Renault Grand Espace 3.0 dCi V6 24V Initiale (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Espace 3.0 dCi V6 24V Initiale |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 121.000 km |
KM-stand laatst | 139.000 km |
- 126.000 km
Sinds we met z'n vijven zijn ben ik op zoek gegaan naar een MPV omdat in de BMW 530d geen drie kinderstoeltjes op de achterbank passen. Mijn vrouw moest dus bij iedere rit op de achterbank plaatsnemen, weggepropt tussen twee kinderstoeltjes.
Ik ben dus op zoek gegaan naar een (tweedehands) zes of zevenzitter, waarbij ik het het liefst een krachtige diesel moest zijn met een mooi uitrustingsniveau. Omdat ik nog geen ervaring had met dit type auto heb ik heel wat verschillende modellen de revue laten passeren. O.a. de citroen grand picasso, nieuwe 5008, galaxy 2.2 tdci, maar ook bv de XC90 D5 en de MB R320cdi. De grand espace heb ik nooit serieus overwogen omdat ik dacht dat deze krakende rammelbakken waren die altijd stuk zouden zijn.
Dus ik heb proeritten gemaakt in alle bovenstaande modellen, maar kon uiteindelijk maar geen keuze maken. Bij een hernieuwde zoektocht tegen een grand espace aangelopen in het uitrustingsniveau initiale, met o.a. beige leer en toen ben ik toch maar eens serieus naar dit model gaan kijken. Na wat naspeuringen bleek het huidige model (espace IV) toch redelijk betrouwbaar (niet meer dan redelijk), maar wel voor een zeer mooie prijs tweedehands te verkrijgen.
Na twee maanden het model gevonden wat (bijna) aan alle eisen voldeet: 3.0 dci motor, automaat, initiale paris uitvoering, stoeltje extra achterin, panoramadak, beige/ zwart combinatie binnenin en zwart metallic van buiten. Enige optie die ik eigenlijk nog had willen hebbebnis standverwarming, maar deze modellen zijn zeer zelden te vinden (ook niet in Dld).
De auto had bij aanschaf 121000 km, kwam oorspronkelijk uit Italie en kwam uit de lease daar. Na aanschaf meteen kennis gemaakt met mijn lokale renault dealer en een grote beurt laten geven (1100 euro). En hierna rijden maar.
Ben tot nu toe zeer tevreden over de auto. Het enorme ruimtegevoel voorin is onovertroffen. Doordat de auto geen middenconsole heeft, het dashboard ver van je af is en een enorme voorruit heeft heb je een enorm gevoel van vrijheid om je heen. Achterin heb ik de stoeltjes in een 2+2 opstelling staan. De oudste twee kinderen kunnen zelfstandig instappen (naar binnen lopen!) en gaan zitten, je jongste (1,5 jr) moet ik zelf nog even vastzetten, dit gaat door de hoge positie van de stoel ook veel gemakkelijker dan een een normale sedan.
De motor is met 185 pk voldoende sterk en mn zeer stil en rustig. De 6 traps automaat doet zijn werk ook in alle rust, is adaptief, en schakelt op tijd terug bij gas loslaten waardoor je ook op de motor af kunt remmen. Verder veel leuke gadgets zoals het navigatiesysteem, te bedienen tussen de voorstoelen, mooi cabasse audiosysteem, zeer veel makkelijke opbergvakjes waardoor het altijd mooi opgeruimd blijft. De auto heeft ook keyless go icm electrisch verstelbare stoelen, waardoor de bestuurdersstoel altijd al in de juiste stand staat voordat ik of mijn vrouw gaan zitten. Het panoramadak is heerlijk voor de kinderen, mn icm met de hoge zit van de stoelen, hierdoor kan ook de kleinste al door de zijruiten naar buiten kijken.
Er zijn natuurlijk ook een aantal minpuntjes. De knop om de cruisecontrol in te schakelen zit op een onmogelijke plaats ver weg bij je linker knie. Voor een systeem wat je tijdens het rijden toch redelijk vaak gebruikt gewoon gevaarlijk, je moet echt je ogen een seconde van de weg afhalen. Verder is de (Isuzu) motor niet echt zuinig, met een zeer rustige rijstijl haal ik 11 liter per 100 km, een moderne diesel doet dit wel een stuke beter (of heeft veel meer vermogen). Verder is dit een zeer kostbare motor (nieuw inclusief inbouw 10.000 euro) en staat niet bekend als super robuust, dus ik hoop maar dat hij het volhoudt. Een betere optie is de huidige 2.0 dci met 175 pk, deze schijnt veel betrouwbaarder te zijn, maar is tweedehands in initiale uitvoering
nog vrijwel niet te krijgen of een stuk duurder.
Verder heeft de auto al een keer bij de garage gestaan ivm een stotterende motor, dit is verholpen door de brandstofpomp te reinigen. Verder geeft de boordcomputer de bekende waarschuwing "airbag laten controleren". Dit laat ik wel doen bij de volgende beurt.
Verder tot nu toe zeer tevreden, heerlijke auto voor de grote stukken of gewoon boodschappen doen, alleen of met het gezin, zeer veel gebruiksgemak en een mooi ontworpen innovatief interieur.
Hopelijk de komende tijd(en) weinig onderhoudskosten, dan ben ik tevreden met m'n keuze.
Vakantie
- 139.000 km
Net terug van vakantie nr Oostenrijk en Italie. Ben steeds positiever over Espace. Is precies gemaakt voor de taken die je van hem verwacht. Comfortabel kilometers vreten, ontzettend handig in te delen, zeer veel ruimte, een feest voor de kinderen om mee te rijden. Cruise control staat voortaan altijd aan, inderdaad veel handiger. Ook het knopje om de ramen/kindersloten/climate control bij de passagierstoelen in/uit te schakelen is een goede vonst. Wil je een kind toestaan om even uit te stappen, gewoon even kinderslot electronisch uitschakelen en hierna weer aanzetten.
Voor de extra bagage een skikoffer op het dak meegenomen, ook de standaard aanwezige dakdragers werken hierbij perfect, even positioneren, dakkoffer erop, aandraaien en klaar is keer, niet meer dan twee minuten werk.
Het separaat te openen ruitje van de achterklep is handig als auto al redelijk volgepakt is en je wilt er nog wat bij proppen. Ruitje open, spullen bovenop leggen en niet klep open en de hele bende op de grond.
Nog nadelen? Ja, flinke rookpluim bij terugschakelen bij kickdown, dealer kon er weinig aan doen. Bij temperaturen van 30 graden plus kan de climate controle het net (niet) aan. Beurten volgen elkaar snel op (15000 volgens boordcomputer, 20000 volgens dealer) en zijn prijzig. En je moet het panoramadak niet openen in de winter, dan kan er ijs tussen komen tijdens het sluiten en is de boel de volgende ochtend nat binnen :).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.