Renault Grand Espace 2.0 dCi 16V 175 Dynamique (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Espace 2.0 dCi 16V 175 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 335.000 km |
ERVARINGEN
- 55.000 km
Na veelvuldig het review gedeelte van deze website geraadpleegd te hebben wil ik ook een bijdrage leveren, en de ervaring met een nieuw aangekochte auto delen.
Het betreft een Renault Grand Espace 2,0dCi 175 FAP aut6.
Wij zochten een nieuwe auto als opvolging van een VW Touran. Aangezien we binnenkort ons 4e kind verwachten wilden we naar een full-size MPV, waarbij we ook serieus de Ford Galaxy overwogen hebben. De Ford viel af vanwege het bescheiden motorenaanbod (in juni 1 benzine en 1 diesel) en de afwezigheid van een automaat. Daarentegen was bij Renault net deze nieuwe motor met deze nieuwe automaat leverbaar, en vonden we, eerlijk is eerlijk, de auto ook gewoon mooier om te zien. De Ford heeft natuurlijk het slimmere wegklapsysteem voor de derde zitrij, daartegenover staat dat Renault hier volwaardige stoelen (identiek aan en uitwisselbaar met de tweede zitrij) heeft. Het is m.i. persoonlijk waar de voorkeur ligt, zal ook met soort en intensiteit van gebruik te maken hebben.
De auto wordt vrijwel uitsluitend prive gebruikt, waarbij we regelmatig in het weekeinde behoorlijke afstanden afleggen met gezin en hond. Daarom de lange (grand) versie gekozen; ruimte heb je immers niet gauw teveel. De uitvoering is Dynamique II, dit is de standaard bij deze motor, en heeft naast het feit dat ie het goedkoopst is ook het voordeel van dat mooie standaard halfleer, m.i. mooier dan volleer.
Overige opties/pakketten: Navi DVD incl. soundsysteem en geintegreerde bluetooth carkit, zomerpakket (DVD systeem in hoofdsteunen en panorama-schuifdak), parkeersensoren voor en achter, apart te openen achterruit, 6 zonneschermen, metallic, 7e stoel.
Minpunten:
- sleutel: wat is er mis met een gewone sleutel die je omdraait in het contact om te starten? Nu moet de keycard (kan niet aan je sleutelbos) in de gleuf en daarna op startknop drukken. Alles went, maar ja, beetje flauwekul vind ik zoiets wel. Achteraf was keyless entry misschien een goede optie geweest.
- DVD systeem: vreemd genoeg kan i.c.m. het Cabasse soundsysteem (goed, maar ook weer niet teveel van voorstellen) het geluid alleen over de bijgeleverde (2) infrarood hoofdtelefoons. Dit werkt op zich goed, echter een mogelijkheid om het geluid op de speakers te zetten was mooi geweest. Het geheel is wel mooi ingebouwd natuurlijk, de schermpjes vallen niet op (zwarte binnenbekleding) en de speler zit in handschoenkastje.
- licht automatisch aan/uit: dit werkt slechts op een ingebouwde gevoeligheid welke niet aangepast kan worden, ook niet door de dealer. Het is wel een franse stand; het moet vrijwel donker zijn wil ie aanspringen. En wanneer je onder een iets langer viaduct doorrijdt springt ie soms aan en ook weer direct uit; maar hopen dat de auto voor je dit niet als belediging opvat! In de praktijk gebruik je dus gewoon handbediening.
- geen ’3x knipperen tipbediening’ van richtingaanwijzer
- grootste nadeel: zeer stevige prijs
Pluspunten:
+ uitstekende motor/transmissie combinatie, maakt lange snelle ritten een peuleschil. Na 5000 km tanks leeggereden tussen de 1 op 9 (korte afstandjes, maar toch!!) en 1 op 12, ik hoop dat dit nog wat zal zakken wanneer ie meer op de teller heeft.
+ veel comfort, verrassend goede voorstoelen, ook voor lange mensen zoals ikzelf. Achterin zijn de stoelen wat minder geschikt voor lange mensen, ruimte is er genoeg maar je zit in een wat vreemde houding, een ruime sedan heeft m.i. achterin een veel betere zitpositie voor volwassenen. Voor kinderen (hier hebben we ‘m tenslotte voor) is het super, we hebben normaliter de meest rechtse stoel van de tweede zitrij eruit voor een handige toegang tot de laatste zitrij. Kinderen zitten graag op die laatste rij en met kinderstoeltjes is dat omklappen toch wat onhandig.
+ goede afwerking in het algemeen, geen trillingen o.i.d. Ik denk (hoop) dat Renault hier veel verbeterd heeft ten opzichte van het pre-facelift model. Sommige reviews spreken van audi-merc-bmw kwaliteit, maar dit haalt het m.i. net niet.
+ navi/telefoon: veel waar voor de 1295 euro meerprijs, perfecte werking, draai/drukbediening tussen voorstoelen vergt gewenning maar dat heb je bij dat soort systemen.
+ panoramadak: een aanrader, jammer dat er geen klap-stand opzit
+ 3 jaar garantie, met mogelijkheid tot bijkopen vierde jaar
++++++++++++++++++
Update 8/12/2007, +/- 7500 km
Foto’s toegevoegd.
Verbruik: hij rijdt nu meestal zo’n 800-825 km op 74-75 liter. OK, het is een zware, hoge auto met automaat, echter ik hoop wel dat het nog iets zakt wanneer ie boven de 10.000 km gelopen heeft.
De motor en versnellingsbak zijn echt top, hij rijdt gewoon heerlijk; lekker stil, automaat schakelt op en terug op de goede momenten, ik kan deze motor/bak combi iedereen aanraden.
Vredestein winterbanden laten monteren, deze hoor je niet meer of minder dan de standaard Michelin zomerbanden (eigenlijk niet dus), verder kan ik daar nog niets over zeggen.
Kleine puntjes:
- de spiegelverwarming werkt alleen samen met de achterruitverwarming, en deze schakelt zichzelf (zoals gebruikelijk) na ongeveer 10 minuten uit. Wanneer je lang in hondenweer rijdt moet je dus iedere keer weer opnieuw de boel aanzetten om de spiegels droog te houden. Waarom geen apart knopje?
+ auto wordt voor zo’n grote inhoud snel warm; handig bij dagelijks veelvuldig kindertransport. Zou hier ook zo’n diesel-snelverwarmer opzitten als bij Audi/VW?
+ aparte vermelding nog even voor de bluetooth carkit; deze werkt werkelijk subliem. Nooit klachten over verstaanbaarheid, jammer dat het adresboek niet overgenomen wordt (heb ik bij andere wel gezien), maar ik geef wanneer ik moest kiezen de voorkeur aan goede gesprekskwaliteit. Er zijn aan weerskanten voorin micro’s ingebouwd, dus ook de bijrijder kan zich in het gesprek verstaanbaar maken zonder te schreeuwen.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
update 2-2-2009; +/- 35.000 km
+ de auto houdt zich goed, in augustus z’n eerste beurt gehad; niets bijzonders, niet duur. We hebben geen enkel defect gehad, ook geen kleine zoals een lampje o.i.d. Er is niets dat rammelt/resoneert. Het is onze eerste Renault dus we kunnen niet uit eigen ervaring spreken, echter gezien de reviews op deze website lijkt de fabriek z’n huiswerk bij deze faceliftversie goed gedaan te hebben.
- het verbruik blijft schommelen rond de 1 op 11. Hier zit weliswaar veel kindertransport bij, echter ook op lange afstand lust ie, wanneer je boven de 120 komt, behoorlijk wat. Wanneer je continue 110 rijdt op cruisecontrol heb je voordeel van het gunstige deellast-verbruik van een moderne diesel met (volgens bc) ongeveer 6,5 liter per 100km, echter bij hogere snelheden beginnen gewicht en omvang dusdanig te tellen dat ie veel moet werken, en dan is het voordeel van een diesel een beetje weg.
+ comfort en ruimte blijven onovertroffen. Nogmaals; deze motor/versnellingsbak combi is zeer goed, ik denk technisch gezien bij de viercilinders de beste uit het huidige aanbod. Financieel gezien weet ik het niet; de 2.0 benzine is véél goedkoper in de aanschaf en belasting, en een hogere restwaarde moeten we nog maar afwachten. De trend lijkt iets van diesel weg te gaan.
Wat zouden we graag bij een volgende versie (komt die eigenlijk wel?) willen zien?
+ iedereen heeft het over schuifdeuren maar ons bevallen de traditionele deuren goed. Ze mochten wel iets verder openslaan. En kennelijk gaan schuifdeuren constructief niet samen met een panoramadak , en dan ligt bij ons de voorkeur bij het panoramadak.
- dashboard en ergonomie. Afgezien van het navischerm waar van alles in geïntegreerd is lijken de diverse tellers wel uit een andere tijd. Ik herinner me de fiat tipo van 15-20 jaar terug met soortgelijke klokken. Renault kijk voor de volgende versie eens bij de Duitse concurrentie!
De knoppen zitten werkelijk overal, die 4 knopjes linksonder zijn eigenlijk alleen veilig bij stilstaande auto te bedienen. De controller van de navi/telefoon is wel goed, erg intuïtief en beter dan bv bij Audi. Het lijkt me dat dit als één geheel op een gegeven moment in de Espace geïntroduceerd is, en dat de andere klokken hetzelfde bleven.
+ technisch gezien misschien niet makkelijk te realiseren, maar het zou heel handig zijn wanneer je het beeldscherm voorin kon koppelen met het DVD systeem achterin. Dan kun je als ouders even snel de dvd goedzetten, de ervaring leert dat er eerst allerlei menu’s doorlopen moeten worden en kinderen zijn hier niet altijd even handig in. Nu kan dat alleen achterin, en je moet haast slangenmens zijn om vanaf de voorstoel met de afstandbediening de dvd achter goed te zetten.
+ gevoeligheid van automatische verlichting instelbaar.
+ 3x knipperen tip-stand op de richtingaanwijzers
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
update 19-1-2010, +/- 55.000 km
Eigenlijk niet zoveel te melden; alles werkt naar behoren, rijdt goed, hoef geen olie bij te vullen tussen de jaarlijkse beurten. Geen mankementen, geen trillingen o.i.d.
Met de vele sneeuw de laatste weken altijd zeer zeker en spoorvast op de weg, met winterbanden natuurlijk. De combinatie automaat-winterbanden-esp-abs (en gewicht?) werkt dan uitstekend.
Verder niet zoveel toe te voegen aan de eerdere opmerkingen hierboven.
Ik zag dat er tegenwoordig veel minder keus is in motoren; bij diesel alleen de 150 pk en de V6 benzine is uit het programma? En ik meende dat er een nieuwe 3.0 dci motor was met 245 pk! OK het zijn andere tijden nu maar het lijkt me dat wanneer je de motor al klaar hebt, dan kun je die toch ook wel verkopen? En komt er überhaupt nog wel een nieuwe Espace??
PROBLEMEN
geen
de 100.000 gepasseerd
- 100.000 km
we hebben de Espace nu 4 jaar, is zojuist de 100.000 km grens gepasseerd, en eigenlijk is er niet heel veel bijzonders te melden. Buiten de gewone beurten zijn er nieuwe remschijven en fusees vóór opgekomen. Verder niks aparts, hij rijdt altijd nog volledig rammel- en storingsvrij. We zijn altijd nog buitengewoon tevreden over de ruimte en het rijcomfort. Dit model moet kennelijk nog tot 2014 mee, vinden we geen probleem. Wanneer het nieuwe model met een 6-cilinder diesel icm zo'n 8 traps ZF automaat leverbaar zou zijn is dat zeer welkom. Met dakkoffer, 4 kinderen, hond en alle bagage heb je immers niet gauw pk's teveel.
- 120.000 km
weer een jaartje erbij. Begint eentonig te worden maar we hebben helemaal geen problemen gehad. Rijdt subliem, geen gerammel. Voor ons gezin een ideale reisauto. Ik hoop dat het volgende model (2014?) minimaal in dezelfde klasse blijft, en dus niet kleiner wordt. Mag ook wel leverbaar worden met een goede 6 cilinder diesel, die past naar mijn mening zeer goed bij de grootte, gewicht en klasse van de auto, en zal in de praktijk niet méér gebruiken dan deze. Wij zijn in ieder geval héél tevreden.
ruim 6 jaar in bezit
- 170.000 km
weer eens tijd de review te updaten. De Renault blijft een prima en betrouwbare reisauto. Er is nog nooit een probleem geweest en ook de algemene bouwkwaliteit houdt zich goed. Eén keer een melding "controleer versnellingsbak" gehad, bij uitlezing had kennelijk de lock-up een keer geweigerd. Niks van gemerkt en ook nadien nooit meer gezien. Geen rammels, nog steeds een soepele, stille, sterke maar wel wat dorstige motor. Onder de één op elf hoef je niet op te rekenen. De automatische versnellingsbak blijft soepel schakelen. Het was een dure aankoop maar we hebben er nog steeds veel plezier van. Onlangs een wat duurdere beurt met distributieriem en remschijven/blokken gehad maar dat is onvermijdelijk zo richting twee ton. We kijken met belangstelling naar de opvolger, maar rijden nog steeds met veel plezier in deze. Een tevreden klant.
we hebben 'm nog steeds!
- 245.000 km
net terug van vakantie in Italië met onze 4 kids en zoals altijd probleemloos en comfortabel. Het was soms erg warm maar nooit werd de motor heet en het interieur blijft altijd koel, zelfs bij 39 graden in de Gotthard of 36 graden filerijden in de brandende zon. Ik moet wel bekennen dat vorig jaar de compressor en dit jaar de condensor van de airco vervangen zijn; de enige dure reparatie van niet-slijtende onderdelen sinds we de auto nieuw kochten, 8 (!) jaar geleden. Maar goed, zonder airco op vakantie is ook niet wat :-)
Onlangs bij het nieuwe model wezen kijken en we gaan binnenkort eens proefrijden, maar we twijfelen behoorlijk. Die nieuwe is erg mooi en zit vol leuke gadgets die niet al te duur zijn, maar is gewoon stukken kleiner, vooral van binnen. Op alle plaatsen is minder plek, en net terug van vakantie is dat eigenlijk niet wat we willen. We zijn niet overtuigd en overwegen inmiddels ook een V-klasse, hoewel die nog weer duurder is, in aanschaf en gebruik. We kunnen natuurlijk ook nog een paar jaar met deze verder, maar ergens ben je toch bang dat je een keer gaat stranden met zo'n wat oudere auto. Hoewel ie tot op heden nooit reden daartoe gegeven heeft. Wat kleine defectjes beginnen op te treden; de achterruitverwarming doet het niet meer, de parkeersensoren slaan soms op hol ( vaak icm met remmen), afdichtingsrubber linker voorportier versleten, maar de aandrijflijn blijft zonder hapering. Oh ja, we hebben ook een keer een voorveer moeten laten vervangen na keihard over een nieuw aangelegde drempel geknald te zijn.
Al met al een hele goede auto.
12 jaar in bezit, maar nu wel het laatste jaar
- 335.000 km
Tsja, bij gebrek aan goede vervanging maar gewoon gehouden. Wel is het gebruik wat verminderd. Wanneer de kinderen wat ouder worden hoef je niet vaak meer met z'n zessen op pad, en de oudste is sowieso met rijlessen bezig. Einde dit jaar gaat ie weg, waarschijnlijk terug richting z'n moederland want hier is niemand die zo'n zware diesel (2K wegenbelasting per jaar) wil hebben. Nog steeds rijdt ie perfect, deze zomer gaan we nog een keer met z'n allen op vakantie er mee. De aandrijflijn is gewoon heel goed, motor soepel en sterk, de automaat blijft smeuig en schakelt altijd op de goede momenten. Nooit een ernstig mankement gehad, ons nooit laten staan. Wel is drie keer een voorveer vervangen, dit is kennelijk een zwak punt. Verder nooit iets bijzonders, altijd bij de dealer in onderhoud geweest die 'm nieuw leverde. Al met al een prima auto geweest, en dat is ie nog steeds. Van binnen en buiten ook nog netjes.
Wij gaan naar volledig elektrisch, in november wordt een e-niro geleverd, en 1000 euro aanbetaald voor een ID.3, die dan een jaar later (?) geleverd wordt.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.