel. Na een proefrit te hebben gemaakt was de liefde toch wat bekoeld. Tot mijn verbazing was de V60 vrij rammelig in het interieur. Zo ken ik Volvo niet direct, maar dit exemplaar was duidelijk niet de beste van stal. Dat viel toch wat tegen. Verder vond ik hem uiteindelijk een beetje saai en had ik er niet direct een goed gevoel bij. De Volvo viel af. Wat nu? Even rustig en gewoon lekker verder zoeken. Even terug naar mijn "basisinstelling". Eens kijken wat Skoda en Volkswagen in het gamma hebben. Via de configurator op de website heb ik een leuke Skoda Octavia Combi naast een VW Golf Variant gezet. Uiteindelijk besloot ik er ook nog een Seat Leon ST naast te zetten. Alle drie de auto's zijn leuk aan te kleden en rijden uitstekend (uit eigen ervaring). Bij Skoda krijg je iets meer motorisering en ruimte, bij Seat iets meer "sportiviteit", bij VW de degelijke uitstraling. Ja, ik had prima een van deze auto's kunnen bestellen om daar de komende jaren met plezier in rond te rijden...maar toch deden ze het niet helemaal voor me. Misschien een flauw argument, maar de orginaliteit van deze auto's is ver te zoeken. Er zit nog net geen sticker "Deze auto is een lease" achterop, maar verder spat het er van af. Ik was toch meer op zoek naar onderscheidend vermogen, ruimte voor het gezin en een glimlach.

Zo zoek je avond na avond naar de juiste auto en kwam ik op den duur ook bij Renault uit. Een merk waar ik niet direct een band mee had, maar waarvan ik de laatste modellen van de Clio, Megane en Talisman stiekem toch wel erg mooi vond om te zien. Ook de interieurs zijn goed voor elkaar, met mooie materialen en lijnen. Door de website van Renault bladerend zag ik hem: de nieuwe Renault Grand Scenic. Wow, wat een verschijning! Het is een MPV en nog mooi ook! Hoe kan dit? Ik had tijdens mijn zoektocht eigenlijk helemaal niet serieus naar MPV's gekeken, ik heb dat nog nooit als serieuze optie overwogen. Toch voelde ik een soort van liefde op het eerste gezicht :) Een proefrit was snel gepland. Bij Renault Kievit in Bergen op Zoom kon ik een mooie Grand Scenic rijden. Ik wist het binnen 2 minuten al. Dit moest hem worden, mijn toekomstige auto!

Eenmaal thuis natuurlijk direct de configurator in gedoken om de juiste keuzes te maken. Welke motorisering, uitvoering, opties en accessoires kies je? Ik wil in ieder geval een benzine versie. Er zijn twee opties: een TCE 115 of 130. Ik heb de TCE 130 gereden en vind die motor precies op maat voor de Grand Scenic. Een TCE 115 heeft hetzelfde koppel en komt waarschijnlijk ook prima vooruit, maar het wordt de TCE 130.
De uitvoering. Wat is leuk? De Life is als basis ingezet. Deze valt af, voor de TCE 130 is deze uitvoering niet beschikbaar. Verder vind ik de wieldoppen een no-go, de auto verdient beter. Als tweede in de line-up staat de Zen. De eerste serieuze overweging. De Zen bezit niet over een R-link 2 navigatie/multimedia systeem en moet het zonder parkeersensoren doen. Dat vind ik voor een auto van dit formaat toch wel een erg prettige optie. Het wordt geen Zen.

De Intens staat daarna in de line-up. Wow, hier zitten mooie opties bij. Dit wordt hem! Enkele technische en veiligheids hoogtepunten zijn;

- Renault R-Link 2 multimedia- en navigatiesysteem
- Verschuifbare middenconsole inclusief middenarmsteun vóór
- Traffic Sign Recognition
- Active Emergency Braking System met voetgangersdetectie
- Cruise control en snelheidsbegrenzer
- MULTI-SENSE
- Lane Departure Warning
- Vermoeidheidsdetectie systeem
- Elektronisch geregelde airconditioning
- Etc.

Verder zit de auto vol met fantastische interieur opties, zoals zonneschermen in de zijramen, dimmende binnenspiegel, overal opbergvakken, etc.

Om de auto nog verder aan te kleden heb ik ervoor gekozen om de optie voor parkeersensoren vóór, zij en achter incl. achteruitrijcamera te selecteren en heb ik diverse accessoires aangebracht, waaronder het Focal Music Live systeem. Ik ben echt een HiFi liefhebber, super dus! Verder heb ik nog een kledinghanger op de hoofdsteun laten monteren, een tablethouder op de andere en een mooie RVS Chromen sierstrip op bumper. Dit is fraai en beschermt tegen eventuele krassen. Echt gaaf, wat een aankleding!

Nu de kleur nog. Mijn oog viel direct op de Blanc Nacre QNC. In de Two-tone kleuropstelling is deze helemaal fantastisch. De prijs liegt er niet om, maar wat ziet het er goed uit. Het maakt de auto echt af met dat zwarte dak en de stijlen. Ik moet het doen! Puur op het gevoel. Briljant!

Na het plaatsen van de bestelling is het een kwestie van rustig afwachten en af en toe eens bellen. De auto zou eind november geleverd kunnen worden...

Halverwege oktober 2017 kreeg ik een signaal dat de auto eind oktober geleverd zou kunnen worden. Wow, dat is natuurlijk fantastisch! Op 01-11 heb ik de auto opgehaald bij Renault Kievit in Bergen op Zoom. Hij stond er schitterend bij, echt mooi. Na de tenaamstelling, administratie en demo reed ik de auto met 5 km op de teller weg vanuit Bergen op Zoom richting huis.

Ik heb ondertussen met heel veel plezier bijna 6000 km ervaring opgedaan met de Grand Scenic. Deze kilometers zijn mij heel erg goed bevallen. Er zijn via de multi-sense optie diverse rij-instellingen van toepassing die goed van elkaar te onderscheiden zijn. Zelf ben ik een vrij rustige rijder en ben ik er achter gekomen dat ik het meest in de eco stand rijd, met af en toe een omschakeling naar comfort of sport. Je merkt goed dat de motor in eco veel rustiger draait dan in de sport stand. Daar is de turbo veel alerter en gaat de auto er stevig vandoor. Dat sportieve vind ik zelf wat onrustig, waardoor ik er nooit langdurig in blijf rijden. Comfort houdt mooi het midden, maar de eco stand geeft de auto een lekkere rust. Dat past gewoon goed bij hem. De grote banden/velgen geven een lekker comfort. Je merkt echt dat er wat minder omwentelingen nodig zijn op bepaalde snelheid dan bij een normale bandenmaat. Heerlijk!

In het begin was de omvang van de auto wel even wennen. Het is echt een forse auto. Toch ben ik daar vrij snel aan gewend geraakt en zijn ook parkeergarages met smalle ingangen geen probleem. De grote hoeveelheid sensoren helpen natuurlijk een handje, waardoor je een goed overzicht over de auto hebt.

Zoals eerder gezegd vind ik het Focal Music Live systeem een van de leukste accessoires. Dat klinkt echt heel aardig moet ik zeggen. Nu weet ik natuurlijk niet hoe de basis installatie van de Grand Scenic (met mijn eigen muziek) klinkt, maar over het algemeen is dat niet het sterkste punt van Renault. Met de Focal component set kan ik in ieder geval lekker van mijn muziek genieten. Het R-link 2 systeem is ook niet verkeerd moet ik zeggen. Ik heb even moeten wennen aan de verandering t.o.v. de wat sobere maar zeer functionele Skoda Amundsen. Het R-link 2 systeem is iets minder to the point, maar vind ik toch vrij rap reageren. Een kleinigheidje wat me iets minder bevalt is dat ik bij Skoda bij het uitschakelen van het volume het nummer direct in de pauzestand zette. Dat doet R-link 2 niet. Het nummer blijft gewoon doorspelen. Ook tijdens het opstarten van de auto gaat de muziek direct spelen. Iets wat van mij niet direct hoeft. Met een druk op de "mute-knop" is het direct weer stil, dus het is snel op te lossen...maar ik vind het vooral een opvallend verschil.

Ik heb tot nu toe geen problemen met de auto gehad. Hij is vrij van storingen en rammels en rijdt gewoon heerlijk. Zoals al mijn (vorige) auto's krijgt ook deze een koninklijke behandeling. Samengevat, netjes warm rijden met lage toerentallen, niet over drempels vliegen, bijna wekelijks een (hand)wasbeurt, regelmatig stofzuigen. Zo blijft de auto mooi en ik vind het gewoon leuk om lekker buiten in de weer te zijn met de auto. Dat schept ook een band :). Op naar de eerste 10.000 km!

Ingereden

  • 17.250 km

Ondertussen heeft de auto iets meer dan 17000 kilometers ervaring opgedaan. Ik kan zeggen dat hij nu echt ingereden is. Wat een heerlijke auto is het toch. Iedere rit is een plezier. Het comfort is hoog, de auto is fraai om te zien (zowel van binnen als buiten) en is vrij van mankementen. De Grand Senic heb ik ondertussen ook veel beter leren kennen. De volgende zaken zijn mij opgevallen.

De eco stand is toch niet de beste (multi-sense) modus om in te rijden. Ik ben alles behalve een coureur op weg, wel een chauffeur. Ik beweeg me rustig door het verkeer. Het vermogen in eco is echter de laag om de auto goed te kunnen berijden. Ik vind de tussenacceleraties te traag. De motorrespons is er gewoon niet. Als je bijvoorbeeld vanuit een 100 km/h zone wilt accelereren naar 120 km/h gebeurt er echt vrij weinig. De motor voelt te elektronisch begrenst. In de comfort modus is dit beter uitgebalanceerd. Niet dat " happige" van sport, maar gewoon het juiste vermogen op het juiste moment. Het blijft zo een comfortabele cruiser. Als ik gas geef krijg ik ook geen rinkelend geluid uit de aandrijflijn. Als ik in de eco stand 65 km/h in versnelling 6 rijd merk je gewoon (o.a. door het rinkelende geluid) dat je in een te lage versnelling rijd om goed te kunnen accelereren. Ik geef dan absoluut geen vol gas, maar ik verzet mijn voet een klein beetje. In de comfort modus is dit gedrag weg. Ik moet zeggen dat dit gedrag niet enkel voor de Grand Scenic op gaat, maar dat in alle andere auto's met eco modi en schakelindicatoren (die ik heb gereden) het rijden op het voorstel van de elektronica gewoon net niet lekker is. Het comfort lijdt er te veel onder. Samengevat: comfort is de nieuwe way to go. Nog steeds zuinig (ik kan geen echt verschil ontdekken) en eigenlijk zoals de auto is bedoelt.

Ook ben ik er achter dat ik met de muteknop wel direct de muziek op pauze kan zetten. Dit als aanvulling op mijn eerste bevinding (gerapporteerd in "Nieuw" ). Een opvallende ontdekking is dat na een telefoongesprek te hebben gevoerd, via de R-link 2, het systeem vindt dat ik toe ben aan de nodige muzikale begeleiding. Ondanks dat ik daarvoor geen muziek aan het beluisteren was. Een beetje eigenzinnig is het systeem dus wel, maar niet heel storend. En misschien moet ik nog eens goed door de gebruikshandleiding gaan en vind ik de magische knop om dit gedrag in de kiem te smoren.

De motorisering waardeer ik nog steeds. Ik vind de TCE 130 een heerlijk blok. Geen resonanties, trillingen bij bepaalde toerentallen, weinig geluidsbeleving. Heerlijk! De motor doet fluisterstil zijn werk. Ook met een volle auto (3 volwassenen en 2 kinderen) trekt de motor de auto nog steeds prima vooruit en heb ik geen behoefte aan meer vermogen. In de sport modus is hij alert en sportief te noemen. Echt snel wordt het natuurlijk niet, daarvoor is de auto simpelweg te groot. Maar hij verrast je toch. Leuk om zo nu en dan eens een beetje door te trekken op een oprit richting de snelweg (of misschien in de bergen?). Gek maak ik het nooit, ik jaag hem zeker niet de begrenzer in. De TCE 130 is gewoon goed voor een auto van dit formaat (zonder zware caravans of karren te willen trekken).

Samengevat heb ik tot nu toe alleen maar genoten van de auto en geen afwaarderingen kunnen vinden. Top!

De 2e service achter de rug

  • 58.500 km

De Renault heeft laatst zijn 2e service ontvangen. Samengevat: de auto rijdt nog steeds heerlijk! Ik heb geen serieuze problemen ervaren en/of grote klachten. Voor de service heb ik een aantal zaken aangegeven die me wel opvielen en waar Renault Kievit in Bergen op Zoom keurig mee is omgegaan en de zaken heeft opgelost. Rechtsvoor (passagierszijde) hoorde ik sinds een tijd wat windgeruis. De raamrubbers leken niet goed te sluiten om de ruit. Dit is opnieuw afgesteld en zorgt weer voor een windstille zijruit. Aanvullend had ik af en toe een probleem met het automatisch in- en uitklappen van de zijspiegel aan de passagierszijde. Door een paar keer met de spiegelbediening te spelen kreeg ik hem uiteindelijk wel weer volledig open, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Het mechanisme was niet helemaal in orde en is keurig vervangen. Tevens een punt van aandacht was mijn autostoel. Daar zat sinds een korte tijd een wat metalige klonk in bij het nemen van bochten en/of drempels. Ik heb een keurig BMI en bezit de stoel netjes :), maar er was toch echt iets niet helemaal lekker in het zitvlak m.b.t. de veren (of iets dergelijks). Ook dit is keurig opgelost door de stoel van een nieuw zitvlak te voorzien. Het mechaniek van de onderzijde van de stoel is hiermee vervangen en dus als nieuw. Ik ben er echt zeer over te spreken, de stoel zit weer fantastisch. Als laatste was mij opgevallen dat ik de auto bij lagere snelheden en constante snelheid af en toe wat vond inhouden/schokken. Dat was miniem, maar als berijder wel merkbaar en zichtbaar aan het toerental van de motor. De gasklep is gereinigd en opnieuw afgesteld. Ook dat heeft geholpen, de motor is weer rustig en constant. Renault Kievit heeft een keurige service geleverd, waarbij de auto er weer duizenden kilometers tegenaan kan.

Een jaar na de 2e service

  • 70.000 km

Update na de auto weer bijna een jaar extra te hebben gereden. Binnenkort zal ik weer een onderhoud plannen en heb ik ditmaal helemaal niets te melden. Dat is positief en dat ben ik ook nog steeds over de auto. Dit jaar is wel een uniek autojaar geweest. Sinds de start van mijn auto carrière heb ik nog niet eerder zo weinig kilometers gereden in een jaar tijd. Mijn verwachting is dat ik zo rond de 12.500 km uit ga komen. Buiten de eerste paar maanden van het jaar om heb ik bijna alleen maar thuisgewerkt. Ik vind auto rijden heerlijk, maar vind het ontbreken van de ochtend- en avondstress om me door het spitsverkeer heen naar kantoor of een klant te bewegen nog heerlijker. De stilstand van de auto heeft de originele accu echter geen goed gedaan. Een paar weken na de intrede van de COVID-19 maatregelen (maart 2020) begon de auto slecht te starten. Na nog een aantal hele moeizame startpogingen heb ik diverse pogingen ondernomen met mijn druppellader om de accu weer gezond te krijgen, maar deze is duidelijk vermoeid geraakt. Achteraf gezien ben ik ook te laat geweest met druppelladen. Een wijze les: een moderne auto met diverse beveiligingsystemen kan je ook niet zomaar weken stil laten staan op de oprit. Dat wist ik eigenlijk ook wel. Echter had ik in maart / april met de intrede van het permanente thuiswerken en de thuisscholing van de kids echter wel andere zaken aan mijn hoofd :) Je staat er op dat moment simpelweg even niet bij stil. Er is uiteindelijk, onder garantie, een nieuwe accu geplaatst (rond de 68.000 km). De auto start nu weer zoals het hoort.

Tevens heb ik op 65.928 km het eerste lampje moeten vervangen (dimlicht H7 bestuurderszijde). Niet veel later begaf ook het andere dimlicht het. De passagierszijde heb ik op 69.156 km voorzien van een nieuwe H7 lamp. Je moet ze ook eigenlijk altijd per set vervangen natuurlijk, maar de reserve set was niet voorzien van 2x H7. Er is heel veel led-verlichting in deze auto, de dimlichten zijn echter halogeen. Na deze kilometerstand geen schande om te vervangen. Opvallend is wel dat de auto het niet aangeeft op het dashboard. Mijn Audi A4 B6 (die ik ongeveer 10 jaar heb gereden) deed dat wel keurig, waardoor je er altijd snel bij bent en niet afhankelijk bent van de schittering in je garagedeur om tot de conclusie te komen dat er iets niet klopt in het lichtbeeld.

Met 69.185 km op de klok heb ik, na wat teleurstellende autoritten, de auto afgeleverd bij de dealer. Het onderstel maakte echt behoorlijke herrie, waarbij ik het stuurgedrag ook erg instabiel vond. Ik maakte me voor het eerst wat serieuze zorgen over de auto. Gelukkig was het euvel heel snel gevonden en verholpen. Het blijkt ondertussen een typische slijtage te zijn voor dit model. Op de originele stabilisatorstangen ontstaat speling, waardoor er een bonkend / rommelend geluid ontstaat. Tevens werkt het mechanisme natuurlijk niet meer volgens ontwerp, wat je in het stuurgedrag merkt. Na de vervanging rijdt de auto weer uitstekend. Zouden deze stangen langer meegaan dan de ongeveer 70.000 km die de eerste set heeft gedraaid? Ik kan me voorstellen dat de 20" velgen en de forse omvang van de auto wel wat vragen van het onderstel. Ik ben benieuwd!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.