Renault Grand Scénic dCi 110 Energy (2012)

autoreview

Renault Grand Scénic dCi 110 Energy (2012)

Signalement

UitvoeringGrand Scénic dCi 110 Energy
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf28.000 km
KM-stand laatst85.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eeste 4.000 km

  • 32.000 km

Inleiding.
Begin juli 2014 een 'nieuwe' tweedehandse Grand Scenic gekocht. Het is een uit Duitsland geimporteerde 1.5 dci 110 PK bj. 12/12 met 28.000 km op de teller. Hij heeft de op één na nieuwste neus, met al wel de daglicht lampen. Apart overigens dat er in zeer korte tijd 3 nieuwe neuzen zijn gekomen. Die 'van mij' is volgens mij maar heel kort geleverd.

Het is al weer mijn 4e Grand Scenic dci. De vorige 1.5 dci 105 pk heb ik drie jaar met veel plezier en zonder problemen gereden. De automatische handrem was bij die auto mijn enige probleem.

Over de auto.
Deze auto stond bij een keurig garagebedrijf in Drenthe en had nog niet veel gereden. De witte metallic kleur was wel even wennen, maar met de chroom en zwartaccenten en 17 inch lm-velgen staat het eigenlijk wel mooi. Hij had bovendien een mooi interieur en een leuk en modern dashboard met digitale display die naar wens is in te stellen. De tomtom navigatie is een grote vooruitgang tov carminat!
Ten opzichte van mijn vorige auto vind ik de middenconsole met klep minder handig. Als de bijrijder er wat uit wil halen moet de bestuurder zijn arm eraf halen. Hij is eigenlijk ook iets te laag.


Het rijden
De auto rijdt erg rustig / is opvallend stil en heeft voldoende trekkracht. Ook met een (kleine) caravan kom je goed met het verkeer mee. Op de heuvels in de Ardennen moet je dan wel van de zes terug naar de vijf en op de steilere zelfs naar de vier om de snelheid vast te kunnen houden.
Het brandstofverbruik valt me tot nu toe tegen. Haalde ik bij de vorige 1:20 als gemiddeld gebruik (over de laatst gereden 5000 km), bij deze is het verbruik rond de 1:16. Misschien komt dat omdat ik bij deze het gevoel heb iets meer toeren te moeten rijden dan bij de vorige. De oude had onderin iets meer trekkracht. Ga proberen het verbruik scherper te krijgen.

Problemen
Op weg naar een camping op een heuvel bij Lyon raakte de motor oververhit en kreeg ik de melding dat ik moest stoppen om motorschade te voorkomen... Na 3/4 uur afkoelen weer verder gereden zonder problemen. Ga er nog wel mee naar de garage, want normaal is dit m.i. niet.

Voordelen
- Erg stil en comfortabel
- goede prestaties

Nadelen
- Veel hoger gebruik dan verwacht
- Nu al een keer stilgestaan...

Wordt vervolgd.

2 jaar gereden

  • 85.000 km

Nu 2 jaar verder moet ik zeggen dat de auto op zich nog steeds goed bevalt. Het probleem met de koeling is uiteindelijk opgelost, maar niet nadat ik er nog eens mee stil had gestaan. De Renault dealer had de kabelboom vervangen. Dit bleek het niet te zijn. Het was veel eenvoudiger, de koelvin deed het niet... Hier wilen ze vervolgens 700 euro voor rekenen. Toen maar naar de universeel die hem voor 200 heeft vervangen. Dat is toch gauw verdiend!
Inmiddels zit ik met het verbruik over meerdere duizenden km's op 5,7 l per 100 km. Iets minder zuinig dan mijn vorige, maar het valt nog mee. Sinds een maand wel weer een storing "controleer luchtverontreiniging". In het begin ging die nog af en toe weer uit, maar nu brandt hij continue. Daarbij komen inmiddels alle andere mogelijke meldingen van storingen langs: controleer begrenzer, inspuiting, gordel los, start en stop niet actief, regelaar, batterij kaart, enz, enz. Volgende week maar eens naar de garage. Zou egr-klep kunnen zijn?? We gaan het zien.
Al met al tevreden, maar er moeten niet te vaak van die rare dingetjes voorbij komen.
Nog een ding: de achterstoelen vind ik maar lastig te verwijderen. Dat was in de vorige wel beter.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.