Renault Grand Scénic dCi 130 Energy Bose (2012) #5

autoreview

Renault Scénic
Renault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault Scénic

Signalement

UitvoeringGrand Scénic dCi 130 Energy Bose
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf2 km
KM-stand laatst160.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 112 km

10 mei 2012 hebben wij de GS III 130PK Bose edition besteld. Nadat de levering 2 keer is uitgesteld hebben we de auto op 12 okt kunnen ophalen. Wij hadden mazzel, de dak reling zat er bij ons wel op net als de zwarte diamantee velgen. Tevens hebben wij de auto laten behangen met alle extra's die mogelijk waren op leren bekleding na (schuift te veel). Onze eerste indruk is positief, maar dat kan ook bijna niet anders wanneer je weet dat onze vorige auto 11 jaar oud was en 165.000 km op de teller had staan. Wat een luxe dat interieur en wat een rust en stilte. Ook m.b.t. de moter hebben wij geen klagen. Wanneer je het gaspedaal aanraakt wil de auto er direct vandoor (vanaf 1400 toeren is de trekkracht enorm). Ik zal hier regelmatig een update schrijven.

9 maanden verder

  • 26.000 km

Wij rijden nu 9 maanden in onze Renault Grand Scenic. In die 9 maanden hebben we 26.000 km gereden.Overall ben ik niet ontevreden. Het is een heerlijke reisauto die ook met volle bepakking (7 personen + skibox) goed vooruit te krijgen is en een goede wegligging blijft behouden. Qua binnen ruimte is hij niet overbemeten en ook de stoelen voor zijn wat aan de korte kant, maar dat weet je wanneer je de auto koopt. Ook met betrekking tot de afwerking heb ik niet veel te klagen.

Ik rijd veel kleine stukjes met de auto en heb trap daarbij regelmatig het gaspedaal wat dieper in. Hierdoor is het verbruik niet echt gunstig 6.1 liter op 100 km (wat dus neerkomt op een verbruik van 1:16,4. Wanneer ik alleen in de auto zit en op de snelweg 100 in rijd in de 6 versnelling dan kom ik 5,4 /5,5 liter per 100 (1:18,3). Het verbruik zoals in de boekjes staat is volgens mij op geen enkele manier te halen. Wat mij ook tegenvalt is de kwaliteit van stoel (hoes). binnen 9 maanden moest de stoelhoes van de bestuurders stoel al vervangen worden omdat er een scheur in het leer zat. Nu gaf ik al aan dat ik veel kleine stukjes rijd. Dat betekend ook vaak in en uit stappen. Hier is de stoel waarschijnlijk niet voor gemaakt. Ik ga eens bijhouden om te kijken hoelang het duurt voordat de hoes weer gaat scheuren.

Komende vakantie gaan we met de auto naar Frankrijk (6 personen en een vouwwagen). Ik ben benieuwd hoe dat gaat.

ruim 2,5 jaar verder

  • 93.000 km

Ik ben nu ruim 2,5 jaar in het bezit van mijn Renault Grand Scénic. Qua rijcomfort, geluid, prestaties heb ik niets te klagen. Het is een heerlijke auto die me ontspannen van A naar B brengt. Ook wanneer we met 4 volwassen en 2 kinderen op wintersport gaan of wanneer we met vouwwagen en 6 personen op vakantie naar zuid Frankrijk gaan.

De auto wordt intensief gebruikt en met name veel binnen de bebouwde kom (en dan toch nog 33.000 km per jaar maken!). Over al ben ik zeer tevreden en is het nog steeds een heerlijke auto om mee te rijden. Door mijn stadsverkeer, rijd ik niet zo heel zuinig, maar wanneer ik de snelweg op ga, dan rijd ik met gemak 1100 km met één tank (zeg maar ongeveer 1 op 20).

Wat me wel opvalt is dat de auto zijn leeftijd begint te tonen (2,5 jaar waar hebben we het over) maar toch. De linker voor portier knakt wanneer je hem open en dicht doet, de gordelsensors op de achterbank haperen (al eerder verholpen), de achterklep sluit niet goed, De leren rand van de hoes aan de kant van bestuurders stoel scheurt voor de tweede keer!, het leren hoesje bij de versnellingspook begint te scheuren, enz.

De hoes van de stoel verbaasd me, het is leer en het scheurt iedere keer op de zelfde plek. Vermoedelijk heeft het te maken met het in en uit stappen. Aangezien het voor de eerste keer onder de garantie viel, krijg je nu geen nieuwe hoes meer via de garantie. m.a.w. Renault geeft geen garantie op zaken die al eerder onder de garantie verholpen zijn. Dat vind ik ronduit SLECHT. Zorg er dan voor dat je een betere kwaliteit hoes aflevert. Een auto van 40.000 euro (ja ja 88.000 gulden) en dan een leren hoes die scheurt. Dat moet niet kunnen.

We gaan eens kijken hoelang de auto het nog volhoud. Wordt vervolgt.

Wel of geen nieuwe auto

  • 141.500 km

Ruim 4 jaar geleden deze Renault Grand Scenic gekocht. Nu 141.500 km verder zitten we in dubio wat te doen. Motorisch is het een fantastische auto. Qua degelijkheid en technische staat zijn er best wel wat opmerkingen / klachten. Moeten we ermee door blijven rijden of toch maar een andere (nieuwe) auto. Vier jaar lang heeft de auto ons overal (zonder problemen) mee naar toe gebracht. We hebben temperaturen meegemaakt van -27 tot +48 en nooit heeft hij geweigerd. Ik merk alleen wel dat de auto (stoel) 4 jaar oud is en dat hij niet meer lekker zit. Zoals jullie in mijn eerdere reviews hebben kunnen lezen scheurt het leer van de stoel, maar ook wordt de zitting zacht en merk ik dat de stoel niet meer in zijn positie blijft staan. Iedere keer moet ik hem opnieuw afstellen.

Huidige problemen:
- Het leer wat gebruikt wordt is van een te dunnen (slechte) kwaliteit.
- De gordel sensoren op de achter stoelen zijn weer defect (zijn nu al drie keer vervangen)
- De bestuurdersstoel blijf niet in dezelfde stand staan. Iedere keer moet ik hem opnieuw afstellen
- De achterklep sluit WEER scheef en loopt daardoor aan
- Bij vochtig weer het gevoel dat de koppeling slipt
- Wanneer de ramen sluiten en je rijd over een drempel dan gaan de ramen weer open.

Komende weken gaan we een proefrit maken in de nieuwe Renault Grand Scenic, Opel Zafira en Ford S max. Tevens zou ik graag een proefrit willen maken in de nieuwe Volkswagen Tiguan, maar de 7 persoonsuitvoering hiervan laat nog op zich wachten. Zodra we onze keus gemaakt hebben zal ik het hier vermelden.

Wel een nieuwe auto

  • 151.500 km

De kogel is door de kerk. Afgelopen 1,5 maand heeft de Renault bijna 2 weken bij de garage gestaan. Het begon met een slangetje bij het spruitstuk wat lekte, waardoor uitlaatgassen in het interieur kwamen (ruikt niet echt lekker). Daarna veel storingen met de elektronische parkeerrem, waar uiteindelijk het elektronica deel van vervangen moet worden. Ook de gordel sensoren van de achterbank doen weer vreemd en de keyless entry de bestuurders portier werkt ook niet meer. Al met al, de auto is na 4 jaar en 151.000 km gewoon op.

Afgelopen dagen zijn wij gaan kijken naar diverse andere auto's en onze keus is gevallen op de Peugeot 5008 GT 2.0 HDi 180 PK. Hij is inmiddels besteld, maar de levering laat nog 3 maanden op zich wachten. Hopelijk rijden we nog 3 maanden zonder al te veel ellende in de Renault. De eerste 3 jaar gingen probleemloos maar het vierde jaar was niet zo'n pretje.

ellende zet door

  • 160.500 km

We moeten nog een paar weken langer wachten op de nieuwe auto. Helaas zijn de problemen met de Renault niet gestopt. De afgelopen weken weer storing gehad in de electronische rem nu hebben ze een deel van de kabelboom en een stekker vervangen. Ook een klep in de uitlaat bleef hangen, waardoor ook daar een stuk uitgehaald is en vernieuwd is.

Het automatisch start / stop systeem werkt ook niet meer, maar dat laat ik niet meer verhelpen. Het is wel mooi geweest.

Hiervoor heb ik 11 jaar een Subaru gereden en op regulier onderhoud na nooit een storing gehad. Misschien is het toch slim wanneer Renault niet alleen maar kijkt naar mooi maar ook let op degelijkheid en kwaliteit.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.