Renault Espace Energy TCe 200 Initiale Paris (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Espace Energy TCe 200 Initiale Paris |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 90.000 km |
Nog 1 maandje wachten
Het is nog even wachten voordat ik mijn nieuwe Renault Espace mag gaan ophalen. Ik heb inmiddels alle videos op YouTube gezien en word steeds nieuwsgieriger naar de nieuwe Espace. Slechts 1 zaterdag proef gereden en dat was een hele goede ervaring. Wat een auto. Op zoek naar een ruime auto waar ook nog 7 personen in passen kwam ik via de BMW Gran Tourer toch bij Renault uit. Als je de auto voor de eerste keer ziet denk je echt...wow!! De BMW is dan maar heel eenvoudig en ook het model kon me niet helemaal bekoren. De verhoudingen van de BMW vind ik niet kloppen. Bij de Espace is dat helemaal voor elkaar. Wat een mooie wagen om te zien.
Ik heb verder nog maar weinig reviews gelezen over de nieuwe Espace dus zal bij deze mijn steentje bij gaan dragen. Ik verwacht de auto op 19maart op te halen en zal dan snel mijn eerste rijervaringen delen.
De waarderingen die ik nu opgeef zijn gebaseerd op mijn vorige Espace en de ervaring van de proefrit.
Daar is ie dan...
- 500 km
Zowaar, een week eerder dan gepland kon ik mijn nieuwe Espace ophalen. Vrijdag 11 maart stond hij keurig voor me klaar bij de Renault Dealer. Trekhaak moet er dan een andere keer nog even onder worden gezet, maar ik wilde hem graag voor het weekend al hebben om meteen een ritje naar Zeeland te maken. Eerste indruk: geweldig! Ze hebben er echt iets moois van gemaakt bij Renault. De auto ziet er echt heel stoer uit. Lijkt kleiner dan de vorige Grand Espace vanaf buiten, maar als je erin zit is het toch echt een erg groot ding. Hij rijdt ook perfect. Er is veel geschreven over de vering (m.n. de achteras) maar deze is helemaal naar eigen wens in te stellen en ik heb er zelf geen enkel probleem mee. Hobbels kun je prima nemen. De vierwiel-besturing merk je in stadsritjes goed. Aparte gewaarwording en draait de rotondes lekker rond. Mijn kinderen die helemaal achterin zaten merkten ook dat er 'iets' anders ging dan normaal.
Kortom, qua rijden vooralsnog niets dan lof ook door de heerlijke automaat. Het ritje naar Zeeland was eigenlijk te kort :)
Pluspunten die me nu te binnen schieten:
+ stoelen zijn op allerlei manieren in te stellen
+ massagefunctie is echt heerlijk
+ stoelverwarming lekker als je rond het vriespunt instapt
+ head-up display werkt perfect
+ adaptive cruisecontrol werkt goed zolang je voorganger redelijk constant rijdt. In andere gevallen wil de auto soms was abrupt remmen voor een voorganger om vervolgens harder dan comfortabel weer te accelereren
Dan heb ik in de eerste twee dagen ook wel wat kleine minpuntjes gevonden:
- het aantal opbergvakken is veel minder dan voorheen en had wat mij betreft wat meer gemogen. Ik kan mijn zonnebril bijvoorbeeld niet kwijt (bij het vorige model zat een handig vakje op de plaats van de handgreep die je als bestuurder niet nodig hebt
- de brandstoftank had groter gemogen. De fabrieksopgave qua verbruik is echt niet haalbaar. Alles boven de 1 op 10 is meegenomen en dan heb je een actieradius van krap 600km. Betekent toch redelijk vaak een tankstation opzoeken.
Overall, perfect reiswagen in stijl :)
Ten opzichte van mijn vorige Grand Espace heb ik wel behoorlijk wat binnenruimte in moeten leveren en de ruimte is ook minder praktisch benut. Daar tegenover staat echter dat de nieuwe Espace qua rijgedrag en luxe echt een paar treden hoger staat. Een genot om in te rijden en het stempel familiebusje is hij absoluut kwijt.
Vier maanden later...
- 10.000 km
De eerste 10.000km zitten er alweer op. Tijd voor een tussenevaluatie. Overall: geweldige auto. Nog niet eerder een auto gehad die zo lekker rijdt. Inmiddels ook een paar lange ritten achter de rug....Retourtje Italië en afgelopen weekend naar Parijs.
De weg naar Italië liep door Duitsland dus ook meteen de kans gehad om legaal met een wat hogere snelheid te rijden. Ik kan er kort over zijn: ook boven de 200 rijdt hij nog goed, stil en voor je het weet zit je ook op die snelheid :) Echt genoeg vermogen. Cruisen gaat echter lekkerder met zo'n 140 op de teller en dan valt het verbruik ook nog wel mee.
Over verbruik gesproken: ik haal absoluut niet de fabrieksopgave van 1:16. Nu zijn er ook redelijk wat stadskilometers gereden, maar 1:12 a 1:13 is een gemiddelde waar je op moet rekenen bij normaal gebruik. Actieradius is wat mij betreft dan ook een klein minpuntje. Verder dan 650km kom ik niet op een tank. Mijn vrouw rijdt in een C3 diesel en daarmee haal je toch al snel ruim 900km. De Espace dwingt dus wel tot regelmatig stoppen....
Problemen? Niet gehad. Alles werkt zoals het moet, maar dat verwacht je ook van een nieuwe auto. Ik kijk nu al uit naar de zomervakantie...lange ritten blijven uiteindelijk waar de auto voor is gemaakt. Hoewel hij ook in stadsverkeer prima te hanteren is. Het 4control systeem verbetert de wendbaarheid (draaicirkel) aanzienlijk en ik kan niet zeggen dat het de auto nerveus maakt zoals je in de verschillende reviews wel leest. Het is gewoon een kwestie van je persoonlijke voorkeur goed instellen (meest belangrijke wat mij betreft):
- 4 control: sport (comfort maakt hem wel wat zoekerig)
- gas respons: comfort (sport is mij te stoterig)
- vering: sport (comfort is echt te zacht)
Het sport geluid heb ik uiteindelijk toch maar uit gezet. Het geeft een gaaf V8 geluid en iemand die het niet weet denkt echt dat er een flinke motor onder de kap ligt, maar uiteindelijk vind ik het toch prettiger om de motor bijna niet te horen (de auto is namelijk echt heel stil).
Is alles dan perfect gegaan? Niet helemaal, maar wat mij betreft mag dat geen naam hebben. Van een ventilatierooster achter waren een paar lamellen afgebroken, een leeslampje was kapot en een hendel van een achterstoel afgebroken zodat het handmatig omklappen erg lastig werd. Kleine zaken die inmiddels onder garantie zijn vervangen. Moet wel eerlijk zeggen dat de kwaliteit van deze onderdelen niet helemaal top is, dus het zal vast nog wel eens gebeuren.
Conclusie tot nu toe: perfecte auto, met wat kleine zaken die niet helemaal 'childproof' zijn, maar design, luxe en rijcomfort maken dit ruimschoots goed.
En na ruim 2 jaar?
- 90.000 km
Het is even stil geweest... gewoon genieten van de auto :) Maar toch wel weer eens tijd voor een update. Want alle auto's horen nieuw toch eigenlijk goed te rijden en geen problemen te geven: maar hoe zit het nu met de Espace na ruim 2 jaar en dicht bij de 100.000km?
Overall: echt nog steeds perfect. Wat blijft het een ruime, heerlijk rijdende familiewagen zonder dat je het gevoel hebt met een busje op stap te zijn. Ook de betrouwbaarheid is perfect. Van de 'franse slag' heb ik bij deze auto nog niets kunnen merken. Bijna een ton op de teller maar geen rammeltjes. Het enige noemenswaardige was een tikkend geluid in het stuurhuis en dit is bij 25.000km onder garantie vervangen.
Pluspunten: ruimte, luxe, superhandig klapsysteem van alle achterstoelen, perfecte geluidsinstallatie, heerlijke stille motor, prima automaat (soms wat schokkerig). In de initiale Paris uitvoering bijna overcompleet.
Minpunten: bluetooth connectie is niet altijd perfect (lijkt achter te lopen op nieuwe versies van de I-phone), airco blaast koude wind op gezicht en handen en is niet goed anders te richten. Heeft een keer of drie een foutmelding gegeven (motormanagement) maar na uitzetten en starten bleek dit slechts een sensor-foutje en was er niets aan de hand.
Afrondend: heerlijke auto waar ik nog met plezier ruim 1.5jaar mee rond mag an ga rijden. Wordt mijn volgende auto weer een Espace? Nee, omdat ik graag weer eens in een andere auto wil rijden. Waarschijnlijk een Audi of misschien een Volvo XC60. Maar op dit moment wil ik mijn Espace nog niet kwijt. Het is nog teveel genieten :)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Espace 1.8 TCe Initiale Paris 7p. | Wegklapbare Trekhaak | Panoramadak | Massage | BOSE Sound | HUD
- 2019
- 116.728 km

Renault Espace 225 pk Intens 7p. | Incl. 12 maanden Garantie | Panorama dak | Trekhaak | Parkeersensoren V+A | Cruise controle | Navigatie | Apple CarPlay/Android Auto | Climate controle | Keyless entry/start | Digital Cockpit | DAB | Half lederen bekleding | Dodehoek detectie | LED Koplampen | Ambient light | 18 Inch LMV | Origineel NL Auto | NAP |
- 2019
- 87.389 km

Renault Espace 1.6 dCi Initiale Paris 7p. / Trekhaak / Panorama / 160PK / Camera / Blind Spot / Stoelverwarming V+A / Lichtmetaal
- 2015
- 260.390 km