Renault Grand Espace 2.0 Turbo 16V Expression (2004)

autoreview

Renault Grand Espace
Renault Grand EspaceRenault Grand EspaceRenault Grand EspaceRenault Grand EspaceRenault Grand EspaceRenault Grand EspaceRenault Espace - interieurRenault Espace - interieurRenault Espace - interieur

Signalement

UitvoeringGrand Espace 2.0 Turbo 16V Expression
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand laatst132.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Renault Grand Espace is ongeveer de best reisauto die ik tot nu toe he gehad. Stil, zeer prettig weg gedrag. Een klasse apart.
De automaat (5 traps) doet zijn werk heel erg netjes en rustig en past zich perfect aan aan de rijstijl van dat moment. Zelfs in de bergen gaat het nog heel lang goed. Bij schakelen met de hand moet je er even aan wennen dat er wat vertraging is; pas 1 a 2 seconden nadat je schakelt voert de bak de opdracht uit.
De auto vreet wel banden. Voorbanden halen de 30000 km niet met een normale rijstijl. Het zelfde geldt voor de remschijven. Maar dit zal ook te maken hebben met het gewicht van de auto.
Het verwijderen en terug plaatsen van de stoelen is niks voor iemand met rugklachten, ze echt loodzwaar. Het wordt tijd dat Renault een beter systeem hiervoor bedenkt. Bij de concurrentie zijn ze hier al een stuk verder mee.
Achteruitrij sensors zijn een absolute must op deze auto; hij is groot en niet echt overzichtelijk.
De verwarming van de auto is niet echt fijn: de temperatuur schommelt op lange ritten voortdurend van ietwat benauwd tot echt fris. Daarbij komt nog dat je vaak koude benen hebt terwijl het op hoogdhoogte wat benauwd kan zijn. Niet echt goed dus voor climatecontrol.
De standaard geleverde audioinstallatie is gewoon te licht voor deze grote auto wat er voor zorgt dat je je favoriete muziek niet te hard kunt zetten omdat de speakers dit niet aan kunnen. Bovendien zijn de instellingmogelijkheden tijdens het rijden te beperkt: een nummer wat doorspoelen is er niet bij en ook voor bijvoorbeeld de toon-instellinge heb je de te ingewikkelde draadloze afstandsbediening nodig.

PROBLEMEN

De auto (in elk geval de mijne) kent behoorlijk wat storingen en terugroepacties.
1 Problemen met de verwarming; het werd veel te warm in de auto (5 x terug geweest)
2 terugroepactie vanwege losse bouten in de voortrein (trillend stuur)
3 signalering van de veiligheidsgordels defect
4 lek ruitensproeier reservoir
5 Stuurstangen en kogels vervangen
6 en last but not least: turbo defect

De Turbo gaf bij 60.000 km de geest. In zuid-frankrijk... Ik ken meer mensen met de zelfde auto en motor die allemaal het zelfde hebben mee gemaakt. Eentje zelfs 2x binnen 60.000 km.

Paar duizend kilometer na vervangen stuurkogels bleken de bijna nieuwe banden al op het canvas te zitten. Waarschijnlijk heeft de dealer slechts een kant stuurkogels vervangen ipv twee. Zaak bij dealer neer gelegd. Na enige tijd niets gehoord te hebben blijkt dealer vetrokken... (officiele Renault dealer...).

Update janauri 2008:
Alle problemen uitten zich nu ook in een hele slechte inruilwaarde. De auto blijkt binnen 4 jaar zo’n 75% te zijn afgeschreven op de 2e hands markt. En daar past maar een antwoord bij: oprijden. op zich eigenlijk niet zo’n ramp; auto doet het perfect nu.

Update april 2008:
De auto is nu ruim 4 jaar oud en heeft ruim 90.000 op de teller. Mooi moment voor een resume.
Het uitvallen van de turbo in 2006 was vervelend. Vooral omdat de dealer de extra garantie niet goed geregeld had.
Voor de rest hebben we het eigenlijk over relatief kleine problemen die vooral irritant waren door de gang van zaken bij de dealer. Deze is inmiddels door Renault aan de kant geschoven en vervangen door een ander. Als ik om me heen kijk is er eigenlijk geen lekkerdere auto als een Espace. Ik blijf dus nog even rijden en ga hierna waarschijnlijk weer voor een Espace. Gebruikt dan wel; afschrijving is daar ruim genoeg voor...

Update 14 april 2010:
Inmiddels staat de teller op 131.000 km. En heb tot gisteren probleemloos met de auto gereden. Tot gisteren want toen heeft de Turbo het voor de 2e maal laten afweten. We kunnen inmiddels dus wel stellen dat elke 60-70.000 km de Turbo aan vellen gaat. Of je nou vaker je olie ververst of niet. Gelukkig bepaald het Nederlandse Recht dat de vorige keer het probleem kenbaar niet goed is opgelost en er dus weer onder garantievoorwaarden zal moeten worden gerepareerd. Maar dat gevecht moet ik nog ingaan. In elk geval gaat de auto, als ie weer rijdt, er uit. Ik ben het vertrouwen nu toch wel een beetje kwijt. Ik ga weer terug naar Volvo.

Auto is inmiddels verkocht. Lol was er echt helemaal vanaf.

Verkocht

  • 132.000 km

De Espace is verkocht.
Met toch wel pijn in het hart. Maar elke 60.000km een turbo reparatie, als je pech hebt vaker, van 3600 euro hebben me doen besluiten de auto weg te doen. Het liefst reed ik altijd Espace maar de kwaliteit is te slecht om dat te doen.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.