Renault Grand Espace 2.0 Turbo 16V Celsium (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Espace 2.0 Turbo 16V Celsium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 62 km |
KM-stand laatst | 170.000 km |
Ruimte, comfort, maar wel minpuntjes
- 500 km
Onze 11 jaar oude Grand Espace Etoile 2.0 16V hebben we recent ingeruild voor een showroom model 2011 Grand Espace Celcium 2.0T. Zilvergrijs met panoramadak. Verder nagenoeg standaard. Bij aflevering liep het navigatiesysteem incl. radio/CD compleet vast. Niet te resetten, dus dat begon al goed. Vanwege tijdsdruk toch maar naar huis gereden met de auto.
Wat rijdt dat geweldig! Veel meer power dan onze oude Espace.
Afspraak gemaakt om electronica problemen op te lossen. Tot onze verbazing (en opluchting) begon in de avond alles weer te werken... Hoop dat dat geen voorbode is voor verdere problemen.
Die hebben we tot dusver (een paar weken later) niet gehad. En het blijft geweldig rijden. Wat wel opvalt is dat de binnenruimte kleiner is dan de oude Grand Espace. Ook het aantal opberg plekken is minder. Da's wel een beetje jammer. Ruimte genoeg wel, maar ik had niet verwacht dat het minder zou zijn.
Wat wel helemaal prima is, is het trekken van een zware caravan. Onze vorige Espace had daar moeite mee. Deze helemaal niet. Hopelijk zal de Espace het in de bergen ook allemaal prima trekken.
Foutjes
- 1.000 km
De auto blijft geweldig rijden, dat is een feit. Maar inmiddels heb ik wel wat mindere ervaringen.
Grootste punt dat ik tot dusver tegengekomen ben is dat de automatische verlichting niet werkte. En aangezien de dagrijverlichting best fel is, ben ik dus een paar keer weggereden in het donker zonder mijn lichten aan te zetten. Immers, dit zou automatisch moeten gebeuren. Maar de dagrijverlichting zet de achterlichten niet aan, dus kreeg ik lichtsignalen van de achterliggers...
Ik heb gezocht maar ik kon de automatische verlichting niet aan het werk krijgen. Dus de dealer maar gebeld. Wat blijkt, in een bepaalde produktieserie is Renault de sensor voor het automatisch inschakelen van de verlichting vergeten te monteren! Dat had de dealer waar ik de auto kocht wel even mogen zeggen!
Inmiddels is de sensor wel geplaatst (hele voorruit moet daartoe vervangen worden) en het werkt nu, maar test de automatische verlichting dus voordat u een Espace koopt!
Verder valt me steeds weer op dat de binnenruimte van de Grand Espace 3 groter is dan van de Grand Espace 4. Geen groot probleem natuurlijk, maar gezien de grotere buitenmaten en het hogere gewicht verwacht je dat niet.
Verder is het een heerlijke reiswagen, daar wil ik niets aan af doen.
Bezint eer ge aan een Espace begint
- 80.000 km
Heerlijke comfortabele reisauto die zonder moeite een 1700 kg caravan trekt, laat ik dat voorop stellen. Maar wat is het een dure auto qua onderhoud. En het loopt sterk op.
Een opsomming van de garagekosten bij een Renault dealer:
2012: €343,-
2013: €255,-
2014: €358,-
2015: €795,-
2016: €1923,-
2017: €1761,-
Met name de remmen geven problemen. Melding in het dashboard leidde tot vervanging een hydraulische unit, kostbare reparatie. Daarnaast zijn de remblokken en schijven al een keer vervangen. Ook een remklauw waarvan de bediening vast bleef zitten. Ben benieuwd wat ons nog te wachten staat.
Autorijden is kostbaar. Zeker met een Espace.
Nog steeds in bezit
- 170.000 km
Ondanks de hoge kosten hebben we de Grand Espace nog steeds in bezit. Want het is en blijft een heerlijke reiswagen. Ruimte en comfort. Skies achterin en comfortabel cruisen naar de wintersportbestemming. Kinderen verhuizen ook geen probleem. Wat zijn we tegengekomen? Beide achterramen vielen op een gegeven moment naar beneden. Vastgezet met een tiewrap, maar later gerepareerd. Na lange ritten wil de auto in stilstand niet meer schakelen. Soms. Remedie is motor uitzetten en dan in zijn 1 zetten. Geen idee waarom dat soms optreedt, maar er is mee te leven. We rijden rustig verder met de heerlijke - en erg dure - reiswagen.
Kosten vanaf 2018:
2018: €275,- beurt
2018: €57,- remklauw gangbaar maken
2019: €751,- beurt
2019: €265,- Nieuw portierslot voor
2020: €956,- beurt en remmen achter vervangen
2020: €473,- ramenmechanisme achter repareren
2021: €1023,- beurt en remmen voor vervangen
2022: €851,- beurt en stuurkogels e.d. vervangen
2023: €964,- veren voor vervangen
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.