Renault Grand Scénic dCi 110 Intens (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Scénic dCi 110 Intens |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 19.000 km |
Op z'n Frans
- 19.000 km
Eind vorig jaar mocht de Focus na 5 jaar trouwe dienst vervangen worden. Met toen één kind en een tweede op komst was ruimte belangrijk. Verder stond een stevig trekgewicht hoog op wensenlijst, en gezien mijn dagelijkse rit over 80km/u wegen was adaptive cruise-control een zeer aangename toevoeging.
Met dit wensenlijstje vielen er een hoop auto's af. ACC is op lang niet alle auto's en uitvoeringen te krijgen, en een trekgewicht van meer dan 1800kg is een zeldzaamheid. Al snel waren er nog twee betaalbare kandidaten over: de Renault Mégane en Scénic. Gezien mijn eerdere ervaringen met Renault was ik wat huiverachtig, maar de betrouwbaarheid heeft in de afgelopen jaren grote stappen gemaakt.
Na een proefrit in zowel een Mégane als een Scénic toch voor de tweede gegaan. Door een brand bij één van de toeleveranciers was er een actiemodel van de Intense beschikbaar: de Intense Collection. Deze had de binnenpanelen van de Zen, waardoor verlichting in de deuren ontbreekt en de mogelijkheid voor een head-up display vervalt. Beiden stonden niet op de wensenlijst, dus toen was de keuze gauw gemaakt. Verder een trekhaak, parkeersensoren rondom met camera, en LED dimlichten gekozen. Tip: laat de dealer de lampen goed afstellen. In plaats van een overbelicht vlak voor je neus krijg je dan een groot tapijt aan licht, beter dan de xenon van de Focus.
Diesel bleek uiteindelijk de laagste maandlast te hebben, dus het is een 110PK 1.5dCi geworden. Prima motor, die niet extreem veel moeite heeft met het gewicht van de Scénic. De klinkers blijven waar ze zijn, maar het is ook geen slak. Met een rustige rijstijl is 1:20 haalbaar, al loopt het bij hogere snelheden wel stevig op. En altijd starten en lopen (afkloppen).
Rijden doet-ie als een comfortabele hoge auto. Na de directe en bestuurdersgerichte Focus wel een hele overgang. De sport-stand in de Scénic helpt wel voor het stuurgevoel, dus ik heb een redelijk compromis gevonden. Op snelheid komt er wel wat windgeruis om de hoek kijken, maar ook bij 180km/u voelt de auto nog stabiel aan en kun je nog steeds een gesprek met de achterbank voeren. Wegligging is zeker niet verkeerd op zomerbanden. Op de winterbanden heeft de auto onderstuur neigingen als het geregend heeft, dus rustiger aan doen is het devies.
R-Link 2 (met groot scherm) werkt op zich prima, maar het leidt wel af. Iets wijzigen aan de luchtstroom kan niet zonder je ogen van de weg af te halen. ACC helpt wel, die begint alvast met remmen als je voorganger de snelheid er uit haalt. Updaten van de navigatie vergt wat geduld, want dat kan rustig een klein uur duren. Android Auto werkt prima (inclusief Waze), al werkt de ingebouwde navigatie ook goed (na de laatste update).
Nadeel t.o.v. de Focus is wel dat de helderheid direct gekoppeld is aan het aan staan van de verlichting. Bij de Focus dimde het licht aan de hand van de hoeveelheid licht buiten, en dat was toch een stuk prettiger. En waar laat ik m'n zonnebril?
Dan Fransen en elektronica... Gelukkig zijn alle belangrijke systemen tot zover vrijwel foutloos. Enige hikje van een kritisch systeem is de automatische handrem die even de weg kwijt was. Dit resulteerde in een harde piep om te laten weten dat de handrem aantrekken niet gelukt was. Even starten en weer stoppen, en het probleem was verdwenen.
Verder is de automatische deurvergrendeling nogal nukkig. Soms gaat het slot niet open, soms gaat het slot niet dicht, en soms gaat het slot dicht terwijl je van de passagiersdeur naar de achterdeur loopt. Dan moet je 3 seconden wachten voordat de auto weer ontgrendelt, om mensen de kans te geven te voelen of de auto wel echt op slot zit. Dealer kan niks vinden, het hoort zo.
Verder piept de parkeerhulp altijd na het starten bij het stoplicht. Ook dat schijnt er bij te horen.
Probleem dat ze wel opgelost hebben met een software-update is de "gewoonte" van de klimaatregeling om de bestuurder te trakteren op hete lucht als die de airco uitgezet heeft. Na de update pakt de auto gewoon buitenlucht, zoals het hoort.
ACC is een genot, al moet je er nog steeds wel bij nadenken. De standaard afstand van 2 seconden wordt netjes aangehouden. Hierdoor neemt de auto op de snelweg wel op tijd gas terug als je op een vrachtwagen af rijdt. Heel geleidelijk neemt je snelheid af tot een kleine 90km/u. Met die snelheid kun je meestal niet veilig meer passeren. Spelen met de volgafstand dus, want op de minimale volgafstand (iets rond de 1 seconde) remt het systeem veel later af.
Het systeem is niet "schrikachtig". Ook als iemand 'm er tussen gooit resulteert dat zelden in vol remmen. Bij drukker verkeer rij ik dus meestal op de korte volgafstand, waarmee het het meeste lijkt op een gewone CC. Het adaptive deel kan niet helemaal uit, en het systeem werkt van 50km/u tot 160km/u. Gelukkig zit er ook een begrenzer op zonder maximum snelheid, welke uiteraard ook prima als cruise-control te misbruiken is.
Na 10 maanden rijden ben ik in grote lijnen best tevreden over de auto. Geen straf om in te rijden, leuk uiterlijk, en die 20" wielen staan 'm goed zonder dat het comfort ernstig in het gedrang komt. Hier kan ik het nog wel ruim 3 jaar in uithouden. :-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Scénic
Had je deze auto's al gezien?

Renault Scénic 1.3 TCe 140 EDC automaat Bose 7p. | wegklapbare trekhaak | Head-up display | Adaptive Cruise | Pack Park Assist | tijdelijk gratis Top Afleverpakket twv Eur 695
- 2020
- 47.787 km

Renault Scénic TCe 160 EDC GPF Black Edition 7P | 7-ZITS | ACHTERUITRIJCAMERA | HALF LEDER INTERIEUR | PANORAMADAK | NAVIGATIE | CLIMATE CONTROL | PARKEERSENSOREN | STOELVERWARMING |
- 2020
- 113.398 km

Renault Scénic 160PK-INTENS-AUTOM-53DKM-NAVI-CAMERA-MASSAGESTOEL-
- 2022
- 53.060 km